Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: bare en tanke... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

jeg kom til at spekulere på hvorfor i bygger jeres egne højttalere.. er det fordi det er billigere? eller hvad?

ps. er det ikke noget juks man får ud af det?.... firmaerne kan jo gennemteste deres produkter for at få det rigtige kabinet og placere enhederne rigtigt og så videre.. men den mulighed har selvbyggere jo ikke...

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

dade skrev:

jeg kom til at spekulere på hvorfor i bygger jeres egne højttalere.. er det fordi det er billigere? eller hvad?

ps. er det ikke noget juks man får ud af det?.... firmaerne kan jo gennemteste deres produkter for at få det rigtige kabinet og placere enhederne rigtigt og så videre.. men den mulighed har selvbyggere jo ikke...

Er det for sjov?

En selvbygger har da i dag alle de muligheder, man sukkede efter for tyve år siden.

Hvis man har en vis indsigt, kan man lave gode ting.
Men har man ingen erfaringer, er det klart, at man er bedre tjent med at købe.

Mvh.

Frederik Carøe

Mantra Sound

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hej Dade
Mine 2 favorit højttalere koster begge omkring 1/4 million kroner. Det synes jeg er en del. Man vil jo også gerne have bøffer og rødvin. Jeg har derfor forsøgt, at tage det bedste fra dem begge og kombinere i een.

Kasserne kostede en uges sommerferie (10-12 timer om dagen) og det tog mig ca. 2 år før jeg var tilfreds med delefiltret, til trods for, at jeg har ca. 30 års erfaring.

MEN- MEN i kolde kontanter har jeg holdt mig under de 25.000 kr. En god besparelse og en ufattelig glæde over sit eget "værk".

MVH

Järven

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

hej

kan ikke, dem har har lavet nogle højttaler selv, smide nogle bilder herind kunne være spændene at se hvad i har lavet!!

også kan dade se, hvad i er kommet frem til

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley

Falken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

dade skrev:

Jeg vil sige, at hvis du står helt på bar bund på det tekniske område og er udstyret med 10 tommelfingre, så vil man nok løbe ind i problemer...

Men har man lidt teknisk indsigt, både mht. kabinettet konstruktion (evt. 3D-modellering og beregning, men absolut ikke noget krav), samt kendskab til lidt kredsløbselektronik og lidt erfaring, så kan det resultere i et ganske godt resultat.

Som det også bliver sagt, så har selvbyggere langt flere muligheder for at gøre afstaden til firmaerne idag...

Mht. økonomien. Det kan let tage om sig, det er der sikkert mange der kan tale med om. MAN BLIVER GREBET ! Men man vil efter min bedste overbevisning kunne spare en masse penge på DIY højtalere iforhold til fabriksfremstillede.

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hvis man skal have noget solidt håndværk, med kabinetter lavet af ordenlige plader begynder prisen på en færdig højtaler altså hurtigt at løbe op. Selvbyg behøver heller ikke at være noget juks hvis bare man har de rigtige materialer og værktøj til rådighed. Og det behøver jo heller ikke ligefrem være svært hvis, man kan jo starte med købe færdige kits, hvor pladerne måske endda i forvejen er savet ud, der findes mange gennemtestede DIY højtaler konstruktioner.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Falken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:

Hvis man skal have noget solidt håndværk, med kabinetter lavet af ordenlige plader....

Naaahh... så stor er prisforskellen altså heller ikke på spånplader og MDF

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Det er jo en hobby.

Det er sq da sjovt at bygge selv, måske ikke ligefrem billigt, men man lær en masse. Og som falken siger bliver man grebet og skal lige prøve nogle nye diskanter, basser osv.

Juks?!? Hvorfor sq vi ikke kunne teste mindst lige så meget som et firma? PC cad og målesoftware er jo hvermandseje i dag. En selvbygger har jo heller ikke nogen deadline, man kan jo blive ved med at udvikle til alt er som man vil have det. Og der kan købes mange gode enheder, delfilter komponenter og mdf for hvad et sæt hiend fabriks højttalere koster i en butik.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 03:19 | IP-adresse registreret  

De andre har allerede nævnt en masse fordele v. selvbyg. I visse tilfælde har man specielle krav, som kun kan opfyldes ved at bygge selv. F.eks. skal jeg assistere min fætter med at bygge en passiv subwoofer her i februar. Hans problem var, at han havde en (faktisk flere) gammel effektforstærker liggende som han selvfølgelig gerne ville udnytte. Og så gjaldt det om at designe en passiv sub der af sig selv gik rimeligt langt ned, var til at betale, ikke var for stor osv... Det blev til en BP-konstruktion i en 70 liter boks m. en 10" enhed - går ned under 30Hz og skærer af af sig selv over ~75Hz, koster omkr. 1300,- (nok lidt mere når ALT er regnet sammen). Pointen er at det finder du simpelthen ikke ude på færdig-markedet . En anden fordel ved at bygge selv...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

En ting man skal huske, når man snakker "fabrikshøjtalere" er at de er fabrikeret som følge af mange kompromisser.

Lyd, design, størrelse, WAF, kvalitet o.s.v.
Og alle tingene styres af en ting - Nemlig at gøre dem så billige som muligt.

Som selvbygger sigter man selvfølgelig også efter en god slutpris, men man har væsenligt større frihed til at lave den perfekte ht.

Måske er det for dyrt at pladsere diskanten off-axis i en massefremstillet ht, hvor det ikke koster en øre at diy.
Fordelene er mange, og lyd og kvalitetsmæssigt er en perfekt diy ht omkring 75% billigere end en fabriksfremstillet i samme kvalitet

afm|
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

dytti skrev:

Fordelene er mange, og lyd og kvalitetsmæssigt er en perfekt diy ht omkring 75% billigere end en fabriksfremstillet i samme kvalitet

tror du vil få probs med gale ht'er byg en ht til 250,- aaarr tror jeg næppe.

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

afm| skrev:
dytti skrev:

tror du vil få probs med gale ht'er byg en ht til 250,- aaarr tror jeg næppe.

tror du næppe Eppe, bliver knækket af kæmpe kæppe?

tja, men hvem gider egentligt beskæftige sig ret med højtalere i den pris klasse. Her tror jeg du får ret megt mere ud af at kigge på de færdigsamlede ting som smides væk, har selv fundet et ScanDyna sæt med 8" bas/mellemtone og diskant til noget "slæb alt hvad du kan ud på én gang for 75kr" som gør det ganske ok.

Selvbyg er vel nok også sjovest når det ikke er så meget budgettet der trygger og man kan vælge sine yndligs enheder. 250 kr. skulle vel nok være muligt men nok ikke så sjov da man på forhånd ved at resultatet ikke bliver en overvældende lydkvalitet, og man kan vel ikke sige at det motivere. Kunne forestille det ville være lidt det samme fornemmelse som at sælge Eltax/Gale (og sikkert oxo mange andre billige) HT uden løn.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

manley skrev:

hej

kan ikke, dem har har lavet nogle højttaler selv, smide nogle bilder herind kunne være spændene at se hvad i har lavet!!

også kan dade se, hvad i er kommet frem til

kig lidt i de forskellige indlæg. Der er skam mange der har smidt deres billeder op.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes