| Forfatter |
|
mylle Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 27 December 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Jeg boede en årrække i USA og har imens jeg boede der købt en Klipsch subwoofer som jeg egentlig er glad for. Jeg har indtil nu kørt den på en omformer 230 >110v men er træt af at have sådan en til at stå og brumme. Jeg har derfor skilt min sub af for at se om det ikke skulle være muligt at skifte omformeren deri til noget der tager 230v med det samme. Det er her jeg skal bruge noget hjælp. Jeg har vedhæftet et billede som viser selve transformeren. Jeg kan let selv skifte den men jeg skal vide hvad jeg kan skifte den med, hvor jeg kan købe sådan en og hvad det evt måtte koste. Håber at der er en der kan hjælpe mig :)
http://peecee.dk/?id=87242

Jacob
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 27 December 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trafoen er mærket "50VCT" hvilket betyder at den er 2x25V (CT betyder "center tap") og 1,2A. Kan du finde en 2x24V/60-80VA trafo som kan være
der (evt. en lille ringkerne) så skulle det nok kunne lade sig gøre at få den til at køre direkte på lysnettet.
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
mylle Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det hurtige svar. Jeg har dog ikke engang en ide om hvor jeg skal lede efter sådan noget. Har du nogle forslag til hvor jeg kan kigge online og hvad tror du evt sådan en trafo koster?
Jeg bor tæt på Aalborg hvor der ligger en shop der hedder arteq. måske de har sådan noget?
mvh
Jacob
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 27 December 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mylle Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Tak for det. tjoo, jeg ved ikke så meget om det men den har da de korrekte specs :)
ved ikke om man skal tænke på støj og sådan. Kan subben mon komme til at brumme hvis trafoen er af for dårlig kvalitet?
Jacob
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 27 December 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den ikke støjer med den trafo der sidder i, så gør den det næppe heller emd den ringkerne. Jeg gætter på at Klipsch har betalt ca. det samme
for hele forstærkeren som den trafo koster - den er meget bedre end originalen  .
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
mylle Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super,
Nu har udgangen på min trafo jo kun 3 ledninger. 1 ground og 2 faser går jeg ud fra?
regner med at de 2 hvide er fase og den røde er ground.
hvis i nu kigger på diagrammet til den ringkerne. http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/0027/090076 6b80027b40.pdf
ville jeg så ikke godtnok skulle rød og gul som hver sin fase og sætte sort og orange sammen som så vil svare til den røde ledning på den gamle trafo?
Jacob
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du læser specsene for direkte.
Den nye trafo skal have gul og sort sat sammen. Dette vil svare til den røde ledning på den originale trafo. Du har så de to faser i rød og orange.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
mylle Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok takker :)
Det er vi sikre på. ikke?
Det ville være rigtig træls at brænde noget af :(
Jacob
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er så nervøs, hvordan tør du så kaste dig ud i et sådan et projekt - kun med støtte fra et forum?
Hvorom alting er, så er det sådan, jeg ville gøre - også efter at have set på dokumentationen igen og genlæst mit eget svar. Resten, inklusive ansvaret, er helt på din side.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
| Hvis du er så nervøs, hvordan tør du så kaste dig ud i et sådan et projekt - kun med støtte fra et forum? |
|
|
sådan har jeg da lavet nogle småting efterhånden på min hypex amp, det er dog også lykkedes at brænde en surroundrecevier af, men det var ikke en af de ting jeg ikke vidste, det var ren og skær dumhed/uopmærksomhed fra min side i forbindelse med at sætte højttalerterminaler på kabinettet __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
mylle Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg forstår heller ikke lige dit indlæg. Det er da min opfattelse at rigtig mange bruger diverse fora til at finde info og spørge til råds. Der er vel ikke noget i vejen med lige at dobbelt tjekke inden man går igang med noget. Jeg er helt sikker på at jeg kan skifte trafoen men er ikke så stærk i de forskelligen komponenter og data, og er derfor glad for hjælpen her.
Tak til jer alle. Jeg har nu bestilt en ny trafo hos RS.
Jacob
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var det, der blev "sagt" og måden, det blev "sagt" på: "Det er vi sikre på. ikke?" Enten stoles der ikke på mig, eller også er man selv så meget i tvivl, at man egentlig er så bange for at udføre projektet, at man ikke bør udføre det.
Hertil kommer:
Dine indlæg gav mig indtryk af, at du har "nada" forstand på det her, så derfor gør vi, der har lidt check på det, et stort nummer ud af at advare imod . . . dels projektet, dels alle de farer, der er ved at røre ved ting, man rent faktisk ikke har forstand på - også selv om man "bliver holdt i hånden" igennem et forum. Elektronik og elektrik skal man have meget stor respekt for. Det kan nemlig ud over at brænde komponenter af også sætte hytten i flammer og slå ihjel. Især komponenter, der har kontakt med 220 volt.
Bare mit syn på sagen.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjovt du skulle nævne det, jeg var en smule nervøs for at tænde min amp første gang fordi det var mig selv der havde bygget den, men man lærer faktisk en hel del af at prøve selv, specielt hvis det ikke dur helt så simpelt som man havde tænkt sig
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nervøs *hver* gang, og jeg har lidt uddannelse bag mig og nogle års erfaring - med tilhørende afbrændinger. __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
mylle Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var skam ikke fordi jeg ikke stoler på dig men jeg kender dig jo overhovedet ikke. Jeg synes tit at man ser at folk giver et råd eller løsning hvor der så i næste post kommer en anden der siger "NEJ NEJ NEJ det må du aldrig gøre". Det var mere for at dobbelt tjekke især fordi det er 230v som du jo selv siger. Jeg indrømmer gerne at jeg ikke har så meget forstand på radio elektronik, men jeg har selv lige lavet EL i hele min nye overetage og jeg har arbejdet med IT på højt niveau i over 10 år så jeg synes ikke det var total sindsyg tanke at prøve at skifte en trafo i en subwoofer?
Fint du advarer men pas på ikke at dømme alle andre som idioter, det kunne jo være at du selv skulle have hjælp en dag på et område du ved lidt om men ikke er din styrke
Igen tak for hjælpen 
Jacob
|
| Til top |
|
| |