| Forfatter |
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 09 September 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folks.
Jeg har længe gået med dejlige tanker om en stor, fed diy sub. Dvs. den skal kunne spille så højt som muligt, og gå så langt ned i frekvens som muligt. Størrelsen af kabinettet er rimelig ligegyldigt, altså må det gerne være stort. Så var det jeg tænkte, om man kunne bruge en sub enhed fra en bil med fordel? Hvis ikke, så kom med et forslag til en "normal" den skal helst ikke koste mere end en 3-4k.
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 09 September 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set en hjemmebiosub med JBL GTI15 enheder.. eller rettere 2 subs med 2 enheder i hver.. og så 8.000 watt til hver sub .. jeg har dog ikke fået lov til at høre den endnu, men om et par uger ..
|
| Til top |
|
| |
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
| Sendt: 09 September 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
uuh ja.. en stor fed sub! hvad med et par stroker-enheder og en masse strøm?
sådan en her (den bagerste) kunne være sjov! de lyder heller ikke helt tosset..(har dog ikke hørt viste sub) __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 09 September 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt er bilstereo sub-enheder bygget til at fungere i små kabinetter, og det giver lav følsomhed.
Som sådan fungerer de udemærket til hjemmebrug, men hvis ens subkabinet gerne må være stort er der ingen grund til at bruge bilstereo enheder. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 09 September 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man få ordentlig lyd fra de to sidste, musicus?
Den første ser fandme nice ud. Hvad koster noget som 15" modellen i fragt og afgifter? 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om de virker ? de regnes for at være noget af det bedste håndværk som laves og prisen på den 18" er tæt på hvad en 15" monacor enhed med plade chassis og billigt magnetsystem koster
Afgift ? næppe meget da det jo er engelske enheder, priserne er i pund jeg mener man kan få sendt 30kg for knap 300kr fra england, men så er der måske lidt forsikring oveni - men fragten indenfor Danmark er heller ikke just billig
15" modellen, hvilklen ? eller mener du 18" ?
Men du skriver kun at du ønsker noget som kan spille højt, men hvad skal de spille sammen med ?
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 02:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
djaan skrev:
|
sådan en her (den bagerste) kunne være sjov! de lyder heller ikke helt tosset..(har dog ikke hørt viste sub)
|
|
|
Dette system er desværre bare fuldstændig forkert sammensat.
Alt er ellers til stede 
|
| Til top |
|
| |
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
djaan skrev:
|
sådan en her (den bagerste) kunne være sjov! de lyder heller ikke helt tosset..(har dog ikke hørt viste sub)
|
|
|
Dette system er desværre bare fuldstændig forkert sammensat.
Alt er ellers til stede 
|
|
|
måske.. men det er sikkert sjovt __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
|
Kan man få ordentlig lyd fra de to sidste, musicus?
Den første ser fandme nice ud. Hvad koster noget som 15" modellen i fragt og afgifter? 
|
|
|
jeg går udfra det er direct servo 15" kit'et du gerne vil have en samlet pris på?
ca 5500kr incl. fragt told moms og gebyr.
/Brian
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt fanget
De enkelte dele er hver for sig næppe noget særligt, det er servo teknikken som bringer det op på et højere niveau, og producentens vilje til at levere en anstændig kvalitet uden at være grådig - men om den kan spille vildt højt ? næppe med så lav frekvens, men den helt store fordel skulle være integration med musikken, der hvor de fleste andre fejler
Lidt læsning
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=96345&highlight=
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
På sigt concept 8, ikon 6, eller lignende. Og det må da også gerne spille godt, og ikke bare højt, pointen var bare, at jeg ikke gider en vattet, lille 10".
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med Dynabel i Norge http://www.mamut.net/dynabel/shop/
Under "bilstereo-Subwoofer" er der nogle ret lækre enheder, som også skulle kunne bruges i hjemmet. __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
For søren da. Lad nu være med at bruge øjnene når du kigger på sub. Bilenheder ser flotte og imponerende ud, fordi de skal bruges til show off, og intet andet. De er lavet til små kabinetter og til at udnytte roomgain i bilkabiner.
Der kan være enheder der fungerer i almindelige stuer, men det vil være undtagelsen.
Hvis du vil have sikkerhed i projektet, så vælg nogle gode velafprøvede professionelle enheder
http://www.cadaudio.dk/pahtprisliste04.htm
Her kan du finde kits til PA.
B&C er ganske fine enheder, og vil med garanti give dig det du er ude efter.
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
For søren da. Lad nu være med at bruge øjnene når du kigger på sub. Bilenheder ser flotte og imponerende ud, fordi de skal bruges til show off, og intet andet. De er lavet til små kabinetter og til at udnytte roomgain i bilkabiner.
Der kan være enheder der fungerer i almindelige stuer, men det vil være undtagelsen.
Hvis du vil have sikkerhed i projektet, så vælg nogle gode velafprøvede professionelle enheder
http://www.cadaudio.dk/pahtprisliste04.htm
Her kan du finde kits til PA.
B&C er ganske fine enheder, og vil med garanti give dig det du er ude efter.
|
|
|
Det skal jeg huske på. Dog er jeg ikke ude efter pa, men en sub, der kan spille dybt, højt og ordentligt, og hvor dens fysiske størrelse ikke gør noget. :)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ofte vil subwooferbyggere gerne have
- Lav Fs
- Høj følsomhed
- Lille kabinet
Det hænger desværre bare ikke sammen. Du er ligeglad med lille kabinet og det er godt.
Du vil gerne have at det spiller dybt og højt, og det er nok problemet.
Hvis du vil ned under 20 Hz, kommer du det nok ikke uden elektronisk kompensation.
Vil du også spille højt skal du have en meget stor enhed. Du får simpelthen ikke en 12" til både at spille dybt og meget højt. Her skal der en 18" eller 2 stk 15" til.
30 Hz kan du komme noget lettere til. Her kan du godt få forholdsvis små enheder der også kan spille højt.
Hvis du vil have en rigtig god hif sub der også kan levere de helt dybe toner under 20 Hz og vil kunne spille rigtigt højt, skal du nok satse på gode 12" hifi subber. Grunden til dette er, at udvalget er stort. Du slipper dog stadig ikke for elektronisk kompensation. Du skal under alle omstændigheder have en separat forstærker og elektronisk delefilter, gerne i form af en decideret subforstærker.
Fire af disse vil kunne gøre det tror jeg.
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/ vnr/100910/
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen, du har ganske ret - dog ville jeg IKKE satse 4500 sparekroner i de legetøjs enheder selvom de sikkert er ganske udmærkede
Men der er data som ikke kan passe Fs på 22hz med en masse på 55gram, selvom den kan være ufattelig blødt ophængt, men de 92db kan såmænd godt passe da den har forholdsvis kort Xmax, hvilket kan blive et andet problem - og så med polycone, uha uha
beklager at jeg må skyde en sikkert ellers fin enhed i sænk, men jeg er bange for det går galt hvis der spilles højt - Monacor anbefaler dog også et forholdsvis lille volumen selvom enheden har højt VAS, hvilket jo vil begrænse dybbassen en del og undgår dermed de helt store bevægelser
Vi skal dog også tænke på "roomgain" som kan være ret drastisk ved visse fekvenser
ENTEN skal subben skæres ved 40hz, så man kan justere gain under denne frekvens
ELLER også skal der indbygges faldende niveau nedad, som med f.eks en fornuftig PA enhed med lavt Fs - den vil så også kræve EQ under 30hz og problemet kan være at vi bevæger os under enhedens Fs, hvilket jeg ikke kender virkningen af, men jeg har faktisk set det påstået at enheden skulle have lavere forvrængning under dens Fs
En mulighed kunne være ESPs(Elliot) 6 bånds eqqualizer som dækker området under 100hz
Nå, det er nok bare noget forvirret sludder
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha, der er nogle der, der er inde i sagerne.  Jeg synes bare at alt det pa jeg har hørt blot har været noget irriterende, men utroligt højtspillende mid-bass, og ikke sub-bass, som jeg ønsker. Jeg prioriterer dog højest, at den går dybt, spiller den ikke højt nok, kan der vel suppleres med en mere, når pengene er til det.
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok mere på grund af dårlige lydfolk end dårligt lydgrej. Jeg har hørt lydfolk fuldstændig smadre lyden på et velspillende anlæg ved skift mellem bands.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |