Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til nørdet PS3 projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ginyu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Hej har brug for noget vejledning til et måske lidt nørdet Ps3 projekt.

Jeg vil have indbygget i reolen at controllerchargerne kommer op at hullerne via en eller anden form for lille elektrisk drevet motor som skal kunne tændes enten via remote/IR eller switch/knap.

Jeg vidste ikke rigtigt hvor jeg skulle spørge om dette så nu blev det her siden emnet hedder selvbyg.

Jeg leder efter en side hvor man kan købe elektronik, motorer, tandhjul, remme osv.

Nogle ideer til hvordan det kan gøres?

Til top Vis Ginyu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ginyu

Ginyu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Alle ideer modtages med kyshånd uanset hvor vildt det lyder næsten

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hvad med at bruge en elektrisk bil antenne? 12v og så et relæ der tænder når du tænder ex din surround forstærker

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Ginyu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

faktisk ikke en dårlig ide. hvor kan man købe såden en på nettet. kan må få dem i forskellige længder. Er der nogen der kender et sted hvor man kan finde en guide til til at sætte sådan noget sammen.

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Ikke så nørdet men cool alligevel

du kan gribe det an på flere forskellige måder:

1. Stepmotor, fordele du kan tælle hvor langt den har kørt, ulempe den er svær, enten skal den programmeres eller også skal styringen laves med komponter
  2. Alm motor fordele den er nem at styr, ulemper du ved ikke hvor du er, og skal derfor have nogle styr kontakter til at slukke for strømmen

Til stepmotor: Alt efter hvor hård du er vil jeg nok forslå at lave det i en mikro controller med noget effekt buffer alla transistor eller relæer. Dette kræver så at du enten kan skrive C kode eller sådan noget

Til Motor er nok den nærmeste løsning, du trykker på en knap og motor kør, når den rammer top trykker slæden på en knap der afbryder, så kan du trykke på en anden knap og den vil så køre ned igen, indtil den når bunden, hvor slæden så trykker på en anden knap der slukker strømmen.

Hvis det var mig ville jeg nok lave det med en micro controller, da man kan lave det styret ved hjælp af computer eller forstærker elller andet der kan sende noget ud (nok Serial rs232)

Håber du kan bruge nogle ideer og sider til kompontet indkøb:

http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp

http://www.rs-components.com/index.html

http://www.elfa.se/dk/

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Ginyu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Super hjælp. mange tak.

Jeg tror desværre man bliver nødt til at vælge den nemme løsning da jeg hverken har forstand på C kode eller microcontrollere. Ville det være nået man ville kunne lære forholdsvis hurtigt eller skyder jeg helt ved siden af.

Hvad skal fysik skubbe den opad. og hvilke elektriske skal jeg købe? Jeg her helt ny i det her.

Jeg forestiller mig at det ser sådan her inde i reolkassen.

Tak

Ginyu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Nogen?

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Jeg holder stadig på en el-antenne:)

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1359198895&n=1200266 493&pn=1221429894

eller hva med indmaden fra en el-skruetrækker, der er både motor og gear der. Så kan du trække hylden op med noget snore-træk;)

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Ginyu skrev:

Ville det være nået man ville kunne lære forholdsvis hurtigt eller skyder jeg helt ved siden af.

Nej, medmindre du er en form for super geni, c er nemt nok og læres ved og læse en for dummies bog evt. men du skal så bruge en computer til og styre tingene osv. evt. ved hjælp af rs32. -ikke særlig praktisk.

Hvis jeg var dig, ville jeg købe mig en servo til et fjernstyret fly eller lignende da de er super nemme og styre hvis man fjerner potentimeteret i dem, også få en der kan til at programmere en microkontroller til formålet enten en simpel pic16 eller atmel avr, det lærer man desvære ikke lige sådan selv det ville tage måneder og vilje. Men for en der kan vil det ikke tage mange minutter.

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Ginyu skrev:

Ville det være nået man ville kunne lære forholdsvis hurtigt eller skyder jeg helt ved siden af.

Nej, medmindre du er en form for super geni, c er nemt nok og læres ved og læse en for dummies bog evt. men du skal så bruge en computer til og styre tingene osv. evt. ved hjælp af rs32. -ikke særlig praktisk.

Hvis jeg var dig, ville jeg købe mig en servo til et fjernstyret fly eller lignende da de er super nemme og styre hvis man fjerner potentimeteret i dem, også få en der kan til at programmere en microkontroller til formålet enten en simpel pic16 eller atmel avr, det lærer man desvære ikke lige sådan selv det ville tage måneder og vilje. Men for en der kan vil det ikke tage mange minutter.

Nu behøves man jo ikke en computer for at skrive i C

Hvis du ingen erfaring har med programmering, ville jeg holde mig fra den løsning...

evt en motor som trækker en spindel hvor slæden kør på

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:
Per N skrev:
Ginyu skrev:

Nu behøves man jo ikke en computer for at skrive i C

Hvis du ingen erfaring har med programmering, ville jeg holde mig fra den løsning...

evt en motor som trækker en spindel hvor slæden kør på

Det er helt korrekt, men du kan jo prøve og se om du kan programmere en abe i C som kan sidde og trykke på tænd og sluk knappen for motoren der skal køre dimsen op og ned, du skal lige som have noget til og køre dit program hvad enten det er en computer eller en controller

Man kommer ikke uden om man skal have styret det på en måde elektronisk da der mig forstået ønskes fjernbetjening, samt man skal have noget til og stoppe sin "slæde igen i top og bund, derfor er det egentlig ikke nogen vej uden om der skal programmeres en kreds eller en computer skal stå og styre det. Selvfølgelig kan man os opbygge det af logiske funktioner, men det vil vidst være en endnu mere kompliceret opgave for en uindviet.

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Kender du ikke en der har sådanne noget lego mindstorm liggende, bare den gamle udgave. Mon ikke man kan købe det på ebay og andre steder. Det er super nemt (beregnet til børn) at programmere og du kan styre 3 motorere + du har 3 inputs hvis du skulle bruge det til noget
Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

Ginyu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Ginyu skrev:

Det lyder som en god ide med fly motoren, men det gør ikke noget hvis jeg starter med at lave det sådan at slæden kan køre køre op og ned når man trykker på en knap/switch. men jeg kan at ikke se hvordan slæden skal køre. hvad skal den køre på og hvad skal man gøre får at man selv kan bestemme hvor hurtigt den køre. f.eks. med en DC motor.

Tak for alle de gode forslag forresten...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes