| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 18 September 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lidt rester i kælderen, som en dag skal blive til en køkkenhøjttaler.
Det drejer sig om 2 stk TB 1320SB samt et stk. Cerwin Vega XL10D.
TB'erne er på plads, men jeg ved ikke rigtigt med XL10D'en. Uden korrektion giver den absolut ingen bas i et normalt rum
Data opgivet er VAS (liter)= 90,66; Qts= 0,16; Fs= 0,16 (Edit: Naturligvis ikke korrekt Fs=27 Hz)
Det er en dobbeltspole enhed, og jeg vil gerne anvende den ene korsluttet med en modstand for højere Qts. Men hvor stor skal modstanden være? Jeg er stødt på formlerne for en del år tilbage, men kan ikke længere huske hvor.
Det bedste ville være et potmeter, hvor jeg kan finjustere Q'et.
De rå data giver et lukket kabinet på 4,89 liter , og 4,28 liter refleks. Det kan jeg jo ikke bruge til noget. I et 30 liters reflekskabinet kan fås et meget jævnt men faldende forløb, som sikkert fint egner sig til biler (hvilket enheden også er lavet til). Alternativt kan de 30 liter med 35 hz tuning anvendes hvis der deles under 100 hz.
Et Qts på 0,3 og 30 liter 35 hz ville dog være optimal.
Spørgsmål:
Ændring a Qts ændrer det også andet - f.eks. VAS?
Hvordan beregner jeg modstanden til kortslutning?
Er der andre gode ideer til enheden?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 18 September 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, Vas er kun afhængig af højtalerens mekaniske egenskaber - ophæng + membran (masse & areal). Hva' med at placere det reflekskabinet, du omtaler, nede i et hjørne, eller oppe under loftet ditto? Det ville i nogen grad kompensere for det faldende niveau, i hvert fald.
Modstande er jo ikke dyre, så ønsker du at eksperimentere med dem, for at hæve Q'et, og dermed basniveauet, kunne du måske lave en lille eksperiment-opstilling med 3-4 modstande?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 18 September 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at bruge en delefilter spole med tynd tråd=høj modstand=højere Q=større kabinet=mere bas
Ahh, jeg har downloaded noget omkring det du søger efter med at kortslutte den ene spole, men kan ikke lige finde det var der et eller andet med at man skulle undgå det, noget med at det ikke er så godt for forstærkeren
Man burde vel også kunne bruge den ekstra spole i en LCR svingningskreds som kun er aktiv omkring enhedens Fs eller system resonans
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2007 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabinettet kommer op under loftet, så jeg får lidt gratis bas her, men jeg tror ikke det er helt nok.
Det kunne også være helt fint hvis kassen kunne medbringes, og passe bare nogenlunde ind i andre rum også.
Tynd spoletråd har jeg også overvejet, men kortslutning af en spole mener jeg er mere fleksibel, og billigere at lege med.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2007 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 19 September 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er noget galt med de data du lister i første indlæg, egenresonansen er næpper under 1Hz (0,16Hz)
Den eneste fornuftige metode til at øge Q'et er ved en seriemodstand. Når først den er bestemt så lad den være seriespolens dc modstand. Hvis du kun har den ene enhed skal du vel også bruge begge spoler til det de er beregnet til
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Der er noget galt med de data du lister i første indlæg, egenresonansen er næpper under 1Hz (0,16Hz)
Den eneste fornuftige metode til at øge Q'et er ved en seriemodstand. Når først den er bestemt så lad den være seriespolens dc modstand. Hvis du kun har den ene enhed skal du vel også bruge begge spoler til det de er beregnet til
|
|
|
Fs er rettet til 27 Hz. Jeg havde regnet med at bruge Reckhorns lille boks, hvor jeg kan dele mellem satelit og monosub. Jeg har derfor ikke brug for begge spoler.
Hvorfor er en seriemodstand det eneste rigtige? Jeg forestiller mig at lyden vil være bedre ved delvis kortslutning af den ene spole, da jeg så udngår, at skulle sende signalet gennem en modstand.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2007 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
bjørn skrev:
|
|
|
|
Fs er rettet til 27 Hz. Jeg havde regnet med at bruge Reckhorns lille boks, hvor jeg kan dele mellem satelit og monosub. Jeg har derfor ikke brug for begge spoler.
Hvorfor er en seriemodstand det eneste rigtige? Jeg forestiller mig at lyden vil være bedre ved delvis kortslutning af den ene spole, da jeg så udngår, at skulle sende signalet gennem en modstand.
|
|
|
Som det fremgår af linket vil kortslutningen af spolen forsøge at lægge enheden død, og det er vel næppe hensigten. Hvid du kortslutter den ene vikling vil den reelt låse enhden mod at bevæge sig og den ande forsøge at bevæge enheden, det ligner lidt at køre i en bil med trukket håndbremse.
Seriemodatnden er det rigtige fordi den påvirker enhedens elektriske Q hvilket er det du efterlyser. Spørgsmålet er så om det oplyste Qt holder i virkeligheden, det kan kun en måling afsløre. Det er jo slet ikke sikkert du har det problem du tror du har
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2007 kl. 02:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bange for at bjørn har ret, med hensyn til at kortslutning af den ene spole blot vil "tæmme" enheden yderligere - har for nylig fulgt en debat hvor netop dette var på tale
MEN ved kun at bruge den ene spole har du allerede hævet Qts i forhold til serie eller paralel kobling, og dermed også i forhold til opgivne data - såvel serie som parale koblingen resulterer i næsten samme QTS, hvorimod anvendelse af kun den ene spole giver en del højere Qts
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2007 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må prøve uden korrektion først, men jeg kender enheden ganske udmærket, og det er ikke den dybe bas, den er mest villig til at afgive.
Jeg har tidligere anvendt to af dem, i en trevejs konstruktion, og jeg opgav til sidst at få noget fornuftigt ud af enhederne.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2007 kl. 02:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kortslutning af en spole virker som en induktionsbremse = sænkning af Q = mindre bas.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2007 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Kortslutning af en spole virker som en induktionsbremse = sænkning af Q = mindre bas. |
|
|
Nej, ifølge det link jeg henviser til, er det ikke muligt at få lavere Q, kun højere. Så man kan starte med det Qt enheden er født med, og det kan så fordobles ved at forbinde den anden spoles terminaler med en modstand.
|
| Til top |
|
| |
mad_max Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 26 September 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
10" bas til køkken højtaler. Håber ikke i har dyrt porcelæn som hænger på væggene
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
mollecon skrev:
| Kortslutning af en spole virker som en induktionsbremse = sænkning af Q = mindre bas. |
|
|
Nej, ifølge det link jeg henviser til, er det ikke muligt at få lavere Q, kun højere. Så man kan starte med det Qt enheden er født med, og det kan så fordobles ved at forbinde den anden spoles terminaler med en modstand.
|
|
|
I taler forbi hinanden, en kortsluttet spole forsøger at "låse" enheden så den ikke kan bevæges, men man vil jo kun udnytte "bremsen" når enheden skal stoppe. Hvis man vil øge Q'et er en seriemodstand måden, men med begge spoler i funktion så man ikke forsøger at spille med en konstant indkoblet bremse hvilket er overmåde uhensigtsmæssigt
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå OK - jeg var ellers lige ved at skælde ud! 
Tager man en højtalerenhed med et rimeligt blødt ophæng & egenbevægelse, og lægger den på bordet, trykker på membranen (blidt, tak! Som en god elsker... ), bevæger den sig villigt. Sætter man et stykke ledning mellem de to terminaler/poler, bliver den stædig - det er induktionen, der melder sig .
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
Tager man en højtalerenhed med et rimeligt blødt ophæng & egenbevægelse, og lægger den på bordet, trykker på membranen (blidt, tak! Som en god elsker... ), bevæger den sig villigt. Sætter man et stykke ledning mellem de to terminaler/poler, bliver den stædig - det er induktionen, der melder sig .
|
|
|
Men vi snakker jo en modstand, ikke en kortslutning.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2007 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
mollecon skrev:
|
|
|
|
Men vi snakker jo en modstand, ikke en kortslutning.
|
|
|
En kortslutning er blot en meget lille modstand, ellers er det elektrisk set det samme, kredsløbet er sluttet. Jo mindre modstanden er jo bedre udnyttes enhedens elektromagnetiske dæmpning og omvendt.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2007 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er typisk et "trick" som har været på tale at bruge på sub enheder med rigeligt store membran bevægelser, og altså det modsatte af hvad der er på tale her - den højeste Qts værdi får du ved at anvende kun den ene spole og lade den anden stå åben
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Det er typisk et "trick" som har været på tale at bruge på sub enheder med rigeligt store membran bevægelser, og altså det modsatte af hvad der er på tale her - den højeste Qts værdi får du ved at anvende kun den ene spole og lade den anden stå åben
|
|
|
Det er også lige meget, jeg har ikke tænkt mig at anvende tricket. Dog er der åbenbart lidt forskellige opfattelse af tricket. Det link jeg selv fandt, skriver at det eneste man kan bruge en dobbeltspoleenhed til er at hæve Q'et via en modstand på den anden spolen, og kun ved enheder med meget lavt Qt.
Disse folk har afprøvet tricket, og de kan kun hæve Q'et ikke sænke det. Derfor undrer det mig at mollecon hævder man kan sænke Q'et ved en kortslutning af terminalerne.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, forstår hvad du mener... Men, det du taler om, må være folk, der anvender begge spoler parallelt på ampen. En kortslutning af spolen udenom forstærkeren er reelt lig med ingen modstand overhovedet - så virker den som en heftig induktionsbremse. På den anden side vil det at lade spolen stå åben, være lig med en uendelig høj modstand - i så fald vil spolen blot være en ekstra vægt, og udfylde ubrugt plads i svingspolegabet. Kun den anden svingspole vil spille en rolle mht. samspillet med ampen.
Man kunne sætte et potmeter med de relevante ohmske værdier over terminalerne til den ene spole, og således få en højtaler med et, indenfor visse grænser, regulerbart Q .
|
| Til top |
|
| |