Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 19:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: tilbud på Scan-Speak R2904/700000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

www.Dynabel.no sælger i denne uge Scan-Speak R2904/700000 for 2 k norske kroner  og det er vel en ok pris taget i betragtning af normal prisen
Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Heyza...

Det er nu alligevel mange penge for en diskant - mere end mit budget tillader for tiden

Men hvad med en sådan diskant? Er den let at integrere i en højtaler? Ser ud som om den har en lidt stigende frekvenskurve...?

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Har hørt flere der siger at det bare er en "ompakket" udgave af vifa's
ringstråler. Udfra kurverne for forvrængning osv. skulle de være
identiske! Om det er rigtigt ved jeg ikke, men der er meget andet at
vælge imellem i den prisklasse og derunder som nok også er
nemmere at arbejde med: Eks. S-S 9700, 9800 og 9900, Seas
Milennium, Thiel-diskanterne plus div. båndelementer mv.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Hylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hej CarrotMan, Har du forvrængningsdata på Vifa og Scanspeak ringstrålerne? Dem ville jeg nemlig gerne se, uden at vide det præcis så jeg tror faktisk SS 9700´eren er bedre på det punkt.

mvh Hylle

Til top Vis Hylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hylle

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan se og ved så har 2904/7000 også en væsentligt højere følsomhed 3 til 4db højere.

Bemærk dog at der findes flere varianter af Vifa's - fra fabrikken, og så er der Duelunds modifikation, som efter sigende skulle være rigtigt vellykket.

SATMIT

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Heyza...

Har også undret mig lidt over, hvor meget Vifa's Ringradiator og SS 2904-7000 minder om hinanden: Umiddelbart er de meget ens i opbygningen og diverse data...

Nogen der har hørt de to op mod hinanden - kan merprisen svare sig (vel næppe)??
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hylle skrev:

Hej CarrotMan, Har du forvrængningsdata på Vifa og Scanspeak ringstrålerne? Dem ville jeg nemlig gerne se, uden at vide det præcis så jeg tror faktisk SS 9700´eren er bedre på det punkt.

mvh Hylle

Hej Hylle,

Forvrængningsdata på R2904 er intet mindre end fremragende. Jeg fik på et tidspunkt lavet nogle målinger på mine af en meget kompetent person inden for dette område, og han havde aldrig set en diskantenhed, der havde så lav forvrængning. Forvrængningen er generelt 3 gange lavere end på gængse enheder (inklusive 9700/9900, som jeg også selv har haft tidligere).

I øvrigt er R2904 ikke specielt vanskelig at integrere med en mellemtone eller bas/mellemtone, da den ikke laver nogle særlige "unoder".

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Hej AKSA

Jeg har heller aldrig hørt andet end at R2904 er en fremragende diskant, jeg har bare hørt en del der "brokker" sig over at data efter sigende er næsten identiske med XT25 som koster ~1/10.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Hold nu op CarrotMan.Er det dyrt er det godt basta.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Hold nu op CarrotMan.Er det dyrt er det godt basta!

/U.

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har både hørt Vifa XT diskanten som standard og opgraderet af SD. Jeg har også hørt R2904 både på messe og her under hjemlige omgivelser en dag DarkWing kom på besøg.

R2904 er mere dynamisk og mere detajleret end Vifa XT. SD opgraderingen af XT giver en mere glat og knapt så peaky gengivelse - går i retningen af de gode ting R2904 kan over XT.

Jeg er dog ikke særligt vild med nogle af disse ring udspredere. Jeg synes de har en lidt kradsende/klemt egenlyd i den nedre diskant, hvor 9700 domen lyder noget bedre. Længere oppe går det bedre men her er de meget små i lydbilledet og spredningen synes peaky og sparsom.
Altså generelt går min kritik lidt på at enheden ikke er så god til at spille nedre diskant og længere oppe går det også galt grundet dårlig powerrespons.

Mvh Asbjørn

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:

Jeg har både hørt Vifa XT diskanten som standard og opgraderet af SD. Jeg har også hørt R2904 både på messe og her under hjemlige omgivelser en dag DarkWing kom på besøg.

R2904 er mere dynamisk og mere detajleret end Vifa XT. SD opgraderingen af XT giver en mere glat og knapt så peaky gengivelse - går i retningen af de gode ting R2904 kan over XT.

Jeg er dog ikke særligt vild med nogle af disse ring udspredere. Jeg synes de har en lidt kradsende/klemt egenlyd i den nedre diskant, hvor 9700 domen lyder noget bedre. Længere oppe går det bedre men her er de meget små i lydbilledet og spredningen synes peaky og sparsom. Altså generelt går min kritik lidt på at enheden ikke er så god til at spille nedre diskant og længere oppe går det også galt grundet dårlig powerrespons.

Mvh Asbjørn

Hej Asbjørn,

Tjah, jeg har jo selv haft 9900 domen tæt inde på livet i en årrække, og kan kun give dig ret i, at den og 9700 er fremragende.

Men - jeg kan slet ikke genkende beskrivelsen af R2904s lyd i dit indlæg.

Inden jeg skiftede helt over til R2904 havde jeg rig mulighed for at sammenligne den med mine 9900 og måtte konstatere, at R2904 tæver 9900 på alle punkter - i mit setup. En række bekendte, som kender mit system særdeles godt, er enige i mine betragtninger. Det skal lige nævnes, at opsætningen af mine 9900 må have været noget nær optimal, for jeg har aldrig hørt dem eller 9700 spille bedre andre steder.

Jeg undrer mig bare over, at du har hørt det, du beskriver, men kender selvfølgelig intet til, hvordan de R2904, du har lyttet til, er blevet sat op mht. filter etc. Hvad var Darkwings kommentar?

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:

Men - jeg kan slet ikke genkende beskrivelsen af R2904s lyd i dit indlæg.

Inden jeg skiftede helt over til R2904 havde jeg rig mulighed for at sammenligne den med mine 9900 og måtte konstatere, at R2904 tæver 9900 på alle punkter - i mit setup.

Hej Aksa!

Prøv at beskrive forskellen - det kan jo være vi hører det samme men tolker det forskelligt.
Darkwing mente vist det var en smagssag. Kan lige høre om han giver et indlæg.

Har du iøvrigt fået prøvet ne5534?
Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 04:41 | IP-adresse registreret  

Det skal lige siges at det sæt r29 Asbjørn lyttede på var friske fra kassen og på et hurtigt sammenklasket filter med en pl18 som mellemtone, jo ikke lige optimalt. r29 kræver meget af mellemtonen så nok derfor Asbjørn syntes den var lidt klemt i bunden, men han har ret i at de har mindre spredning.

Mine nye kabinetter er snart klar, (der er lige kommet en ny lejlighed i vejen) så når jeg har fået tweaket lidt, kan vi lave en ordenlig sammenligning af r29, xt25 og 9700.

Så må vi se om vi kan få overbevist Asbjørn om ring spredernes fortrinligheder.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:

Jeg er dog ikke særligt vild med nogle af disse ring udspredere. Jeg synes de har en lidt kradsende/klemt egenlyd i den nedre diskant, hvor 9700 domen lyder noget bedre. Længere oppe går det bedre men her er de meget små i lydbilledet og spredningen synes peaky og sparsom.
Altså generelt går min kritik lidt på at enheden ikke er så god til at spille nedre diskant og længere oppe går det også galt grundet dårlig powerrespons.

Mvh Asbjørn

Hej Asbjørn

Du har fuldstændig ret.

Ringradiatorerne er et modefænomen. For år tilbage skulle man også bruge polypropylene-bas/mellemtoner - indtil nogle begyndte at lytte til dem !!!

Jeg har selv brugt den i en højttaler - og er ikke imponeret (over diskanten altså )

XTen´s spredning er nærmest katastrofal. Det giver manglende energi over 10000 Hz - derfor virker enheden lidt massiv/klemt i sin spillemåde og hele højttaleren kommer let til at mangle energi/forkant.

Selv Stereophile er ved at fange den:

"One thing that I suspect contributed to the Virgo's reproduction of detail was the sound of its ring-radiator tweeter. John Atkinson's measurements may shed some light here, but while the Virgo didn't sound closed-in or dark, it didn't seem to have the nth degree of air and extension, either. Instruments with a lot of high-frequency energy, even some female vocals, didn't pop out of the mix the way they do with the Thiel CS6, for example. "

Se også målingerne på de højttalere, der anvender ringradiatoren. Kurverne (som er et gennemsnit af op til 30 målinger i forskellige positioner) viser manglende energi over 10k - og det kan høres.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Nu skal vi ikke starte en religionskrig her - dem er der nok af i verden.

Personligt synes jeg, at R2904 er en af de bedste diskanter, jeg nogensinde har hørt (og det bliver efterhånden til rigtigt mange). Det sjove er, at jeg jo selvfølgelig kun har hørt den i mit eget setup, hvor den gør det absolut fremragende. Dette er ikke kun mit eget billede af det, men som nævnt også baseret på udsagn fra en række gode lyttere, der har været forbi hos mig eller kommer jævnligt. Om jeg så har været heldig med mit setup, hvor R2904 spiller sammen med en Focal Audiom 6 W mellemtone, skal jeg lade være usagt.

Forskellene fra mine 9900 ligger flere steder, men er overordnet set følgende: Større klarhed, langt mere luft opefter, bedre dynamik, væsentligt bedre detaljering. Men der er også ligheder. R2904 har noget af den samme kropslighed nedefter som 9700/9900, hvilket XT'eren mangler (den har jeg nemlig også prøvet!).

Jeg deler omkring 2800 Hz, 2. ordens Linkwitz-Reilly, kompenseret for de få "unoder" som enhver dynamisk diskantenhed har. Frekvensgangen i mit forholdsvis veldæmpede rum udviser en svagt faldende tendens opefter, hvilket efter manges mening (også min) er noget nær det ideelle. Og så skal man som sædvanlig være opmærksom på, at målinger alene slet ikke giver det totale billede af en højttalers eller enheds egenskaber.

Det er rigtigt, at hvis man er tilhænger af ultraskarpe metaldiskanter (og lignende), så er R2904 ikke den rigtige enhed. Det hørte afhænger også af ørerne, der hører!

Afslutningsvis må jeg sige, at afprøvningen med Darkwings R2904'ere vist var under ret dårlige forhold. R2905 skal netop matches med en særdeles kompetent mellemtoneenhed. Det kan man ikke ligefrem sige, at PL18 er. Og friske fra kassen lyder de, ligesom de fleste andre enheder, ikke særligt godt.

Ydermere er R2905 ret kræsen over for det tilsluttede udstyr - dvs. temmeligt afslørende. Det måtte jeg selv sande, da jeg på et tidspunkt var nødt til benytte en mindre god forforstærker pga. en opdatering af "den gode". (Nej, Asbjørn - det var ikke med NE5534'erne, men en opdatering af fjernbetjeningselektronikken).

Endelig er jeg slet ikke tilhænger af "dyrt er godt" - tværtimod - men i mit tilfælde var det altså R2905, der kom til at passe til mellemtonen, som hele systemet er bygget op omkring - og så måtte jeg krybe til korset (og tegnedrengen)! Skulle jeg høre om en endnu bedre enhed, der synes at kunne passe i mit system, vil den blive prøvet, også selv om den skulle være billigere ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

I øvrigt kunne jeg da netop godt tænke mig at prøve Focals beryllium tweeters - men dem kan man p.t. ikke købe. Det kommer dog nok - det samme gjaldt faktisk for R2904, da de kom frem.

Normalt er jeg slet ikke til metaldiskanter, men ifølge dem, der har hørt dem, skulle de kendte metaldomeproblemer være elimineret. Ret interessant.

Beltofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Til tvivlerne... hvis I stadig tror R2904/700000 er en ompakket XT25... prøv engang at kigge på frekvensgengivelseskurverne, der er at inde på d-s-t.com... der er altså en hel del forskel.

Disse kurver siger selvfølgelig ingenting om forvrængningsdata, men SS enheden har en noget pænere frekvensgang...
Til top Vis Beltofte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beltofte

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes