Emne: ombygning af gamle Dali 7a ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Markuseg Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 27 Februar 2008 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa.
en af mine veninder har nogle gamle Dali 7a højtalere hvor bassen er sprunget i dem begge to (har hørt at det er et generelt problem med disse højtalere at bassen springer)
hun spurgte mig om jeg havde lyst til at opgradere højtalerne, dvs. at skifte alt "indmaden" ud på højtalerne og sætte nye enheder i osv. Men jeg kender ikke så meget til Dali 7a højtalerne, og i HIFI-Klubben kunne de heller ikke hjælpe mig, da højtalerne for længst er gået ud af produktion. det eneste jeg ved er, at basenhederne er 10". jeg har ikke målene på højtalerne, men jeg kan godt skaffe dem hvis der er nogen der har nogen idéer til at hjælpe. der er nemlig ikke noget i vejen med kabinettet.
lige pt. er topprisen nok 10 kilo, men hun er stadig ikke sikker på om hun vil ofre så meget på det. det vil være dejligt hvis der er nogen der har nogen idéer.
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 27 Februar 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.dali.dk/admin/previousm/7A.pdf
Dali 7a havde ganske rigtigt et problem med afbrænding af basserne. Jeg har set flere, hvor svingspolen var kogt op og brændt fast i luftgabet - men det var en populær højttaler!
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 27 Februar 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Der er allerede en tråd igang om emnet ( se linket længere nede ). Jeg kan fortælle, at jeg har ledt som en gal efter Perless 10" enhederne, som ikke produceres mere. End ikke ækvivalenter er til at finde, da målene generelt er noget speciele. Fysiske mål er 250 mm total dia. hvilket du sjældent finder andre enheder være, så hedder det typisk 255 mm eller mere. Enheden er opgivet til 16 Ohm ( målt til 10 Ohm ). Dette gør at du ikke bare køber en erstatningsenhed.
Har selv for nyligt indkøbt et par Kenford 10" basenheder hos www.elav.dk til 299.- pr. stk, som jeg vil prøve at få til at køre i de 7A'erne, som jeg har stående til rep. Kabinettet skal herefter ændres til et lukket system, da Kenford-enhederne egner sig bedst til det. ( men lavpassektionen i delefilteret skal først ændres, så det bliver afstemt korrekt ). Kenford'en skulle kunne fungere fint i et 50 L lukket kabinet, hvilket 7A er tæt på at være ( 53 L basrefleks ) Enheden passer perfekt i huludskæringen. 
Af en eller anden grund er billedet ikke rigtigt i nedenstående link, enheden ser ud som den her -> 
Datablad på Kenford'en kan hentes her: http://www.pollin.de/shop/detail.php?pg=NQ==&a=MzA3OTUzO Tk=
Jeg vil gerne have dem samlet færdig, så 7A'erne kan komme i brug igen ( min søn's ), så jeg prøver gerne systemet af snarest og giver besked her, hvis det kommer til at lyde ok. 
Tidligere tråd om emnet:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=55464&K W=Dali+7a
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan jo prøve at rekonstruere parametrene for enheden.
Dali oplyser en QB3 basrefleksafstemning med en tuningsfrekvens på 36 Hz og en -3 dB frekvens på 35 Hz. KrammeAcoustics oplyser 53 liter og en DC-modstand på 10 ohm (jeg antager, det er DC-modstanden, du har målt, hvilket lyder meget rimeligt).
Hvis vi kombinerer disse oplysninger og antager gennemsnitlige kabinettab, bliver Qts noget i omegnen af 0,38. Resonansfrekvensen (fs) bliver da ca. 35 Hz. Det er en 10", så det effektive membranareal (Sd) er nok omkring 330 cm^2. Ækvivalentvolume (Vas) bliver ca. 73 liter. Eftergivenheden (Cms) kan så beregnes til 0,47 mm/N, hvilket igen giver en bevægelig masse (Mms) på 44 g.
Vi har nu de vigtigste parametre, idet vi reelt kun skal bruge Qts, Vas og fs for at kunne beregne kabinet. Et forsigtigt bud kan gives på de resterende parametre, men her er usikkerheden lidt større, da der skal gøres en antagelse omkring det mekaniske tab (Rms). For en 10" med skumkant og svingspole viklet på alu-folie, vil Rms typisk ligge mellem 2 - 3 kg/s. Følgelig vil Qms ligge mellem 3,23 - 4,84. Hvis vi nu sætter Qms til 4, så bliver Qes = 0,42. For at det skal gå op, må BL være 15,2 Tm, hvilket ikke er urealistisk med den store magnet og den relativt høje nominelle impedans.
Ovenstående skal tages med forbehold, men disse parametre burde virke fint.
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske man kan finde en Dual Voice Coil (2 x 8 ohm nominel) bas, der kan passe, når spolerne kobles i serie. Bare en tanke!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
USXX skrev:
| Måske man kan finde en Dual Voice Coil (2 x 8 ohm nominel) bas, der kan passe, når spolerne kobles i serie. Bare en tanke! |
|
|
Ja, så er spørgsmålet bare lige hvor den dobbelt-spole enhed er henne i verden, hvis man samtidig skal være heldig med at enheden passer i udskæringshullet. 
En anbefaling til andre, som tænker på at udskifte basenheder på 7A. Kig lige og vurder, den tyndtviklede spole på 2,5 mH med kerne, som sidder i lavpas 12 db/okt filteret. Tro ikke at man bare lige smider en anden enhed på og voila, så kører det. Jeg vil derfor istedet anbefale at konstruere et helt andet lavpasfilter, til den enhed som man måtte vælge.
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 16 ohm er den nominelle impedans, hvilket ikke er det samme som svingspolens DC-modstand. Fx har en enhed med en nominel impedans på 8 ohm typisk en DC-modstand fra 5,5 - 6,4 ohm. Egentlig er den nominelle impedans defineret som 15% højere end minimum-impedansen (Zmin), der ligger et sted midt i stempelområdet. Zmin ligger så igen typisk 10-15% over DC-modstanden (p.g.a. jerntab/hvirvelstrømstab i magnetsystemet). Man er ikke så striks med angivelsen af den nominelle impedans - det er blot en indikation. Dali 7a bassen har reelt en nominel impedans omkring 13 ohm, hvis DC-modstanden er 10 ohm. Som standard taler man dog normalt kun om 4, 8 eller 16 ohm, og den ligger tættest på 16 ohm.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Online Indlæg: 9422
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
USXX skrev:
|
Dali oplyser en QB3 basrefleksafstemning med en tuningsfrekvens på 36 Hz og en -3 dB frekvens på 35 Hz. KrammeAcoustics oplyser 53 liter og en DC-modstand på 10 ohm (jeg antager, det er DC-modstanden, du har målt, hvilket lyder meget rimeligt).
|
|
|
DC modstand målt til 10 ohm, korrekt.
USXX skrev:
|
Man kan jo prøve at rekonstruere parametrene for enheden.
|
|
|
Flot at du lige regnede det ud, det er noget der kan bruges konstruktivt, for dem som skal til at lede efter ækvivalente enheder.
Jeg har hakket dine opgivne data ind herunder, så det er mere overskueligt, ved en evt. sammenligning af data.
Impedance (Z) 16 Ω
Resonant frequency (fs) 35 Hz
Max. frequency range f3-? Hz
Music power ? WMAX
Power rating (P) ? WRMS
SPL (1W/1m) ? dB
(Cms) 0.47 mm/N
(Mms) 44 g
(Qms) 3.23 ~ 4.84 ( fixed 4.00 )
(Qes) 0.42
(Qts) 0.38
(Vas) 73 l
(Re) 10Ω
(BL) 15.2 Tm
(Le) ? mH
(XMAX) ? mm
(Sd) 330 cm^2
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|