| Forfatter |
|
kimschips Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 12 November 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Er der nogen af jer som har erfaring med sattelitter i 10liters bokse ca. med disse krav:
Enheder SS15W8530K00 + SS9700
Lukket Kabinet ca 10liter "luft" indvendig, form som en Icon (DAT), for bedst impulsresponse og "naturligt" afruldning ved -6db 150hz.
Spiller ned til ca-6db 120-150Hz hvor sub i hver side tager over.
Crossover til diskant ca2.5khz
Har nogen erfaring / kan simulere et delefilter som med de ønskede " delefrekvenser"
Nogen som har erfaring time /group delay af diskant, istedet for at teoretisk skal hælde kabinettet ca.8gr bagover ved 2ordens filter for at få en så lineær som muligt frekvensgang?
Kim
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 13 November 2007 kl. 07:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Det med de 8gr holder ikke. Det er noget man kan læse i en bog. Få dem målt igennem, så kan vi tage den derfra. Enten det, eller brug et filter der er afprøvet og virker. Du KAN ikke beregne et filter.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 15 November 2007 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Målinger er et must for at komme hele vejen, men ørerne kan man jo også bruge - selvom det tager meget længere tid.
Men det med hældning af kabinet ville jeg ikke kaste mig ud i, ud fra teoretiske ideer.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 07:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Troels løsning er ganske fornuftig, men jeg kan forstå på dig, at du vil bruge dem sammen med bassektioner, og deler ret højt (120-150Hz).
I dit tilfælde ville jeg vælge en lukket løsning, når nu de skal spille så højt.
Men der er 15W8530-K01 faktisk en bedre enhed. Har ikke prøvet -K00, så jeg ved ikke lige hvordan den opfører sig.
Men jeg har stort held med en dobbelt -K01 og 9700 løsning. Det er noget der duer
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
kimschips Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tak for jeres indlæg begge
Har prøvet lidt forskellige delefilter af med 9700 + 15W8530K00 i et lukket kabinet.
Mit problem er den øvre mellemtone jeg har lidt svært ved at "udglatte" eller nok mere korrekt afstemme overgangen mellem 15w og 9700, syntes stemmer/ rum råber lidt i det område. Har prøvet delefrekvenser 2.5 til 3khz samt forskelllige 2-4ordens passive delefilter
Vil en scanspeak akustisk ventil give mere "pusterum" måske afstresse 15w lidt i mit projekt?
Har Loudspeakerlab 3.1 målemikrofon panasonig, godt lydkort mike amp:)
SYNCRONIC: når du laver "gated" målinger i clio hvor lang tid af gangen er din mikrofon åben?
Hvor godt er dit målerum mht til refleksioner osv når du udmåler Ht´er til nye projekter?
DANIELS: hvad er din samlet følsomhed på din top (9700 +2*15W)? nedre delefreksens og hvor stort er kabinettet?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er desværre et stykke tid siden jeg rodede med mine højttalere sidst, så jeg kan ikke huske specs lige p.t., dem skal jeg finde frem. Men de får hver ca. 11 liter i hvert sit kammer, med hver sin hjemmelavede akustiske ventil.
Følsomheden ligger omkring 89dB. Den nedre delefrekvensen er vist 2,2KHz (12dB).
Du er da velkommen til at give dem et lyt.
Jeg har lavet min egen skustiske ventil i form af en skum i en sprække bag på højttaleren, og det har hjulpet meget.
Men jeg kæmper lidt med en baspeak, jeg ikke rigtigt kan få bugt med i mit lytterum.
Du har fået godt gang i dit måleudstyr, kan jeg forstå(?) Så kunne det være vi på et tidspunkt skulle prøve at sammenligne nogle målinger, og se om vi ikke kommer frem til det samme?
Har også fået anskaffet mig en boks til udmåling af enheder, som næsten er plug'n'play. Men har ikke haft tid til tests endnu.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 17 November 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg kan ikke huske min åbentid for mikrofonen, men jeg lukker lige inden den første reflektion. Jeg kan så måle ned til ca 300-350Hz i min stue. Synd du bor så langt væk, ellers kunne du komme forbi og få målt dem ud og se om dit måleudstyr giver det samme.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
@syncroniq
Men hvor mange ms er det?
|
| Til top |
|
| |
kimschips Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Daniels: På hvilken måde lydmæssig hjalp det med en akustisk ventil?
Jeg har nogle målinger fra lsp lab liggende med SS9700 lidt forskellige 2 og tre ordens filter på:) mener jeg brugte ca 25ms dengang.
skal du have nogen sub på dine 2*15W så?
Status: har lige modtaget 1stk Scanspeak akustisk ventil, samt 1stk Lat500 4ohm:) skal bygge et 10liters kabinet at eksperimentere med:)
Har også et 15liters "klar" kabinet til mijus projekt 18H52 +9700. her skal laves ny tegning til snedker så fronten får 15gr hældning, spiller ellers skidegodt. men fylder jo en del (15l kabinet)
Kim
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 17 November 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Har lige gennemført et projekt, og kan se følgende start/stoptider:
Start : 2,04ms
Stop : 4,69ms
Altså et 2,65ms vindue. Med lidt sjusket hovedregning giver det en længde på 1,3meter inden den første reflektion kommer ind. (har jeg regnet rigtig?)
Det gør at jeg kan måle ned til ca 377Hz (der får jeg én bølgelængde ind)
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
@syncroniq
OK, tak. Det lyder rigtigt nok.
@kimschips
Den akustiske ventil gør at den kan spille dybere. Har ikke brugt den for anden effekt, men der er jo en række andre fordele, som typisk nævnes i forbindelse med akustiske ventiler, men her er der rent for at få den til at spille dybere.
Jeg har vænnet mig til "reol"-højttalere, og behøver ikke subwoofer til disse, men de starter med at rulle af allerede ved 60Hz, men kun med 6db/oktav. Så med roomgain virker de ret potente. Kan godt savne den dybeste bas, men glemmer det ofte når den kvittere med så lækker en mellemtone og diskant.
Men jeg har en subwoofer tilsluttet, og det giver lige det sidste. Der er dog grænser for bassen i så små kabinetter.
"samt 1stk Lat500 4ohm:) skal bygge et 10liters kabinet at eksperimentere med:)" vil du give en Lat500 10 liter??!!
Ud fra hvad jeg kan regne mig frem til, så vil den gerne have 60 liter med Qtc=0,7.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg ville give en LAT min. 40-50 liter basrefleks..... Ellers begynder groupdelay at lave ballade. Mener Kim har lavet dem i 40 liter, som han spillede med til messen. Nogen der hørte dem? Jeg kunne desværre ikke cykle så langt.
Akustisk ventil er vel det tætteste man kommer på åben baffel, med et kabinet. Gennemstrømningstabet ændres, og sænker dermed Q. Fik en lang smøre fra Ulrik S. (ham der har gang i en bog herinde), men kan ikke lige huske det hele. Han havde en model for akustiske ventiler (elektrisk model)
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hørte godt den LAT der var på messen, men det er meget svært at vurdere kvaliteten (om end ikke umuligt) i et stort åbent rum med andre boder, og dermed også begrænset volumen.
De spillede da bas, men hvor dybt og hvor godt, kunne jeg ikke vurdere.
LAT har specs som traditionelle dynamiske enheder, og dem kan man jo regne på. Men om der gælder andre regler for dem, kan jeg ikke bedømme.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg har regnet en del på dem, og har også et par liggende (har baaare ikke haft tid). Men spørgsmålet er jo om de også kan spille musik . Kunne være sjovt at høre nogle intryk. Jeg glæder mig til at få gang i mine. Snedkeri er bare ikke min stærke side.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er det med at få tid til det hele.
Jeg må indrømme jeg er lidt skeptisk ved LAT's musik-performance. Men jeg håber min skeptisme bliver gjort til skamme, for jeg kunne godt ønske mig lidt revolution på højttalerenheds-markedet.
Tror desværre at LAT går samme vej som NXT. Og NXT var i hvert fald ikke godt
Jeg havde et par paneler hjemme, og det var da meget sejt, at de var helt flade, vejede ingenting, og man kunne få motiver på panelerne, så de lignede almindelige billeder, men... De lød ikke ret godt. Fint nok til consumer-markedet, men ikke hvis man bare var lidt kritisk.
Men jeg krydser fingre, og håber LAT kan levere varen i high-end HiFi.
|
| Til top |
|
| |
kimschips Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Daniels og Syncronic
Hehe 10liter var til et prøvekabinet til 9700 + 1stk 15w8530K00:)
Vil prøve med et kabinet a 40-50 liter gerne lukket, med en til 2akustiske ventiler, princippet som Dat viste på messen med montering af Lat´en
Må man gerne lave en form for "matrix" alså bjælker på kryds og tværs i et bas /mellemtone kabinet? eller skal enheden se rent luft helt hen til bagvæggen (f.eks dybde 30-40cm)
Tænker på den måde et træ skelet internt i et kabinet også kan have negativ betydning i et mellemtone område?
Kim
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arhh... OK. Synes nu også 10 liter til den Lat500 var lige lidt i underkanten.
En god afstivning er altid en god ide, men tror nu ikke det er så nødvendigt i et mellemtonekabinet.
Jeg har prøvet kabinetter, der var ultra "døde" (min gamle SS 10" isobariske subwoofer), og kabinetter uder ret meget afstivning (mine nuværende 1x9700+2x8530K01), og begge dele kan lyde ganske glimrende.
(Kan huske flere rigtigt vellydende Snell højttalere, hvor kabinettet absolut ikke var lyddødt - det nærmest dansede med, men det lød stadig rigtigt godt.)
Til subwoofer plejer jeg altid at anbefale at afstive så meget som muligt, men til mellemtone er det nok mere et spørgsmål om fyld.
Kan ikke svare entydigt på det, men tvivler på det ligefrem skader med gode afstivninger.
Alt med måde. Kno-testen burde du kunne bruge.
|
| Til top |
|
| |