Forfatter |
|
Hafler Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 23
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt en hjemmebygget højttaler, som skulle være en Dansk Audio Teknik, formentlig Amadeus Icon. Der er imidlertid ikke meget bas i sagen. Jeg kan se på DAT's hjemmeside, at Amadeus Icon har basporten på bagsiden, men i denne højttaler er den på forsiden. Hvilken betydning har det, hvis hjemmebyggeren bare har flyttet porten uden at gøre andet? Man skulle tro, at det kunne "udligne" bassen når porten er på forsiden, med mindre der var en eller anden form for "horn" konstruktion indvendig. Eller er det lige meget?
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget normalt at placere den på forsiden, det vil du også kunne se på mange kommercielle højtalere. man argumenterer normalt for at placere den på bagsiden for at slippe for "portstøj"
Der burde dog være god bas i dem, du får ikke jordskælvsbas ud af den, men den bør helt klart spille rigtig god og lækker bas med den enhed.
Har du tjekket om du har byttet rundt på fasen (- og +) på en af højtalerne?
|
Til top |
|
|
Hafler Forum Bruger

|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det hurtige svar. Jeg checker min fasning igen. Kan mængden af dæmpningsmateriale inden i kabinettet i øvrigt betyde noget afgørende? (mellemtone/basenheden er gennemsigtig og man kan se masser af dæmpning lige bag højttaleren).
|
Til top |
|
|
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sjove er at som jeg ser kabinettet på Dansk Audio Tekniks hjemmeside, kan jeg ikke lige se hvordan man skulle lave en basport foran, det ser slet ikke ud til at der er plads.. Så spørgsmålet er om han har lavet kabinettet om?
__________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
Til top |
|
|
abel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 566
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der ikke er lavet en ny filterberegning kan flytningen af porten som du selv er inde på faktisk godt have en negativ effekt på bassen. En nem
måde at teste det på er at dække porten til på en eller anden måde og se om det hjælper - hvis det gør, kan du enten flytte den om på bagsiden,
eller lade den være dækket til.
__________________ /Abel
|
Til top |
|
|
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke grundlæggende afgørende, om porten sidder bagpå eller foran. Strengt teoretisk ville det være mest korrekt at placere porten på forsiden. Jeg placerer den dog altid bagpå (af hensyn til evt. portstøj samt af rent kosmetiske årsager). Afstanden fra bagside til forside er lille sammenlignet med bølgelængden ved tuningsfrekvensen.
Faseforskellen mellem enhed og port er 180 grader ved tuningsfrekvensen - og drejer på hver side af denne. Det er hele pointen, at der skal være denne faseforskel. Ved portfrekvensen udslukkes enheden, og det er i praksis kun porten, der her bidrager til det samlede lydtryk. Det er den komplekse sum af lydtrykkene fra port og enhed, der giver den samlede lavfrekvens-respons.
|
Til top |
|
|
Hafler Forum Bruger

|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabinettet er anderledes og bas/mellemtone enheden er anderledes (diskanten synes at være den samme). Der er nok ikke nogen vej uden om at undersøge, hvad jeg egentlig har købt (hvilke enheder, der er tale om), om det 20 liters kabinet er lidt for stort osv.
|
Til top |
|
|
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
20 liter til en 15W er MEGET stort - alt for stort!
|
Til top |
|
|
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, så ligger problemet nok i at det slet ikke er bygget rigtigt, og med andre enheder etc. Det er vidst lidt at noget hjemmefusk du har fået fat i  Måske du er heldig at det er nogle lækre enheder, så du kan få en fed højtaler ved bare at bygge et nyt kabinet..
__________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
Til top |
|
|
Hafler Forum Bruger

|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wooferen er ca. 15 cm i diameter, så det må være en 18W, så det kan være kabinettet passer i rumfang, men Dansk Audio Teknik har konstruktionen måske ikke noget at gøre med.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
På siden af magnetten står der hvilke model der er. En 15W er sjov nok ca 15cm, og en 18W.... ca 18ca.
En 15W vil kunne fungere fint i alt fra 8 til 12 liter.
En 18W fra 28 til 33 liter.
Dansk Audio Teknik har et kit der hedder Icon med 15W, men det er ca 10liter.
Jeg har et filer til en R29 og 15W hvis du skulle være interesseret, må mail mig.
|
Til top |
|
|
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
En 15W er 148 mm i yderdiameter og en 18W er 182 mm.
Hvis det er basrefleks, du taler om Henrik, så er det godt nok et stort volumen til en 18W !
Volumen til 15W er også lige i overkanten, vil jeg mene - 8 liter er dog helt fint til en 15W/4531
|
Til top |
|
|
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tymphany har fået rodet lidt rundt i tegningerne på deres nye hjemmeside - nok derfor der er lidt forvirring omkring målene (der er vist 15W tegninger på nogle 18W'ere).
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
USXX skrev:
En 15W er 148 mm i yderdiameter og en 18W er 182 mm.
Hvis det er basrefleks, du taler om Henrik, så er det godt nok et stort volumen til en 18W !
Volumen til 15W er også lige i overkanten, vil jeg mene - 8 liter er dog helt fint til en 15W/4531
|
|
|
Hvis ~30l er overdimensioneret til 18w, hvad er så passende og hvorfor?
Jeg er igang med en højtaler med 18w8531g00, der rammer jeg omkring 29liter. Det er alligevel meget output i den dybe ende man går glip af, hvis man gør kassen meget mindre. Troels Gravesen har vist også god sucess med 18w i alt fra 28 til 33liter, mener også han har prøvet 25liter et sted, men han kunne bedst lide det større kabinet.
Grunden til jeg spørger er selvfølgelig, at jeg går ud fra du ved hvad du snakker om. derfor kunne det også være spændende at høre eller at fx se nogle målinger eller andet som viser "hvorfor". For det er vel et kompromi? Dybbass vs bedre impulsvillighed eller noget i den retning?
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Volumen til 18W er basrefleks, og en 18W8530G00. Men det er jo hvad man er til. Nogle vil have en stram bas, nogle en dyb, og nogen noget i midten. Har hørt 15W i 8 liter, og der var for lidt bas til min smag. Men det er jo hvad man kan lide og går efter.
Ja, Tymphany... synd.
|
Til top |
|
|
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er for lang en udredning at komme med her. Jeg er afgjort tilhænger af basrefleks, men jeg synes det er et misforstået princip, det ikke kommer til sin ret på den måde, det bliver brugt.
Det er jo altså ikke kun et spørgsmål om volumen. Tuningsfrekvensen er den anden og lige så vigtige del af afstemningen. Kunsten er ikke bare at få den dybest mulige bas (det er ikke særlig svært). Den skal også være differentieret. Den må på den anden side heller ikke blive resonant eller boosted i sin afstemning. Den skal ned og have fat - og så skal den ellers gøre hvad, den får besked på.
På frekvensgangen er det kun i bunden omkring den nedre afrulning, der er forskel at spore. Prøv så lige at lytte til fx øvre mellemtone i et 2-vejs basreflekssystem. Her spiller afstemningen (d.s.v. kombinationen af volumen og portfrekvens) en ikke ubetydelig rolle - men det kan overhovedet ikke ses på frekvenskurven/sammenløbet deroppe. Det skyldes maskeringseffekter fra den basenergi, der ikke dør ordenligt ud ved en forkert/traditionel afstemning.
Jeg er ikke ude i, at afstemningen skal være over-stram. Man kan sagtens gå over i den anden grøft og få en ultra-kort settling time, men det bliver for tight/anmasende/resonant - og det spiller ikke ordenlig bas (det når ikke ned).
|
Til top |
|
|
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte jeg at sige, at kombinationen med dæmpematerialet er afgørende for det optimale resultat (mere fyld = større akustisk kabinetvolumen => længere port). Det er ikke supernemt at trimme et basreflekssystem - men stensikkert er det, at man ikke bare skal bygge det, man beregnede i første omgang og så sige - det var det! Der SKAL lytte-trimmes, ellers bliver det aldrig optimalt (så skal man da være usandsynlig heldig). Bruger man en god model, kan simulering og praktisk måleresultat ligge meget tæt, men det fortæller altså ikke hvordan, det lyder. Det er naivt ud over alle grænser at tro, at der er en direkte korrelation mellem frekvensgang og god lyd. Bevares, klangbalancen skal da være i orden, og resonante peaks vil vi absolut helst være fri for (og summationen i deleområderne skal selvsagt være i fase. Her arbejder vi allerede med tid). Derudover kan det kun anbefales at kigge i tidsdomænet. Her opdager man ting, der indlysende må hænge sammen med lydkvalitet - og så kan man begynde at optimere efter dét i sine indledende simuleringer.
|
Til top |
|
|
Hafler Forum Bruger

|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg kigget i kassen: Der er en VIFA XT25G30-04 (4 ohm) og en SEAS T17RE H823-08 (8 ohm) i.
Vist ikke de dyreste enheder.
Delefiltret har jeg ikke studeret (endnu).
Med hensyn til rumfang, så må jeg trække tykkelse af træet fra, og så når jeg ned på 16 liter ved ny måling. Basport 5 cm x 10,5 cm.
|
Til top |
|
|
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
USXX skrev:
Glemte jeg at sige, at kombinationen med dæmpematerialet er afgørende for det optimale resultat (mere fyld = større akustisk kabinetvolumen => længere port).
|
|
|
For at undgå misforståelse; hvis man vil bevare tuningsfrekvensen, skal porten naturligvis være kortere, når volumen stiger. Når jeg skriver længere port, er det fordi det større volumen (opnået ved forøgelse med dæmpemateriale) kræver lavere tuningsfrekvens for stadig at være velafstemt. Tuningsfrekvensen bliver i sig selv lavere, når volumen øges, men det rækker ikke helt, så en lille forlængelse af porten er ofte nødvendig - men det er ikke en fast regel.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
USXX > Det er super at du giver alt din erfaring videre. Det er rigtig lækkert at se dig på banen, og jeg vil stå først i køen når din bog udkommer. Men husk at de færreste her har måleudstyr, og hvis ovenstående skal "implementeres" bør enheders parameter måles igennem inden. Selv en 18W har helt andre parameter end opgivet. Jeg har 2 stk liggende derhjemme, der prøver jeg lige og lave en impedansmåling. Det holder ikke stik med de opgivne, eller kommer tæt på så vidt jeg husker. Men jeg håber da at de danske hifi klubber får mere og mere adgang til måleudstyr og så er det jo meget relevant det du nævner.
Jeg glæder mig til at læse flere af dine indlæg her.
|
Til top |
|
|