Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 97
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
jeg har nu læst en del tråde her inde om selvbyg af subs og hvorvit man kan andvende bil enheder eller ej.. men faldt så lige over den her side og der her sæt.. nogle der har hørt noget godt eller dårlig om det? eller har en ide om det er noget l**t eller ej?
http://www.mds.se/?artnr=PKT200D152
og hvad selve sub-forstærkeren er den noget vær?
har gået og leget lidt med tanken om at bygge en sub selv mest for at få noget som ingen andre har..
Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
altså der er jo den altid populære hypex 2.0 som så hut jeg visker ligger på omkring 2000kr ellers er der også muligheden for at bruge reckhorn som jeg selv har brugt med stor succes med en modifiveret crown forstærker, den løsning valgte jeg da den måde får man MEGET mere power for prisen
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
Reckhorn er ganske simpelt et aktivt delefilter til subs og hvis du smider det foran en hvilken som helst amp. virker den som en sub-amp. Den løsning har jeg brugt i lang tid med 4x12"sls basser og en crown xls 602 amp. det var dog ikke beregnet til High-end hifi. men lød virkelig godt og så kunne du få et jordskælv af den anden verden mens du ser krigsfilm
den crown amp jeg bruger er på "sølle" 2x600watt i 4ohm. men valgte denne amp fordi jeg har læst nogle test hvor de tester den imod high-end udstyr og hvor de skriver at den overraskede positivt. Men kan så selv anbefale 2 forskellige amps fra Behringer. Behringer 2500 også skulle være rigtig god. der er blandtandet en high-end hjemmeside som målte at den havde en MEGET lille forvrængning og sagde at den lød rigtig godt i forhold til prisen. Men den har aktiv køling. som man skal lege lidt med. Men til en pris på 2800kr og en effekt på 2x750watt i 4ohm. så kan man lave en seriøs subwoofer
link til reckhorn http://www.jumon-audio.dk/reckhorn.html min firefox browser vil ikke lade mig lave links. så du må lige lave lidt ekstra arbejde og copy/paste
nu glemte jeg lige et link til de forstærkere. De 2 jeg kan sige lyder godt er deres "reference"/studie amp og deres 2500model. der er både fordele og ulemper ved begge. for den ene er passivt kølet men har tilgengæld ikke lige så meget effekt og den anden er aktivt kølet men tilgengæld med masser af effekt.
MEN selv den "lille" har mere effekt end alle den indbygnings forstærkere jeg har set til dato og så bliver det kun til ca 2200kr for forstærkeren og reckhorn filteret
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
Aktiv køling er blæser køling. så hvis du ikke har mod på at modificeres forstærkeren lidt. så er det nok ikke så godt. da det ikke er sjovt med blæserlarm
Hvilke enheder du skal bruge er helt op til størrelsen på kassen du vil bruge. Jeg brugte 2 kasser med 2x12" peerless SLS sub enheder. som spiller sindsygt godt. men det fylder også en del! Jeg havde 2 kabinetter på 90x45x45cm(144liter, 72pr enhed) med 2 basrefleksrør på 10ø som er 20cm lange. Blandt andet frequence anbefaler at der skal 2 rør på 7ø som er 17cm lange pr enhed. grunden til at jeg har brugt de andre rør er fordi både enheder og rør indgår i en større DIY ht. som jeg næsten er færdig med nu. Derfor står mine kasser bare tomme. men har overvejet at købe ekstra enheder så jeg kan få subwooferne tilbage
Projektpris 4x420kr til SLS basserne 4x65kr til rør 2600kr til forstærker 250kr til reckhorn omkring 500kr til træ og lim omkring 400kr i fragt omkostningere
pris ca 5600kr
plus en lille sideting 200kr til fragt af gratis køleribber til forstærkeren. dejligt med hjælpsomme folk fundet på diverse edb forums. Der er MANGE som har intel standart kølere til at ligge som de aldrig kommer til at bruge.. skulle bare betale fragten og vupti. så har man en effektiv køleløsning
Men hvis du bare vælger den passivt kølede forstærker som har rigeligt power(115 watt pr enhed). så kan du gøre det til ca 5000kr alt efter hvilken finish du vil ha på dem. mine står pt kun i rå mdf
MEN HUSK det er 2 pænt store kasser men kan laves på præcis den måde du vil.. en stor kasse eller 4 mindre. det eneste du skal huske er at du får minimum 72 liter pr enhed. så skulle du ikke få nogen problemer. men jo større kassen er jo dybere kan du tune den til at gå!
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
Jeg fandt dem på www.BMM-electronics.com. du skal bare spørge om en "god deal" så får du lidt rabat på fragt og enheder. Jeg købte for i alt 6500kr hos dem og spurgte om en bedre pris. så fik jeg det til 4200kr med fragt. Blev jeg meget glad for. det billigste tilbud jeg kunne få i DK var 7500kr. eneste minus er leveringstiden. det kommer omkring 2 uger senere
Jeg ved ikke om de er det ekstra værd. men de skulle være blandt de bedste på markedet. Men det er klart noget du kunne overveje har jeg også overvejet. men synes det er for dyrt når jeg skal bruge 4 enheder.
Men hvad er DINE krav, du har jo ikke rigtig skrevet hvad den skal bruges til eller krav til størrelse
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
ved heller ikke lige om jeg skal have 4 enheder tror 2 er nok
det jeg er intraseret i er et vildt lydtryk og samtidi prasis bas da jeg syntes den cls15 sub jeg har nu køre sit ejet løb når den får lidt gas er der slæt ingen samenspil med mine højtaler
jeg har kigget lidt på det og har vil plas til en kasse på max h70 b70 d50 helst gærne mindre..
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
ok det er da et ganske fint setup har selv brugt dali 850 i et halvt års tid og denon plejer jeg også at have en svag kærlighed for
Men hvis du vil bruge en enhed så er det nok nemmest at lave en "rigtig" sub, hvor forstærkeren sidder i. Selvom det er mere fleksibelt når man laver på den anden måde. da man fx kan bruge den ekstra forstærker til at trække fest højtallere og sådan.
Kig evt her http://www.frequence.dk/sites/hdx-12.htm det er med den enhed som du også har kigget på. Men priserne hos frequence er lige høje nok. men du kan jo efterligne det kit og finde det billiger(måske brugt)
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
ja men tak for alle svarne min vega sub bliver hendet i næste uge og så må jeg sku lige finde ud af om jeg skal kaste mig ud i det projekt med selvbyg...
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum