| Forfatter |
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Transmissionsline vs. horn.
Har fået den ide at jeg vil igang med at lave et par testkabinetter i MDF, som udgør enten transmissionsline eller et horn, afhængig af hvordan enhederne monteres. Jeg har nemlig en pæn dynge 5 1/4 " enheder til at ligge ( er jo lidt at en 5 1/4" tilhænger ) i forskellige afskygninger, det være sig både fuldtoner og bas/mellemtoner. En del af dem har jeg ikke data på, derfor ved jeg ikke hvad de egner sig til. I de nye kabinetter, kan enhederne få lov til at stå sin prøve !
Kabinetterne får et fælleskammer, som udgør terminal, mulighed for delefilter og diskantmontering. Det bliver en traditionel ca. 170 cm lang kanal, kabinetterne får ydremålene H1000 x B240 x D170.
- Kombinationsmuligheder :
- Hul 1 = Horn højttalerenhed ( hul 2 = hornudmunding ).
- Hul 2 = Transmissionsline højttalerenhed ( hul 1 = transmissionsline udmunding ).
- Hul 3 = Diskant.
- Hul 4 = Terminal.
- Hulrum 5 = Delefilterkasse.
Se illustration nedenfor.

Kom gerne med gode råd, sure opstød, "hov, har du tænkt på", osv. alt er velkommen. 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agter du at udtage patent på 'universalboksen'? . Ideen er faktisk ikke så ringe, husk blot, at der skal være mulighed for at eksperimentere med dæmpning i hele liniens længde!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Agter du at udtage patent på 'universalboksen'? . Ideen er faktisk ikke så ringe, husk blot, at der skal være mulighed for at eksperimentere med dæmpning i hele liniens længde! |
|
|
Hæj molle
Ja, se der er netop en hurtle, fordi der skal jo ikke dæmpes i linien ved hornbrug, så det bliver noget med kun at dæmpe den første del af linien ved transmissionline-forsøg, fra enheden og mod gulv.
Nogle vil nok sige, byg da et sæt af hver ( men jeg er desværre meget doven ). 
Patent ...ja sq, go' ide. ....naehh det er som sagt kun for at finde ud af hvad de 5 1/4" enheder jeg har en dynge af, egner sig til ...og så er ideen jo egentlig meget sjov og et smart kompromis.
|
| Til top |
|
| |
NielsBN Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal lave dit kompressionskammer sådan at det dækker hele bagsiden af din enheds membran. Og så skal du lave kompressionskammeret tilstrækkeligt stort til at du kan eksperiementere med forskelligt dæmpningsmateriale.
Jeg lavede følgende højtaler i påskeferien:

Og det skal lige siges, at det er ikke nødvendigt at afrunde dine sving.
EDIT: Du skal også huske at din hornudgang skal være samme størrelse som det største punkt i dit horn.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
NielsBN skrev:
|
Du skal lave dit kompressionskammer sådan at det dækker hele bagsiden af din enheds membran. Og så skal du lave kompressionskammeret tilstrækkeligt stort til at du kan eksperiementere med forskelligt dæmpningsmateriale.
Jeg lavede følgende højtaler i påskeferien:
Og det skal lige siges, at det er ikke nødvendigt at afrunde dine sving.
EDIT: Du skal også huske at din hornudgang skal være samme størrelse som det største punkt i dit horn.
|
|
|
Hej Niels
Nu skal det siges at der er masser af tegninger til perfekte horn/transmissionsline systemer på nettet, til fri afbenyttelse. Men var det det jeg ville, havde jeg bare gået igang, med en af disse.
Bemærk at dobbeltfunktionskabinettet ikke bliver lavet til en bestemt enhed og vil derfor aldrig nogensinde blive perfekt, det må og skal anses som et kompromis og skal kun bruges i test-øjemed.
Mht. hornudgangen ( hul 2 ) så er den meget tæt på at være ok, men da hullet jo også skal tjene at være hul for en transmissionsline driver, så er hullet desværre nødsaget til at være rund, frem for perfekt rektangulært.
Jeg er ikke enig med dig, i det med at undgå afrundede sving, så vil dine foldninger komme til at se ca. ud, som nederste illustration herunder, hvilket ikke er optimalt. Min egen måde er ikke engang optimal, foldningerne burde være afrundede. 

|
| Til top |
|
| |
NielsBN Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nuvel. Overdrivelse fremmer forståelsen.
Bare du husker det med dit kompressionskammer.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
NielsBN skrev:
|
Nuvel. Overdrivelse fremmer forståelsen.
Bare du husker det med dit kompressionskammer.
|
|
|
illustrationen er nu ikke overdrevet ....nok nærmere underdrevet hvis det kommer dertil, prøv at regne på det.
Mht. kompressionskammer har du fuldstændig ret. Hmm ....det må blive noget med at indsætte en plade ved hornbrug og fjerne den igen ved transmissionslinebrug. 
Får vi nogle billeder at se af dit påskeprojekt ?
|
| Til top |
|
| |
NielsBN Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Kramme, jeg skal lige have dem malet færdige, så skal jeg nok lave en tråd :)
Da jeg rejste tilbage til sønderjylland ved feriens afslutning var de kun lige blevet limet og samlet + aftestet. Så farmand har været så venlig at slibe, spartle og male dem til når jeg kommer hjem igen. Så sætter jeg dæmpning i mit kompressionskammer, lodder ordentlige kabler på dem og fikser nogle DIY spikes.
Og SÅ poster jeg en tråd ;)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
NielsBN skrev:
|
Ja Kramme, jeg skal lige have dem malet færdige, så skal jeg nok lave en tråd :)
Da jeg rejste tilbage til sønderjylland ved feriens afslutning var de kun lige blevet limet og samlet + aftestet. Så farmand har været så venlig at slibe, spartle og male dem til når jeg kommer hjem igen. Så sætter jeg dæmpning i mit kompressionskammer, lodder ordentlige kabler på dem og fikser nogle DIY spikes.
Og SÅ poster jeg en tråd ;)
|
|
|
Herligt, hvilke enhed/enheder er der tale om i konstruktionen ? 
|
| Til top |
|
| |
NielsBN Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jum jum, SPH-68X siges at være god og så er frekvensgangen meget lineær, først over 5 khz er der noget fnidder..
Jeg kan med stor glæde fortælle at jeg bruger Monacor meget, det er "value for the money". 
|
| Til top |
|
| |