Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 20:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Watt, transistorer diskussion. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 April 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Hvor mange watt er egentlig nok?

Personligt ville jeg mene at omkring 100 Watt af den gode solide slags med en ordentlig strømforsyning i ryggen er nok til de fleste. Medmindre man har rigtig ineffektive højttalere, meget stort rum der skal spilles op eller at man er totalt døv.

Hvilket så bringer mig til noget andet, at opnå 100 watt i en forstærker kan gøres med meget få udgangs transistorer, men man ser rigtig tit at hundedyre forstærkere opgivet til små 100 Watt er bestykket med meget mere end det egentlig er nødvendigt for at opnå den opgivne udgangs effekt. Der er selvfølgelig den fordel ved flere udgangs transistorer at de deler arbejdet imellem sig og dermed ikke bliver belastet nær så meget, har mindre forvrængning etc. Der er også nogen der sværger til et enkelt sæt udgangs transistorer fordi det angiveligt skulle lyde bedre.

Spørgsmålet er så om brugen af flere udgangs transistorer i sig selv giver mere kontrol og styr på højttaleren eller om det mere er den bagvedliggende strømforsyning der har størst betydning for det.

Nogen input?

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

flere transistorer må dynamisk set være bedre i teorien, da strømtræk fordelt på n antal transistore gør at de kun behøver at lukke op for sluserne med en hasighed på 1/n hver især. dette giver et teoretisk støre dynamisk headroom/ strømtræk!

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 April 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Personligt ville jeg mene at omkring 100 Watt af den gode solide slags med en ordentlig strømforsyning i ryggen er nok til de fleste. Medmindre man har rigtig ineffektive højttalere, meget stort rum der skal spilles op eller at man er totalt døv.

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ -------

Det er fuldstændig korrekt.

Der skal selvfølgelig en ordendtlig psu til, men den giver ikke i sig selv kontrol. Det er udgangsforsærkeren impedans som afgør dette.  En lav ditto kan opnåes på mange måder.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 April 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Når jeg en sjælden gang spiller højt skruer jeg bare HELT OP for forstærkeren, og så er 100watt vist lige i overkanten, ihvertfald for mine ører  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 April 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg har slugt 75-100W mange gange, men det har også været intg forstærker på 15-20kg, og de var fornuftigt konstrueret...

Jeg mener dog at en ordentlig konstrueret forforstærker/forforstærkerdel bliver glemt, dette komponent er ligeså vigtig som afgivelsen af effekten, og det er os den vej jeg vil gå næste gang, altså for og effekt forstærker, hvor der bliver lagt mest vægt på først nævnte...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Andre med viden/meninger om emnet?

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 April 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

8

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
8

"dolph"

Øh, ok.  Hvad med at komme med noget konstruktivt.

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 April 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Det er yderst konstruktivt at svare på spørgsmålet i første indlæg med "8".
Flere Watt er ikke nødvendige for at få super lyd.

Der findes forstærkere med meget få watt som lyder bedre end 99% af alle de super kraftige forstærkere på markedet.

Svaret kunne også have været 42 som i filmen "A Hitchhikers Guide to the Galaxy" for egentlig lægger spørgsmålet op til et svar med udgangspunkt i relativitetsteorien og med flere faktorers indflydelse.
Dels er det jo et godt tillægsspørgsmål hvilke højttalere de watt skal samspille med.
Dels er det et godt spørgsmål hvor stort og hvor dæmpet et rum de watt skal fungere i.

Så jo, mit svar var i konteksten, yderst konstruktivt.

8

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 April 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Absolut, det er meget relativt og der er rigtig mange variabler 

Nogen mener at vejen frem er en "powerbuffer"(uden forstærkning) med "variabelt gain"(preamp)

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 April 2008 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt 3-5 Watt forstærkere spille så huset rystede med store hornsystemer.

Men jeg har også hørt kæmpe store ineffektive højttalere med 400 solide Watt, lyde så gumpetunge og langsomme at det var meget lidt interessant.

Med andre ord ....."Det komme an på.... (fortsæt selv herfra)". F.eks. rummets størrelse, dæmpning, musiksmag, alder og meget mere.

Nu er jeg så heldig at have en forstærker der digitalt viser hvor mange watt jeg har pumpet ud "peak hold" i løbet af den tid den har været tændt. Her til aften har jeg bla. spillet en del trommesolo og heftig jazz samt klassisk med meget nabo-uvenlig volumen. Max. effekt var 30,7 Watt ud i højttalere med ca. 97dB følsomhed ... altså ca. 112 dB peak (pr. højttaler). Det var rigeligt højt til min smag.

Men forleden stod effekten kun på 5,3 Watt efter en hel lørdag med masser af musik ved et rimeligt højt niveau, så det behøver altså ikke nødvendigvis at være 100 Watt for at være "nok". 

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 04 April 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Hvor mange watt er egentlig nok?

Hvilket så bringer mig til noget andet, at opnå 100 watt i en forstærker kan gøres med meget få udgangs transistorer, men man ser rigtig tit at hundedyre forstærkere opgivet til små 100 Watt er bestykket med meget mere end det egentlig er nødvendigt for at opnå den opgivne udgangs effekt. Der er selvfølgelig den fordel ved flere udgangs transistorer at de deler arbejdet imellem sig og dermed ikke bliver belastet nær så meget, har mindre forvrængning etc. Der er også nogen der sværger til et enkelt sæt udgangs transistorer fordi det angiveligt skulle lyde bedre.

Spørgsmålet er så om brugen af flere udgangs transistorer i sig selv giver mere kontrol og styr på højttaleren eller om det mere er den bagvedliggende strømforsyning der har størst betydning for det.

Nogen input?

Det er meget simpelt, flere transistorer tillader et større strømtræk hvilket er nødvendigt hvis forstærkeren belastes med andet end en ren omsk belastning. En typisk 100W (8 ohm) forstærker med ét sæt transistorer pr. kanal vil lide under en begrænset strømkapacitet og dermed have svært ved at levere sin fulde effekt i andet end en laboratoriemodstand. 

Man kan øge en forstærkers strømkapacitet ved enten at skrue ned for driftspændingen eller ved at fordoble/flerdoble antallet af udganstransistorer. Vil du både have højt effekt og strøm samtidigt så kommer du ikke uden om et større udgangstransistorer

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 04 April 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Men flere udgangstransistorer har den ulempe at de ikke er lige hurtig ved høje frekvenser.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2008 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

De højttalere jeg spiller på har en følsomhed på omkring de 90 db og de bliver trukket af en lille NAD surround receiver med kun 2 x 70 watt i 8 ohm og synes nu jeg kan spille rigeligt højt. Men den mister så pusten hvis man skal spille på festniveau. Har så prøvet med 2 monoblokke på 200 Watt i 8 ohm og der blev lige pludselig betydeligt mere kontrol, overblik og hug i bassen, selv ved lavt lytte niveau. Spørgsmålet er så om det er den større strømforsyning der har gjort forskellen eller det større antal af udgangs transistorer eller måske en kombination af begge dele?

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 April 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Som udgangspunkt har watt ikke meget med selve lyden at gøre. Men det er selvfølgelig vigtigt at have "styr" på sine højtalere. ! Et rirtig godt udgangspunkt er at forstærkeren SKAL gange sin effekt med 2 hver gang du halvere impedansen ( 8 / 4 / 2 Ohm ) Så går det ikke helt galt med at styre højtalerne !  

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Et rirtig godt udgangspunkt er at forstærkeren SKAL gange sin effekt med 2 hver gang du halvere impedansen ( 8 / 4 / 2 Ohm ) Så går det ikke helt galt med at styre højtalerne !  

Tja, hvis jeg skulle vælge imellem en 100/200/400 Watt forstærker og så en 200/400/400 Watt forstærker ville jeg vælge det sidste selvom den ikke fordobler i 2 ohm. Simpelthen fordi den har mere effekt i både 8 og 4 ohm. Bare at gå efter en forstærker der kan fordoble effekten hver gang du halverer modstanden er ikke i sig selv særlig smart, man skal se på forstærkeren og dens ydelse som en helhed.

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Tja, hvis jeg skulle vælge imellem en 100/200/400 Watt forstærker og så en 200/400/400 Watt forstærker så ville jeg give dem en prøvelytning og vælge derudfra.

"dolph"

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Tja, hvis jeg skulle vælge imellem en 100/200/400 Watt forstærker og så en 200/400/400 Watt forstærker så ville jeg give dem en prøvelytning og vælge derudfra.

"dolph"

Nu skulle det forstås sådan at alt i forstærkerne, dvs design, opbygning, strømforsyning, trafostørrelse, antallet af transistorer etc. er ens. Den eneste forskel ville være forsynings spændingen, som i tilfældet med den sidste forstærker ville være højere for at få den større udgangs effekt i 8/4 ohm.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 April 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Der findes forstærkere med meget få watt som lyder bedre end 99% af alle de super kraftige forstærkere på markedet.

Svaret kunne også have været 42 som i filmen "A Hitchhikers Guide to the Galaxy" for egentlig lægger spørgsmålet op til et svar med udgangspunkt i relativitetsteorien og med flere faktorers indflydelse.
Dels er det jo et godt tillægsspørgsmål hvilke højttalere de watt skal samspille med.
Dels er det et godt spørgsmål hvor stort og hvor dæmpet et rum de watt skal fungere i.

8

"dolph"

Come on, "dolph"....drop det småstudentikose ævleri! Vi véd da allerede, at du befinder dig på et, for os andre, uopnåeligt intellektuelt niveau.

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2008 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

niklasthedolphi skrev:

8

"dolph"

Come on, "dolph"....drop det småstudentikose ævleri! Vi véd da allerede, at du befinder dig på et, for os andre, uopnåeligt intellektuelt niveau.

N.

Tak

Men til trods for din underdanige ytring så opfatter jeg altså dig som næsten ligeværdig med os andre.

"dolph"

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes