Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 21:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyg af sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sither
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 27 November 2007 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Hejsa brugere af Hifi4all.dk

Jeg har købet mig en forstærker og 2 højtalere for noget tid siden.

Højtalere: http://www.monacor.dk/produkter/proflyd-hoejttalerepa/vnr/24 3250/

Forstærker: http://www.monacor.dk/produkter/proflyd-forstaerkere/vnr/240 980/

Det spiller vildt godt. Men er en dreng i min bedste alder og kan godt li at høre techno så vil gerne kunne mærke bassen. Det synes jeg ikke helt er nok med det jeg har her. Så har kigget lidt efter en sub men, for det første er de mega dyre, for det andet er de mega grimme.! Så tænkte på om man ikke kunne "lige som i biler" bygge det selv. Så har fundet min gamle forstærker frem som er en Pioneer SA-8500 II med 4 udgange på en 80W pr udgang. Jeg vil gerne udnytte alle 4 udgange da jeg egentlig ikke har andet at bruge forstærkeren til.

Så hvad kan jeg bruge, og hvad skal jeg bruge. Har ikke vildt meget forstand på hvad der passer sammen og hvad der ikke gør. Det kunne være fedt hvis man kunne få 2 basser pr udgang.Så det bliver STORT.

Da det ikke må komme op i skyhøje priser sigtede jeg efter en http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/ vnr/103990/ den er meget billig. Jeg går ikke så meget efter kvali, mere efter "the feeling"  

Også er jeg også lidt itvivl ang hvad ohm har og sige i det hele for ikke at tale om delefilet.!

Håber i kan hjælpe mig.

På forhånd tak

Mads

Til top Vis Sither's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sither

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 November 2007 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Alene resonansfrekvensen på den enhed du har linket til gør enheden uegnet som egentlig subwoofer.

Har du kigget iblandt Monacor's HiFi-basser? - der skal nok være noget der, der har en praktisk chance for at nå et brugbart basprodukt - men en del dyrere er de desværre også..

Mvh. Jens/Modifix. 

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Sither
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 November 2007 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Alene resonansfrekvensen på den enhed du har linket til gør enheden uegnet som egentlig subwoofer.

Har du kigget iblandt Monacor's HiFi-basser? - der skal nok være noget der, der har en praktisk chance for at nå et brugbart basprodukt - men en del dyrere er de desværre også..

Mvh. Jens/Modifix. 

Ahh ja det kan jeg godt se.  Kunne du muligvis linke noget der kunne bruges? For som sagt forstår ikke meget til det. Men prøver at sætte mig ind i det.

Og tak for det hurtige svar

Til top Vis Sither's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sither

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2007 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Til en ældre Pioneer skal du nok ikke sætte mere end en basenhed til hver kanal. Altså i alt to enheder.

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/ vnr/100540/ 

- var måske en mulighed?

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2007 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

SA-8500

Pioneer introduced the SA-8500 in 1975.  It was right in the middle of Pioneer's integrated amp line.  It was rated at 60 watts per channel with 0.1% THD and IMD at rated power.  It was a hefty amp weighing nearly 30 pounds.  List price was $399.95, but trade-ins and dealer haggling could drop the price considerably.  It was offered again in 1976.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 November 2007 kl. 03:32 | IP-adresse registreret  

Det er måske lige værd at bemærke følsomheden på Sithers højtalere, som er en "PA" højtaler med ret høj følsomhed

Her hjælper det ikke med 85db sub enheder - enten skal der bruges 4-8 enheder pr side ELLER det er nødvendigt at slække på kravet til den dybeste bas, og store enheder med lidt højere egenressonans kan så være på sin plads 

Men der næppe heller meget dybbas i Sithers højtalere, så der skal næppe så meget til før end Sither vil opleve en del ekstra bas

Det er dog næppe nødvendigt at subberne har helt samme følsomhed 

En PA sub enhed har ofte en egenressonans omkring 30hz

Den enhed Modifix linker til er sikkert mest velegnet til OB/dipol højtaler, når man ser på magneten hvilket er det eneste man kan gøre da det er sparsomt med data på enheden  - investere 2kkr i sådan 4stk enheder, nej ellers tak

Så hellere investere lidt mere i et par 18" Beyma 18G40 - hvad de koster i DK ved jeg ikke, men udenlands(UK) fås de for ca 1500kr/stk - dertil selvfølgelig lidt fragt

Et par 18" PrecisionDevices kunne også være en mulighed - fås samme sted som Beyma og til ca samme pris

http://www.bluearan.co.uk/menu/index.php?category=Speaker_Co mponents&masthead=Loudspeaker_Drivers&subheadnew=18_ Inch_Drivers

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 November 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Definér 'mærke bassen'! Taler vi live PA musik, er trykket i brystkassen som regel forårsaget af høje lydtryk over 50 Hz. Taler vi ægte subbas, er det mere som om selve lokalet bevæger sig...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes