Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 08:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: God eller dårlig ide? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Elleson Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Leger lidt med tanken om at bygge en "bund" til mine SA220, da jeg ikke synes at kunne styre min sub, i nogle numre bulder den en del, og jeg har lidt mistanke til den extra udgang der er blevet bygget til min forst..

Det som jeg havde tænkt, var lidt i stil med de passive sidekicks som frequence sælger, men med front monteret enhed.

Så kom jeg til at tænke på hvordan og hvorledes med delefilter, kan jeg godt bruge det eksisterende filter? og bare bygge et til subberne for så at bi-wire eller skal jeg bygge et nyt filter i mine SA´s

Dem som inspirerer mig=http://www.frequence.dk/sites/sidekick.htm

Andre forslag er også mere end velkomne og forslag til delefilter modtages med Kyshånd

Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges

Savner du en "mis" til de ensomme dage? Tjek mit WWW
Til top Vis Elleson Audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elleson Audio Besøg Elleson Audio's Websted

Elleson Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Slet ingen...

Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges

Til top Vis Elleson Audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elleson Audio Besøg Elleson Audio's Websted

Elleson Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Jeg fatter nok ikke at spørge rigtig, så om igen....

Er det en dårlig idé, at lade den spille som om den er bi-wiret?

Bi-wire er det i teorien ikke det samme som at trække, et kabel til hver ht?        (hver del af filteret)

Hvis ja.. hvad skal jeg være opmærksom på, er der noget at være ops. på?

Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Bare så du ikke føler dig helt alene i verden ;o).

Jeg er absolut ikke ekspert, men har selv haft de samme overvejelser (eller noget lign.) bare med en anden højt. Hvis du supplerer med en ekstra sub vil systemet summere for meget op i det område hvor sub'en og hovedhøjtaleren begge spiller ved et vist niveau (og egentligt også hvor de ikke spiller så meget). Derfor vil du sikkert være nødt til at skære af til hovedhøjtaleren nedadtil og lade sub'en rulle tilsvarende af opadtil. Det er svært at integrere en sub ordentligt hvis det er til hifi. Det nemmeste vil sikkert være et aktivt filter og så købe ekstra forstærkere til at trække sub'en. Det er ihvertilfælde den vej jeg vil gå hvis ikke det ender med at jeg bygger helt forfra.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Elleson Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2004 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt følge dig i at der skal deles mellem sub og ht, men SAén spiller jo faktisk ik noget bas, og det lyder "rigtig" når den acktivesub jeg har spiller, jeg kan bare ikke styre den i alle numre, derfor ver min tanke at bygge 2 passive subs og lade dem spille fra 600hz og ned eller der omkring, så de kom til at spille som en del af mine SA´s.. 

Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 03:23 | IP-adresse registreret  

600Hz??? Det er altså midt i mellemtonen... Jeg går ud fra du mener 60Hz . Der er (mindst) to problemer med passive subs. Det første er at få dem afskåret opadtil, der skal anvendes store (v. 60Hz, næsten håbløst store) og dyre spoler for at gøre det. Det andet problem er, at laver man blot en parallelkobling ml. satellit & sub, belastes forstærkeren meget pga. impedansfaldet. Det kan i nogen grad kompenseres ved at afskære satelliterne passivt med kondensatorer - som så igen gir' andre problemer...

Man kan godt afskære satelliterne passivt el. lade dem rulle af selv, men jeg mener stadig at sub'en bør køre med egen amp OG elektronisk afskæring - i teorien kan man konstruere en bandpass sub der selv skærer af, men det begynder at blive for viderekomne, især ved en så lav delefrekvens.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Hej Elleson Audio

Det du vil er, at lave dine nuværende 2 vejs Ht'er om til trevejs? Hvis det er rigtigt så kan du sagtens dele ved 600 Hz, men jeg vil dog anbefale at gå ned til 250 til 300 Hz., der er lidt nemmere at styre, men gå ikke lavere da det så er svært præcist at vide hvad der sker impedans og fasemæssigt.

Jeg vil tro det er Vifa der sidder i SA'erne, så mon ikke en 8" eller 10" Vifa bas vil kunne gøre trikket.

Der skal naturligvis laves lidt om i SA220 filteret. Jeg vil anbefale 2. ordens Linkwitz Reily filter, hertil skal bruges en kondensator og en spole (se evt. http://lalena.com/audio/calculator/xover/?Rh=8&Rl=8&f=250&xo ver=2nd+Order+Linkwitz-Riley)

I SA220 skal du finde bassektionen af filteret (nem at finde hvis de er biwirede). Linkwitz Reily filteret skal så blot tilføjes det eksisterende filter, så det bliver til et båndpas-filter.

Du kan sende en privat besked indeholdende din mail, så skal jeg sende en tegning der gør forståelsen lidt nemmere.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes