Forfatter |
|
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
jeg har et sæt tannoy 637 (d70) gulvhøjttalere (dual concentric), som jeg er rigtig glad for. men kabinettet er begyndt at irritere mig lidt. én ting er trapezformen, én anden er at foden er af plastic, så man ikke kan montere nogle ordentlige spikes. så er laminaten også ved at skrælle af i samlingerne.
mit spørgsmål er om det mon vil være muligt at bygge nye kabinetter, uden at det vil gå ud over lyden.
specs og billeder:
10-150 watt (peak 250 watt), 40-30khz, 6 ohm, 400hz/2.5khz, 2. order low pass/1. order high pass, bi-wire, trykkammer, 32,9 liter, 1*20cm dual concentric + 1*20cm bas.

__________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du godt.
Benyt samme frontbaffel og bibehold den indre volumen.
Hvis du vil lave en ny frontbaffel, skal du anvende samme mål, da delefilteret er lavet til netop den baffel.
|
Til top |
|
|
vibe Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Det kan du godt.
Benyt samme frontbaffel og bibehold den indre volumen.
Hvis du vil lave en ny frontbaffel, skal du anvende samme mål, da delefilteret er lavet til netop den baffel.
|
|
|
det er dagens bedste nyhed indtil nu. jeg var nemlig bange for at delefiltret evt skulle ændres, hvilket jeg ingenting ved om. så jeg vil godt kunne lave et retangulært kabinet, sålænge fronten bibeholder de gamle mål?
ved du evt om man ville kunne lave den til basrefleks eller om enhederne er designet til trykkammer brug? eller vil det kræve en ændring af delefiltret?
jeg har ingen måleprogrammer og ville ikke vide hvordan det skulle bruges, hvis jeg havde et.
jeg kan selvfølgelig altid bare prøve mig frem med nye kabinetter, sålænge jeg beholder de gamle. __________________ setup:
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
seføli: pil enheder og delefilter ud. Inden du klipper kabler, så lav tape-mærker på alle ledninger, så du ved, hvad der skal hvorhen. Lav et nyt kabinet; volumen skal være det samme +/- 10%, mere nøjagtigt behøver det ikke at være. Sørg for afstivning af kabinettet. Genbrug evt. det gamle dæmpningsmateriale og monteringsskruer til enheder. Køb et sæt nye terminaler. Slut!
p.s. det er helt afgørende, som Kjeldsen skriver, at kabinettet skal have samme bredde. Højden er ikke helt så kritisk, men det betaler sig at sætte den øverste enhed i samme højde på den nye forplade.
Du kan godt eksperimentere med basrefleks, men så skal du have målt enhedernes t/s data. Du kan godt regne med, at det ikke vil gå godt - ellers havde Tannoy nok sat en port i!
|
Til top |
|
|
vibe Forum Bruger

|
Sendt: 20 April 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
projektet blev lige udskudt, men nu er tankerne igen faldet på projektet.
jeg er lidt i tvivl angående målene på fronten, da alle kanterne af afrundede. ved ikke om jeg kun skal måle den helt plane overfalde eller om jeg skal måle høttaleren på det bredest punkt, så jeg får afrundingerne med.
og mht rumfanget, så vil det jo stige lidt, da kabinettet går fra trapezformet til rektangulært. skal jeg så kompensere ved at gøre kabinettet kortere i dybden, eller vil rumfanget holde sig inden for bagatelgrænsen på de +/- 10%.
og til sidst, skal jeg bare prøve at ramme den gamle pladetykkelse? de nye kabinetter bliver i mdf.
mvh __________________ setup:
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 20 April 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
1 mål på det bredeste punkt
2 gør det ganske lidt kortere
3 19mm MDF er et godt kompromis mellem stivhed og mellemtonetransmission (frekvenser, der slipper igennem, bliver højere og mere hørbare med øget tykkelse)
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 20 April 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ville være en god ida at afrunde kanterne på fronten med samme radius som originalerne
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
vibe Forum Bruger

|
Sendt: 20 April 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
tusind tak for jeres deling af ekspertise.
mvh __________________ setup:
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 20 April 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var da så lidt! Held og lykke med de nye boxe - husk billeder!
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 21 April 2008 kl. 02:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror det er samme model, som en god bekendt af mig har. Fine højtalere, men, som du selv siger, boksen er lidt tvivlsom.
Bevar bredden på forpladen - hæv placeringen af 'dual'-enheden, så den kommer rigtigt op i ørehøjde, og lad bare den ekstra basenhed følge med op. Det gør absolut ikke noget, såfremt enhederne får et større boksvolumen, det vil nok kun forbedre lyden.
Husk Jazzmans råd mht. afmærkning af ledninger.
|
Til top |
|
|
vibe Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
så har jeg endelig fået lidt tid til at kigge lidt nærmere på mine tannoy.
tjek lige det her delefilter. hvordan får man mon opløst al den lim?

det ser sgu lidt billigt ud, men det er vel også fint nok at der visse steder bliver sparet lidt i produktionen. any way, nu skal der bygges nogle fine kasser i 19 mm mdf. __________________ setup:
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 02:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint, glæder mig til at høre om resultatet. Har du brug for at opløse limen? Sålænge du kan finde en måde at montere filteret i de nye kasser, og ledningerne (husk mærkningen!) er tilgængelige til enhederne, er det vel i orden?
|
Til top |
|
|
vibe Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Fint, glæder mig til at høre om resultatet. Har du brug for at opløse limen? Sålænge du kan finde en måde at montere filteret i de nye kasser, og ledningerne (husk mærkningen!) er tilgængelige til enhederne, er det vel i orden?
|
|
|
godmorgen,
jeg har været nede i danskaudioteknik og vi blev enige om at lave et helt nyt delefilter til de nye højttalere. et nyt delefilter giver større frihed mht at designe et nyt kabinet.
det bliver dog ikke et overdådigt kabinet, bare helt traditionelt firkanten og så med en del afstivning. de udvendige mål bliver (h*b*d): 100*25*39,8 mm. de indvendige rumfang bliver 73,42 liter, så der skulle være rigelig plads til noget sand i bunden. kontruktionen bliver trykkammer. jeg ender lige præcis op med en enkelt 19 mm mdf plade på 122*244 cm.
skal nok ligge nogle billeder ud engang. __________________ setup:
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2008 kl. 05:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder godt! Trykkammer er nok sagen, det er enhederne nok konstrueret til i dette volumen.
|
Til top |
|
|