Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY - Rundstrålende (THE PENCIL) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 November 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

- Inspireret af Ohm Micro Walsh Tall. "THE PENCIL" er udviklet med kyndig guidance af Ole, min kompagnon. Den færdige version herunder er uhyre nem at bygge, billig (ca 2500 kr samlet, alt incl.) og vanvittigt vellydende, efter min mening.

Ohm-oplægget er en specialudviklet bas/mellemtone, der spiller frit UD til alle sider, med en diskant monteret på toppen og en høj delefrekvens (ca 8 khz). Yderligere om udgangspunktet kan ses her: http://www.ohmspeakers.com/coherentlinesourcedriver.cfm

Det var denne anmeldelse, som først vækkede min interesse: http://6moons.com/audioreviews/walsh/micro.html

Jeg håbede på at kunne opnå en meget "frigjort" lyd, som har et realistisk soundstage og ingen kasselyd...

Her endnu et billede:

Selve kabinettet er på 10 liter med bagudrettet refleksport. Jeg har tillige prøvet med nedadrettet, men det var ingen succes (=ingen bas). Indvendigt er der to skum-trappetrin, i bedste transmissionslinie-stil. Endnu et billede(forfra)

Jeg har brugt vinyl-imitation (som kan købes i byggemarkeder). Trælim er smurt ud over fladerne, før jeg klæbede vinylhalløjet på, overskuddet skåret af med hobbykniv.

Her følger min elskede rørslæde fra kina:

Efter et rørskift til TAD's nyeste EL84-rør, er der smæk for skillingerne i bas, en nydelig diskant og stemmer kommer godt upfront, hvor jeg vil have dem. Til slut et billede af hele mit setup:

Pc er kilde - netradio, film og rippede cder. Jeg bruger eac til at rippe cder i wav, switch 1.24 til at nedkonvertere til wma format og foobar med et dsp-plugin (convolver med Studer +6db korrektion) som afspille-software.

Som ekstern konverter (i den røde ring) har vi Creative E-MU 0404 USB - den indeholder den samme konverterchip som Squeezebox's storebror, Slimdevices' Transporter også indeholder. Det lyder fabelagtigt. DAC'en kører pr. automatik med ASIO.

Signalet føres endeligt over i rørforstærkeren, Mengyue Mini fra Kina, 2 x 15W, EL84-effektrør. Og derfra som sagt ud i højttalerne. Mere om højttalerne om lidt.
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 28 November 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

spændende hvor har du købt de EL84 rør, min egen kina hørebof rørslæde kunne godt trænge til en lille upgrade ....
Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 November 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Det var da inspirerende at se noget andet end det sædvanlige

Ud fra hvad jeg umiddelbart kan se vil dit baskabinet måske virke som en MLTL 

Hvordan er diskanten lavet ?

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 November 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

dk2000 skrev:
spændende hvor har du købt de EL84 rør, min egen kina hørebof rørslæde kunne godt trænge til en lille upgrade ....

http://www.tubeampdoctor.com, søg efter el84. TAD-EL84-STR er et hit.

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 November 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Diskanten er en Morel MDT-40, som blot sidder på toppen af bas/mellemtonen, der jo vender nedad/ind i kabinettet. Udover bas/mellemtonen har jeg fundet blyantsholdere, som sidder perfekt, når de får vendt bunden i vejret (der er åbenbart metal i, så det fungerer fint på bas/mellemtonemagneten). 2 huller i blyantskrukkerne til diskantledningerne, og man er kørende - så diskanten sidder nærmest svævende, da jeg har anvendt solid core ledninger (installationskabel), som er vanvittigt stift (NB : Det er et helvede at arbejde med, men alle anstrengelserne værd.

Bas/mellemtonen er en Peerless 832873. Bas mellemtonen er ganske interessant - den er hyperlinær op til 6 kHz, hvorefter den ruller af med 12 db/oktav.

Af samme grund er delefilteret udelukkende relateret til diskanten - et 12 db/oktav Linkwitz Riley, dvs. en kondensator 1,8 uF i serie og derefter en spole 0,39 mH i parallel over diskanten.

Selve bassøjlen er 71 cm høj, indermålene er 12,1 x 12,1 cm, basrefleksporten Ø 5,7 cm, længde 10,5 cm. Bassøjlen har som sagt en port med centrum målt 14 cm fra bunden, og et låg foroven med udskæring til bas/mellemtonen. I bunden er der en "inderprop" på 12x12 cm, limet på en fod, 22 x 22 cm.

Og lyden? Det spiller bare musik. Man glemmer at analysere, og rejser sig ikke for at skifte nummer - men skal lige høre det næste nummer og...og... - lidt et problem med 2-3000 numre på pc'en.

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 November 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Her er så et tværsnit af højttaleren

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 November 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

...Og delefilterdiagram

God fornøjelse

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 November 2007 kl. 06:57 | IP-adresse registreret  

Det er en interessant kombination af gammelt og nyt - bruge 'puteren til at fodre et rørbaseret anlæg med 'vintage' type højtalere . Osse rart at høre, at nogen faktisk lytter til musik!

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 November 2007 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
musicus skrev:

Diskanten er en Morel MDT-40, som blot sidder på toppen af bas/mellemtonen, der jo vender nedad/ind i kabinettet. Udover bas/mellemtonen har jeg fundet blyantsholdere, som sidder perfekt, når de får vendt bunden i vejret (der er åbenbart metal i, så det fungerer fint på bas/mellemtonemagneten). 2 huller i blyantskrukkerne til diskantledningerne, og man er kørende - så diskanten sidder nærmest svævende, da jeg har anvendt solid core ledninger (installationskabel), som er vanvittigt stift (NB : Det er et helvede at arbejde med, men alle anstrengelserne værd.

Kunne vi ikke få lidt billeder af diskanten og ledningsføringen? Det er ikke så nemt at se gennem gitteret

Juspur skrev:

Bas/mellemtonen er en Peerless 832873. Bas mellemtonen er ganske interessant - den er hyperlinær op til 6 kHz, hvorefter den ruller af med 12 db/oktav.

Af samme grund er delefilteret udelukkende relateret til diskanten - et 12 db/oktav Linkwitz Riley, dvs. en kondensator 1,8 uF i serie og derefter en spole 0,39 mH i parallel over diskanten.

Har du prøvet at filtrer kraftigere? Det er besnærende at undvære filter, men kunne der ikke være fordele med en afskæring af bassen? Hvordan ser fasen ud?

Juspur skrev:

Selve bassøjlen er 71 cm høj, indermålene er 12,1 x 12,1 cm, basrefleksporten Ø 5,7 cm, længde 10,5 cm. Bassøjlen har som sagt en port med centrum målt 14 cm fra bunden, og et låg foroven med udskæring til bas/mellemtonen. I bunden er der en "inderprop" på 12x12 cm, limet på en fod, 22 x 22 cm.

Og lyden? Det spiller bare musik. Man glemmer at analysere, og rejser sig ikke for at skifte nummer - men skal lige høre det næste nummer og...og... - lidt et problem med 2-3000 numre på pc'en.

Se - det er jo det vigtigeste  Hvis skidtet spiller musik, så blæse være med teknikken

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 29 November 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:

Kunne vi ikke få lidt billeder af diskanten og ledningsføringen? Det er ikke så nemt at se gennem gitteret

Har du prøvet at filtrer kraftigere? Det er besnærende at undvære filter, men kunne der ikke være fordele med en afskæring af bassen? Hvordan ser fasen ud?

- Der er ikke så meget hurlumhej med diskanten og ledningsføringen: blyantsholderen på hovedet, 2 kabler igennem og loddet på diskantens terminaler. At kablerne er solidcore (læs: installationskabel) og stive, betyder at diskanterne "svæver", kun hængende i kablerne...

- Jeg har ikke prøvet at filtrere bassen. Jeg overvejer at indkøbe endnu en DAC (rørforstærkerne har jeg flere af, som nogen ved ), og så bruge et digitalt-delefilter plugin til foobar... Det kan dele stejlt (op til 10. orden, hvis forudsætningerne er i orden)... og uden de unoder, som fysiske filtre kan have.

Mht fasen, så er jeg på bar bund. Peerlessen blev tilsluttet først. Jeg prøvede at tilslutte både terminal+ til bas+ og terminal+ til basminus, for at se, hvad der lød bedst. Det var terminal+ til bas+. Så lavede jeg delefilteret, og tilsluttede derefter delefilter+ til diskant+, og derefter delefilter+ til diskantminus. Jeg syntes delefilter+ til diskant+ lyder bedst.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 November 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:

- Jeg har ikke prøvet at filtrere bassen. Jeg overvejer at indkøbe endnu en DAC (rørforstærkerne har jeg flere af, som nogen ved ), og så bruge et digitalt-delefilter plugin til foobar... Det kan dele stejlt (op til 10. orden, hvis forudsætningerne er i orden)... og uden de unoder, som fysiske filtre kan have.

Det lyder som en spændende og meget fleksibel løsning

Så kan man jo altid prøve at realisere de afprøvede filtre i et passivt filter bagefter, hvis man ikke vil have den aktive version.

Juspur skrev:

Mht fasen, så er jeg på bar bund. Peerlessen blev tilsluttet først. Jeg prøvede at tilslutte både terminal+ til bas+ og terminal+ til basminus, for at se, hvad der lød bedst. Det var terminal+ til bas+. Så lavede jeg delefilteret, og tilsluttede derefter delefilter+ til diskant+, og derefter delefilter+ til diskantminus. Jeg syntes delefilter+ til diskant+ lyder bedst.

OK, jeg mente nu også mest om du havde haft lejlighed til at måle fase - det kunne sige noget om filter etc...

Det bliver spændende at høre om dine fremskridt

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 06 December 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg har nu forgæves forsøgt at have to ens USB-DAC'er tilsluttet - men foobar kvitterer med en fejlmeddelelse, nedlukning og ingen musik. Så her er p.t. forsøget med digital frekvensfiltrering strandet 
Nogen gode forslag?

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Du tror du skal bruge et stykke software ved navn "Virtual audio cable" og nok også ASIO4ALL (men det bruger du nok i forvejen til din USB dac med Fubar2000, det gør jeg med god lyd tilfølge)

Virtual audio cable kan få dine to 2 kannals dacs til at ligne et enkelt 4 kannals

læs hjb's indlæg her:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=111317

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 December 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Måske af interesse: http://www.decware.com/newsite/mainmenu.htm?/radial.htm& intro
Lang forklaring, han vender også rundt på membranen.

De sælger også en færdig udgave: http://www.decware.com/newsite/mainmenu.htm?/newsite/RL15.ht m&intro
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Har du i øvrigt prøvet at skifte linie rørne i din rørslæde ?

Min timester T200 har 6N3 rør - kunne godt tænke mig at prøve at skifte disse.

Hvor meget gav det at skifte EL84 rørne ? 

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 December 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

dk2000 skrev:

Du tror du skal bruge et stykke software ved navn "Virtual audio cable" og nok også ASIO4ALL (men det bruger du nok i forvejen til din USB dac med Fubar2000, det gør jeg med god lyd tilfølge)

Virtual audio cable kan få dine to 2 kannals dacs til at ligne et enkelt 4 kannals

læs hjb's indlæg her:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=111317

TAK er kun et fattigt ord - du har ret, jeg bruger ASIO4ALL, men Virtual audio cable er nok lige det, jeg mangler. Stort bifald for dit bidrag  og en glad mand (mig), der skal prøve det i nærmeste fremtid

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 December 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
Måske af interesse: http://www.decware.com/newsite/mainmenu.htm?/radial.htm& intro
Lang forklaring, han vender også rundt på membranen.

De sælger også en færdig udgave: http://www.decware.com/newsite/mainmenu.htm?/newsite/RL15.ht m&intro

Interessant - mange ligheder. Måske jeg skulle prøve deling ved 8 khz og 6 db/oktav? Lidt ærgerligt efter min mening, at de ikke anvender en "mindre" diskant, når vi taler om visuel synlighed. Tak for tippet - interessant læsning.

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 December 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

dk2000 skrev:

Har du i øvrigt prøvet at skifte linie rørne i din rørslæde ?

Min timester T200 har 6N3 rør - kunne godt tænke mig at prøve at skifte disse.

Hvor meget gav det at skifte EL84 rørne ? 

Ja, til Tung Sol (2.00 x Tung Sol/USA 2C51 (=WE396A, 6N3P) (2C51-TS) = 78,00 Euro) hos www.tubeampdoctor.com - Jeg syntes faktisk ikke det rykkede alverden, mens el84-opgraderingen gav et pænt løft af lydkvaliteten (fast, dyb, bas, øget klarhed, øget musiknærvær etc.)

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005
Sendt: 11 December 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hej Juspur, jeg er enig med Musicus at bassen virker som en transmission line med reduceret  åbning (på danks MLTL). Det vil sige er opstår kvartbølge resonanser i kabinettet.

Til min pointe: Har du prøvet at fylde hele den øverste del af kabinettet op med dæmningsmateriale for at se hvordan det påvirker lyden. Pakningen af dæmpningen kan være hård eller løs - afhængigt af, hvordan det lyder. Ideen er at dæmpe lyd som ikke har med bas at gøre og forhindre at det slipper ud gennem porten - og samtidigt sæmpe impendans pukler.

Bare en ide til de lange og mørke vinteraftener

Til top Vis Bjorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjorn

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 December 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Bjorn skrev:

Har du prøvet at fylde hele den øverste del af kabinettet op med dæmningsmateriale for at se hvordan det påvirker lyden. Pakningen af dæmpningen kan være hård eller løs - afhængigt af, hvordan det lyder. Ideen er at dæmpe lyd som ikke har med bas at gøre og forhindre at det slipper ud gennem porten - og samtidigt sæmpe impendans pukler.

Bare en ide til de lange og mørke vinteraftener

Hej Bjørn - tak for tippet. Ja, det er vist ved at være sæson "for den slags"

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum