Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 02:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Fuldtone DIY Projekt (Monacor SPH-68X/AD) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NielsBN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 19 April 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Sagen er den at jeg er ved at have mine horn kabinetter færdige, der mangler bare den endelige maling og så en omgang isolering i dem.

Men nu har jeg siddet og kigget lidt på nettet, og jeg undres over at næsten alle fuldtone/horn konstruktioner anvender en eller anden form for lille mikro kredsløb af en kondensator og en spole på hver højtaler. Så jeg gætter på at det må være for at glatte frekvensgangen endnu mere ud.

Mit spørgsmål er så: Bør jeg sætte sådan en sugekreds (hedder det det?) på mine enheder.

Enhederne: http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/101390/
Frekvensgang: http://www.monacor.dk/index.php?id=9&type=0&jumpurl= uploads%2Ftx_monacordk%2Fmedia%2F9d651ebd88673c6.pdf&juS ecure=1&locationData=9%3Att_content%3A57&juHash=57c2 b6da64

Efter hvad jeg kan se med min begrænsede erfaring kan jeg se at det måske kunne være nødvendigt at dæmpe frekensen 5,5khz og frekvenserne fra 8k til 10k.

Hvis i så fald det kan anbefales, hvordan hulan bærer jeg mig ad med det? Altså hvordan skal komponenterne loddes på og sådan?

PS. Grunden til at jeg valgte min første DIY højtaler at være fuldtone/horn var fordi jeg ikke ville kaste mig ud i noget med delefilter beregninger, da jeg er total nybegynder.

På forhånd tak!

Til top Vis NielsBN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsBN Besøg NielsBN's Websted

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 20 April 2008 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Det er ikke sikkert du behøver en sugekreds. Syntes du skulle prøve at høre den, før du evt gør noget. Iøvrigt takker den ret hurtigt af over 12 khz, så en lille diskantenhed vil nok være nødvendig, for at du ikke kommer til at mangle luft i toppen. Kræver ikke noget videre filter. Bare en kondensator, og evt en dæmpemodstand.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 April 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Sommetider er der også tale om et "baffelstepkorrektionskredsløb" i form af en spole og en modstand. Det er sat i anførselstegn fordi det lige så meget ligner en EQ af basniveauet.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 April 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Uden omtalte kompensering lyder alle højttalere tyndt og dåset, ikke uden grund at mange "fuldtone" konstruktioner kaldes Mickey Mouse højttalere...

Men lyt selv først og vurdér...gerne med en god reference

NielsBN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2008 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Mht. hvordan de lyder. Så har jeg haft dem sat til en gammel NAD surround forstærker, med en tilhørende NAD cd afspiller, og højtalerne var kun koblet på med strømkabel, og sat i deres kabinetter selfølgelig.

Og jeg blev overrasket over deres lyd, og kan kun beskrive den som værende dejlig varm. Og ikke som tyndt og dåset :)

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 20 April 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

det lyder rigtig spændende. jeg går selv og leger med tanken om nogle fuldtone-højttalere, da de er simple, pladsbesparende og derved placeringsvenlige.

håber du ligger lidt billeder ud og nogle ord angående deres lyd, når de er færdige.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

NielsBN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:

det lyder rigtig spændende. jeg går selv og leger med tanken om nogle fuldtone-højttalere, da de er simple, pladsbesparende og derved placeringsvenlige.

håber du ligger lidt billeder ud og nogle ord angående deres lyd, når de er færdige.

mvh

Jeg er på uddannelse i sønderjylland, så de står hjemme ved min far oppe ved randers. Jeg har taget et ton billeder af projektet, og i næste weekende skal jeg hjem og lodde rigtige højtaler kabler ind i kabinettet samt give dem den sidste gang maling, så der bliver nok lavet en ny tråd i DIY forummet :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes