| Forfatter |
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heysa
Et lille hurtigt spørgsmål til alle jer tømre.
jeg ville bare vide hvor tykke i "maksimalt" ville anbefale at MDF plader skal være. når de skal bøjes. Nu tænker jeg mest på om de flækker eller sådan hvis de er tykke. Men jeg har lidt regnet med, at man kan bøje 10mm plader.
please correct me if i'm wrong
|
| Til top |
|
| |
Storbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 304
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror sgu ikke du kan bøje 10 mm MDF plade. Men det kommer jo an på hvor meget den skal bøjes. Men den vil hurtigt knække. Har set silvan er begyndt at handle med bøjeligt mdf men mener kun det er 6 mm. men et par lag af det så er du godt kørene..
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer vel også an på hvor stort et stykke du skal bøje, og hvor meget - er det en 2 meter lang plade der skal bøjes ganske lidt kan det lade sig gøre med en tykkere plade end 1 meter som skal bøjes kraftigt.
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok. Det er ikke fordi det skal bøjes synderligt meget. Men så må jeg bare prøve at kigge efter nogen tyndere plader. havde eller lige fundet et meget billig sted på nettet. hvor jeg kan bestille dem i 122X244cm i 10mm tykkelse til kun 100kr. så langt ned vil den lokale "fusker" godt nok ikke.
men vil hellere finde nogle tyndere plader og så kun skulle lave arbejdet en gang. plus det bliver billigere i det lang løb. kommer godt nok til at skulle bruge en del mere lim. men sådan er det jo
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du ikke.
Men du kan save tynde dybe riller i, næsten helt igennem med 1 cm afstands der hvor du gerne vil have dem til og bøje, det kræver at du fylder rillerne op med lim når de sidder der hvor de skal sidde selvfølgelig.
Den her er lavet på den måde, det bliver ret bøjeligt af det, den er 30mm tyk. det andet skal der virkelig bruges kræfter på hvis man vil bøje 10mm og der vil være fare for det vil give sig noget senere hen, det er ikke så godt hvis det er en fineeret eller malet konstrution.

__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja. den teknik har jeg godt set før i nogle tråde herinde og har også set det i en artikel om et dansk kabinet producent.
Denne konstruktion kommer dog til at kræve meget arbejde på et semi rundt kabinet af den størrelse som jeg har tænkt mig at bygge. for ikke at nævne alt trælim på hele sjælland
BTW utroligt flot DIY. det er du sluppet godt fra
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
ja. den teknik har jeg godt set før i nogle tråde herinde og har også set det i en artikel om et dansk kabinet producent. Denne konstruktion kommer dog til at kræve meget arbejde på et semi rundt kabinet af den størrelse som jeg har tænkt mig at bygge. for ikke at nævne alt trælim på hele sjælland
BTW utroligt flot DIY. det er du sluppet godt fra  |
|
|
Man kan nu os "snyde" lidt ikke at jeg kunne finde på det men man kan godt beklæde sine indvendige riller med blygummi istedet for og fylde dem op igen med lim, kabinettet skal nok forblive dødt, så lang tid det er tæt.
og du kan evt. gå op i tykkelser på 16-19mm mdf og det vil stadig kunne bøjes.
tak for rosen
Hvad er det du helt præcist vil bygge det lyder da spændende? __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja. det ville jo ikke være så godt hvis fineren faldt af igen. hvis den ga sig.
men jeg overvejer at bygge en STORstilet version af Focal profile. den skal dog rumme 200liter. til mit overdimensionerede DIY projekt. 2x12" sls 2x6,5 sds og en dx25 diskant. som der også står i min signatur er det et UTH 1212 byggesæt.
som skal smukseres ret gevaldigt. Da det ellers ville ende med en cerwin vega ligende HT og det er jo ikke ligefrem smukt.
Og jeg vil allerede på forhånd takker syncroniq(aka Henrik fra speakerbuilder.dk) for at hjælpe mig med at lave målingere og delefilteret
Men er ikke låst fast på Focal look'a'liken. har også overvejet en responce grand D kabinet kopi
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
det lyder yderst seriøst. det vil vi meget gerne se billeder af senere hen
Dog tror jeg du vil blive gladere for hds end sds'er hvis det er. de andre er ellers rigtig fine enheder __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville da aldrig finde på at snyde  når man poster så mange penge i et projekt. kan jeg jo ligesågodt bruge de sidste 400kr på noget ekstra lim
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan med garanti love dig at der kommer billeder senere, skal jo lige blære mig lidt
Hvorfor tror du at jeg ville blive gladere for HDS istedet for SDS? Men hvis lyder ikke passer mig. så jeg jo bare skifte dem når jeg får lidt flere penge. så kan jeg jo evt lave nogen surround ht'er af sds'erne
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
Heysa
jeg ville bare vide hvor tykke i "maksimalt" ville anbefale at MDF plader skal være. når de skal bøjes. Nu tænker jeg mest på om de flækker eller sådan hvis de er tykke. Men jeg har lidt regnet med, at man kan bøje 10mm plader.
please correct me if i'm wrong |
|
|
Det letteste vil være at bruge bøjelig MDF som eks denne type: http://www.krydsfiner.dk/bjelig_mdf.6
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hds'en er en bedre enhed datamæssigt set, og med en lavere forvrængning. Men vi er selvfølgelig herude hvor det hænger i delefilter og selvkabinet konstruktionen der afgør og der vil være nævneværdig forskel da de jo er tæt på hinanden.
__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
CasperCU skrev:
Heysa
|
|
Det letteste vil være at bruge bøjelig MDF som eks denne type: http://www.krydsfiner.dk/bjelig_mdf.6 |
|
|
takker for linket. Men der er ingen priser på det. tror ikke det er helt billigt hvis jeg skal være helt ærlig
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
| hds'en er en bedre enhed datamæssigt set, og med en lavere forvrængning. Men vi er selvfølgelig herude hvor det hænger i delefilter og selvkabinet konstruktionen der afgør og der vil være nævneværdig forskel da de jo er tæt på hinanden. |
|
|
ok. Men de var så billige jeg ikke kunne stå for tilbuddet. de kostede 120kr stykket. håber det kommer til at virke sammenhængede med de andre drivere. Ellers kan de jo altid bruges til noget mindre seriøst
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
TRX850 skrev:
CasperCU skrev:
Heysa
|
|
Det letteste vil være at bruge bøjelig MDF som eks denne type: http://www.krydsfiner.dk/bjelig_mdf.6 |
|
|
takker for linket. Men der er ingen priser på det. tror ikke det er helt billigt hvis jeg skal være helt ærlig |
|
|
Tjaaa... Hvis du vil have et buet kabinet må du jo købe de materialer, der skal til for at lave sådan et. Alternativt må du jo bare bygge i nogle af de sædvanlige grimme kasser
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
CasperCU skrev:
TRX850 skrev:
CasperCU skrev:
Heysa
|
|
|
|
takker for linket. Men der er ingen priser på det. tror ikke det er helt billigt hvis jeg skal være helt ærlig |
|
|
Tjaaa... Hvis du vil have et buet kabinet må du jo købe de materialer, der skal til for at lave sådan et. Alternativt må du jo bare bygge i nogle af de sædvanlige grimme kasser  |
|
|
ja nogle cerwin vega klodser vil jeg godt nok ikke ha til at stå. Men tror dog jeg er lidt mere hooked på at købe alm 3mm MDF ligesom de har gjordt på Focal Profile højtallerene.
Men kender du en ca pris på de bøjelige MDF plader? For det er bestemt en lovende mulighed
For jeg tror bestemt at det er nemmere end den anden løsning
Ved ikke om der er den store forskel på lim. men er der nogen du kan anbefale? for har godt set i nogle af de meget seriøse DIY projektor at de snakker om hvilken lim der er brugt
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm. jeg har været hos den lokale træhandel og de vil havde 323kr for en bøjelig mdf plade på 1220x2440x9mm. synes det er lige i overkanten af de tager 200kr mere for en plade som har fået skået nogle riller i.
Er der ikke nogen som kender et billigere sted? EVT på nettet
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 208
|
| Sendt: 13 September 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
hmm. jeg har været hos den lokale træhandel og de vil havde 323kr for en bøjelig mdf plade på 1220x2440x9mm. synes det
er lige i overkanten af de tager 200kr mere for en plade som har fået skået nogle riller i.
Er der ikke nogen som kender et billigere sted? EVT på nettet |
|
|
Synes nu ikke at det er ret slemt. Tænk på hvor meget lettere det hele bliver og så til lidt (146) over en blovmand for 2 plader. __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal bruge 6 plader hvilket koster 2000kr ca. plus jeg også skal bruge nogle almindelige plader og finér. så det hele løber jo op. Men skal jo tænke sig om når man er studerende
|
| Til top |
|
| |