Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 15:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Højttalerbyg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hrgarm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2005
Status: Offline
Sendt: 20 September 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Hej,
Jeg har nogle enheder som gerne skulle blive til velspillende højttalere. Det er af mærket Beyma som efter sigende skulle være udmærked. Fuldtonen er model 8" AG/N og diskanten er CP-16. Fuldtone: http://www.soundland.de/catalog/product_info.php/products_id /231383 
(sorry den er på tysk )
Diskant: http://runaspire.com/vip/index.php?page=shop.product_details &flypage=shop.flypage&product_id=164&category_id =&manufacturer_id=6&option=com_virtuemart&Itemid =28

Mit problem er, at når jeg samler dem med et ganske almindeligt delefilter, så suser det i diskanten (også når den ikke spiller, men bare er koblet til anlæget).
Kan I hjælpe mig med en løsning? Jeg fik engang at vide at man skulle komme en modstand mellem diskanten og delefilteret. Hvis det er tilfældet, hvilken?
På forhånd mange tak.

MVH
Christian

Til top Vis Hrgarm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hrgarm

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 September 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Efter at have kigget på data på dine enheder, kan jeg da se din diskant er 9dB mere effektiv end bassen. Så som du selv siger skal den dæmpes, nok ca. 9dB og det skulle gerne hjælpe på suset. Det er ikke nok at sætte en modstand i serie med diskanten, da det vil hæve impedancen på diskanten og dit delefilter vil ikke passe mere! Prøv evt med en L-PAD fra Monacor eller ligende. Du skal iøvrigt regne med der stadig være lidt i højttalerne da det jo meget effektive enheder du valgt.

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 September 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hej Hrgarm

Det er da godt nok en følsom diskanthøjttaler 105 dB !  Kenneth har ret, den skal dæmpes med mindst 9dB, - uanset om du har sus eller ej, hvis du skal kunne holde ud at lytte til dit nye system. Iøvrigt kommer sus jo altid fra enten programkilden eller forstærkeren. Du kan selvfølgelig bruge en L-pad, hvis du vil have trinløs regulering. Men det kan gøres billigere med fast modstande     (på mindst 5 -10 watt).       Forbindes som følger:      Eksempel 1) Seriemodstand på  ca. 15 Ohm før filtret (så ændrer du ikke delefrekvensen) til diskanten.  Eksempel 2) Spændingsdeler med seriemodstand på ca 5 Ohm og parallelmodstand på ca. 4,5 Ohm efter filter og før diskant. Beregninger er baseret på 8 Ohms enheder.  Iøvrigt kan ekstra diskantmembraner i fuldtoneenheder (dobbeltmembranede) have tendens til ringning (s-lyde). Du bør overveje at skære diskantmembranen bort, når du alligevel benytter en ekstra diskanthøjttaler. 

med venlig hilsen   arne rodahl

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 September 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hvad er et ganske almindeligt filter ?

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Hej musicus

Er dit spørgsmål relateret til Hrgarms projekt ?

med venlig hilsen   arne rodahl

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 September 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Ja, han skriver at han bruger et ganske almindeligt filter, hvad er det, et færdigkøbt eller noget andet, hvad er delefrekvenserne, stejlhed, komponentværdier osv. 

Selvom 6db måske ikke er ideelt kunne det være at det vil være bedst i dette tilfælde, eller ihvertfald bedre end noget tilfældigt andet

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Hej Musicus

Jeg forstår godt du undrer dig over betegnelsen "ganske almindeligt filter", - en betegnelse man nok ikke kan bruge i forbindelse med delefiltre. Jeg vil hellere bruge betegnelsen "standard filter". Et standard filter fremkommer ved beregninger via beregningsformler (enten manuelt eller ved hjælp af et computerprogram). Der findes imidlertidig mange "standard filtre", hvor de oftest forekommende er Butterworth, to-vejs, trevejs og måske firevejs. Det er dog sjældent at standard filtre kan benyttes uden en "trimning" til et konkret system. NB -  6 dB-filtre stiller store krav til enhederne, - speciel diskantenhederne. 12 dB filtre er mere "sikre", selvom deres fase forløb er noget tvivlsomme. Et ofte benyttet filter er det asymmetriske 6 /18 dB, hvor faseforløbet at ganske pænt og beskyttelse af diskantenheden er god.

Undskyld Hrgarm at debatten lød lidt uden om dig, håber alligevel du stadig er på "sporet".

med venlig hilsen     arne rodahl

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 September 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvis du skal dæmpe diskante 9dB, skal du passe på din impedans. Det er ikke ligemeget hvordan du laver din dæmpning. Jeg ville finde nogle i dit område med måleudstyr og spørge om de kan hjælpe dig. Du ved heller ikke hvordan den akustiske fase er med et standardfilter. Det vil man kunne checke med måleudstyr.

Hvor i landet bor du?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes