| Forfatter |
|
Londorf Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 22 Marts 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa. Sad og stenede lidt på perless xls og xxls enheder. bed mærke i at de til enkelte enheder anbefalede at man skulle bruge 2 enheder hvoraf den ene var passiv for at få stort lydtryk i lille kabinet. Og jeg fatter ik så meget her på området.
Er der en der kan forklare mig om dette og opbygning deraf. Det ville være lækkert.
Og lige et bi-spørgsmål. Nogen der ved hvilken enhed der sidder i Dali basis 100 subwooferen og evt. hvor mange liter den er på?
Morten
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 22 Marts 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Londorf Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 22 Marts 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Øhh. okay. Jeg forstår ik så meget af det der. Det får jo ikke subkassen til at blive ligeså lillet som et lukket kabinet. Det ser jo ud til at det bare erstatter en port. Alt det der glemmer jeg vist bare for det bliver jeg nok ikke klog på..ellers tak Musicus Men så til mit bi-spørgsmål igen.. Stadig ingen der ved hvilken enhed der sidder i dali basis 100 subwooferen og hvilken rum str. kabinettet har...
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 208
|
| Sendt: 22 Marts 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret i at det 'bare' erstatter en port, men dette princip gør det muligt at lave små kabinetter. Meget mindre end med en port, da der oftest ikke
vil være plads til en port i den rigtige længde til en meget lav tunings frekvens.
Med slave enheder kan du have en lang 'port' uden at det fylder ret meget.
Kig evt. her. __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal man spille dyb bas, må enheden (den aktive) have lav resonansfrekvens. Det kan opnås på to måder:
1) Høj eftergivenhed af ophænget og relativ lav bevægelig masse. Dette er tilfældet i en konventionel bas-enhed. Enhedens ækvivalentvolumen (Vas) er relativt højt. Derfor kan et meget lille kabinet ikke fungere.
2) Stivere ophæng og relativ høj bevægelig masse. Dette er tilfældet i deciderede subbas-enheder. En sådan enhed kan - hvis den har den fornødne kraftfaktor (BL) - gengive dyb bas i et lille kabinet sammen med en eller to passive enheder.
Man kan godt sige, at et system med passive enheder hører til samme katerori som basreflekssystemet. Der er blot den væsentlige forskel, at hvor en refleks-port kun har masse og tab, har den passive enhed også en eftergivenhed - den har derfor i sig selv en resonansfrekvens. Det resulterer i, at det ikke kun er på den aktive enheds nærfeltrespons, man ser et dyk (ved systemets tuningsfrekvens). Man ser også et dyk på den samlede frekvensrespons ved den passive enheds egenresonansfrekvens (den ligger dog typisk omnkring 10 Hz).
For at et system med passive enheder skal fungere fornuftigt, skal det samlede membranareal af den/de passive enhed(er) være 1.5 - 2 gange større end arealet af den aktive enhed. Bruger man en aktiv 12" enhed, kan man fx bruge én passiv 15" eller to passive 12"ere. Brug af to passive enheder kan meget effektivt udbalancere vibrationer, hvis de monteres over for hinanden.
Kabinettet skal være HELT tæt, da det høje tryk ellers vil skabe generende luftlyde.
Kantophængene på alle enheder skal være mekanisk stabile ved høje udsving (hvilket ikke nødvendigvis betyder, de skal være stive som et bræt) - ellers "kollapser" de, og det lyder grimt. Der skal være god slaglængde i de passive enheder.
Tuningen af det passive system er et kapitel for sig. I praksis gøres det ved at justere den bevægelige masse på den/de passive enhed(er). Hvis man bruger to passive enheder, skal de have samme bevægelige masse og resonansfrekvens.
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad ville det ca. koste i materialer at lave en passiv sub i fornuftig tykkelse MDF med en aktiv 12" og en passiv 15" xxls?
Og kan det overhovedet betale sig i forhold til en aktiv SVS sub?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, det er vel allerede kraftigt antydet; at brugen af en (el. flere) passiv enhed gør det muligt at reducere boksstørrelsen meget - og stadig opnå de(n) fordele, som et reflekskabinet tilbyder. Ulemperne følger naturligvis osse med...
Fysikkens love gælder stadig, og den generelle pris man betaler for dyb bas i små bokse, er dårlig følsomhed. Så vil man opnå pæne lydtryk, skal der en del effekt til.
Jeg er ikke ubetinget enig i USXX indlæg - man kan godt 'nøjes' med en passiv enhed af samme størrelse som den aktive. Men, den skal altså kunne bevæge sig meget, og være liniær. Har man plads i boksen, er løsningen med et større areal på passivenheden bedre, det er helt korrekt.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Londorf skrev:
| Er der en der kan forklare mig om dette og opbygning deraf. Det ville være lækkert. |
|
|
Hej Morten. Det er altså meget forlangt. Vil du ikke starte med at læse lidt selv i en højttalerbog fra biblioteket, og på wikipedia, og så komme tilbage, når du har en basisviden? Ikke for at lyde tvær, men når man starter helt fra bunden, kan en bog være nyttig. Der er også de grundige "højtalerselvbyg" artikler her på H4A.
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
Jamen, det er vel allerede kraftigt antydet; at brugen af en (el. flere) passiv enhed gør det muligt at reducere boksstørrelsen meget - og stadig opnå de(n) fordele, som et reflekskabinet tilbyder. Ulemperne følger naturligvis osse med...
Fysikkens love gælder stadig, og den generelle pris man betaler for dyb bas i små bokse, er dårlig følsomhed. Så vil man opnå pæne lydtryk, skal der en del effekt til.
Jeg er ikke ubetinget enig i USXX indlæg - man kan godt 'nøjes' med en passiv enhed af samme størrelse som den aktive. Men, den skal altså kunne bevæge sig meget, og være liniær. Har man plads i boksen, er løsningen med et større areal på passivenheden bedre, det er helt korrekt.
|
|
|
Ja, den skal have ret lang slaglængde (hvilket kræver endnu tykkere og/eller stivere kantophæng for at undgå kollaps). Jeg er ikke i tvivl om hvad, der i praksis virker bedst - den passive bør have større areal!
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Londorf skrev:
Hejsa. Sad og stenede lidt på perless xls og xxls enheder. bed mærke i at de til enkelte enheder anbefalede at man skulle bruge 2 enheder hvoraf den ene var passiv for at få stort lydtryk i lille kabinet. Og jeg fatter ik så meget her på området.
Er der en der kan forklare mig om dette og opbygning deraf. Det ville være lækkert.
Og lige et bi-spørgsmål. Nogen der ved hvilken enhed der sidder i Dali basis 100 subwooferen og evt. hvor mange liter den er på?
Morten |
|
|
¨
Jeg vil tillade mig at henvise til min tråd da jeg netop bygge subber med XLS og slaver. :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25004&K W=Andvare
Og jeg kan tilføje at det virker .
__________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andvare - det ser jo godt ud. Det er efter min mening den helt rigtige måde at opbygge en sub på, når man bruger passive enheder.
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
USXX skrev:
| Andvare - det ser jo godt ud. Det er efter min mening den helt rigtige måde at opbygge en sub på, når man bruger passive enheder. |
|
|
jeg kan kun sige at det virker rigtig godt og at de sagtens kan spise nogle Watt - jeg har flere gange oplevet min DS4.0 "klippe" med strømbegrænseren - men det er jo også 2 stk i parallel - så det ligner altså ned til 2,5 ohm for den stakels forstærker - så jeg ovevvejer ekstra effekt. __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat: "Jeg er ikke i tvivl om hvad, der i praksis virker bedst - den passive bør have større areal!"
USXX, så er vi jo heller ikke ret uenige, eller hyr?
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ser tit diverse kæmpe enheder til brug i biler (JBL GTI, SPL m.m.) - er disse uegnede til hjemmebyg af passiv sub til stuebrug (kun film)?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2008 kl. 05:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
En enheds egnethed til dette eller hint afgøres af dens tekniske egenskaber (normalt udtrykt ved dens Thiele/Small data), ikke hvorvidt den betegnes som en 'bilenhed' eller lign. Jeg har selv konstrueret og bygget en sub med en såkaldt bilenhed, til hjemmebrug. Den fungerer glimrende, men kan lide meget effekt.
Folk ønsker ofte at bruge 'bilenheder' af økonomiske årsager, og det er fint nok. Men, enhedens data skal altså passe til formålet. Og, medens enhedens basegenskaber ofte er OK, er følsomheden i et regulært lokale ofte langt mindre, end de til tider absurde opgivelser, man finder på enhedens hjemmeside.
|
| Til top |
|
| |