Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 04:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har gået lidt og spekuleret på selv at bygge en subwoofer, eller nærmere 2. Jeg "fandt på dette koncept" da jeg læste lidt om DAT Amadeus sub 100...
Ideen som den foreligger er at bygge 2 kabinetter som ligner mine nuværende højtalere på en prik... Derefter vil jeg i hver af de 2 kasser indsætte 3 basenheder (foran!?)og en hypex 80 aktiv forstærker. De enheder jeg har set på er Peerless CSX 850136 (8"), men faldt lige over nogle Peerless SLS 8" hos www.frequence.dk som også virker til at kunne klare jobbet..

Ideen med disse subwoofere er ikke at de skal kunne spille højt, (det må de gerne, men det er ikke ideen). Men at de ved hjælp af 2x3stk enheder kan spille utrolig præcist, dybt og hurtigt. Jeg hører en del musik (Norah Jones, Coralie Clement og så også lidt "MTV" ) , men de skal dog primært bruges til film og tv.

Spørgsmålet lyder så om disse enheder og forstærkere kan klare opgave. Maxprisen for enheder og forstærker ligger på ialt 7000kr (MEGET gerne mindre!!!). Skal jeg se på nogle andre enheder. Og er det i hele taget en god ide?

MVH
Mads

P.S. mine nuværende fronthøjtalere er Heybrook HB3 - fortrindelige højtalere!!!
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Uden at være professor i akustik, vil jeg nok mene at en Hypex 80 er en smule lille til 3 enheder, 200 udgaven ville være mere passende, men desværre også dyrere...

I HighFidelity, husker ikke hvilket nummer, er der en artikel om en DIY subwoofer, med en aktiv enhed og 2 slaver, den ser rimelig interessant ud... Kan lige finde nummeret til senere...

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Det er en 12" Peerless XLS + 2 slaver. Nogen særlig præcis bas er
den kombination nu ikke kendt for at levere

Hvis du bare skal lave basmoduler til dine to højttalere, så kan du
sagtens nøjes med to enheder pr. side (eller en enkelt pr side
måske). 3 er et meget skævt antal, både placeringsmæssigt og
belastningsmæssigt. Hvis det er til rent subwoofer-brug, så var seas
L-serie med alumembraner måske et bud. De skulle efter sigende
spille en meget ren og hurtig bas og lyde fortræffeligt så længe man
holder sig langt væk fra den frekvens hvor membranen begynder at
bryde op (se på databladet så kan du se hvorfor). Så kan du også
godt realisere projektet inkl. en ordentlig (brugt) effektforstærker
indenfor det budget du har til rådighed.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Beltofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hmm... hvis jeg stod overfor at skulle brygge to subwoofere sammen ville de blive baseret på Lambda Acoustics SB10. Det er en herlig 10" enhed med en slaglængde (linear Xmax peak) på 14mm og Xsus på 20mm. Enheden er optimeret til et lukket kabinet, men der findes et modstykke - PB10 - til portede og PR kabinetter. Ved simulering WinISD synes jeg nu umiddelbart at SB10 ser bedre ud i et PR, men lad nu det ligge.

Hvis du vil have en musikalsk (stram, kontant, præcis bas) vil jeg på det kraftigste anbefale dig, at bygge lukkede kabinetter. Det kan godt lade sig gøre opnå disse kriterier med et portet, men der skal man være opmærksom på det såkaldte group delay, som meget nemt kan blive skyhøjt (=mudret bas), hvis ikke man tager højde for det. Et lukket kabinet giver pr. definition et meget lav group delay.

For 7000kr ville jeg nok vælge at bygge forstærkerne selv, eller få en kompetent bekendt til at gøre det. Specielt i SB10 tilfældet, der med en følsomhed på 83db/2.83v kræver lidt strøm for at flytte sig...

En fremragende sub med ovennævnte enhed kunne være følgende:
Simulering i WinISD viser at kabinetstørrelsen for Q=0,707 er ca. 85L. Det er noget stort. I hvert fald ikke en sag, jeg ville have to af! 20Hz vil cirka være 7-8db nede. Men hov - uden at miste maksimalt output kan man sænke volumen til ca. 22L. Alt hvad vi derefter skal bruge for at få seriøs dybbas ud af den lille kasse er et Linkwitz Transform filter (som er nemt at konstruere) og en pokkers masse effekt. Hvis du ikke ønsker at spille synderligt højt, kan man passende vælge en tilpasning, der giver et f3 (-3db) ved 25hz og mulighed for at smide 97db ud ved f3, hvilket er mere end tilstrækkeligt for kritisk lytning.

I praksis vil filtret kræve lidt tilpasning for at fungere optimalt pga. af "room gain". Jeg ville nok vælge forstærkere dimensioneret til 300-400 kontinuert effektafgivelse i den givne belastning (Lambda-enhederne fåes både med 4 og 8 ohms svinspole). Derfor vil det sikkert være billigere at bygge selv.

SB10 koster ca. 160$ stk, men skal desværre bestilles hjem fra USA.
Til top Vis Beltofte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beltofte

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Nu tænker jeg lidt på selv at bygge forstærkeren. Derfor har jeg set lidt på lc audio's hjemmeside samt her . Er der nogen som kender Cadaudio? Deres priser er lidt lavere end LC audio, samt deres effekter lidt større... spørgsmålet er så- hvilken af disse produkter lyder bedst til en subwoofer?

Desuden - hvad skal der være i sådan en effektforstærker? En strømforsyning, et forstærkermodul, et softstart modul (lc audio) og hvad mere? Hvad kan udelukkes?

MVH
Mads

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er for så vidt enig med dem der anbefaler at anvende max to enheder pr. sub., eller blot én. Efter min mening får man mere for pengene på den måde. Andre har osse nævnt at tilpasningen til amp'en kan være svær ved anvendelse af 3 enheder, og det er helt korrekt.

Og det med 'hurtighed' fra mindre enheder i bassen er efter min mening gammel overtro. Så snart vi når ned i bassen, < 200Hz, er det evnen til at stoppe igen, efter at signalet er hørt op, der tæller. En større enhed med en ordentlig 'motor' (svingspole/magnet-system) kan udmærket 'slå' en mindre med en ringere motor i dén henseende. Rent bortset fra at amp'en osse betyder en del i den forbindelse.

Og, for at det ikke skal være løgn, når vi taler sub's betyder placeringen i rummet mindst lige så meget som de andre faktorer...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er da også lidt interesseret i de forstærkere som Cad Audio sælger som bygge sæt

S700 -  amplifier board - Bipolar design
400W - 8 ohm
700W - 4 ohm
1000W - 2 ohm
Balanced input
10Hz - 24 kHz , 0,03% THD+N
2 x 95V DC
for Subwofer / full range 
Pris 850,-

Power supply for S700 
2 x 95V DC - 800VA
12V DC stabiliseret
Complete with rectifier, caps, etc.
Pris 700

Samlet pris 1550,- for en 1 x 400W forstærker. Men skal der flere ting til?

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Du skal bare lige tænke på, at prisen er excl. moms. Dvs. der skal lige 25% oveni. Desværre!
Men jeg forstår ikke helt hvad de mener med Bipolar design? Altså med hensyn til en forstærker! Ved du det?

Priserne er jo meget tiltrækkende.

MVH
Mads

stefan89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

jeg ved ikk om det kan hjælpe men er der ikke noget om at store enhedder ikke bevæger sig så hurtigt som små og små ike er så dybe som store..... kan man ikke så sætte nogle forskellige enheder i altså foskellige tommer fx. 6,5" og en 8" og en 10 tommer så får man jo det hele ikk.... jeg har ikke så meget forstand på det...

mvh. stefan

Til top Vis stefan89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefan89

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 03:51 | IP-adresse registreret  

Hej Stefan! Jamen, det ER jo sådan set osse det man gør når man laver flervejs højtalere - små, 'hurtige' enheder til de øverste frekvenser hvor enhederne skal flytte sig frem & tilbage i en fart, & større, tungere enheder til de dybe toner hvor der skal flyttes luft, men hvor det ikke går så stærkt... .

Der er ikke nogen grund til at bruge flere forskellige slags enheder i en sub - i de fleste tilfælde skal en sådan ikke dække mere end ca. 2 oktaver, og det skulle en enkelt enhed MEGET gerne kunne klare.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Okay med subwooferforstærker kan jeg godt anbefale MDS, de har vidst 3 subwoofer forstærkere, jeg har selv den "billige" som er på 240 watt i 4 ohm, og den spiller højt nok hvis kabinettet og enheden er lavet godt nok.

Hvis jeg skruer over halv volume bliver det for voldsomt. tjek på www.carsound.dk 

Den 12" peeless enhed du snakker om skulle så vidst jeg ved være rimelig god, men de der slave enheder tror jeg ikke du skal satse for meget på.

Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes