Forfatter |
|
Juul9000 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 24 December 2007 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey!
Nu har jeg tænkt mig jeg vil have bygget en "ordenlig" sub
Jeg ved ikke hvad der er bedst at gøre ang. Hvad enhed der vil være bedst at bruge.
Mulighederne ang er en monacor SPH-300TC, Monacor SP-250p og Peerless SLS-10. De to først enheder har jeg til ligge. Hvilken enhed er bedst at burge? Jeg har en Nad 916 forstæker, som jeg har tænkt skal trække bassen.
Men har nu også tænkt om det er bedst at bestille et sæt med forstæker og peerless enhed fra frequence.dk, altså sådan et PCA-sæt til 3000 kr.
Hvad vil jeg får mest ud af? Skal det være en reflex eller tryk kasse?
Den skal burges til når jeg ser film eller når jeg spiller lidt højt musik og front bassen ikke kan følge med.
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 24 December 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa ... jeg vil helt klar sige at du skal se dig om efter en anden forstærker .... men de enheder du har skrevet om vil jeg om ikke bruge .. jeg bruger selv en peerless xls 12" 2stk ... de spille super .. jeg spiller i en stue på 40m2 og og har ingen problemer med at spille det op uden at man giver dem gas....
men hvis du hvis du ikke har så meget plads .. så kan du nøjes med 2 stk 10" xls ... hvis det er sådan nogen enheder du gerne vil have .. så har jeg nogle stykker i over skud til en fornuftig pris...
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 25 December 2007 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Genbrug er en god ting, men hvad er data på de pågældende Monacor enheder? Ikke til at sige, om de egner sig, uden data. Hvilke krav stiller du? Rumstørrelse, lydtryk, musiktype osv.
Et byggesæt giver en vis garanti for, at 'det virker' - men det er jo ikke sikkert, at det er hvad du har brug for.
|
Til top |
|
|
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
Sendt: 25 December 2007 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Mollecon siger, er genbrug en rigtig god ting, men i de fleste tilfælde er man nød til at have mindst et computerprogram med i baglommen, for at kunne komme til gode resultater. Monacor SPH-300TC som du omtaler har nogle virkelig gode data, som er værd at foretrække i et subwoofer projekt. Men som sagt er der behov for noget softwere, hvor du kan ligge dine data på enheden ind til hjælp for beregning af kabinettet. Jeg vil tro, til det du søger, snakker vi et basreflex kabinet for at hente noget mere vol. i bunden af basområdet. Et lukket kabinet er mere et "proformance" kabinet, hvor bassen bliver mere "stram" i lyden, det er en god ting, men det koster af evnen til at kunne spille højt helt nede i bunden.
Så det er en vurderings sag! Og evt et par forsøg.
MVH.
|
Til top |
|
|
arne rodahl Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 25 December 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Juul9000
Prøv at læse artikelserien her på sitet, 3. del (kabinetkonstruktioner). Sidst i 3.del er der henvisninger til beregningsprogrammer, hvor du skal indsætte enhedernes parametre. Dine Monacor enheders parametre er som følger:   ; SPH 300 TC: fs: 23 Hz - Ots: 0,26 - Vas: 290 liter SP 250 P: fs: 33Hz - Qts: 0,33 - Vas: 115 liter. Begge enheder er velegnede til basreflekskabinetter. Jeg vil foreslå at bygge en aktiv subwoofer med indbygget forstærker (find den på Google under "subwooferforstærker", priser fra ca. kr. 500). & nbsp; m.v.h. arne rodahl
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan lave en dipol sub .. så slipper du fra at tænke på kabinet og det ... men desrærre kræver det bare større enheder for at spille højt end en alm. sub .. men efter min mening er lyden også meget bedre .. men det er jo hver sin smag ...!!! __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 25 December 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med al skyldig respekt, Lil'Smed - så er et dipol sub projekt vel noget ud over den ramme, som Juul antyder?
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Med al skyldig respekt, Lil'Smed - så er et dipol sub projekt vel noget ud over den ramme, som Juul antyder? |
|
|
jo jo ved det godt .. men ville da bare sige at muligheden var der ... __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Juul9000 Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min stue er vikelstue, den er vel på 35 m2. Der er lavet hjemmebio i det ene hjørne af stuen.
Mit anlæg består nu af, Front: Et sæt Alliance fra frequence.dk. Bag: Et sæt Audio pro image 11. Center: Audio pro image 21. Til at trække det har jeg en Denon AVR-1906.
Det jeg søger er en sub, der giver en gode film bund, en der kan mærkes, ved feks ved skud eller eksplotioner.
Min musik smag er meget forskellig, men nok det spiller i radioen, dog mest rock, pop, dance og R'n'B
Hvordan ved jeg hvad Subforstærker jeg skal gå efter, så den er kraftig nok til at drive enheden? Hvad indstillings muligheder skal der være på forstærkeren?
Vil bestemt også helst bruge den 12" (SPH-300TC) enhed, eller det vil sige jeg har to af dem. Og har 8 stk af de 10" enheder (SP-250P) til at ligge. 
Jeg har kørt data'erne fra SPH-300TC gennem WinISD beta, det siger at den skal sidde i et 52,3 liter kabinet men en 10 cm port med en længde på 21,6 cm. Med Vent mach på 0,09. Hvad betynder den vent mach? Synes også det er en rimelig lang port længde.
Frem foralt, vil jeg have en/to sub/sub's der er gode, så det ikke bliver spildt penge/arbejde. Har ikke det vilde erfaring inde for HI-Fi sub's. Kun diskotek sub's 
|
Til top |
|
|
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
Sendt: 26 December 2007 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juul9000 skrev:
Min stue er vikelstue, den er vel på 35 m2. Der er lavet hjemmebio i det ene hjørne af stuen.
Mit anlæg består nu af, Front: Et sæt Alliance fra frequence.dk. Bag: Et sæt Audio pro image 11. Center: Audio pro image 21. Til at trække det har jeg en Denon AVR-1906.
Det jeg søger er en sub, der giver en gode film bund, en der kan mærkes, ved feks ved skud eller eksplotioner.
Min musik smag er meget forskellig, men nok det spiller i radioen, dog mest rock, pop, dance og R'n'B
Hvordan ved jeg hvad Subforstærker jeg skal gå efter, så den er kraftig nok til at drive enheden? Hvad indstillings muligheder skal der være på forstærkeren?
Vil bestemt også helst bruge den 12" (SPH-300TC) enhed, eller det vil sige jeg har to af dem. Og har 8 stk af de 10" enheder (SP-250P) til at ligge. 
Jeg har kørt data'erne fra SPH-300TC gennem WinISD beta, det siger at den skal sidde i et 52,3 liter kabinet men en 10 cm port med en længde på 21,6 cm. Med Vent mach på 0,09. Hvad betynder den vent mach? Synes også det er en rimelig lang port længde.
Frem foralt, vil jeg have en/to sub/sub's der er gode, så det ikke bliver spildt penge/arbejde. Har ikke det vilde erfaring inde for HI-Fi sub's. Kun diskotek sub's 
|
|
|
Hej
Jeg tror den Monacor er ret god, men tvivler på, at den er ligeså god som den nye Lat til 1500 kr, den ville jeg gå efter, og glem basrefleks! Husk at dit totale Q skal være forholdsvis lavt, ex. 0,55 - 0,6 incl. alle impedanser.
vh
|
Til top |
|
|
Juul9000 Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman;
Hvad er det for en Lat du snakker om? Hvorfor er det du vil mene jeg skal glemme om basrefleks? Hvad er det for et Q tal du snakker om?
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 26 December 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indtil videre har en selvbygger herinde vist påvist at LAT enheder ikke dur til noget uden massiv EQ, påvist med målinger og så kun knap nok, såvidt jeg har forstået og andre har ikke ladet høre fra sig indtil videre
|
Til top |
|
|
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
Sendt: 27 December 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vent mach, er en beskrivelse på hvor langt din beregnede basport er fra at kunne give den respons kurve du ønsker. Ved at ændre ved værdierne på basporten, vil du kunne se ændringer i "vent mach" Jo højere dit vent mach tal bliver jo længere bevæger vi os væk fra den kurve som du ønsker, og tallet bliver rødt. Det bedste er så lavt tal som muligt. Det er en teoretisk beskrivelse på hvor langt du er fra den kurve du ønsker.
www.højttalerbutikken.dk har nogle billige submoduler. (den kunne jeg lige huske uden ad)
Og så er det bare med at dreje på alle knapperne indtil du synes det lyder bedst. For at justere sin subforstærker skal du tage nogen ting i betragtning: Behov, placering, delfrekvens i forhold til dine fronthøjttalere, phase som regulere hvornår dit signal skal falde. Det skal høres i forhold til dine fronter.
MVH
|
Til top |
|
|
Juul9000 Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var godt lige at få en fornuftig forklaring på hvad "vent mach" betyder.
Har været inde at kigge på de Subwooferforstærkere, men hvilken vil passe til Monacor enheden? Og hvad indstillings muligheder skal der være på den?
|
Til top |
|
|
abj_eskimo Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 148
|
Sendt: 27 December 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vent mach er den hastighed luften bevæger sig med gennem porten.. Ved
en given hastighed (ca 35M/S( /eller 0.1 mach) og opefter) risikere vi at få det der kaldes
portstøj, altså uønsket lyde fra porten da luften bevæger sig med en
for høj hastighed igennem... Støjen kan reduceres/fjernes ved at øge
diameteren på porten (og naturlighvis længden for at bevare samme tuning)...
Bare sørg for at holde hastigheden lidt under det forskrevne (ved fuld effekt)..
|
Til top |
|
|