Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 18:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Formel til kabinet størrelse? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SpYkE112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Findes der en eller anden formel til at regne kabinet størrelse ud med?
Til top Vis SpYkE112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SpYkE112 Besøg SpYkE112's Websted

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Ja, det gør der. Det er dog kun relevant med en simpel formel ved beregning af lukket kabinet. Ved beregning af basreflekskabinetter bruger man ofte alignment-tabeller afhængig af hvilken type afstemning, man ønsker. Tabellerne findes med det samlede kabinet/port-tab som parameter.

Man skal først kende resonansfrekvensen (fs), ækvivalent-volumen (Vas) og den totale Q-værdi (Qts) for den tilspillede enhed. Dernæst skal Qts korrigeres for seriemodstand i kabler og filterspoler.

Den simple formel til beregning af lukket kabinet lyder:

Vk = Vas / ((Qsys/Qts)^2 - 1)

Vk er det effektive akustiske kabinetvolumen (enheden er den sammen som den du indsætter Vas i).

Qsys er systemets Q-værdi, som typisk vælges til:

0,707 for Butterworth-afstemning

0,577 for Bessel-afstemning

0,5 for Linkwitz-Riley-afstemning

Bessel er et godt sted at starte.

Den værdi for Qsys, der skal indsættes i formlen, skal imidlertid være lidt højere end angivet ovenfor. Det skyldes kabinettab, der trækker Q'et ned. Hvis du indsætter Qsys = 0,6 , vil du ramme meget tæt på en Besselafstemning (med en typiske fyldprocent for dæmpemateriale og forudsat din enhed ikke bruger phase plug).  

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX

SpYkE112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Tusind tak :D
Findes der et sted hvor man kan læse mere om det lidt mere tekniske??
Til top Vis SpYkE112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SpYkE112 Besøg SpYkE112's Websted

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Google er fremragende!

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

SpYkE112 skrev:
Tusind tak :D
Findes der et sted hvor man kan læse mere om det lidt mere tekniske??

Den bedste måde at komme i gang på, er såmænd bare at købe monacors udemærkede caad program - her kan du beregne filtre, kabinetter osv. Når du har beregnet 50 enheder og set kurver på dem med forskellige total Q, så har du formentlig lært noget helt grundlæggende om, hvordan enheder opfører sig - og din fremtidige selektering af enheder vil du kunne afgøre med et kort blik på data. De 300 kr det koster, må betragtes som billige lærepenge...

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Hey,

Ellers kunne han bruge det gratis program/website her som jeg har lavet...

http://graph.flexunits.com:8080

Det kan vise nogle ting som CAAD ikke kan. Og så koster det gratis :)
Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Man kunne jo også læse de artikler, der er her på siden om højttalere...

Arne Rodahl har da skrevet nogle fornuftige artikler:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1616&zoneid=2

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan nøjes med Monacor's enheder til de kabinetter som du vil udregne, så er der CAAD 3, det findes i en udmærket gratis version, som kan hentes her: http://www.monacor.de/typo3/index.php?id=15&L=1&act= 5&act_sub=15&logged_in=1  

( Download og installer CAAD.exe og CAAD-Library, tilføj sidstnævnte i databasen, opdateret til 2005 ).

Alternativt er der Juha Hartikainen's WinISD ( Linear Team ), som findes i en gratis betaversion, som  du kan hente her: http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd . Der forefindes en rimelig stor database med kendte højttalerenheder tilknyttet. Du kan også selv tilføje enheder til databasen, hvis du har de nødvendige T/S parametre.

Go' byggelyst.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

SpYkE112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Det var nu mest fordi det jo snart er sommer, og vil stadig utrolig gerne have bygget mig noget bundkasse system, og har nemlig 2 x 13" Seas enheder liggende med dertil hørende datasheet, så tænkte jeg at det ville være smart med en formel, når nu man har alle de parametre der skal til?

Men jeg vil kigge på jeres forslag :D

Nu skal vejret jo også lige være så det er til at lave noget udenfor ^^

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Hey,

http://www.diysubwoofers.org  <- alle formler....

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

lassse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

syncroniq.... det program du linker til som du selv har lavet ser rimelig overskulig ud. man da jeg stadi er ny her og prøver og rage noget erfaring til mig.. har jeg lige et "dumt" spørgsmål :

fårstår ikke hvad jeg skal indsætte ved det første pungt (Speaker unit)

og kan du evt. give en lille forklaring om pogramet det ville være super..

Til top Vis lassse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassse

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

lassse skrev:
syncroniq.... det program du linker til som du selv har lavet ser rimelig overskulig ud. man da jeg stadi er ny her og prøver og rage noget erfaring til mig.. har jeg lige et "dumt" spørgsmål :

fårstår ikke hvad jeg skal indsætte ved det første pungt (Speaker unit)

og kan du evt. give en lille forklaring om pogramet det ville være super..

Hej lassse

Det er ikke et dumt spørgsmål.

Hvis du prøver programmet WinISD som jeg har linket til her i tråden, så vil du måske kunne gennemskue og finde ud af hvad de forskellige parametre står for, da de enheder som forefindes i databasen vil vises = prekonfigurerede. Prøv evt. selv at finde en tilfældig enhed på www.tymphany.dk , der vil du kunne se alle nødvendige T/S parametre, dem plotter du så ind i de nødvendige felter, gemmer data og genererer herefter en udregning.

Lidt teori om T/S og generelt højttalere, vil ikke skade dig, har du læst Arne Rodahl's artikelserie om højttalere ?

Ellers kan du søge på nettet og finde læsning om T/S = Thiele Small

Bl.a forklaring her: http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small ( midt på siden, se under "Qualitative descriptions" ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

lassse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

det pogram fatter jeg ikke en skid af jeg må jo være snot dum.. er sikker nød til at have det vist af en person før jeg fatter det..

har ikke læst Arne Rodahl's artikler men er i gang med det nu må jo lære der her...

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

lassse skrev:
det pogram fatter jeg ikke en skid af jeg må jo være snot dum.. er sikker nød til at have det vist af en person før jeg fatter det..

har ikke læst Arne Rodahl's artikler men er i gang med det nu må jo lære der her...

WinISD eller Høegh's program ?

Hvis det er WinISD, så leg lidt med det, du kan ikke regne med bare at kunne det hele, dag 1. Ting tager tid.  

Arne's artikler tager også tid at tygge sig igennem = ca. 6 kander kaffe, så giv tid, giv tid.  Men hvis du er snotdum, som du siger, så er det måske bedre at kaste pind med din hund.

lassse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

WinISD virker rat forvirene

men hvad er det nu man siger øvelse gør mester...

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Hey,

Kramme > Ja, vis ham et stort program der kan alt hvad han ikke har brug for.

Lasse > SpeakerUnit er bare at min side er prefyldt med nogle enheder. Du skal bare lade være at vælge noget, feltet bruges ikke i beregningerne.  Du fylder parameterne ind (jo flere jo bedre) og så kan du enten regne på lukket eller basrefleks kabinet. Ved hver, kan du vælge custom eller ej. Forskellen er at ved custom kan du ved lukkede vælge volumen istedet for Q og ved refleks kan du vælge volumen og port tuning istedet for at få en maks flad kurve.

Så kan du få regnet et kabinet ud, og du kan se kurven. Så kan du ændre på tingene (custom mode) og trykke beregn indtil tingene er som du vil have det.

Hvis du vil se andet end bare frekvenskurven, kan du lige under grafen vælge både fase, membranvandring, groupdelay osv.

Skriv hvis du har spørgsmål.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:
Hey,

Kramme > Ja, vis ham et stort program der kan alt hvad han ikke har brug for.

syncroniq: Stort ? det er da uhyggelig enkelt, så stop det der ! Vi begge to ved, at du af natur er uenig med mig, uanset hvad jeg siger eller gør. Skriv venligst en bp til mig, hvis du og jeg skal debatere yderligere omkring WinISD.

lassse: Jeg har endnu ikke hørt nogen, sige at WinISD er svært, før nu ....tværtimod omvendt at det er let at gå til.  Jeg håber nu stadig at du giver WinISD Beta en chance, det er vel ikke Alpha du har hentet vel ? jeg ved at jeg linkede Beta'en til dig.

lassse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

tror det er det rigtige jeg har hentet..

men syntes det andet program er lætter og bruge (alser syncroniq) er efterhånden ved at lære det    

det hjælp også lidt at få læst nogle af de der artikler med ham Arne Rodahl

men tak for hjælpen.. skal nok lære det helt en dag..

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

lassse skrev:
tror det er det rigtige jeg har hentet..

men syntes det andet program er lætter og bruge (alser syncroniq) er efterhånden ved at lære det    

det hjælp også lidt at få læst nogle af de der artikler med ham Arne Rodahl

men tak for hjælpen.. skal nok lære det helt en dag..

Herligt lassse  

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hey,

Lassse > Super at du er igang. Hvilken enhed er det du har? Det kan gøre det nemmere for os at hjælpe dig.

Kramme > Nej, jeg er ikke pr natur uenig med dig. Lasse søgte noget simpelt, og det fik han. Du blev ved, selv efter at han sagde det var for uoverskueligt. Igen, det er ikke personligt, hvad hvem som helst skrevet dit indlæg, havde jeg skrevet det samme. Om noget er "stort" er jo relativt. Iforhold til SCP er WinISD meget stort, og for ikke at glemme, slet ikke færdig programmeret (fyldt med fejl).

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes