Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 01:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Vref på Dac (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hey Joe,

Hvad er dine erfaringer? (mine er listet til sidst)

Som vi har været inde på i vores vco4all, fatter jeg ikke at det emne ikke er mere oppe. Diyaudio har en tråd oppe nu:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=45d6a769bec8 38a660733a92b82e3abb&threadid=25213&pagenumber=2

Med denne spændende konstruktion ti 2,5V til 1 bit dac (JOHNW).

(øv gider ikke paste billede tag link side 2)

Fred D er selvfølgeligt ude med den løftede pegefinger:

Leakage currents for filter cap for the reference voltage in combination with 100K filter resistor can cause significant noise at the point where you are trying to filter it. Some of the low ESR caps have fairly high leakage currents Picking a low leakage cap and a smaller resistor is probably worth investigation. One had better be sure that the reference voltage pin of the IC you are driving will work be driven by a low impedance source who's voltage at the reference pin could appear before the ICs power supply votage comes up (depending on supply filtering for the IC and reference circuit. This approach will probably work in many cases but read the ap notes and data sheet thoroughly to avoid possible "got ya"s.

Og giver dette link:

http://www.analog.com/UploadedFiles/Associated_Docs/51581528 8352085372438388Power_sect2.pdf

------------------------------------------------------------ -----------------------------

Jeg havde oprindeligt tænkt mig en anderledes og lidt simplere konstruktion (cs4328 - 1bit), bl.a. med Max6250 reference voltage med 100uf oscon, diverse x7r, cgo, keramisk efter. Men hvis principperne om at audioområdet også skal dækkes ind var det måske også en god ide at parallelkoble sammen med en tantal type også?

Hvad ville i iøvrigt foreslå foran hvis det skal kobles direkte på den rå digitale 12V ?

Kender i low esr med lav leakage ? - jeg kender ikke markedet ...

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Først vil jeg anbefale dig at kigge på http://www.analog.com/UploadedFiles/Associated_Docs/51581528 8352085372438388Power_sect2.pdf

Side 18. Tegning 2.16 .. Man bruge 2 kondensatorer i serie for at løse problemmet. Der er også en forklaring og den er smart.

JohnW opamp efterfulgt af en 220uF+100nF er ikke så heldig.. Du risikere at opmap oscillere ved en meget høj frekvens (læs 10 - 20MHz) på frund af det store faseskift du får med en kapacitiv belastning.

Sæt 50 - 200R i serie med udgangen på opamp'en... Eller brug løsningen på side 18.. Det er faktisk det bedste.

Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hej Kramer.

Velkommen hjem fra ferieophold. Har du fået læst lidt elektronik  ?

Der har været lidt dødt på selvbyg siden i de sidste par dage, så godt du er tilbage med nye indlæg.

Ser spændende ud de artikler om low noise forsyninger. Her kan Maxim kredsen slet ikke følge med. Den havde støj på 35nv/Hz her snakker vi om 1,5nV/Hz.

Sonnya det ser rigtigt fornuftigt ud med kredsløbet på side 18. Og godt set med faren for oscillering på udgang med høj kapacativ belastning.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg fandt lige en spændende artikel fra en præsisions entasiuast .

Herlig læsning synes jeg, her er lavet en reference spænding med 20 bits præcision.

Interessant er også de sidste sider hvor man virkelig får et indtryk af hvor præsist det egentligt er.. Her giver stikforbindelser større støj en lownoise kredse...tankevækkende. man kan se et plot hvor støjen bliver lavere når der sættes temperatur stabilisereing på stik..

Der er også et eksempel på hvordan man får en kondesator med lav læk strøm.

Jeg kan også godt lide hans skærmede Kagedåse opstilling. Herligt at der er tid til den slags stadig..

http://www.linear.com/pdf/an86f.pdf

Systemet her kører med meget lav frekvens men mange af overvejelserne giver noget at arbejde videre med..

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes