Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 16:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Mindre studie projekt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
piepgras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 December 2007 kl. 05:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa,
Jeg har begivet mig ud i et større projekt. Jeg har solgt mine gamle store gulvhøjtalere og har fået nogle enormt lækre Yamaha speakers:
http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/denmark/20_proaud io/70_speakers/10_no_category/20_studio_monitors/10_hs_serie s/15_HS80M/index.html

Jeg hører enten musik fra min laptop (AUX) eller mit turntable, som begge er sat til min mixer: Behringer Xenyx 802

Nu kommer den "tricky" del.
Da jeg er en fattig røv har jeg ikke råd til at gå ud og købe en mackie woofer til 20k, så jeg har besluttede mig for selv at lave min egen subwoofer ud af dele som jeg allerede har.
Jeg har 2 12" Rockford Fosgate woofers og en 600.2 bilamp:
http://www.rockfordfosgate.com/products/product_details.asp? cat_id=4&series_id=31&family_id=10&item_id=108278&locale=en_ US&p_status=
og
http://www.rockfordfosgate.com/products/product_details.asp? cat_id=2&series_id=104&family_id=106&item_id=107996&locale=e n_US&p_status=

Det er sådan set lidt svært at forklare, så jeg har lavet en tegning.

http://img201.imageshack.us/img201/5205/20230903lf2.jpg

Der hvor der er røde ? aner jeg simpelthen ik hvad jeg skal gøre.
Jeg aner ik hvordan jeg får strøm til en bil amp indenfor.
Jeg aner ik hvordan et "pro" delefilter virker.
Jeg aner ik hvordan jeg skal forbinde delefilteret med bil ampen.

In any case, så ville det være cool hvis i kunne hjælpe mig eller måske komme med andre bud på et setup med delene ovenfor.
Dette er også min første tråd, så håber at jeg har forklaret tingene ordenligt :)

mvh
Piepgras
Til top Vis piepgras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piepgras

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 27 December 2007 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Hej Piepgras

Nu vil jeg starte ud med slutningen, og sige; Sælg dit bilstereo grej, og køb en færdig subwoofer med indbygget forstærker til stue (eller PA) brug alt efter hvad du ønsker...

Din forstærker kan ikke bruges, og enhederne kan heller ikke. Det lyder måske lidt hårdt, men det er realiteterne.

En bilstereo forstærker kører jo på mellem 11 og 15 volt DC... Dette op konvertere den til måske +/- 55 Volt i en step-up switchmode strømforsyning... Forstærkeren er opgivet til at kunne levere 2 x 200 Watt vedvarende ved 4 ohm, som jeg går ud fra dine enheders impedans er?

Forstærkeren har en imponernede høj effektivitet på 71 % ved 4 ohms belastning... Det er jo godt, men vi kommer så stadig op på at trække 563 Watt max på strøm indputtet. Det er med stor sandsynelighed ved 14.4 volt som de fleste generatorer lader med når en bil kører, ved 12 volt giver forstærkeren formentlig max 2 x 100 Watt ved 4 ohm...

Så du skal altså bruge 563 Watt trukket ud af en 14.4 Volt strøm forsyning. Det er 39 Ampere..! Det vil nok kræve en 1000 VA trafo, der er meget 'stiv' (lav udgangs impedans) For en transformator falder en del i spænding når den belastes, så spørgsmålet er om det overhovedet ville kunne lade sig gøre, at lave en forsyning der kan lever 14.4 Volt / 39 Ampere, uden den ubelastet kommer over de 16 - 18 Volt hvor forstærkeren står af...

Med trafo, lytter, diode broer osv (realistisk så skal det nok være en reguleret forsyning for at få det til at virke ordenligt) så skal du nok afsætte 10 - 20.000,- på strømforsyning alene...

Du kan selvfølgelig også bruge en bil akkumulator og en lader... Her skal du bare være opmærksom på, at sådan en bly klods udleder brint, som jo medfører eksplosions fare i din stue. Oven i det, så kommer du nok aldrig over 11 volt ved stor belastning på sådan et setup, og så står du med måske 2 x 50 watt...

Enhederne er jo designet til bilstereo... Biler har en helt anderledes akustik end en stue, og derfor er de ikke egnet til stue brug... Sådanne enheder har som regel en rimelig høj egenresonans, og en meget lille ækvivalent volumen... Det vil sige, de skal bo i en meget lille kasse for at få en fornuftig afrulning (Qt). Det vil medføre at suben måske har - 20 dB ved 20 Hz i din stue... (det boost laver bil kabinen) Her kan man så lave en korrigering i et elektronisk filter før forstærkeren som måske booster en 15 - 20 dB men så skal du altså bruge minimum 1000 Watt før du får noget fornuftigt ud af sådan et system...

Såå, kort sagt, glem det... Sælg det, og køb en god evt. brugt sub egnet til det du skal bruge den til...

Mvh Kim

PS: Alle dine links på nær det til billedet/tegningen virker ikke...

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

piepgras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2007
Sendt: 27 December 2007 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

harh, kan se hvad du mener og et projekt som dette er nok lidt udover mine evner.. ellers tusind tak for svaret ;)

mvh
Piepgras
Til top Vis piepgras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piepgras

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes