Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Constant Voltage Crossover (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg fandt denne artikel - endda en dansk - om muligheden for at lave forvrængningsfrie og transientrigtige (faseliniære) delefiltre:

http://dennishomepage.gugs-cats.dk/Loudspeaker/Forvraengning _i_htdelefiltre_ver2.doc

Er der nogen, som har erfaringer med at bruge sådanne filtre eller kan fortælle mere om "opskriften", så eksperimenterne kan starte i de små selvbyggerhjem?

Venlig hilsen

Til top Vis Olni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olni

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Har ikke læst artiklen godt nok, men der er tale om det der normalt betegnes som serielle delefiltre (Serial crossover). Acoustic Reality har lidt om emnet, http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo.htm - men prøv at søge på nettet efter "serial crossover", der dukker en del interessante links op.

Det "problematiske" i en seriel filterkonfiguration er efter min ringe mening at enhedernes unoder hver især pludseligt bliver "synlige" for den anden. Det er derfor meget nødvendigt at reducere unoderne for hver enhed individuelt - med mindre enhederne bare er sindssygt gode.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

musifix skrev:

Har ikke læst artiklen godt nok, men der er tale om det der normalt betegnes som serielle delefiltre (Serial crossover). Acoustic Reality har lidt om emnet, http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo.htm - men prøv at søge på nettet efter "serial crossover", der dukker en del interessante links op.

Det "problematiske" i en seriel filterkonfiguration er efter min ringe mening at enhedernes unoder hver især pludseligt bliver "synlige" for den anden. Det er derfor meget nødvendigt at reducere unoderne for hver enhed individuelt - med mindre enhederne bare er sindssygt gode.

Det eneste vellykkede brug af seriefilter jeg kan komme i tanke om var Peter Holm's oprindelige slavesystem med enheder fra Goodmans. Enhederne skal ikke alene være "gode" de skal også have samme følsomhed.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Serie filter troldmanden bor her, og han brygger nogle fælt gode filtre i sin hule
http://www.humblehomemadehifi.com/

Hvis I roder lidt rundt på siden er der også en gennemgang af, hvordan de mest almindelige serielle filtre virker. Enhederne behøver i øvrigt ikke have samme følsomhed.

Hilsen,
Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

Olni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er spændende læsning at genopfriske de "gamle" seriefiltre - gamle fordi de efterhånden er sjældne set og heller ikke fylder meget her blandt DIY-folket, som ellers er optaget af komplicerede og forvrængende filtre, der er vanskelige at få til at passe - måske netop fordi de mange komponenter giver problemer, som i stedet tillægges enhederne.

I øvrigt var de fleste af Peter Holms delefiltre af serietypen, og han konstruerede da adskillige gode højttalere. Hvad blev der af ham efter Ht. +1 ?

Det er befriende at læse om Acoustic Reality´s kondensatorfrie, enkle filtre, som skulle lyde himmelsk. Ja, hvis det kan lade sig gøre at eliminere en kondensator, så svarer det til en forbedring der langt overstiger lyden af den dyreste og mest eksotiske kondensator.

Men tilbage til mit indledende indlæg.

På side 18-19 er der en kort beskrivelse af Wonderfiltret = Zero Phase-Constant Voltage Crossover!

Efter diagrammet at dømme (s.19), er der tale om et parallel filter, hvor man med 2.ordens afskæring bibeholder 1. ordens fordelene, faselinearitet og frihed for transientforvrængning. Seriekondensatoren og spolen har en parallel modstand og størrelsen af disse modstande skulle dirigere filtrets Q, således at enten diskant eller bas/ml.tone afskæres med 12 db med bibeholdelse af fuld faselinearitet. (Hidtil har jeg kun kendt det gamle filler-driver system, som var faselineært og brugte 12 db afskæring.)

Jeg kan ikke se, at Wonder-filtret har noget med seriefiltre at gøre.

Men det er vældig godt at medtage de nævnte filtre i debatten. Jeg efterlyser erfaringer og professionelle redegørelser for filtrene og gerne eksempler på, hvordan man bruger dem i praksis med kendte enheder.

Venlig hilsen

Til top Vis Olni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olni

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Jeg kan heller ikke se, at de ligner serielle filtre.

Det ligner mere disse:

http://tkhifi.homepage.dk/duelund-filter.pdf
http://www.passlabs.com/downloads/articles/phasecrx.pdf

Der var også engang en artikel i High fidelity for lang, lang tid siden om impulskorrekte filtre. Jeg har ikke lige nu adgang til mit bibliotek, så jeg kan se, hvornår den er fra, men jeg har en kopi, jeg kan scanne, hvis man er interesseret.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Jeg kan heller ikke se, at de ligner serielle filtre.

Det ligner mere disse:

http://tkhifi.homepage.dk/duelund-filter.pdf
http://www.passlabs.com/downloads/articles/phasecrx.pdf

Der var også engang en artikel i High fidelity for lang, lang tid siden om impulskorrekte filtre. Jeg har ikke lige nu adgang til mit bibliotek, så jeg kan se, hvornår den er fra, men jeg har en kopi, jeg kan scanne, hvis man er interesseret.

Det er faktisk ikke så tosset at læse de 2 artikler (nummer 6,7-8 fra 1976) inden man kaster sig over TK's hjemmeside og hved Steen D iøvrigt har skrevet om emnet

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Det er faktisk ikke så tosset at læse de 2 artikler (nummer 6,7-8 fra 1976) inden man kaster sig over TK's hjemmeside og hved Steen D iøvrigt har skrevet om emnet

Nemlig !

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes