Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 13:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: LM317 kvikhjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige blevet lidt usikker på LM317.

Den regulere mellem 1.25 og 37 volt uafhængigt af indgangsspændingen ikke?

Altså med 37 volt DC ind får man mellem 1,25 og 37 volt ud, og med 100 volt DC ind mellem 64,25 og 100 volt ud med de samme værdier for R1 og R2?

Eks.: R1 = 100 ohm, ønsket spænding 17 volt, R2 så = 1255 ohm. Ved 37 volt ind altså et fald på 20 volt.

Ved 100 volt og et ønske om 80 volt, altså 20 volts fald, stadig R2 som 1255 ohm, og ikke 6275 ohm som man får ved at sætte 80 volt ind i ligningen?

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 Marts 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Der må max. ligge 40 volt mellem ind- og udgang. Hvilken forsyningsspænding du så føder den med, er ligegyldigt, bare din udgangsspænding ikke kommer mere end 40 volt under forsyningen.

Mellemhjulet skrev:
Jeg er lige blevet lidt usikker på LM317.Den regulere mellem 1.25 og 37 volt uafhængigt af indgangsspændingen ikke?

Jo.

Citér:
Altså med 37 volt DC ind får man mellem 1,25 og 37 volt ud, og med 100 volt DC ind mellem 64,25 og 100 volt ud med de samme værdier for R1 og R2?

Med standardkoblingen med R2 til nul = nej. Ønsker du det på den måde, skal det strikkes anderledes sammen (jeg kan dog ikke lige her og nu).

Citér:
Eks.: R1 = 100 ohm, ønsket spænding 17 volt, R2 så = 1255 ohm.

Ja.

Citér:
Ved 37 volt ind altså et fald på 20 volt.

Ja.

Citér:
Ved 100 volt og et ønske om 80 volt, altså 20 volts fald, stadig R2 som 1255 ohm,

Nej.

Citér:
og ikke 6275 ohm som man får ved at sætte 80 volt ind i ligningen?

Jo. Du glemmer eller ser bort fra, at R2 går til nul. Ved at løfte de to spændinger, skal spændingen over R2 også stige - for at følge med, så at sige. Nok hæver du indgangsspændingen, men det er ikke udgangen direkte, der følger med. R1 genererer en strøm til R2, og det er denne strøm OG R2's modstandsværdi plus 1,25V, der bestemmer den resulterende udgangsspænding.

Du ved det måske godt, men for en god ordens skyld:
Hertil kommer, at hvis du ligger med en forskel oppe på de 37 volt, så brænder du en masse effekt af i LM317 (alt efter strømmen igennem den), hvilket vil forkorte dens liv - plus at der skal en større køleplade på, end hvis du vælger en lavere difference = lavere forsyning. Min tommelfingerregel siger min. 3 volt.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Bukker og takker

Det er jo rigtig at R2 går til nul. Ellers giver det jo ingen mening heller, da jeg jo ikke ikke kan styre forsyningsspændingen fra lysnettet, hvilket vel er et yderligere problem med at holde sig inden for regulatorens grænser.

Til mit formål kan jeg måske klare mig med en streng af zenerdioder og et RC led eller to. Men lidt regulering der var lidt nemmere at justere op og ned, ville gøre alting hurtigere.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Det er da muligt at lave en regulering. Den vil måske så "bare" ikke lige bestå af en enkelt integreret kreds, som LM317 vitterlig er. Hvad skal reguleringen arbejde med af spændinger og strømme?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2008 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

I første omgang fik jeg den lyse ide at hægte en variotrafo på en gammel reciever, og så tage spændingen ud af strømforsyningen der. I første omgang lød problemet på en ukendt spænding mellem 40 og 65 volt, og mellem ca. 3 og 10 watt, og gerne med meget forsigtig start op. Jeg havde ganske enkelt glemt at jeg havde variotrafoen stående.

Så problemet engang i fremtiden bliver nok løst med en LM317 der regulere omkring 48 volt, med et mindre justerings område på måske +/- 5 volt omkring det. Og der vil være et forbrug på ca. 100 mA

Men tak for hjælpen, for jeg får nok brug for samme show med en forsyning på omkring 80 volt også

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Volt ud = 1,25 X (1+(R2/R1)
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes