Forfatter |
|
gasjack Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Skal til og i gang med at bygge Proac 2.5 kloner, og vil også bygge en center højttaler efter samme design. Mit spørgsmål er så:
- Hvis jeg beholder det interne volumen, betyder det så noget at jeg ellers ændrer på dimensionerne?
- Hvad med placering af enheder? Har sat deiskanten i midten, og bassen til venstre for og basporten til højre for. Er det fint nok?
Mvh
Rasmus Hansen
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan du ikke lige gøre den tegnig mindre?
/vilmann
__________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
gasjack Forum Bruger

|
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo sådan!
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt mindre endnu, så bliver admin. glad  (max. 600 px. i bredden
svjh). Hvis du beholder samme volumen, så skulle der ikke være
nogen store problemer. Det eneste er hvis du laver forpladen
væsentlig bredere/smallere (dvs. højere/lavere når den ligge ned)
end originalen. Så kan du risikere at der skal fintunes lidt på
delefilteret, men det burde være til at have med at gøre.
/U.
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når bassen sidder til siden for diskanten vil du få et asymmetrisk udstrålingsmønster, så klangen vil være afhængig af om du sidder lidt til højre eller venstre for centeren. Svarende til hvordan lyden fra en højttaler med diskanten over (eller under) bassen varierer med lyttehøjden.
Det behøver ikke at være det store problem, hvis du altid sidder samme sted (når du lytter). På den anden side er det vel højttalere i en klasse, hvor der skal tages hensyn til sådan noget.
Men som CarrotMan siger, vil bredden på forpladen og enhedernes placering (især diskantens) have indflydelse på højttalerens diffraction step og det skal der tages højde for i filtret.
Boye
|
Til top |
|
|
gasjack Forum Bruger

|
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Tak for svarene. Forpladen er 246mm bred mod 225mm på originalen. Vil det have nogen effekt - dvs skal der pilles ved filteret, og er der i så fald nogen der ved hvad der skal ændres på (regner med at bruge gravesen version 6)?
Angående det med bassens placering, er der vel ikke så meget at gøre ved det, med mindre man laver en konstruktion med 2 basenheder og diskanten i midten - eller hvad?
|
Til top |
|
|
seve Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 47
|
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
gasjack Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for linket Seve.
Havde nu læste tråden, men vil gerne bruge de samme enheder som i clonen. Er igang med at regne lidt på et lidt mindre kabinet til den. Skal nok skrive når jeg finder ud af noget.
|
Til top |
|
|
seve Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 47
|
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Jeg ser frem til at høre om dit resultat.
Jeg bor faktisk selv i Aalborg, så hvis du vil hører et sæt kloner, som er den endelige udgave af T. Gravesen's version med modiferet enheder, så kan vi sikkert godt finde ud af det..
Martin
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasjack skrev:
.... Forpladen er 246mm bred mod 225mm på originalen. Vil det have nogen effekt - dvs skal der pilles ved filteret, og er der i så fald nogen der ved hvad der skal ændres på (regner med at bruge gravesen version 6)?
Den forøgede bredde vil næppe påvirke lyden markant, men hvis du ydermere anbringer diskanten, så der er ens afstand til kabinettets kanter vil du få samlet nogle diffraktioner som vil kunne give et lille peak på frekvenskurven.
Angående det med bassens placering, er der vel ikke så meget at gøre ved det, med mindre man laver en konstruktion med 2 basenheder og diskanten i midten - eller hvad? |
|
|
Hvis pladsen tillader, ville jeg nok foretrække at lave en eksakt kopi af en af fronthøjttalerne. En Bas-Diskant-Bas (WTW)-konfiguration giver ganske vist et symmetrisk udstrålingmønster, men der vil blive en kamfiltereffekt for de to bassers vedkommende, som kan give en ulden øvre mellemtone, og de to basser vil i den lave ende koble til hinanden som en enhed op ad en reflekterende flade, hvilket vil give en mere svulmende bas.
Det skal dog retfærdigvis nævnes, at det findes ypperlige eksempler på velspillende WTW-konstruktioner: Duelund (Gryphon) og Dunlavy for at tage et par stykker, jeg har hørt.
Derfor er det nok en god ide at kigge på de konstruktionsforslag på Seves link, hvor de anvender mindre basser.
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boye
Du har helt ret i dine betragtninger om WTW-konstruktioner.
Det største problem ved at bruge den til centerhøjttaler - er at konstruktionen ligger ned. Dvs. at personer, der sidder 10-15 grader til den ene side tydeligt vil kunne høre dykket i den øvre mellemtone, hvor de to basser udfaser hinanden.
Det er faktisk bedre at lægge en almindelig 2-vejs ned (specielt hvis den anvender højorden delefilter) - eller tage skridtet fuldt ud: Lave en 3-vejs !
Mht. forpladen - så placere du enhederne helt anderledes end på sidehøjttalerne - og det har betydning for enhederne frekvensgang og dermed delefilteret.
Mht. tweaket med at fjerne olien i diskanten - hvis man ikke samtidig ændrer på filteret - er det naturligt, at diskanten opleves som "meget mere klar".
Når man fjerner olien får man en større impedanspukkel ved egenressonansen - det betyder, at filteret "mister grebet" i diskantens nedre arbejdsområde - der kommer simpelthen mere niveau - som opleves en klarere diskant.
PS: gasjack - har du har lyst til at tage et lyt på Bechs projekt http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&PN =1 så kunne det være spændende at høre din mening. Specielt når du har ProArc 2.5 der er en god og populær ht.
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
gasjack Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for rådene allesammen.
Hvad så hvis man ændrer lidt på bredden af forpladen, så der er plads til at diskanten kan sidde over basenheden. Det vil nok medføre, at forpladen bliver omkring 30cm høj. Vil det medføre voldsomme ændringer i lyden, eller kræve voldsomme ændringer i filteret?
Til Nørd. jeg har nu ikke fået bygget mine Proac'er endnu, har bare hørt en kammerats, og er blevet hooked. Så jeg har nok ikke så stort sammenligningsgrundlag endnu.
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gasjack: Hvad så hvis man ændrer lidt på bredden af forpladen, så der er plads til at diskanten kan sidde over basenheden. Det vil nok medføre, at forpladen bliver omkring 30cm høj. Vil det medføre voldsomme ændringer i lyden, eller kræve voldsomme ændringer i filteret?
Arrhhh. Du giver ikke op så let, hvad? Det er selvfølgelig nemt at sige, at du får flyttet dit diffraction step lidt nedad i frekvens, når du gør forpladen bredere, og da det oprindelige filter er afstemt til en bredde på 225mm burde en ændring af baffelbredden til 300mm give frekvenskurven en lille blød pukkel omkring 1.5-2kHz, sådan skønsmæssigt anslået.
Men det er umuligt for mig at forudsige, hvor voldsom en ændring af lyden det vil give eller eksakt angive hvilke komponenter, der skal skiftes til hvilke værdier. Det er derfor det er så nyttigt med simulations- og måleprogrammer og ikke mindst en stor portion erfaring.
Mit råd er: Vælg at stole på at, de der har brugt lang tid på at lave en passende centerhøjttaler, har brugt tiden godt og lav en sådan konstruktion, eller prøv med en kopi af venstre eller højre højttaler og læg den ned.
Du kan også prøve et af dine egne forslag. Det kan måske være du vil kunne lide lyden. Men uden måleudstyr eller "Duelunds fornemmelse for filtre" vil du næsten være på Herrens mark, hvis du vil begynde at trimme filtret.
God fornøjelse. Uanset hvad du vælger, er det jo sjovt at rode med..
Boye
|
Til top |
|
|