Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 22:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bånd-amatører? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Kom lige til at tænke på det gode gamle udtryk "båndamatører".

Findes de stadigvæk?
Og lige for at afmontere misforståelser, så handler det ikke om folk der bygger båndhøjtalere/magnastater, men om folk som tager ud med mikrofon og optager og fanger livets lyde eller enda musikken?

Giv jer tilkende, det kunne være sjovt at komme lidt rundt til andre "nørder" og høre hvad skattekisten gemmer?

mvh M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg rækker gerne hånden en smule i vejret.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

"dolph"

Hej med dig,

Hvad har du inspillet på og hvad har du været heldig at kunne "boot-legge"?   :o)

mvh M

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Findes de stadigvæk?
Og lige for at afmontere misforståelser, så handler det ikke om folk der bygger båndhøjtalere/magnastater, men om folk som tager ud med mikrofon og optager og fanger livets lyde eller enda musikken?

Giv jer tilkende, det kunne være sjovt at komme lidt rundt til andre "nørder" og høre hvad skattekisten gemmer?

mvh M

Hulk hulk ...blev lige så glad da jeg troede, at der havde sneget sig en båndbygger i nettet, men det var det ikke.

Godt ord igen  men ...eeehh, har du ikke smidt dit indlæg forkert, det her er "Selvbyggeri"

Den er svær at placere ....men det må være "Andet" som den hører hjemme under og så ved vi at indlæget let drukner i alt muligt andet* ( læs: andet ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2008 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Mercury skrev:

Findes de stadigvæk?

mvh M

Hulk hulk ...blev lige så glad da jeg troede, at der havde sneget sig en båndbygger i nettet, men det var det ikke.

Godt ord igen  men ...eeehh, har du ikke smidt dit indlæg forkert, det her er "Selvbyggeri"

Jeg var meget i tvivl, men filosoferede mig så frem til at hjemmefuskede optagelser var lidt i DIY boldgaden og det var jo så selvbygger, men den er svær at placere.

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
niklasthedolphi skrev:

"dolph"

Hej med dig,

Hvad har du inspillet på og hvad har du været heldig at kunne "boot-legge"?   :o)

mvh M

Efterhånden er det lang tid siden jeg har været ude og "BootLegge" men ofte har det været på den danske jazz og blues scene................med få undtagelser på den klassiske scene.

Jeg mener bare ikke jeg kan tillade mig at offentliggøre navne på dem jeg har optaget da det ofte har været baseret på venskabelige aftaler med tys-tys lovning at jeg fik tilladelse.

Hvordan gør du når du aftaler med musikere?

Min nuværende spolebåndoptager er en Lyrec PTR-1 Frida.

Om Lyrec Frida:
Modulopbygget over et motherboard (1982!!) transportabel maskine med højeste kvalitet af komponenter som eks. metalfilmsmodstande, polypropylen og mylar kondesatorer etc. Alle test måle punkter er under en klap på fronten og her finder man også alle kalibreringer og specialbetjeningsfunktioner.
Specialfunktioner er f.eks. mulighed for on/off kalibrering af in- og output. Variabel spolehastighed, memory med flag, Dolby HX Pro Bias regulering i indspillekredsløb, fjernbetjening med fade in - og out.
I Brochuren påstår Lyrec selv at:
Performance specifications that equal or surpass even the most expensive studio recorders ever made.
Det er store ord fra en fabrik som selv er internationalt kendt for at have lavet den bedste studie spolebåndoptager: TR53/55

De er stærkt undervurderet prismæssigt i dag på brugtmarkedet hvos man kan være heldig at finde et velholdt eksemplar for under kr. 4.000,- Nypris i sin tid skulle vist have været over Dkr. 70.000,-

Jeg har også en Tandberg TCD 910 kassettemaskine som er den bedste kassettemaskine jeg selv har hørt og i sammenligning har jeg konstateret at den spiller bedre/mere naturligt og velopløst end de bedste CD maskiner jeg har hørt og på højde med eller bedre end de mere konsummarkedsførte spolebåndoptagere.

Derudover har jeg et Roland Boss BR1200CD hjemmestudie med 80GB HD og en digital opløsning i optagelse og editering på 24/96. Den har indbygget (med bypass) Exp., Komp., Pan., Eq., stor effektpallette, og trommemaskine foruden mixer med 12 spor og 16 underspor.

Jeg foretrækker at optage på spolebåndoptageren med back-up af den digitale.
Det skyldes at lydkvaliteten ganske simpelt hen er bedst på spolen.

Jeg har 2 TSM nyreformede kondensator studiemikrofoner på K&M stativer som har hver sin Art Tube Amp mikrofonforstærker.
Jeg moniterer gennem en af to hovedtelefoner: Ergo2 eller Beyerdynamic DT880.

Fortæl også gerne hvad du benytter og hvad du optager og også gerne hvordan og på hvilke vilkår du indgår aftalerne med musikerne og arrangørerne?

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hej Dolph,

Kommer fra en familie af klassiske musikere så det har været dem i aktion, men ikke til  andet end mindre kirkekoncerter. Så jeg kan slet ikke være med på niveau.

Kunne være interressant at høre hvad du har på bånd, jeg bor jo også på sjælland. Måske en hyggelig kop kaffe og ægte live-lyd?

mvh M

James Lydbond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2006
Lokalitet: Norge
Sendt: 11 April 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Finnes det noen danske båndamatører igjen??

Danmark,  -  båndopptakerens hjemland - Valdemar Poulsens hjemland.
Finnes det noen danske båndamatører tilbake (?), med sitt analoge utstyr; båndopptakere og lydbåndruller? 
Søker å komme i kontakt med (tidligere) båndamatører, fra de ulike klubber i København, Århus, Odense, Bornholm, mm. mm. For utveklsling av (danske) konkurransebidrag.
Hvem var med i cassett-ringer?  I "Løpehjulet"? Hvem hørte på "Båndliljen"? Radio Codan? MM.
Hvem har analoge arkiv tilbake med amatøropptak? Har noe klubb-blader fra ulike båndamatørklubber? Lyd og Tone ? , Båndamatøren ? Baand ekko ? mm. 
LYST Å BÅNDKORRESPONDERE? HALVSPOR - STEREO.

James Lydbond,
Stavanger, Norge

Til top Vis James Lydbond's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Lydbond

audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Hejsa , mig båndamatør joh måske lidt ,men ikke noget "outside recording"kun derhjemme jeg er meget nostalgisk , det nok derfor båndoptageren er mit foretrukne lager medie til musik . mv.desuden meget intereseret i dens virkemåde/teknik jeg hygger mig skam med min akai spole , har også sony elcaset.
De varmeste båndhilsner-thomas
Til top Vis audioareal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioareal

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Hvad med båndoptager-byggere?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

findes den slags ? 

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

James Lydbond
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Det er nok ingen som bygger sin egen båndopptaker lenger, ... det var på 1950-tallet. Les om båndopptakerens utvikling, - og om Valdemar
Poulsens, den danske oppfinner som fant opp båndopptakeren i 1898.
Søk: http://recordedsound.no/collections/index_no.htm        Søk Tandberg, ....
Men hvor er da alle arkivene fra de mange danske båndamatørene? Det ble arrangert mange årlige konkurranser i lille Danmark, - båndopptakerens
hjemland.

James Lydbond   

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 12 Juli 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
mcs_5 skrev:

findes den slags ? 

Ja. Ikke mekanikken - kun elektronikken. Jeg tror ikke der er så mange andre stereo-versioner af Tandberg 15 for eksempel

Kassette-afspiller med rør er også prøvet...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

James Lydbond
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Kjenner noen til ombyggede båndopptakere, fabrikat Tandberg, med bilde, med beskrivelse?
Vennligst ta kontakt.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke nogen billeder af mine. Til min stereo-ombygning brugte jeg det oprindelige diagram - for omkring 18 år siden kunne jeg ikke konstruere sådan noget selv... Jeg tegnede et nyt print til optage/afspilleforstærkeren. Jeg brugte så filmkondensatorer i stedet for alle 2µF lytterne i signalvejen. Jeg brugte relæer i stedet for de oprindelige "mekaniske" omskiftere. Printene fik jeg plads til ved at fjerne den indbyggede højttaler. Det slettehoved jeg fik fat i, passede ikke til den normale sletteoscillator, så jeg kopierede den fra en 4000X (så vidt jeg husker). Det oprindelige kombihoved i en Tandberg 15 er jo en stereo type. Jeg har den stadig et eller andet sted, så jeg kan måske tage nogen billeder. Jeg kan ikke huske om den stadig er komplet... Men jeg har stadig div. bånd jeg optog på den - de lyder glimrende

Mit næste forsøg involverede rør. Jeg har en anden Tandberg 15 stående med en indbygget rør-afspilleforstærker. Så vidt jeg husker med et EF86 og en dobbelttriode. Den senere version (som jeg også har brugt til kassette) kan ses her: http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/Tandberg/index.html - den har jeg aldrig fået lavet en "pæn" version af...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes