Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 06:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ny nørd klub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
balbrech
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2007 kl. 03:14 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er hårdt ramt af den slemme hifinørdfeber og fra tid til anden har jeg vilde feberdrømme om HELT vilde ting jeg gerne vil bygge men.....

Hmm det er nu federe at bygge med nogen, og da helst nogen der er klogere (eller tror det), nogen der har en anden mening (den forkerte) eller bare andre der gider lytte til ALT det vrøvl man gerne selv vil fortælle MEN....

Der er da forbavsende FÅ hifi-klubber i dette land er der ikke? (Ikke www.hifiklubber.dk for der vel efterhånden rigeligt.

Jeg er lige flyttet fra midtjylland til Kbh - Nørrebronx og kender flere her der er HÅRDT ramt som mig men ved ikke helt hvor vi skal tage hen hvis man ikke lige tager til Herlev og dyrker hvad Duelund engang startede (tror jeg nok/har jeg hørt)

Nogen der kunne være interesserede i at starte en klud et sted i Kbh?

Jeg forestille mig primært det at bygge højttalere som fokus men det kunne ligeså godt være på elektronik siden eller bare det at være sammen om hifi, slæbe sit l**t med og lade de andre revse det eller måske bare drikke en øl og tisse på kryds....

ALLE muligheder er åbne men vil her gerne starte en dialog og have gode råd om hvad man gør og hvordan man gør hvis nogen måske allerede har været igang eller tænker på det men mest af alt ER DER NOGET DER GIDER nu om dage eller handler det hele om wellnes, lifestyle og designertakser?

Vi kunne jo også lege med mudermasker men HIFI er sgu da LANGT mere spændende ik?

KOM FRISK 

Til top Vis balbrech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af balbrech

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2007 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Det var absolut ikke Steen Duelund der startede Herlev HiFi-klub (Dengang København HiFi-klub). Det var Ole Eriksen m.fl. ... helt tilbage først i 70'erne.

En overgang var klubbens aktiviteter meget præget af Steen Duelund og hans idéer med alle tilhængerne på den ene side og så de andre. Da jeg tilhørte de andre og ikke fik lov til at have mine meninger, meldte jeg mig ud i protest. Havde årene før været meget aktiv i klubben, bla. 3 år som formand og redaktør af klubbladet.

Nu er jeg (til dels) med igen. Man kan stadig tale om fraktioner i klubben - selvbyggere, duelund-dister og så alle de andre. Men det hele foregår nu på et rimeligt hyggeligt niveau, selv om jeg nu nok mener at en del af klubbens udstyr er lidt for meget præget af Duelund perioden og derfor ikke repræsentativt for hvad de fleste har stående der hjemme.

Jeg tror dog helt afgjort at du vil få hvad du ønsker ved at melde dig ind i klubben. På ægte demokratisk vis har man jo ret til at blande sig i debatterne og lave om på det man ikke bryder sig om.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 November 2007 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

balbrech skrev:

Der er da forbavsende FÅ hifi-klubber i dette land er der ikke?

Uden at det nødvendigvis er særligt konstruktivt: Jeg har en fornemmelse af at netfora som dette har gjort det "for nemt" at diskutere hifi. Så længe man kan få opfyldt sit behov for at nørde hifi ved lige at tænde pc'en og surfe Hifi4all igennem i en times tid, hvorfor så have besværet med at slæbe grej ned til en klub eller over til en anden person, bruge timer på at sætte det op, lytte halvanden time og så slæbe hele balladen med hjem igen?

Faren ved dette er at folk i udbredt grad tænker for meget og lytter for lidt. Der bliver i mine øjne brugt alt for meget energi på at finde frem til hvad der er "det bedste" udstyr, i stedet for at bruge energi på at udnytte dét man har rigtigt, eller købe det rigtige udstyr til opgaven og éns temperament. Og at finde ud af hvor langt éns højttalere skal placeres fra bagvæggen, er nu engang noget man ikke finder ud af ved at diskutere det i et forum, det finder man ud af ved at prøve sig frem - meget gerne i selskab med andre entusiaster, der kan have nye idéer til hvordan man bedst lytter sig frem til den rigtige placering. Et andet negativt resultat jeg føler fora'ene fører med sig (ved siden af alt det positive!), er at jeg føler folk har en tendens til at holdningerne "sætter sig". Så længe det er påstand mod påstand, og det ikke prøves af i praksis, så er det "nemt" at holde fast på sit, og argumentere for at de andre tager fejl. Dén der argumenterer bedst vinder diskussionerne - ikke dén der har den bedste lyd. Hvis man mødtes lidt mere i Det Virkelige Liv (TM), så ville man sandsynligvis oftere opleve at få flyttet sine grænser, eller bare udviddet sin horisont lidt. Man siger at et billede siger mere end 1000 ord. En lyttetest kan sige mere end 1000 siders diskussion om hvad der lyder bedst...

Den hjemvendte Onkel Anders fra Amerika (Hr. Bojer ) forsøgte engang at starte en musik-klub, hvor der i stedet for at blive nørdet hifi, skulle lyttes til musik. Enten ved gennem besøg hos hinanden at introducere hinanden for forskellig musik, eller gå til koncerter som man så kunne diskutere livligt. Det slog såvidt jeg ved aldrig rigtigt an, hvilket egentlig siger en del om mange hifi-entusiaster - vi vil hellere snakke om hifi end rent faktisk bruge det (jeg er på ingen måde uskyldig hvad dét angår, men jeg undskylder det med at jeg lever af det...)

til opråbet om at starte en klub. Jeg frygter dog at det vil blive vanskeligt at få folk ud af busken.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 29 November 2007 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Hey,

AV Precision > Jeg tror det hænger sammen med at der er forskel på om man er DIY interesseret, eller bare Hifi interesseret. De fleste DIY folk er begge dele (ikke alle, men mange). DIY går jo netop ud på at lære så meget, at man selv kan bygge det. Problemmet er også at mange DIY folk ikke gider hifiklubber, da der er for lidt kød på, og for meget lytten hvilket de kan gøre derhjemme. Selvfølgelig skal der lyttes, men der skal også kød på.

Hvis der kommer en DIY klub i østjylland, er jeg klar med Clio og LspCAD til rådighed.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 November 2007 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:
AV Precision > Jeg tror det hænger sammen med at der er forskel på om man er DIY interesseret, eller bare Hifi interesseret. De fleste DIY folk er begge dele (ikke alle, men mange). DIY går jo netop ud på at lære så meget, at man selv kan bygge det. Problemmet er også at mange DIY folk ikke gider hifiklubber, da der er for lidt kød på, og for meget lytten hvilket de kan gøre derhjemme. Selvfølgelig skal der lyttes, men der skal også kød på.

Siger du der er for lidt "kød på" hvis man lytter? Så vil jeg da påstå at fantasien blandt entusiasterne står værre til end jeg troede... Vi kan skændes så meget på fora'ene at nogle bliver smidt ud, men når vi sætter os i samme rum og lytter til noget udstyr, så har vi ikke noget at snakke om?

Balbrech, kan du forresten ikke rette overskriften på tråden? Jeg gætter på det ikke er en KLUD du vil starte, men en KLUB... (på den anden side gør det vel folk nysgerrige... )

balbrech
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig retter jeg gerne denne meget graverende stavefelj (læs FEDE fingre og lavet MEGET sent) jeg har selv fundet et par andre fejl efterfølgende....

Hmm nu kan jeg så bare ikke lige finde den funktion ar rette.....

Kan nogen give mig en vokal her gerne direkte da det jo ikke er det der skal fylde bebatten.

Tak

Bo

balbrech
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Rettelser udført.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 29 November 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hey,

AV Precision>  Med kød på mener jeg teknik. Selvfølgelig skal man lytte til ting og diskutere lyden, fordele og ulemper ved dimser. Men G i GDS (Gør Det selv) er jo ret vigtig for selvbyggere, hvilket de somregel også har fokus på.

En aften kun med lytten dur ikke for selvbyggere jeg kender. Det er hyggeligt, men ikke spændende i mine øjne. Filterteknik, kabinettuning, målinger osv vil holde mig igang, ikke 4 timers lytten.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes