| Forfatter |
|
tued Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 208
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Det er lidt flovt at indrømme, men jeg kan sgu ikke finde ud af hvilken ende af nedenstående kondensator der er negativ og positiv. Jeg synes at kunne huske at den fodybning man ser til vesntre viser at denne side er den positive side....men jeg er ikke sikker.  Er der nogen der kan hjælpe?
__________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret. Venstre ende til plus og højre til minus. Hvis du kigger på benet i højre ende, vil du sansynligvis kunne se at det er loddet på "huset" som altid er minus.
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for det hurtige svar. Så er mine skolepenge alligevel ikke helt spilt  Jeg vil lodde videre på mit filter.
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er svær den der, fordi den Visaton kondensator du viser på billedet ligner lige umiddelbart en +/- elektrolyt ( pga. fordybningen ). Men kigger man på denne polske hjemmeside så definerer de den som en bipolar. http://www.audiosklep.com.pl/kon_visaton.php
Hvis du skal bruge komponenten til en højttaler, så er jeg helt enig med LAST, der hører sig kun bipolarer kondensatorer og ikke +/- elektrolytter, så tænk lige over det inden du monterer noget.
Skulle du være yderligere i tvivl, så er der en god forklaring her omhandlende komponenter. http://www.leds4all.dk/kredsloeb.htm
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 19 December 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en bipolar elektrolyt. Markeringen viser, at benet i den ende er forbundet til den yderste folie i kondensatoren. Det er derfor en god idé at forbinde dette ben til det laveste potentiale (det vil sige stel, hvis kondensatoren fx anvendes parallelt i et lavpas-filter). Derved bliver evt. indstrålet støj bedst ledt retur.
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
USXX skrev:
Det er en bipolar elektrolyt. Markeringen viser, at benet i den ende er forbundet til den yderste folie i kondensatoren. Det er
derfor en god idé at forbinde dette ben til det laveste potentiale (det vil sige stel, hvis kondensatoren fx anvendes parallelt i et lavpas-filter). Derved
bliver evt. indstrålet støj bedst ledt retur.
|
|
|
Perfekt. Lyder godt.
Har 'bare' købt den igennem visaton på deres liste over ht filter komponenter, så jeg har ikke tænkt videre over om de var egnede/ikke egnede.
|
| Til top |
|
| |
BasHunter Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 19 December 2007 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan da sagtens bruge elektrolytter i højttalerne, det handler bare om at have styr på sin elektronik-kunskab....
Mine højttalere bruger ikke vekselstrøm, så jeg nøjes med elektrolytter fordi de er mindre end kondensatorene og dermed med lavere mH-værdi.
Til vekselstrøm sætter man bare to modsat hinanden... __________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 December 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bashunter: Enig ....man kan sætte to elektrolytter op imod hinanden med enten begge +/+ pluspoler eller begge -/- minuspoler, så har man praktisk talt en bipolar kondensator. Se illustration.
Som du siger drejer det sig om at have styr på sine elektronikkundskaber, ellers skal man ikke lege med den slags. 

|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
|
Som du siger drejer det sig om at have styr på sine elektronikkundskaber, ellers skal man ikke lege med den slags. 
|
|
|
Selvfølgelig skal man lege - ellers lærer man ikke noget 
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 December 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
|
Selvfølgelig skal man lege - ellers lærer man ikke noget 
Hilsen LAST
|
|
|
Så anbefaler jeg at tage højspændingslytter med i legen ? gi' den gas+max. spænding ....vi ka' ta' det.  
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 December 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=KrammeAcoustics]
Bashunter: Enig ....man kan sætte to elektrolytter op imod hinanden med enten begge +/+ pluspoler eller begge -/- minuspoler, så har man praktisk talt en bipolar kondensator. Se illustration.

[/QUOTE Det der får man intet ud af, prøv at sætte det i et kredsløb. Men håber du har penge nok til alle de elektrolytter du får brændt af....Ha ha ha ha] __________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 20 December 2007 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
BasHunter pas nu lige lidt på. Det er sørme en meget normal kobling for at lave en bipolar kondensator. Og der er ingen lytter der brændes af bare man sørger for at den påtrykte spænding på lytten er den samme som peak spændingen der skal anvendes +20% og huske at kondensatoren halveres når de kobles i serie. Der er sørme mange highend højttaler fabrikander der bruger denne måde at lave bipolar kondensator på og nogen påtrykker endda en spændingen på midterpunktet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 December 2007 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan da godt være der er mange såkaldte "high-end" mærker, som bruger det...men der kommer intet igennem. Elektrolytter er ensrettede og jeg arbejder sådan set selv med dem til dagligt...
Men det kommer også an på om det bare er fyld i såkaldte "high-end" mærker for at få det til at se prangende ud, for lige præcis det led der er vist kommer der ikke en disse ud af.
Men i kan jo selv prøve det efter.... __________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 20 December 2007 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
| BasHunter pas nu lige lidt på. Det er sørme en meget normal kobling for at lave en bipolar kondensator. Og der er ingen lytter der brændes af bare man sørger for at den påtrykte spænding på lytten er den samme som peak spændingen der skal anvendes +20% og huske at kondensatoren halveres når de kobles i serie. Der er sørme mange highend højttaler fabrikander der bruger denne måde at lave bipolar kondensator på og nogen påtrykker endda en spændingen på midterpunktet. |
|
|
Hvis man "påtrykker" spændingen på midterpunktet har det intet med det du snakker om at gøre, forbinder man dem i serie, fjerner man den potentiale forskel der normalt ville være (fjerner kodensatorens funktion) og ødelægger sikker dem begge 2.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 20 December 2007 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
BasHunter skrev:
|
Det kan da godt være der er mange såkaldte "high-end" mærker, som bruger det...men der kommer intet igennem. Elektrolytter er ensrettede og jeg arbejder sådan set selv med dem til dagligt...
Men det kommer også an på om det bare er fyld i såkaldte "high-end" mærker for at få det til at se prangende ud, for lige præcis det led der er vist kommer der ikke en disse ud af.
Men i kan jo selv prøve det efter....
|
|
|
En elektrolyt består af en anodefolie hvor isolationslaget (aluminiumoxyd) er dannet og en katodefolie (strømopsamler) kondensatoren er polariseret og tåler højst 2V i "den forkerte retning" og jo, der komme så sandelig noget "igennem" i begge retninger, eller kunne man jo ikke måle på en polariseret lyt med en AC spænding, og det er lige præcis hvad alle LCR metre gør
Kondensatoren er viklet med et lag papir der skal holde afstand mellem folierne og samtidigt bære/fordele elektrolytten over hele kondesatorens overflade
En bipolar eller reversibel elektrolyt består i princippet af 2 anodefolier, det er i praksis 2 sammenviklede elektrolytter. To almindelige elektrolytter serieforbundet + -- + opfører sig som en reversibel lyt med den teoretsik halve værdi (hvis de er eksakt lige store) eller vi værdien altid være mindre end den mindste af 2 serieforbundne kondensatorer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 December 2007 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
En bipolar er rigtig nok to folier som fungere begge veje.
Men vender jeg elektrolytterne den forkerte vej, syder de enten over eller popper. -de brænder simpelthen af.
Men prøv det selv af....der kommer intet igennem det selv om en elektrolyt minder om selv den mest "high-end" agtige bipolare kondensator.
Men hvorfor det så end sidder i "high-end" får bare mig til at fravælge det med det samme.... __________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 20 December 2007 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker såmænd godt nok, men er mest anvendeligt til LCR led på bassens systemressonans hvor der kræves meget store kondensator værdier - men det er nok ikke særlig kendt da LCR kredse på basressonansen ikke er særlig anvendt, beklagelig vis, sikkert heller ikke i "hi-end" højtalere
Det skal lige siges at en stor WICON bipolar lyder bedre, vistnok af typen som bruges på elmotorer
Tued, og hvad skal DU så ellers bruge 470uF til ?
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 20 December 2007 kl. 02:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
BasHunter skrev:
|
Man kan da sagtens bruge elektrolytter i højttalerne, det handler bare om at have styr på sin elektronik-kunskab....
Mine højttalere bruger ikke vekselstrøm, så jeg nøjes med elektrolytter fordi de er mindre end kondensatorene og dermed med lavere mH-værdi.
Til vekselstrøm sætter man bare to modsat hinanden...
|
|
|
Hej BasHunter
Du skulle vel ikke være ham der tidligere skrev herinde under navnet fiend..?
Han havde vidst også et system hvor højttalerne ikke fik vekselstrøm, og skrev om kapacitet med betegnelsen for induktion... Hvis det er tilfældet, så velkommen tilbage, det var yderst underholdende sidst!
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |