Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Subwoofer med KEF B139? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 September 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Er det muligt at bygge en hæderlig subwoofer omkring en KEF B139 enhed? Måske i et TL kabinet?

Den skal bruges til at suplere mine Onken Focal under 50 Hz

Det skal lige siges at jeg ikke har nogen som helst erfaring endsige viden om udregning af kabinet, delefilter etc.

Jeg kunne sagtens købe en ny og mere tidssvarende enhed, men synes det kunne være sjovt at bygge noget omkring denne ovale fætter, som jeg desuden har fundet i en container.

Her er et link til specifikationer på enhederne

http://www.t-linespeakers.org/drivers/b139.html

Mvh.

Werner

Werner
Til top Vis heyckendorff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heyckendorff

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 September 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Jo... iflg. 80'er data'erne kan den sagtens bruges. Men, den kræver et vist volumen for at gå dybt. I en refleksboks på 94 liter, afstemt til godt 27 Hz, skulle du komme ned på ~28 Hz, -3 dB. I en lukket boks på små 50 liter, kommer den kun lige under de 50 Hz.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Jo... iflg. 80'er data'erne kan den sagtens bruges. Men, den kræver et vist volumen for at gå dybt. I en refleksboks på 94 liter, afstemt til godt 27 Hz, skulle du komme ned på ~28 Hz, -3 dB. I en lukket boks på små 50 liter, kommer den kun lige under de 50 Hz.

Det lyder jo som om det måske er værd at lege lidt videre med.

Men hvordan regner jeg kabinet volumen ud?

Og længde og diameter på basporten?

Og delefilter?

Og vil jeg overhovedet kunne få den til at spille sammen med Onken Focalerne der har en opgivet driftseffekt på 96 db mens KEF´en har en på 87 db?

Werner
Til top Vis heyckendorff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heyckendorff

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 September 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Jeg synes bestemt det sjov ide. Som selv var indepå TL, evt den Bailey konstruktion, den godt nok stor.

Tænk at nogen kan finde på smide en B139 ud 

Du må jo nok lave aktiv sub for at få til passe med dine Onken.

Jeg bliver nostalgist, når jeg tænker mine KEF B139, B110 og T27 fulgte mig 20 år!

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 September 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har engang selv haft Bailys som jeg nok syntes manglede lidt power og "attack"

Sjovt nok har jeg en kammerat som nu også har et par som han er rigtig glad for - jeg nænner ikke at fortælle ham at det kun lige knap er hifi efter mine nutidige standarder, og det gik op for mig en dag han ville spille højt, og det var da imponerende meget som de basser kunne bevæge sig uden at der kom særlig meget lyd fa dem  du skal nok ikke have for store forventninger, men hvis du ikke har andet at lave er det da ok nok

Men jeg tænker at det samme også kan siges om en del nye enheder!

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 September 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Musicus:

Jeg må erkende sentinentalitet lige slog ned i mig. Jeg ville heller gå til bage idag, men synes nu KEF'erne meget behagelige lytte til. Som du siger ikke det vilde punch.

Hackenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2005
Sendt: 18 September 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hej heyckendorff.

Havde engang selv en helt enkel sub med B139 i 50-60 L lukket kabinet. Helt OK lyd, men højt kunne den ikke spille selvom man drev den med en kraftig forstærker som den kræver.
Hvis du vil bygge større kan du vælge en enkel TL-konstruktion som Bailys. Det får du en fin dybbas udaf. Refleks kan ikke anbefales til denne enhed!

Mvh.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hvof' ikke det?

Men, enheden er, som osse antydet af andre, ikke noget oplagt match til Onken Focal ht'eren. Kræver som nævnt en stor boks for virkelig at kunne supplere disse i bassen - og en seperat sub-amp + elektronisk filter for overhovedet at kunne bruges.

Hackenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2007 kl. 06:57 | IP-adresse registreret  

Prøv det dog! Den skal jo bare suplere - og ikke erstatte, bassen under 60-80Hz.
Det er da et nemt og billigt eksperiment. Kabinet kan du også finde på genbrugspladsen og en plateamp m. filter kan trods alt købes for under 1.000,-. Prøv f.eks. højttalerbutikken.dk

Mvh.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 September 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

hvis Kef´erne bliver kastet ud i hjørnerne og Onklerne står frit, kan Kef´erne måske følge med følsomhedsmæssigt selvom de drives passivt.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2007 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Takker for alle nye inputs.

Det lyder jo ikke som det er en ubetinget velegnet enhed til subwoofer.

Så nu overvejer jeg at bygge en sub om en endnu ikke kendt enhed.

Hvilken enhed i hvilket kabinet ville kunne give klippefast bas ned til 20 hz i en super lydkvalitet.

Kabinettet skal helst være så lille som muligt, mens prisen på enheden/enhederne højest må ligge i omegnene af 2.5-3 kilo  

Werner

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 23 September 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

prøv da først dender B139 - den er altså ikke ueffen i et stort reflekskabinet.

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
prøv da først dender B139 - den er altså ikke ueffen i et stort reflekskabinet.

Jeg er lidt forvirret....Hackenberg skriver at den ikke egner sig til reflekskabinet hvilket du tilsyneladende ikke er enig i. Jeg for min del må helt og aldeles lade mig lede af de mere videnes råd  

Kunne jeg evt. bygge det Baliy TL kabinet og så blot uden mellemtone og diskant? Og hvis ja hvad så med delefilter og forstærker?

Og er der nogle der ligger inde med tegninger til konstruktionen eller evt. et link til et sted hvor jeg kan finde dem?

Werner

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 23 September 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

det er hul i hovedet at bygge det tl kabinet. Du kan sagtens bruge refleks, som Mollecon også skriver.

Data her giver med linearteam et optimalt kabinet med volumen 100l og afstemningsfrekvens 25Hz. Så er det 6dB nede ved 25Hz, det er mere end mange små moderne subs præsterer. Jeg ville prøve det, fx. en terning med sidemål 45cm.

Hackenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hej Werner.

Har haft problemer med at komme på. Derfor det sene svar.

Grunden til at jeg er nervøs for B139 i refleks er at den har for kort vandring. 25 Hz med en 9". Den "bunder" ved de lydtryk du er van til at kunne lave med Onklerne. Jeg ved ikke om det er lige så slemt i TL.

GLEM ALT OM PASSIVE FILTRE TIL SUB!!!!! Som sagt kan en plateamp (forstærker på plade til montering i subkasse) fås billigt. Eller en Reckhorn A400 fra Jumon Audio. Du kan drive to basser med en amp hvis du parralelkobler dem. Gerne i hver sit kabinet.
Start med lukkede kabinetter. Det er enklest. Kluns et par kabinetter og sæt en plade over de gamle huller. Det er enkelt og erfaringen er guld.

God fornøjelse.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Jeg beklager min tidligere udtalelse og aversion hvor jeg glemte at enheden formentlig har været kompomitteret at Bailey TLen som næppe er optimal 

Det kan jeg tilslutte mig - begge enheder i paralel i hvert sit lukkede kabinet drevet af EN plateamp

Har lige "kigget" på den - den skulle fungere fint i 50liter lukket pr enhed - hvis den deles ved ca 50hz vil den være 3db nede hvilket vil resultere in 84db ved 50hz - det medfører at -3db ligger ved 35hz og -6db ved 30hz og -12db ved 20hz, det er nu ganske fint

Med lidt EQ og roomgain fra hjørneplacering, det kan måske alligevel fungere - det ville måske også være fint hvis subampen havde +6db gain - et effektivt subfilter til at fjerne de laveste frekvenser vil også være gavnligt

Onken er en "stram" højtaler, så det kan være at en moderat 84db sub vil være ok og ikke spolere for meget

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 24 September 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

membranvandringen bliver nok mindre med et godt reflekskabinet, men det er nemmere med lukket, og musicus´s tal virker umiddelbart OK. To subs lader rummet bedre end en, god ide. Og Hack har helt ret - passiv deling til sub er totalt yt.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2007 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Citat: "Grunden til at jeg er nervøs for B139 i refleks er at den har for kort vandring. 25 Hz med en 9". Den "bunder" ved de lydtryk du er van til at kunne lave med Onklerne. Jeg ved ikke om det er lige så slemt i TL."

Øhh, jo, det vil det være... B 139 er vist på ca. 350 cm2 i areal, hvilket er lidt mere end en alm. 10" (hvilket vist er størrelsen på Onken boksenes basenheder). Refleksladning reducerer membranvandring meget, til ca. 1/4. Det afhænger meget af behovet for lydtryk i dybbassen, om B 139'eren er tilstrækkelig. Megen musik er ikke så kraftig i det dybe område.

De fleste sub-amps er udstyret med et filter, der skærer de subsoniske frekvenser væk, om nødvendigt. Man kunne overveje en bandpass-sub, der osse beskytter enheden på akustisk vis. I en sådan klarer den 30 - 80 Hz, -3 dB i begge ender.

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Musicus og jazzman nu taler i om flere enheder. Jeg har kun én B139. og altså det halve membranareal af hvad i regner med?

Werner

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

OK så,  så tror jeg at jeg vil tilslutte mig en bandpass som foreslået af mollecon - FORDI du ikke investerer meget andet end lidt træ og "knofedt"

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes