Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 18:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til fejlfinding på højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Hej - Håber at en mere erfaren selvbygger kan hjælpe mig....
Jeg har bygget mig en højttaler - den er købt som et byggesæt - og den har fået rigtig gode anmeldelser i et tysk hi-fi blad. Mit problem er bare at den lyder virkelig ringe.... og det i en sådan grad at der må være tale om en fejl.

Link til højttaler + test: http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=431& ;sub=0&page=2

Jeg er ikke vandt til fine highend højttalere og dyre kabler, og de var ment som en opgradering af nogle gamle 800,- kr. noname fra Merlin (ca 8 år gamle). Men den er bare helt galt. Det er svært at beskrive lyd med bogstaver, men det er som om der mangler meget bas, og at diskanten er alt for dominerende.

Der var et enkelt sted i samlevejledningen hvor billede og tekst ikke passede overens - det var et sted hvor man monterer 2 modstande til en omskifter, for at kunne dæmpe diskanten i 2 niveauer. Her har jeg fulgt billedet da det virkede logisk.  Sig endelig til hvis du kan bidrage med noget, jeg kan sende billeder og yderligere beskrivelser hvis du har brug for noget.

Det skal dog siges at det ikke bare er en anden lyd end jeg er vandt til - det er altså en dårlig mudret lyd de leverer. Har også været inde og se på tilspilning af højttalere (og de forskellige holdninger der er til dette), men det er mere end blot til tilspilning der skal til her er jeg overbevist om.

Al hjælp er meget velkommen

På forhånd tak
Med venlig hilsen
en lidt frustreret nybegynder

Til top Vis Tricky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tricky

Tricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Dejligt at se at der har været 10 inde og se tråden på under 30 min.

Desværre er der ingen af dem der har skrevet noget.  Hvis jeg ikke kan finde en fejl som gør at lyden bliver god, må jeg bygge nyt kabinet og nyt delefilter. Er der nogen der evt. kan hjælpe med det rigtige delefilter?   Og skal kabinettet blot passe med de anbefalede liter mål?

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Har du højttalerne i fase? Er de nemlig ude af fase, kan det fint lyde som du beskriver; manglende bas og for meget diskant.

Der har jeg været, troede min vintage forstærker var defekt, men klarede problemet efter kyndig vejledning ved at bytte rundt på højttalerledningerne til den ene højttaler.

Var der også i forgårs da udgangen på en ny (gammel) forstærker var farvemærket forkert. Jeg spillede med højttalerne ude af fase en halv aften, og opdagede det først, da det begyndte at ringe for ørene.

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Lyder de to højttalere ens ?
Har du kontrolleret at du ikke har byttet fasen på nogle af enhederne ? Hvis de to basenheder spiller i modfase, vil du få meget dårlig bas.

Har du evt. mulighed for at tage billeder af delefiltrene og vise dem her ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Tricky skrev:

Dejligt at se at der har været 10 inde og se tråden på under 30 min.

Desværre er der ingen af dem der har skrevet noget.  Hvis jeg ikke kan finde en fejl som gør at lyden bliver god, må jeg bygge nyt kabinet og nyt delefilter. Er der nogen der evt. kan hjælpe med det rigtige delefilter?   Og skal kabinettet blot passe med de anbefalede liter mål?

Se nu falder vi gode h4a'ere over hinandens ben for at hjælpe dig! Vær tålmodig selv om det svært. Du er i gode hænder her.

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

Se nu falder vi gode h4a'ere over hinandens ben for at hjælpe dig! Vær tålmodig selv om det svært. Du er i gode hænder her.

Peter Q.

Æv, du kom først. Men to svar indenfor samme minut, og vi er endda enige, det er da flot.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Tricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Ja nu sker der noget

Peter: Jeg har kontrolleret at alle ledninger på delefilter og højttalerenheder sidder som beskrevet. Jeg har også prøvet at bytte om på kablerne på højttaleren (ved tilslutningen på kabinettet).
Jeg har brugt ledningen med markering som plus/rød, og har gjort det hele vejen igennem.

Stanley: Jeg ved ikke hvordan jeg får egne billeder med i mit indlæg, men delefilteret kan ses her: http://www.mivoc.com/mivoc/PDF/XSB250_Manual.pdf (på side 2)

Jeg har kun bygget den ene højttaler. Jeg ville lige høre hvordan de spiller før jeg går videre.

Tak for input indtil videre

Tricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Er der ikke en der kan hjælpe mig videre?  Synes ellers her plejer at være flere der ved meget om emnet

Jeg har prøvet at bytte om på kablerne på den ene bas-enhed, for at bekræfte at de var monteret i fase. Lyden blev dårligere af det, og bassen endnu svagere. Det er nu byttet tilbage, så alle ledninger er monteret korrekt. Jeg har svært ved at vide hvad I har brug for af info for at hjælpe   så sig endelig til så skal jeg uddybe det.....

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hæj Tricky

1. Prøv lige alle enheder af i løs vægt, sæt et 1,5 ~ 9 V batteri til enhederne, een ad gangen ( ganske kort ), så du får checket fase ( ved korrekt tildeling skal membranen bevæge sig ud ad ). Det sker desværre ved en fejl at producenter får fejltilsluttet +/- forkert.

2. Påregn nogen tids indkøring af basenhederne, både spider og kantophæng kan være stive og trænger til frigørelse.

3. Alternativt, tilslut en PC med et tone/funktionsgeneratorprogram kørende via en forstærker hen over enhederne, en for en ....giv dem godt med massage eks. ved 20 - 30 hz og rimelig høj volume, lad det køre sådan i mange timer, det gør at du mindsker den tid, som højttaleren normalt ville skulle indkøres, efter endt samling.

En meget simpel funktionsgenerator kan hentes gratis herunder, programmet er så simpelt at alle kan være med:

www.sloejd-kbh.dk/Download/FUNKTIONSGENERATOR/fg.exe

Håber at du kan bruge disse råd.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Du bliver nok nødt til at have en erfaren mand til at kigge på dine filtre

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Tricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Hey KrammeAcoustics
Teste enheder med et batteri.... Ja den var jeg aldrig kommet på selv. Tak for tippet, det vil jeg prøve. Hvordan kan man teste diskanten? Kan den også være ude af fase?

Musicus:  Kender du nogen herinde som kunne være behjælpelig med tilpasning/aftestning af delefilter?

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Tricky skrev:

Hey KrammeAcoustics
Teste enheder med et batteri.... Ja den var jeg aldrig kommet på selv. Tak for tippet, det vil jeg prøve. Hvordan kan man teste diskanten? Kan den også være ude af fase?

Musicus:  Kender du nogen herinde som kunne være behjælpelig med tilpasning/aftestning af delefilter?

Selv.

Afhængig af hvilken diskant det er så kan man være så heldig at kunne se selve membranen og ja, den kan du afprøve på samme måde som med bas/mellemtonen, med batteri. ( lad være med at lade batteriet sidde på klemmerne kontinuerligt, "KUN" en kort test ).

Test af fase på enheder er kun for at være sikker på at disse forhold er iorden, det er en ok fremgangsmåde inden du går videre til delefiltret.

Mht. at lyde mudret, så hælder jeg nu nok også mere over til musicus's teori mht. delefiltret. Det kan jo være samlet forkert, det er et fabrikslavet filter.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Tricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Så er de 2 bas/mellemtone testet med et batteri (og kun i en kort test ).
Begge enheder var monteret korrekt.  Jeg vil lige prøve at bytte om på de 2 ledninger der går fra delefilteret til omskifteret bak på højttaleren (til diskanten).

Og ellers så må det blive gennemgang af delefilteret - Så hvis nogen kan være behjælpelig med dette vil det være rigtig fedt. Eller hvis nogen kan pege mig i retning af en som måske kan hjælpe...

Tricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok synes jeg faktisk at det hjalp lidt at bytte de 2 ledninger om..... aner ikke hvorfor, men da det var det eneste sted hvor jeg blev lidt forvirret over installations-beskrivelsen, var det et forsøg værd.

Da jeg ikke kan uploade egne billeder her, har jeg lige lagt filerne på en web-server:
http://v-8.dk/speaker

Prøv venligst at se punkt 3, og se om I ikke er enige i at teksten ikke passer med billedet (måden hvor + og - er beskrevet, og måden hvor det er vist på tegningen).

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

diskantens valgfri serie modstand forstår jeg ikke helt da det vil ændre på filterets betingelser

Vedr diskantdæmpning - du skal selvfølgelig bruge det tilslutnings punkt for diskanten som lyder bedst

Men det er rigtigt at punkt B synes at være uden forbindelse til noget, og der synes at være et par tomme komponenthuller nåh jo, der skal diskantens serie modstand sidde, 1-10ohm står der - det er vel ikke den du mangler eller evt at justere ind

Tricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

De tomme huller læser jeg som at de skal bruges hvis man vælger at benytte en fast modstand (i stedet for omskifteren). Og jeg går ud fra at det midterste ben (punkt B) er det som bliver forbundet med enten den ene eller den anden modstand (vælges på kontakten).

Jeg har gennemgået alt og monteret diskanten som jeg synes lyder bedst - men det er stadig en noget "mudret" lyd. Og bassen runger også en del  et skal nævnes at det er bygget i 18mm mdf, og dæmpet som beskrevet i vejledningen (punkt 1 i http://v-8.dk/speaker).

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Har du noget akustisk dæmpe matriale inden i kabinet

Jeg mener stadig 2 diskant modstande at vælge imellem ikke dur til noget - du skal finde lige præcis den modstand som er optimal, prøv alle relevante størrelser og giv dig god tid - og monter den direkte på print 

Tricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

musicus: Ja der er dæmpning (noget vat/skumlignende materiale). Som er monteret som vist i vejledningen.
Og jeg er helt enig i at målet må være at finde den rigtige modstand og så droppe den omskifter.

Tror desværre bare ikke at det er nok - så vi ender nog tilbage med et delefilter som skal tilpasser (eller lave et nyt), men der er endnu ingen af dem som har været inde der har kunnet/ville hjælpe med dette.  Det er nok også noget hvor man virkelig skal vide hvad man lavet.

Du skal have mange tak for hjælpen indtil videre

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart synes det viste delefilter seriøst nok, og det er bestemt ikke "tilfældigt valgte" komponenter, ikke dermed sagt at det nødvendigvis er optimalt

Jeg tror du bør eksperimentere lidt mere med dæmpematrialet, det kan være ret vigtigt

At finde den helt korrekte dæmpemodstand kan vise sig langt mere vigtig end forventet, blandt andet fordi det er en simpel serie modstand, som dermed påvirker filterets funktion

Tricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2008 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

ok - jeg holder delefilteret som det er indtil videre - man må jo også gå ud fra at der er i orden, når det nu er lavet til denne højttaler.

vedr. dæmpemateriale.... jeg har kun brugt hvad der leverandøren anbefaler/leverede - Men jeg synes også at jeg har hørt at man med fordel kan bruge noget bly?

Hvad kan man ellers gøre for at undgå at en højttaler runger (uden dog at dræbe bassen)?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes