| Forfatter |
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen herinde der har opskriften?
Kabinet-målene må maks. være H:29, B:17, D:29 cm. og evt. porte kan vende frem eller bagud. Jeg ønsker en nedre frekvens på ca. 40-45Hz - 6dB. Basenhedens udvendige mål må max. være 138mm.
Højttalerne skal være passive, 4-8Ohm. Kan det overhovedet lade sig gøre?
Toppen nupper SS 2905/9700, og delefilteret bliver bare et 6dB/oktav filter.
Lette løsninger ønskes , og er den dybe tallerken allerede opfundet, linker i bare.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Come on
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 31 Januar 2008 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo uendelige muligheder, og mange gode enheder, da du har lagt dig fast på toppen, har TG en konstruktion med en SS 15W8530K00, den har mål tæt på det ønskede, Og har du mulighed for hjælp eller selv måleudstyr, så er det bare at komme igang med at søge selv på 5'' enheder, dem er der mange af.. Jeg har selv lyttet på en Seas Excel W15CY001, den syntes JEG slår alt andet..
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 31 Januar 2008 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9420
|
| Sendt: 31 Januar 2008 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Come on  |
|
|
Hvis du spørger admin om du kan få flyttet tråden til "Selvbyggeri", så tror jeg du får mere respons.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
mik112 Jeg er lige bleveet den lykkelige ejer af et sæt vintage Rogers Ls3/5a - de fylde mindre end det du ønsker - bassen går knapt så dybt - og bruger vist også lidt snyd i delefiltret for at nå derned den nu når - men hvergang jeg sætter dem til er det som om smilet prøver om det kan nå fra øre til øre. high end er et mærkeligt begreb - men vellydende er de http://www.ls35a.com/ på hjemmesiden er der links til hjemmebyg af Rogers - jeg kan ikke helt hitte um de for ny koster 7k for et sæt eller stykket - det dyreste ved selvbyg er vist delefiltret - i 15 ohms udgaven sidder der vist tilmed en trafo der er flere producenter af den i dag - RIchard Allan fortsætter med KEF enheder medens en anden er blevet træt af KEFs svingende kvalitet og er gået over til seas og scanspeak de kan stå i en reol - der er en basreflexport - men de lyder endnu bedre på stativ hvis ikke du har læst den så læs Ken Kesslers anmeldelse - han har mange par og bruger quad II rør til dem __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2008 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input's. Fik fat i et par fejlfi Mission 760i (11L kabinet) til ingen penge. Fjernede lytterne og satte MKT/P kondensatorer i istedet. De spiller sådan set ok til TV'et, men dybt går de skutte og high-end bliver de aldrig. Er i gang med at finde en 5,25-5,5"" med større slaglængde og lavere egenresonans. Har kigget på Gravesens, men også den mangler bas, og så skal jeg jo have saven frem
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den har jeg oså haft kig på, men desværre 1 cm. for høj. Ved heller ikke hvordan den måler.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 06:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Den har jeg oså haft kig på, men desværre 1 cm. for høj. Ved heller ikke hvordan den måler.
|
|
|
Uanset hvordan en så lille højtaler måler, vil den ikke have nogen pondus i det egentlige basområde, så spørgsmålet er om du overhovedet kan stille dig tilfreds med så lille en højttaler.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du linker til det samme sæt som jeg også linker til. Desuden spørges efter en 10 liter high end højttaler. Desværre er der ikke mål på, og jeg tror desværre den sniger sig op over de 30 cm.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Du skal købe dig en 15W fra ScanSpeak. Seas har bedre mellemtone, men går ikke nær så dybt. Hvis du vil have Seas så vælg 15W med hexadym. Den spiller super flot.
Men 6dB filter? Så kan du ligeså godt køre videre med dine mission. Det vil aldrig du'.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Mik112 skrev:
|
|
|
|
Uanset hvordan en så lille højtaler måler, vil den ikke have nogen pondus i det egentlige basområde, så spørgsmålet er om du overhovedet kan stille dig tilfreds med så lille en højttaler.
|
|
|
Skal jeg have bas tilslutter jeg bare mine Infinity Intermezzo 4.1T fra stereo-setuppet. 20Hz-17KHz +/-3 dB - målt i lokalet . Men det kunne være sjovt at få de små bokse til at gengive lige under 50Hz @-6dB.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Du skal købe dig en 15W fra ScanSpeak. Seas har bedre mellemtone, men går ikke nær så dybt. Hvis du vil have Seas så vælg 15W med hexadym. Den spiller super flot.
Men 6dB filter? Så kan du ligeså godt køre videre med dine mission. Det vil aldrig du'.
|
|
|
Uenig. D2905-9700 går rimeligt langt ned. Har lige kigget på noget Monarco 5-5,5" bas med fres på 36Hz som går godt op-ad. Dur 6db filter ikke når basenhed er fundet, bliver det et 12db filter. Filteret er IKKE problemet 
Ot. Vedr. aktive højttalere er det lige før, man skal pelse et gl. B&O MX7000 TV. Her er 2*40W aktive højttalere der bunder omkring 50Hz i et 3L? kabinet. Problemet er så pladsen til B&O forstærkeren, strømforsyning m.m og softwaren til frekvens-justering og loudness og hvad de nu fandt på for at booste bassen og få lyd i de der p***emyre små højttalere i deres 2mm tynd-plastkabinetter. Ubetinget Verdens bedst lydende indbyggede TV speakers.
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre kan jeg ikke finde mål på 35888. Mine gl. aktive Infinity Intermezzo 2.6 spillede fin bund ned til ca. 45Hz, men kabinettet var for højt.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du et mere eksakt link?
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Har du et mere eksakt link?  |
|
|
Måske det er reolhøjttalerne han hentyder til:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/index_en.htm?/hifi/regal boxen_en.htm
Nogle af de 5 1/4" bas/mellemtoner jeg har haft størst succes med at få til at gå dybt i små kabinetter ( Monacor, KEF og SEAS ), har desværre haft en dårlig evne til at blive ukontroleret ved høje lydtryk, så husk at skrive bag øret at der kan være minuser forbundet med det du har gang i. Men kræver du ikke kæmpe lydtryk samtidig med dybbas, så kan det sagtens lade sig gøre at rykke dybbas ud af små enheder/kabinetter.
Forresten, du har opgivet 10 L kabinetvolumen ( står i overskriften ), har du tænkt dig at bygge det hele ind i papkasser*. 
* = Læs tyndvægget kabinet, under 10 mm materiale. ( 17 x 29 x 29 cm )
|
| Til top |
|
| |