Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Super artikel om målinger (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

(Har godt set den....)

Og lidt længere nede har han smidt nedenstående link.

http://www.stereophile.com/searchresults/index.html?stype=X& amp;terms=loudspeaker+measurements

Må sige at der er jævnt mange højttalere, der måler mærkeligt!
Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

Nickname
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil

Bruger siden: 07 Januar 2007
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Ja det er en god artikel fra den gode Troels.

Nu da vi er ved det så har jeg faktisk et lille problem, når jeg laver MLS målinger. Jeg sætter normalt vinduet i impuls responsen, til samme længde som afstanden fra højttaler til microfon. Men jeg får ofte problemer med fase drejet, da det ofte ligger helt op til 300-400 grader.

Hvad kan det skyldes, min målemikrofon er en ½ meter lang, så det skulle i grunden være godt nok. Jeg bruger forresten Cliowin.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Ok - jeg blev overrasket

Ved nærmere eftertanke er det logisk nok, men det var ikke noget jeg havde tænkt over.

Det er meget sigende med det lille forsøg med et stykke pap - så er der sku ikke noget at være i tvivl om

Nu kigger jeg lige dem her igennem:

http://www.stereophile.com/searchresults/index.html?stype=X& amp;terms=loudspeaker+measurements

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Burde vel kigge på den her også - hvis jeg får tid....

This series of articles is based on a paper presented at the 103rd Audio Engineering Society Convention, New York, September 1997. The preprint, "Loudspeakers: What Measurements Can Tell Us—And What They Can't Tell Us!," AES Preprint 4608, is available from the AES, 60 East 42nd Street, Room 2520, New York, NY 10165-0075. The AES internet site, www.aes.org, offers a secure transaction page for credit-card orders.

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Nickname
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige prøvet at måle en PL14WJ09-08 enhed i et kabinet, og her er målingen i grunden ganske ok, men fasedrejet er igen forholdsvist stort ca. 400 grader.

Her kan man se faseforskydningen.

Impulsresponcen ser således ud, mikrofonafstand er 0,7m.

Selve MLS målingen er fin nok, men målemikrofonen er også en ½ m. lang.

Men som sagt så generer fasen mig.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Nickname skrev:

Jeg har lige prøvet at måle en PL14WJ09-08 enhed i et kabinet, og her er målingen i grunden ganske ok, men fasedrejet er igen forholdsvist stort ca. 400 grader.

Her kan man se faseforskydningen.

Impulsresponcen ser således ud, mikrofonafstand er 0,7m.

Selve MLS målingen er fin nok, men målemikrofonen er også en ½ m. lang.

Men som sagt så generer fasen mig.

Den akustiske fase er jo et "spejlbillede" af amplituden så du bør ikke være så overrasket.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Hey,

Kan se din Clio er lige så god som min til at gemme i 640x480 . Men super måling. Hvilken clio har du? Jeg bruger 7.3 (er der kommet flere opdateringer?). Husk at fasen kan du ikke regne med under din FreqLow og ned. Hvis du har Clio 7.0, så sig til, jeg har opdateringen liggende (de er gratis, men man skal sende en mail til audiomatica for at få dem).

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Skide interessant med de målinger, det er svært at forholde sig til uden. Jeg går også og overvejer om jeg skulle købe en clio 8 lite, det kribler jo lidt i fingerne når man ser alle de målinger og eksperimenter man kan lave med det.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hey,

Fandt lige en måling af en ScanSpeak 660000...

Frq.

frq

Fase
fase

Det skal dog siges, at det er nærfeltsmålinger for at se hvordan diskanten fungerede. Den er ret spændende inden i, men svær at samle igen.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hey,

Her en R29 på ca 90cm afstand.

med filter

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Her en R29 på ca 90cm afstand.

med filter

Hvad skyldes hullet på -2db fra 2,5khz til 4khz?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hey,

Kappen> Det ved jeg ikke. Men jeg prøver og kompensere for det i filteret, som du kan se er det ikke så udbredt med filter på. Men enheder måler forskelligt, i forskellige kabinetter. Nogle gange er undersænkningen måske bedre end andre osv, samt afstande til f.eks. andre chassier, kabinetkanter osv.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Aha - Ja det kan man selvfølgelig ikke give enheden skylden for. Selvom problemet ikke så så tydeligt med filter på, skal det vel ikke ignoreres?

Man kan vel opstille nogle kritier for forplade/kabinet som giver enheden optimale betingelser, eller er det forskelligt fra enhed til enhed? Troels er også inde på hvor vigtigt det er med en perfekt undersænkning, så vigtig troede jeg alligevel ikke det var.

Det projekt jeg er igang med bliver jo også med denne r29. Jeg er spændt på at se hvordan den arbejder sammen med den forplade jeg har lavet

Konceptet med at enheden ikke kan "se" kanten på kabinettet, som SF og peakconsult også bruger, skulle være jo godt til at minimere de difraktioner som ofte laver ballade, men det får jeg jo at se når de bliver målt.

De skal i øvrigt males og laves færdige i denne uge.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Til jer målere. Skal jeg gå efter et clio 8 lite? Det løber alligevel op i 7k med den billige mike. Kunne man ikke bare købe en microfon og benytte sig af det indbyggede målesystem lspcad? så skal jeg selvfølgelig leve uden steprespons osv. hvilket jeg ikke tror jeg kan. Det er også vigtigt for mig, at jeg kan stole 100% på at det fungere og måler som det skal, altså at jeg ikke skal til at bøvle med kalibrering af lydkort og mikrofoner som jeg ikke kan være sikker på.

Har det nogle mangler? Er der noget som man ikke får?

Det er mange penge, men hvis det er dét der skal til så synes jeg det er en udemærket investering.

Nickname
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige opgraderet til Clio 8.02 Lite, og må sige jeg er godt tilfreds, det fungerer 100% tilfredsstillende, målingerne er ens hver gang, når jeg laver flere målinger på samme højttaler. Så jeg har tillid til mine målinger, det var bare fasen jeg var i tvivl om.

Jeg har selv lavet et par ekstra målemikrofoner, i ekstra længde. Disse har jeg så kontrolmålt i forhold til den købte og kalibrerede mikrofon. Jeg har udvalt de microfon kapsler der måler/opfører sig som refferense mikrofonen.

Det var rart at finde ud af det med fasen ikke bare var mig det var galt med.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hey,

Kappen > Med LspCAD får du både frekvens, impedans og stepresponse så vidt jeg ved, og du kan gate dine målinger. Du er velkommen forbi for at se om det måler som det skal. Men det kræver nogle kabler du selv skal lave med lidt modstande osv. Du kan hente manualen på deres hjemmeside www.ijdata.com og se hvad det kræver.

Jeg tror måske det er mine skruer der laver ballade. De stikker lidt for langt ud på min R29.

NickName > Cool med den nye 8'er. Er der noget i den af nye sager? Er det FireWire udgaven? Den har jeg luret lidt på da den kan køre fra en bærbar hvilket jo er tæmmelig smart.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Kappen > Med LspCAD får du både frekvens, impedans og stepresponse så vidt jeg ved, og du kan gate dine målinger. Du er velkommen forbi for at se om det måler som det skal. Men det kræver nogle kabler du selv skal lave med lidt modstande osv. Du kan hente manualen på deres hjemmeside www.ijdata.com og se hvad det kræver.

Jeg tror måske det er mine skruer der laver ballade. De stikker lidt for langt ud på min R29.

NickName > Cool med den nye 8'er. Er der noget i den af nye sager? Er det FireWire udgaven? Den har jeg luret lidt på da den kan køre fra en bærbar hvilket jo er tæmmelig smart.

Okay.. Ja jeg får ikke råd til det i denne omgang, har lige bestilt en squeezebox duet og har mit scanspeak projekt som heller ikke ligefrem er billigt. Håber jeg må trække på dig indtil da .

Det lyder jo somom det har hvad man skal bruge, så der er ikke nogle funktioner/målinger du har savnet/manglet?

Er der overhovedet nogle alternativer? Det virker jo som et yderst kompetent system og det har da også været fremme i nogle år efterhånden.

Kan man få de ældre versioner billigere? Jeg har nemlig nødvendigvis ikke brug for firewire og hvis det andet er væsentligt billigere og ligeså godt ville det være at fortrække.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Kappen> Det ved jeg ikke. Men jeg prøver og kompensere for det i filteret, som du kan se er det ikke så udbredt med filter på. Men enheder måler forskelligt, i forskellige kabinetter. Nogle gange er undersænkningen måske bedre end andre osv, samt afstande til f.eks. andre chassier, kabinetkanter osv.

Alt andet end membranerne skal simpelthen "dækkes af" . At ikke flere har opdaget det for mange år siden kan jeg godt undre mig over. Kan det hænde at det igen er designhensyn der har vetoret ? De der måtte ligge inde med gamle numre af HF kan jo finde Poul Ladegaards artikler om emnet.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Februar 2008 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Hey,

Bjørn > Helt klart. Jeg ved godt at det optimale ville være sådan. Men jeg har ikke mulighed for at lave en ny forplade, og ønsker det heller ikke. Det skal være så alle kan lave det. Det er hele menningen med min hjemmeside. Jeg erkender dog, at jeg må finde nogle skruer med et lavere hoved. Dem jeg bruger nu stikker nok for langt ud. Jeg vil når jeg får lavet mit filter, prøve og se om det er kabinetkanterne der laver ballade. Det er jo hurtig at checke.

Noget jeg er ked af, er at jeg føler meget af den viden man vandt i hvad... 70'erne? 80'erne? er glemt. Man må have gjort sig et tons af erfaringer dengang. Hvor er de?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes