Forfatter |
|
Gymnasten Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 75
|
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Drea Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa....det er ingen problem...prøv at kigge på www.basrep.dk mail basrep@basrep.dk han er både billig og fair...har selv fået det samme lavet der på større basenheder....mvh
|
Til top |
|
|
Gymnasten Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene - det prøver jeg.
|
Til top |
|
|
snod Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ret nemt selv at skifte kant. Det kræver kun en smule tålmodighed og tager ca. en eftermiddag. Og jeg kunne ikke høre forskel efterfølgende.
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gør det selv - det er intet problem medmindre du har 12 tommelfingre. Jeg har gjort det adskillige gange. Det er lidt vanskeligere at lime til bagsiden af membranen end forsiden, men min erfaring er, at det er ligegyldigt om du limer til forsiden eller bagsiden. Nogle påstar at man får flyttet membran og svingspole ud af det naturlige nulpunkt i forhold til magneten, men for langt de fleste enheder vil fjederkonstanten i spideren være så meget større end fjederkonstanten i ophænget, når man kigger på den translatoriske bevægelse, at forskydningen vil være så minimal at det ikke vil have nogen betydning.
|
Til top |
|
|
argiex Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået repareret 2 - 10"JBL basenheder hos basrep. Han kan anbefales, du kan evt aflevere og så hente nogle timer senere, det gjorde jeg.
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og lige en detalje. Der er told på varer fra USA, så europæiske forhandlere er jo at foretrække. Jeg har selv brugt både www.speaker-repairs.co.uk og www.goodhifi.nl uden problemer - fine varer begge steder.
|
Til top |
|
|
Gymnasten Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for informationen.
Jeg sendte en e-mail til basret den 18/2, men har endnu ikke modtaget svar. Så nu har jeg bestilt et sæt skumkanter herfra: http://www.audiofriends.nl/ Her kunne jeg finde min 8" højtalertype i en liste.
Det koster 21 euro ialt for to ringe incl. lim. og transport. Så nu må vi se hvad der sker...
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gymnasten skrev:
Tak for informationen.
Jeg sendte en e-mail til basret den 18/2, men har endnu ikke modtaget svar. Så nu har jeg bestilt et sæt skumkanter herfra: http://www.audiofriends.nl/ Her kunne jeg finde min 8" højtalertype i en liste.
Det koster 21 euro ialt for to ringe incl. lim. og transport. Så nu må vi se hvad der sker... |
|
|
Den refoam manual der ligger hos www.audiofriends.nl er en af de bedste jeg endnu har set; den ligner (selvfølgelig) min fremgangsmåde, som jeg nu har 'fremelsket' efter at have lavet en 5-7 sæt højttalerkanter. Især er jeg glad for klemmetricket, som oftest kan bruges men dog ikke altid; f.eks. ikke et på et par JBL-basser jeg lavede, så må man holde kanten på anden vis. Jeg påfører dog højttaleren en 40-50 hz tone fra en forstærker og en cd-afspiller (eller bærbar computer) når jeg skal centrere højttaleren. Tonen kan også bruges til forsigtigt at tjekke højttaleren når alle klemmer er på. Ellers gælder det bare om at have masser af tålmodig og tage det ganske roligt og langsomt. God arbejdslyst! Peter Q. __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
dali1288 Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 149
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva med BASFIX.DK når nu vi skal nævne nogle "gode" firmaer desangående
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
dali1288 skrev:
Hva med BASFIX.DK når nu vi skal nævne nogle "gode" firmaer desangående  |
|
|
Basfix.dk kan jeg da ikke finde nogen stæder, kom lige med et nyt link der virker.
|
Til top |
|
|
dali1288 Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 149
|
Sendt: 28 Februar 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups .. Det hed "soundfix.Dk" Han har en underside der hedder "Basfix"..
|
Til top |
|
|
Gymnasten Forum Bruger

|
Sendt: 29 Februar 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu fik jeg skiftet kanten på de to højtalere, og det var rimeligt nemt.
Den lim som var med leverancen, lugter som og synes som ganske almindelig hvid trælim, dvs. kunstharpikslim eller PVA-lim (jeg mener, at det er det samme). Så en selvbygger og mange andre har allerede det på lager.
Jeg forsøgte at være omhyggelig med centrering, men egentlig synes det som om, at det var ret svært at gøre dette forkert. Bælgen under membranet synes at være meget dominerende for placeringen.
Jeg er ret sikker på at spolen ikke skraber imod. Men når jeg påtrykker 30-50 Hz sinus, så hører jeg foruden den lave tone en vislen. Er det normalt?
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 01 Marts 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gymnasten skrev:
Nu fik jeg skiftet kanten på de to højtalere, og det var rimeligt nemt.
Den lim som var med leverancen, lugter som og synes som ganske almindelig hvid trælim, dvs. kunstharpikslim eller PVA-lim (jeg mener, at det er det samme). Så en selvbygger og mange andre har allerede det på lager.
Jeg forsøgte at være omhyggelig med centrering, men egentlig synes det som om, at det var ret svært at gøre dette forkert. Bælgen under membranet synes at være meget dominerende for placeringen.
Jeg er ret sikker på at spolen ikke skraber imod. Men når jeg påtrykker 30-50 Hz sinus, så hører jeg foruden den lave tone en vislen. Er det normalt?
|
|
|
Den lim du har fået med er forhåbenlig af en type som ikke hærder op til en hård skal men af en type der forbliver elastisk.
Denne lim er særdeles velegnet http://www.museumstjenesten.com/matador.htm
Ikke alle enheder er mekanisk "lydløse" ligesom diverse former for udluftning kan give lyd fra sig ved store amplituder og lave frekvenser.
|
Til top |
|
|
Gymnasten Forum Bruger

|
Sendt: 01 Marts 2008 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Den lim du har fået med er forhåbenlig af en type som ikke hærder op til en hård skal men af en type der forbliver elastisk. |
|
|
Tak for oplysningen - det er åbenbart forskel på PVA-lim.
bjørn skrev:
Ikke alle enheder er mekanisk "lydløse" ligesom diverse former for udluftning kan give lyd fra sig ved store amplituder og lave frekvenser. |
|
|
Er dette fænomen noget, som man kan finde specifikationer for? Er det en relevant kvalitetsparameter?
|
Til top |
|
|