| Forfatter |
|
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dine link virker ikke
Jeg synes det er for mange penge du spilder på sådan et project - det vil næppe blive særlig godt
At bruge et standard delefilter er galt nok, men kabinetter skal også beregnes korrekt, enheder og design skal vælges med stor omhu
De kevlar enheder er formentlig ok, men du har feks ikke brug for 2 mellemtoner til den enlige bassenhed
Hvorfor vil du bruge en 2" mellemtone som diskant
http://www.troelsgravesen.dk/TJL3W.htm eksempel på en 3vejs
|
| Til top |
|
| |
Nickname Udelukket fra forum

Dobb.profil
Bruger siden: 07 Januar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først vil jeg nok ikke anbefale dig at bruge det delefilter, men få et beregnet der passer til den højttaler du bygger.
Monacor SPH-200KE bas enheden er en ganske lækker enhed, som med en refleksport også kan spille bas, men hvad vigtigere er kan den også spille mellemtone, dog har du nok ikke brug for denne mellemtone egenskab, da der bruges seperate mellemtoner.
Monacor SPH-102KEP enheden er også en ret vellydende sag, så den vil være et godt valg.
Men du må have valgt forkert med hensyn til diskant, for DM-510 som du refererer til er en mellemtone.
Yderlig skal kabinettes dimmensioner tilpasses højtalerenhederne, men de mellemtone og bas enheder du har valgt er ret gode, men heller ikke billige, så det kunne med en god diskant og lidt tilpasninger godt blive godt.
__________________ Selvgjort er velgjort.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Du skal ikke købe det filter, og du skal ikke have beregnet et. Du skal have et udmålt til din højttaler når den er klar til at få filter i sig. Enhederne (bortset fra diskanten) er helt fine. Det kommer selvfølgelig an på hvilken lyd man vil have, men et godt udgangspunkt.
Af diskant kunne du vælge denne her : http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskan t/vnr/104010/
Jeg bor i Randers, og har måleudstyr. Sig til hvis du skal have lave et filter, så vil jeg gerne hjælpe dig med det, så det bliver lavet ordenlig.
Placér gerne enhederne så tæt på hinnanden som mulig, og så lang oppe fra gulvet som mulig. Sig til hvis du vil have foreslag til en kabinettegning, så laver jeg et udkast til dig.
Check min hjemmeside for at se hvad jeg har lavet, med målinger og alt.
www.speakerbuilder.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen.
tak for indlæggende
jeg har forsøgt at retet linkene (der blev automatisk indsat mellemrum, hvis det stadigvæk ikke hjælper, så tjek url'en selv)
jeg har også rettet diskanten, det var selvfølgelig en fejl den jeg havde valgt.
mvh
Søren Iversen
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg vil nu stadig anbefale den anden diskant.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, det vil jeg overveje...
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter: må jeg istedet anbefale dig den her diskant, den er faktisk rigtig vellydende ...har den selv: http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskan t/vnr/101410/
Forslag:
Mht. de 2 mellemtoner 102 kep, drop helt dem og lav en 2 vejs konstruktion med 200 ke og dt 119, som passer perfekt sammen, da de begge har en følsomhed på 90 db = ingen dæmpning af diskant, du kan her nøjes med et simpelt 6 db/okt. delefilter da du kan udnytte 200 ke's egenafrulning opad, jeg vil gætte på ca. 1,0 mH til 200 ke og 4,7 uF til 119 dt, så kører det. Er du ikke til simple filtre, eller hvis du synes at diskanten råber lidt for meget, så lav istedet et 12 db/okt. filter til diskanten. ( tilføj en parallelkoblet tynd tråd 0,4 mm luftspole på ca. 0,6 mH over diskanten ).
Drop det filter som du linker til, du kan istedet få både rådgivning og stumper her: www.frequence-shop.dk
Bipolar kondensator: http://www.frequence-shop.dk/index.php?cPath=39
Luftspole 1,4 mm : http://www.frequence-shop.dk/index.php?cPath=49
PS: Hvis du absolut ikke kan leve uden mellemtone ( 3 vejs ) så vælg 135 kep, så undgår du at skulle til at dæmpe på enhederne, de er følgende: ( 90 db, 89 db, 90 db ) = 200 ke, 135 kep, dt 119. Men bemærk at du så skal igang med et noget mere omfattende delefilter end ovenstående, da der også skal deles på mellemtonen.
CAAD 3.0 simulerer at 200 ke skal have et ca. 40 L kabinet, som basrefleks. ( målene kan du lege med, bare du overholder volumen ).
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at købe et byggesæt? At købe et færdig kabinet, enheder og filter og så bare smide det sammen, får du næppe noget godt ud af. Har du set Lyd & Højttalerbyg - 4. delDer er forslag til højtalere man kan gå igang med.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Du skal ikke købe det filter, og du skal ikke have beregnet et. Du skal have et udmålt til din højttaler når den er klar til at få filter i sig. Enhederne (bortset fra diskanten) er helt fine. Det kommer selvfølgelig an på hvilken lyd man vil have, men et godt udgangspunkt.
Af diskant kunne du vælge denne her :http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskan t/vnr/104010/
Jeg bor i Randers, og har måleudstyr. Sig til hvis du skal have lave et filter, så vil jeg gerne hjælpe dig med det, så det bliver lavet ordenlig.
Placér gerne enhederne så tæt på hinnanden som mulig, og så lang oppe fra gulvet som mulig. Sig til hvis du vil have foreslag til en kabinettegning, så laver jeg et udkast til dig.
Check min hjemmeside for at se hvad jeg har lavet, med målinger og alt.
www.speakerbuilder.dk |
|
|
Vil du også placere bassen så langt fra gulvet som muligt ? Så bliver der et hul på bassens frekvenskurve.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey igen.
indtil videre ligger enhederne på
1X SPH-200KE
2X sph-135kep eller SPH-102KEP (hvilken en er bedst?)
1X DT-119 eller DT-25N (hvilken en er bedst?)
men hvor skulle jeg så dele frekvenserne henne?
ville 500Hz and 4000Hz være godt?
og Kappen, jeg har skam ikke tænkt mig at købe et færdigt kabinet.
jeg vil bygge et selv, men baseret meget fra de mål jeg har fra
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Hi-Vi-3-Way-Tower/Hi-Vi -3-Way-Tower-Enclosure-Drawing.htm
jeg er ærligt talt meget ny ang. delefiltre, så simple design er bedst.
men jeg har da erfaring med en loddekolbe og prisen er ikke det helt store problem.
jeg ville derfor sætte pris på, hvis i kunne uploade nogle diagrammer og anbefale
komponenter til et delefilter.
jeg ville foretrække hvis jeg kunne lave delefilteret inden jeg samlede højtaleren helt.
men hvis i fraråder mig dette vil jeg da nok gerne ud og måle efter ved dig syncroniq
mit mål er et par gode gør-det-selv højtalere der kan spille det meste musik, men også fungere
til film.
jeg vil helst hvis mit design af højtaleren, forbliver det samme, også det faktum at det er en 3vejs højtaler.
jeg har målt kabinettet til bassen som er 45 cm i højden 28 cm i bredden og 43 cm i længden
på forhånd tak
mvh.
Søren Iversen
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Kramme > Stop nu. 1. Ordens filtre dur ikke, og kommer aldrig til det med mindre du er vildt heldig. Og jow, det kan godt være du er tilfreds, men det ændre ikke på at det bliver MEGET bedre ved at bruge ordenlig filre der er tilpasset enhederne i kabinettet. Din kommentar om at følsomheden passer sammen holder heller ikke en meter. Der skal dæmpeled på diskanten og en størrere spole på bassen hvis du leger 2vejs. Har du nogensinde bygget en højttaler, og målt den bagefter? Det lyder ikke sån. Angående din kabinetberegning, har du der holdt styr på goupdelay? Eller bare kigget på frekvenskurven.
Jeg syntes det er fint du prøver at hjælpe, og du mener det helt sikkert godt. Men det meste af det du siger, dur bare ikke i praksis. Baffeltabet vil gøre at din følsomhed ikke passer mere. Forskydningen af ZDP gør at dit 1.ordens filter med 90% sikkerhed ikke dur, sammen med en uliniær impedans og frekvenskurve på begge enheder bliver det ikke bedre.
Diamagnetic > Hvis bassen kommer for tæt på gulvet for du en reflektion. Det gør du altid, men jo mærmere gulvet jo mere slår den igennem og laver ballade på frekvenskurven. Jeg syntes det er nemmere at dele, når man holder en vis afstand til gulvet, og holder enhederne tæt på hinnanden. 1 - 1,5cm imellem enhedernes kanter er fint.
Kappen > Jeg kan kun give dig ret. Hvis det er første gang man bygger, bør man starte med et byggesæt.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Delefrekvenserne finder du først, når du har fået målt dem igennem, i den højttaler de skal spille i. Alt andet er gætværk. Du bør i det mindste rykke mellemtonerne tættere på diskanten, og bassen lidt op. Husk også, at undersænke enhederne med frontpladen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Kramme > Stop nu. 1. Ordens filtre dur ikke, og kommer aldrig til det med mindre du er vildt heldig. Og jow, det kan godt være du er tilfreds, men det ændre ikke på at det bliver MEGET bedre ved at bruge ordenlig filre der er tilpasset enhederne i kabinettet. Din kommentar om at følsomheden passer sammen holder heller ikke en meter. Der skal dæmpeled på diskanten og en størrere spole på bassen hvis du leger 2vejs. Har du nogensinde bygget en højttaler, og målt den bagefter? Det lyder ikke sån. Angående din kabinetberegning, har du der holdt styr på goupdelay? Eller bare kigget på frekvenskurven.
Jeg syntes det er fint du prøver at hjælpe, og du mener det helt sikkert godt. Men det meste af det du siger, dur bare ikke i praksis. Baffeltabet vil gøre at din følsomhed ikke passer mere. Forskydningen af ZDP gør at dit 1.ordens filter med 90% sikkerhed ikke dur, sammen med en uliniær impedans og frekvenskurve på begge enheder bliver det ikke bedre.
|
|
|
syncroniq: Jeg kan se at du hæver dig over os andre, godt gået ...tillykke med det.
Der skal ikke dæmpes på enheder, hvis de har samme følsomhed ( hvilket 200 ke og dt 119 har ).
Jeg har mine ører, hvilke ikke har snydt mig endnu og jo jeg har prøvet med målegrej, hvor desværre ofte teori og praksis ikke hænger sammen, man kan lave en "på papir" lineær højttaler som lyder ad h til. I min verden lytter jeg mig frem og parrer enheder som kan klare sig med simpel filtrering og det virker. ( har jeg mange andres ord for ) ...hvis ikke du kan forstå og acceptere min måde at gøre tingene på, så lever jeg fint med det. Jeg har ikke vildledt santashooter, men tværtimod givet ham et forslag til hvordan han mixer en simpel højttaler sammen, som helt sikkert vil virke.
Et godt eksempel på at 6db/okt filtrering virker i nogle tilfælde kan ses her: http://www.troelsgravesen.dk/C17_II.htm
PS: Jeg har faktisk stor erfaring med netop Monacor enheder som er mine kæpheste, har arbejdet med dem i snart 20 år og meget andet der før.
Hvorfor dog ? den enhed du anbefaler, skal dæmpes hele 5 db i forhold til 200 ke og 7 db i forhold til 102 kep. Der findes både mere velvalgte og vellydende enheder der matcher i Monacor's program.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
så jeg er altså nødsaget til at bygge mit kabinet så det kan åbnes, og så komme og besøge dig syncroniq i randers når jeg har alt andet end delefilteret?
jeg vil prøve at tegne en ny tegning af højtaleren, hvilken rumfylde ville du anbefale bassen?
(bassen er selvfølgelig i et kammer for sig selv)
for jeg kan jo blive nødt til at udvide rumfanget i bassen hvis jeg skal flytte den opad?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den mellemtone, 102KEP er sikkert ganske fin, men nok ikke helt enkel at håndtere - iflg Monacor egne data er der hele 10db niveau forskel fra 800hz til 2khz, hvilket kræver nogen expertise
Og grundet BSC er der faktisk mere brug for 2 basenheder end 2 mellemtoner - det er nævnt at mellemtone ikke behøver at dæmpes - grundet BSC skal mellmtone ligge MINIMUM 3db under bassen, men sikkert mere - MEN hvis mellemtone ikke er effektiv nok, hvilket de sjældent er, vil der så være en vis risiko for at bassen bliver for dominerende
Dvs at med 1 bas på 90db vil din totale følsomhed blive omkring 85db
Et muligt emne til mellemtone kunne være Tangband W4-1320SB(Jumon-Audio), men impedanskurven virker lidt lumsk
Jeg har tidligt anbefalet at kigge lidt Troels side så det vil jeg ikke gentage
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Kramme > Er vi over i janteloven? Glem den. Det gider jeg slet ikke. Der vil altid være folk der er bedre og dårligere end dig til bestemte ting. Det vigtiste er at man kender sine begrænsninger.
Jeg vil give musicus ret. Det er ikke et nybegynder projekt. Hvis du vil have hjælp med filter skal du forbi med en færdig (minus filter) højttaler med elektrisk adgang til hver enheds-sæt. Så vil jeg lave et filter der virker.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
Hey igen. indtil videre ligger enhederne på
1X SPH-200KE 2X sph-135kep eller SPH-102KEP (hvilken en er bedst?) 1X DT-119 eller DT-25N (hvilken en er bedst?)
men hvor skulle jeg så dele frekvenserne henne? ville 500Hz and 4000Hz være godt?
jeg har målt kabinettet til bassen som er 45 cm i højden 28 cm i bredden og 43 cm i længden
på forhånd tak
mvh. Søren Iversen |
|
|
Hvis du kigger på Monacor's hjemmeside, så ser du at 200 ke, 135 kep og dt 119 har ca. samme følsomhed ( 90, 89 og 90 db ) udfra det vil jeg sige at de passer godt sammen, da du så er fri for at skulle dæmpe diskanten. Bemærk at 102 kep har en følsomhed på 88 db, så der skal diskanten dæmpes 2 db og bassen er 2 db over.
På et 3 vejs system ville jeg sige 6 db/okt. til bassen og til mellemtone 6 db/okt. nedad + 12 db/okt. opad og 12 db/okt. til diskanten ( og der er de 500 og 4000 sikkert ikke helt ved siden af ).
De mål du opgiver svarer til 54 L volumen, hvilket er lidt i overkanten, da 200 ke vil være optimal i ca. 40 L kabinet basrefleks, det betyder ikke at det ikke dur ...tværtimod, bare forbered dig på at skulle fylde 14 L fyld i kabinettet. 
santashooter: jeg ønsker dig held og lykke med dit kommende byggeprojekt. 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal i have, jeg har ihvertfald fået besvaret mange af mine spørgsmål og jeg er blevet MEGET klogere.
jeg vil bygge kabinetterne i den nærmeste tid og lave højtaler indgange til dem (måske der hvor min terminal ellers skal være?!?)
men jeg tror bare jeg kontaker dig Syncroniq, igennem din hjemmeside når jeg engang er klar til at måle dem.
igen tak for alle indlæggende, det er dejligt at mærke at man får den hjælp man har brug for.
og idet dette er mit første indlæg her på siden, er jeg også meget imponeret over hvor hurtigt jeg har fået så mange svar!
mvh.
SantaShooter
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Januar 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Kramme > Er vi over i janteloven? Glem den. Det gider jeg slet ikke. Der vil altid være folk der er bedre og dårligere end dig til bestemte ting. Det vigtiste er at man kender sine begrænsninger.
|
|
|
Hvor fræk må man have lov at være ? du afprøver janteloven på mig, for derefter at hentyde til at jeg bruger den. Du gider det ikke, siger du ....jamen hvorfor griber du så til at bruge den, det fremgår da tydeligt af din tekst og ikke min. 
|
| Til top |
|
| |