Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 14:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Den uundværlige dims til runde huller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Den uundværlige dims til runde huller fås her:

http://search.ebay.de/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZfireblade27 9

Den er just afprøvet i dag med stor succes. Kan oftest fås for omkring 15 euro plus forsendelse. JEG ville IKKE lave den til den pris........., og jeg er lidt nærig

Trinløs variabel, huller fra omkring 5 cm op til 70 - 80 cm, nem at bruge og indstille præcist.

Tja skamløs reklame, men der bliver nogle gange spurgt efter sådan noget.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

jeg har lige lavet min egen i dag
Til top Vis gx55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gx55

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Den uundværlige dims til runde huller = overfræser

Det er så billigt at alle kan være med, tror hellere at jeg må bestille sådan en, med mindre Jem&Fusk, Silvan, Bauhaus og lign. steder har den til ca. samme penge.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

den er da smart
men min er nu stadig billigere. det er en topplade fra en gammel vaskemaskine med en masse huller. DIY at its best men hold da op hvor ville den ha gjort det nemt!
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:
den er da smart
men min er nu stadig billigere. det er en topplade fra en gammel vaskemaskine med en masse huller. DIY at its best men hold da op hvor ville den ha gjort det nemt!

Ser for mig at du har været Dr. Snedig og samtidig har omprogrammeret styringen fra vaskemaskinen og koblet den til boreagregatet, så den ved et simpelt tryk på en knap, laver alle fræsninger og huller i baflen.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

bhp12
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Det er da ikke set nemmere og billigere  

Til top Vis bhp12's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhp12

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Er monteringshullerne til fræseren standard? min er ikke en bosch
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Februar 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det kaldes for en jig. Tror godt han ved hvad en overfræser er...

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Ø.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Februar 2008 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Hvad måtte du slippe i fragt? For har stået og manglet sådan en fætter i noget tid nu.
Til top Vis Ø.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ø.P.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 28 Februar 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

gx55 skrev:
jeg har lige lavet min egen i dag

Og jeg lavede én for nogle år siden, den der fulgte med fræseren kunne ikke klare huller under ø120mm eller deromkring.

Det er rimelig simpelt at lave én selv, især når man har en overfræser, min er dog i stål

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 29 Februar 2008 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

KasperP skrev:
Er monteringshullerne til fræseren standard? min er ikke en bosch

Den bliver som standard leveret uden huller, men kan leveres som standard til nogle nyere Bosch overfræsere.

Jeg delte porto med en anden, så min pris for sådan en blev på 192 kr incl. porto og ekstra skruer.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Sendt: 29 Februar 2008 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

CasperCU skrev:
den er da smart

Ser for mig at du har været Dr. Snedig og samtidig har omprogrammeret styringen fra vaskemaskinen og koblet den til boreagregatet, så den ved et simpelt tryk på en knap, laver alle fræsninger og huller i baflen.

haha er kun elektriker ikke tryllekunstner selvom det kunne være rart til tider. så kunne det være jeg blev lidt hurtigere færdig med mine højtallere
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Marts 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Sådan en har jeg også kigget efter.

Jeg har dog lavet min egen af 12mm MDF. Først en holder son fræseren lige akkurat kan presses ned i, derunder en plade med huller i lige netop den radius jeg ønsker. F.eks måler min bas/melletone 148 mm i diameter, med pladen kan jeg lave fræsninger fra 147 til 149 i steps af 0,5 mm. Når det rigtige hul er fundet, så er det fandme paskram ved hver eneste fræsning.

Jeg bruger 8mm dyvler som centerpunkt.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

palle38
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hej Niels

kan du ikke lige smide nogle billeder af din skabelon, den lyder interesant.

Til top Vis palle38's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af palle38

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hmmm jeg kan ikke finde opladeren til mit kamera, men i stedet får du en udførlig beskrivelse, jeg tilføjer billeder, når/hvis jeg har fundet/finder min lader.

Kort fortalt består den af to dele: holder til overfræser og hulplade, der begge er 12 mm mdf-plader.

Der skal bruges:

• Mdf (eller endnu bedre hdf) plade i ca 12mm.
  • Skolepasser med en spids ende og en blyant ende. Stram evt. skruer, så den ikke er for løs. 
  • Blyant/kuglepen.
  • Overfræser/fræser jern
  • Stiksav
  • Boremaskine
  • Lille bor til at bore for (2-4 mm)
  • 8 mm bor samt 8 mm dyvler

Holder til fræser:

1. Stil fræseren på pladen, tegne omridset så tæt som muligt.
  2. Skær hullet ud, så det bevidst er for lille og skær/fræs plade af indtil fræseren lige akkurat kan klemmes ned. Det behøver ikke være pænt, men den må absolut ikke kunne give sig det mindste til nogen side.
  3. Skær pladen til så der er ca. 3-4 cm plade hele vejen rundt om hullet.
  4. Marker punkt på pladen, der passer til et punkt på fræseren, så den kommer ens i hver gang.

Hulplade:

1. Hulpladen laves specifikt til de ønskede radiusser man ønsker, jeg har f.eks. 6 forskellige radiusser på min plade, hvoraf 3 er meget præcise (mange huller) og 3 ikke er så præcise (få huller). Find de ønskede radiusser.
  2. Find det ønskede fræserjern, hulpladen passer kun til fræserjern i denne størrelse (radius), monter dette fræsejern.
  3. Sæt fræser i holder. Sæt dem på den ønskede hulplade således, at der fra center af fræserjern er mindst den den maksimale ønskede radius plus et par centimeter hele vejen rundt.
  4. Skru pladerne sammen fra oven med mindst fire selvskærende skruer, der når et godt stykke ned i den nederste plade (hulpladen) uden at gå igennem - undgå at overstramme. Marker pladerne således, at de altid skues i på samme måde i samme huller.
  5. Start fræseren og skub den ned, så den kun lige akkurat har markeret, hvor den vil fræse (fræs 0,5 - 1,0 mm dybt).
  6. Sluk fræser, afmonter fræser samt holder fra hulplade. Nu skulle der i hulpladen gerne være huller efter skruer samt en maks. 1 mm dyb fræsning. Marker venstre side med en streg fra fræsningen mod venstre (bestem selv, hvad der er venstre).
  7. Mål radiussen (den halve diameter) på fræsningen, dette kalder jeg fræserjernsradius.
  8. Find centerpunkt i fræsningen (inden for 0,5 milimeter)
  9. Mål eller find den største ønskede radius i mm, træk fræserjernsradius fra denne. Indstil passeren på denne afstand (inden for 0,5 mm)
  10. Sæt den spidse ende 1 mm til venstre for fræserjernets centerpunkt. Tegn cirklen.
  11. Kontroller, at der fra den tegnede cirkel til det fjerneste punkt i fræsningen er:
    • den ønskede radius plus 0,5-1,5mm i venstre side 
    • den ønskede radius minus 0,5-1,5 mm i højre side.
    • top og bund burde passe ca. med den ønskede radius +- 0,5 m
  12. Hvis dette ikke stemmer, så visk cirklen ud og start igen fra punkt 7.
  13. Gentag punkt 9-12 for alle de ønskede radiusser, vær omhyggelig med kontrol målinger.
  14. Skriv "For stor" til venstre og "For lille" til højre. Skriv den ønskede diameter ud fra hver cirkel.
  15. Start med de cirkler, hvor fræsningen skal være præicis. Find de to steder på cirklen der passer bedst med den ønskede radius, bor 3-4 huller på hver side med 1,5-2 cm afstand. Bor for med lille bor herefter med 8mm bor. Sørg for, at der bores så vinkeltret som muligt. Alle huller skal bores på cirklerne.
  16. Gentage for de upræcise cirkler. Lad der i stedet være over 2 cm mellem hullerne. og bor kun huller de steder, hvor der er mere en 2 cm til et andet hul.
  17. Skær hulpladen til, så den er så lille, som muligt, og stadigt indeholder alle huller plus et par centimeter.
  18. Vend hulpladen skriv "For lille" og "For stor" de rigtige steder.
  19. Monter holder/fræser på hulplade med alle skruer. Fræs hul hele vejen igennem hulpladen.
  20. Find en øveplade. Bor et 8mm hul således, at de største fræsninger kan laves.
  21. Juster fræsningsdybden så den fræser 2-5 mm under hulpladen.
  22. Sæt en dyvel i det hul med den mindste radius og få derefter dyvlen ned i hullet på øvelsespladen. Fræs hele cirklen. Mål diameteren og noter det med kuglepen ud for hullet.
  23. Gentag punkt 22 for det næstmindste hul osv., indtil alle relevante huller er målt.
  24. Marker de huller, der giver den ønskede diameter.

Såfremt du ikke har de ønskede remedier, så køb dem! Du vil aldrig få et lykkeligt liv uden...

Følger du ikke vejledningen er du en rigtig mand. Kommer der fejl heraf er du endnu mere mand.

Bliver fræsningerne ca. halvdelen af fræserjernets diameter for stor, så har du nok glemt at læse punkt 9 m.m. :0)

Finder i fejl må i gerne skrive, så vil jeg rette til.

Generelt er fordelen meget præcise fræsninger hver gang, ulempen er arbejdstid ved fremstilling, samt ufleksibel løsning.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

bhp12
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Niels_arl skrev:

Hmmm jeg kan ikke finde opladeren til mit kamera, men i stedet får du en udførlig beskrivelse, jeg tilføjer billeder, når/hvis jeg har fundet/finder min lader.

Kort fortalt består den af to dele: holder til overfræser og hulplade, der begge er 12 mm mdf-plader.

Der skal bruges:

• Mdf (eller endnu bedre hdf) plade i ca 12mm.
  • Skolepasser med en spids ende og en blyant ende. Stram evt. skruer, så den ikke er for løs. 
  • Blyant/kuglepen.
  • Overfræser/fræser jern
  • Stiksav
  • Boremaskine
  • Lille bor til at bore for (2-4 mm)
  • 8 mm bor samt 8 mm dyvler

Holder til fræser:

1. Stil fræseren på pladen, tegne omridset så tæt som muligt.
  2. Skær hullet ud, så det bevidst er for lille og fjern plade indtil fræseren lige akkurat kan klemmes ned. Den må absolut ikke kunne give sig det mindste til nogen side.
  3. Skær pladen til så der er ca. 3-4 cm plade hele vejen rundt om hullet
  4. Marker punkt på pladen, der passer til et punkt på fræseren, så den kommer ens i hver gang.

Hulplade:

1. Hulpladen laves specifikt til de ønskede radiusser man ønsker, jeg har f.eks. 6 forskellige radiusser på min plade, hvoraf 3 er meget præcise (mange huller) og 3 ikke er så præcise (få huller). Find de ønskede radiusser.
  2. Find det ønskede fræserjern, hulpladen passer kun til fræserjern i denne størrelse (radius), monter dette fræsejern.
  3. Sæt fræser i holder. Sæt dem på den ønskede hulplade således, at der fra center af fræserjern er mindst den den maksimale ønskede radius plus et par centimeter hele vejen rundt.
  4. Skru pladerne sammen fra oven med mindst fire selvskærende skruer, der når et godt stykke ned i den nederste plade (hulpladen) uden at gå igennem - undgå at overstramme. Marker pladerne således at de altid skues i på samme måde i samme huller.
  5. Start fræseren og skub den ned, så den kun lige akkurat har markeret, hvor den vil fræse (fræs 0,5 - 1,0 mm dybt).
  6. Sluk fræser, afmonter fræser samt holder fra hulplade. Nu skulle der i hulpladen gerne være huller efter skruer samt en maks. 1 mm dyb fræsning. Marker venstre side med en streg fra fræsningen til venstre.
  7. Mål radiussen (den halve diameter) på fræsningen, dette kalder jeg fræserjernsradius.
  8. Find centerpunkt i fræsningen (inden for 0,5 milimeter)
  9. Mål eller find den største ønskede radius, træk fræserjernsradius fra denne. Indstil passeren på denne afstand (inden for 0,5 mm)
  10. Sæt den spidse ende 1 mm til venstre for fræserjernets centerpunkt. Tegn cirklen.
  11. Kontroller, at der fra den tegnede cirkel til det fjerneste punkt i fræsningen er:
    • den ønskede radius plus 0,5-1,5mm i venstre side 
    • den ønskede radius minus 0,5-1,5 mm i højre side.
    • top og bund burde passe ca. med den ønskede radius +- 0,5 m
  12. Hvis dette ikke stemmer, så visk cirklen ud og start igen fra punkt 7.
  13. Gentag punkt 9-12 for alle de ønskede radiusser, vær omhyggelig med kontrol målinger.
  14. Skriv "For stor" til venstre og "For lille" til højre. Skriv den ønskede diameter ud fra hver cirkel.
  15. Start med de cirkler, hvor fræsningen skal være præicis. Find de to steder på cirklen der passer bedst med den ønskede radius, bor 3-4 huller på hver side med 1,5-2 cm afstand. Bor for med lille bor herefter med 8mm bor. Sørg for, at der bores så vikeltret som muligt. Alle huller skal bores på cirklen.
  16. Gentage for de upræcise cirkler. Lad der i stedet være over 2 cm mellem hullerne. og bor kun huller de steder, hvor der er mere en 2 cm til et andet hul.
  17. Skær hulpladen til, så den er så lille, som muligt, og stadigt indeholder alle punktre plus et par centimeter.
  18. Vend hulpladen skriv "For lille" og "For stor" de rigtige steder.
  19. Monter holder/fræser på hulplade med alle skruer. Fræs hul hele vejen igennem hulpladen.
  20. Find en øveplade. Bor et 8mm hul således, at de største fræsninger kan laves.
  21. Juster fræsningsdybden så den fræser 2-5 mm under hulpladen.
  22. Sæt en dyvel i det hul med den mindste radius og få derefter dyvlen ned i hullet på øvelsespladen. Fræs hele cirklen. Mål diameteren og noter det med kuglepen ud for hullet.
  23. Gentag punkt 22 for det næstmindste hul osv., indtil alle relevante huller er målt.
  24. Marker de huller der giver den ønskede diameter.

Såfremt du ikke har de ønskede remedier, så køb dem! Du vil aldrig få et lykkeligt liv uden...

Følger du ikke vejledningen er du en rigtig mand. Kommer der fejl heraf er du endnu mere mand.

Finder i fejl må i gerne skrive, så vil jeg rette til.

Generelt er fordelen meget præcise fræsninger, ulempen er arbejdstid ved fremstilling, samt ufleksibel løsning.

Man skal så nok ikke regne timelønnen ud i forhold til at købe en skabelon på EBAY

Men så er man måske ikke en rigtig mand
Til top Vis bhp12's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhp12

palle38
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Tak for det niels .... det kan man sq kalde et svar og rådgivning der vil noget.

glæder mig til at komme i gang.Smile

Til top Vis palle38's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af palle38

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes