Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 23:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Forforstærker kit. Dantimax måske? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 24 December 2007 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

Jeg søger en forforstærker til min lille nye Trends TA-10.1 forstærker. Forforstærkeren må gerne have ringe dimensioner, 3-4 indgange og skal være fjernbetjenelig. Jeg vil gerne prøve at bygge den selv, men er uerfaren, så jeg mener at et kit er en god løsning. Jeg har kigget på kits fra Dantimax, hvor der findes både en passiv (Remote3) og en aktiv (RemPre) forforstærker. Jeg er tilfreds med hvor højt Trends'en spiller og har således ikke brug for noget gain. Jeg har nu to spørgsmål:

1) Er forforstærkerløsninger fra Dantimax anbefalelsesværdige? Eller skal jeg undersøge noget andet, der er inden for samme prisramme (1000-1500)?

2) Hvad er fordele og ulemper ved passiv vs. aktiv. Er der nogen grund til at vælge en aktiv, hvis man ikke har brug for nogen forstærkning?

Til top Vis Delaney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Delaney

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Findes her slet ingen personer, der har handlet med Dantimax? Eller som ved, hvad man skal overveje, når man skal tage stilling til passiv eller aktiv forforstærker?

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 December 2007 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har handlet meget med Dantimax, og fået rigtigt god service, de kan kun anbefales - Super service og vejledning.

Jeg har selv haft både passiv og (nu) aktiv forforstærker, fra Dantimax

Fordelen ved passiv er at der klart er færre led signalet skal passere og dermed også færre komponenter der kan "forurene"  lyden

I en aktiv har man mulighed for at "justere" lidt for kvaliteten og opnå en forstærkning.

Jeg har i lang tid brugt passiv og har været godt tilfreds med det, men jeg er nu gået over til en aktiv der kører i kl. A. (Fra Dantimax)
Jeg synes denne fungerer lang bedre i mit setup, lyden optræder mere veldefineret og med langt bedre perspektiv og dybde.

Du kan evt. læse lidt om mit projekt her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29645&K W=soxen&PN=0&TPN=1

Jeg har set at Trend selv har en Tube pre undervejs, hvorfor så ikke prøve den Dantimax har:
http://electronics.dantimax.dk/Kits/Preamps_-_poweramps/1131 7524212.html

Den fås til lidt under 1500,- inkl. kabinet.

Husk tålmodighed og forsigtighed. (Især, hvis du vælger rør udgaven, der er høje strømstyrker på tale.)

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 December 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Hej.

Har selv kig på Dantimax pre-versionerne, hvordan spiller de, hvad kan de sammenlignes med??

Skal bruge 2stk, en til en Dual mono 3875 Gain-clone, og en til en Krell KSA 50 clone, er de gode nok til det??

Mvh. Michael / godt nytår..

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2007 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
Jeg har handlet meget med Dantimax, og fået rigtigt god service, de kan kun anbefales - Super service og vejledning.

Jeg har selv haft både passiv og (nu) aktiv forforstærker, fra Dantimax

Fordelen ved passiv er at der klart er færre led signalet skal passere og dermed også færre komponenter der kan "forurene"  lyden

I en aktiv har man mulighed for at "justere" lidt for kvaliteten og opnå en forstærkning.

Jeg har i lang tid brugt passiv og har været godt tilfreds med det, men jeg er nu gået over til en aktiv der kører i kl. A. (Fra Dantimax)
Jeg synes denne fungerer lang bedre i mit setup, lyden optræder mere veldefineret og med langt bedre perspektiv og dybde.

Jeg kan godt se at der er både fordele og ulemper ved begge løsninger. Jeg er dog mest tiltalt af en passiv, idet lyden som sådan er udemærket. Jeg har bare brug for flere inputs, og et bedre potmeter.

Jeg mener at have læst at den passive Remote3 kan "opgraderes" til en aktiv RemPre, hvis man skulle ønske det. Er det noget der kan bekræftes?

Jeg har desuden læst at man skal være opmærksom på kabellængden i forbindelse med en passiv forforstærker. Hvilke kabler er det der er kritiske? Kilde->forforstærker? Forforstærker->effektforstæ rker? Eller er det begge to?

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 December 2007 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

hej

er der en der har prøvet de har forforstærker fra dantimax og kan komme med en lille anmedelsel om hvordan de lyder? og gerne i forhold til prisen.

har også overvejet at købe en, lige hvad for en afhænger af lyden!

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 30 December 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

manley skrev:

hej

er der en der har prøvet de har forforstærker fra dantimax og kan komme med en lille anmedelsel om hvordan de lyder? og gerne i forhold til prisen.

har også overvejet at købe en, lige hvad for en afhænger af lyden!

Passiv: pris / lydforhold er særdeles godt især, hvis man vælger at bruge fjernbetjning stiger dette væsentlig.

Lyden, er som sagt i noget omfang præget af kabelvalget. Jeg synes lyden i min er velopløst, detaljeret og perspektivet rigtigt godt. I mit setup fungerede den passive pre dog ikke så godt.

Jeg har lyttet til den i andre setup, og her synes jeg den kom mere til sin ret og ydede så absolut rigtigt godt også sammenlignet med 3-4 gange så dyre preamps.

Aktiv: pris / lydforhold er helt i top.

Jeg har dog modificeret min med en stærkt forbedret separate strømforsyninger og kl. A opamps på Chipvol1.

Lyden i mit setup er det bedste jeg har hørt, dejligt luftigt, super detaljeret og med dybde og perspektiv der er i topklasse. Den passer bare godt sammen med mine Coldamp moduler og DIY CD.

Jeg glæder mig til at høre den sammen med mine SKA 150 monoamps.

Jeg kan kun anbefale begge disse :-) Jeg vil dog mene at den passive har lidt begrænsninger i hvad den kan sættes sammen med.

Men tænk lige på hvad man får for en 700-1000,- ikke meget der kan måle sig med disse.

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 December 2007 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har også handlet ved Dantimax og kan kun melde possitivt tilbage.

Kører aktivt.

Jeg bruger selv følgende:
- RK27M - An Alps RK27 motor potentiometer, 10kOhm
- Control1 - Remote Control front panel kit
- Input1 - Input selector board kit
- Remote1 - The pcb and driver circuit (used to control the potentiometer)

og så denne audio buffer:
http://web.telecom.cz/macura/buffer_en.html

I mine øre spiller kominationen ganske glimerende

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har bestilt det passive sæt Remote3 fra Dantimax. Det bliver spændende at se hvordan det kommer til at spænde af. Jeg åbner nok en foto tråd, når jeg skal i gang med at samle det. Jeg har jo helt sikkert en masse spørgsmål, så i kan godt forberede jer.

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Forforstærkeren har spillet hos mig i en rum tid nu, men i forbindelse med at jeg ville udskifte dioder og modstande til disse skete der noget ubehageligt. Forforstærkeren døde helt. Hvor den normalt klikker lystigt i relæerne ved power on, skete der ingenting. Jeg har netop prøvet at skifte regulatoren til en tilsvarende (7805), og nu er der liv i den. I allerhøjeste grad endda: Relæerne klikker konstant, i så hurtigt et tempo at det nærmest er en kontinuert brummen. (Ikke fra højttalere, men fra relæer.) Samtidig bliver regulatoren på ingen tid gloende varm. Er der nogen, der har en ide til hvad der er sket? Jeg uploader gerne billeder, hvis det kan hjælpe.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Det er vist som regel en god ting at aflade forsyningen INDEN man begynder at rode i dyret

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Tak det vil jeg huske næste gang jeg har en forforstærker, der fungerer ;-) Haves ingen råd til hvad der er gået galt? Der må være noget der skal skiftes. Nogen må kunne gennemskue hvad der kan få et relæ til at trigge hele tiden. Jeg evner bare selv ikke at gennemskue det.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Det lydder som om at det "digitale" input til relæerne er blevet brudt. Dvs at der er en løs forbindelse i den linie hvor 1 eller 0 signalet kommer igennem.

Her er til din info, kun tale om en enkel linie pr kanal. Kun en "ledning".. Ikke en plus og minus.. kun en leder.

Er ikke ekspert på området, men jeg har lige haft undervisning i digital teknik, og jeg ved at hvis relæet, eller ICkredsene (der typisk sytere relæerne) ikke har alle inputs forbundet, vil relæerne gå amok.
Præcis som du beskrev.
Mit bud vil være at tjekke signalvejen mellem relæet og det der styre den/dem. ALLE ledere skal være furbundet, der må IKKE være nogle løse ender i signal vejen.

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Delaney skrev:

Forforstærkeren har spillet hos mig i en rum tid nu, men i forbindelse med at jeg ville udskifte dioder og modstande til disse skete der noget ubehageligt. Forforstærkeren døde helt. Hvor den normalt klikker lystigt i relæerne ved power on, skete der ingenting. Jeg har netop prøvet at skifte regulatoren til en tilsvarende (7805), og nu er der liv i den. I allerhøjeste grad endda: Relæerne klikker konstant, i så hurtigt et tempo at det nærmest er en kontinuert brummen. (Ikke fra højttalere, men fra relæer.) Samtidig bliver regulatoren på ingen tid gloende varm. Er der nogen, der har en ide til hvad der er sket? Jeg uploader gerne billeder, hvis det kan hjælpe.

Jeg ville skrive direkte til Mikkel (Dantimax) hvis jeg var dig han ved hvad han taler om...

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:

Jeg ville skrive direkte til Mikkel (Dantimax) hvis jeg var dig han ved hvad han taler om...

Jeg har netop skrevet med Mikkel. Men han var uden for rækkevidde det sidste stykke tid, så derfor søgte jeg hjælp hér.

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 Maj 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Virker din forforstærker så nu ??

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Tak for din interesse

Jeg har skrevet frem og tilbage med Mikkel nogle gange, og vi har lokaliseret og løst et af problemerne, men den virker stadig ikke. Det er 2 1/2 måned siden den gik ned, så det er ved at være ret irriterende.

Jeg har netop skrevet til Mikkel for at høre om jeg eventuelt kan sende den over til ham, så han kan fixe den. Nu må vi se hvad han siger til det.

Jeg vil lige understrege at Mikkel har ydet en fremragende service, og at jeg bestemt ikke vil afholde mig fra at købe noget hos ham en anden gang.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Delaney skrev:
Jeg vil lige understrege at Mikkel har ydet en fremragende service, og at jeg bestemt ikke vil afholde mig fra at købe noget hos ham en anden gang.

det har jeg også kun fået, jeg har ikke engang købt noget hos ham endnu, ville dog have købt et CD kit, men så døde der noget udstyr der var garanti på og blev afspilleren alligevel skiftet. Jeg har dog også et noget kompliceret projekt på tegnebordet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes