Forfatter |
|
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal til at i gang med at bygge min første højttaler, det kan måske virke noget uoverskueligt da det er en rimeligt kompleks konstruktion jeg skal til at i gang med.
Det er en kopi af en Kharma Exquisite, konstruktionen består i at man saver en masse plader ud i højttalerens form set fra siden (vist nok tværsnit?), og sætter dem sammen til man har den ønskede bredde, men mellem disse plader skal der en afkoblende substans som skal forhindre at resonanserne går fra plade til plade.
Mit soørgsmål er så hvad jeg kan bruge, jeg har tænkt på fugemasse evt. med plastfibre i, men har ingen anelse om hvor godt det er.
mere info:
http://www.kharma.com
http://home.hetnet.nl/~geenius/diary_concept.html
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaa, jeg havde godt nok regnet med lidt respons, måske det er på grund af den elendige overskrift.
Håber det opfordrer jer til at skrive.
På forhånd tak...
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke sikker, men hvad med opskummende trælim??
Og bare rolig - Svarende skal nok komme, selvom det kan ta' tid.
__________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
kentp Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 241
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan huske en fra Hifiklubben i Sønderborg fortalte om en rigtig god lim, kan ikke lige huske hvad den hedder... det er vist 5 - 6 år siden... Men limen var grøn. jeg tænker lige... vender tilbage når jeg have fundet ud af hvad den hedder.
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du bliver nok nød til at lave et par test, for at finde den rigtige lim type ( husk at skrive hvilken type du vælger )
Jeg tror du skal vælge en type der ikke er fleksibel, for det ser ud til at enhederne sidder over samlingerne på pladerne !!!
Husk at lave en god aftale med din leverandør af klinger til stiksaven
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
kender ikke ordet tålmodighed, i hvert fald ikke så godt...
tak for svarene.
Havde også tænkt på lim, men da det er en rimelig bred fuge tror jeg ikke at lim kan gøre det. Men det kan godt være det er det jeg alligevel slutter af med, så må jeg jo bare glemme fugen. Det vil også blive noget nemmere da jeg jo skal presse det og det vil være svært at holde styr på det (hvad enten det er lim eller fuge) og få det til at være samme størrelse over hele linien.
Men må jo bare i gang med at lave nogle prøver.
Jeg vender tilbage med nogle billeder, når jeg er gået i gang med at bygge (hvis det ikke bliver for dyrt i stiksavsklinger )
I må endelig gerne komme med flere forslag.
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 02:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo ikke kun stiksavsklinger der skal bruges, der skal også en hel del MDF plader til sådan et par kabinetter. Det er helt sikket en ultimativ måde at lave kabinetter på, men det er heller ikke billigt ! Det er ikke fordi jeg kun kan være negativ, jeg vil bare advare dig lidt. Jeg tænkte selv på at bruge denne metode på et tidspunkt, men højttalerne bliver MEGET store.
Husk at tage mange billeder undervejs så vi kan føle med her på siden
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal bruge 6 plader af 122x244 cm (eller 17, 86m2 og ekstremt meget spild), der er 22 mm tyk, det koster omk. 250 kr. pr. plade, så det bliver ca. 1500 kr. for træ til kabinetterne. Jeg får dog et tilskud på nogle hundrede kr. da vi laver det i vores ungdomsklub. Nu kan det godt være at det hele falder lidt til jorden fordi i tænker "ungdomsklub. Børn kan sgu da ikke lave højttalere ", men jeg er rimeligt entusiatisk.
Ja de bliver pænt store, 45 cm i dybden og pga. de omk. 15 graders hældning bliver de 71 cm dybe i alt, uden fod, men man må jo ofre sig for musikken.
Og der skal nok blive fyret en hel del billeder af.
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
no-limit skrev:
Jeg skal bruge 6 plader af 122x244 cm (eller 17, 86m2 og ekstremt meget spild), der er 22 mm tyk, det koster omk. 250 kr. pr. plade, så det bliver ca. 1500 kr. for træ til kabinetterne. Jeg får dog et tilskud på nogle hundrede kr. da vi laver det i vores ungdomsklub. Nu kan det godt være at det hele falder lidt til jorden fordi i tænker "ungdomsklub. Børn kan sgu da ikke lave højttalere ", men jeg er rimeligt entusiatisk.
Ja de bliver pænt store, 45 cm i dybden og pga. de omk. 15 graders hældning bliver de 71 cm dybe i alt, uden fod, men man må jo ofre sig for musikken.
Og der skal nok blive fyret en hel del billeder af.
|
|
|
Hvad kommer de til at veje ??? har du bestilt en gaffeltruck.
Som lim vil jeg anbefale almindelig hvid snedkerlim. I forbindelse med Bechs højttalere med buede sider prøvede vi alverdens montagelim, silikone, opskummende osv. - men det bedste resultat (og billigste) var med almindelig hvid snedkerlim
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ser ikke ned på projektet selvom du er ung.
Jeg går selv med overvejelser om at bruge samme metode til mit eget projekt. Umiddelbart virker det som en lettere måde at fremstille kurver/buer.
Hvilken enheder vil du putte i? __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var også ment som en øøh gimmick , ok den var lidt elendig.
Jeg tror heller ikke det bliver helt let, men jeg ser det som en optimal måde at bygge ht på og det er lidt utraditionelt, skal også hjælpe mine venner med at bygge en mere normal.
Jeg skal bruge Focal-enheder, har hørt dem til hifi-messe i Odense, hvor jeg synes de lød godt, især deres Utopia, med Audom enheder. Dem har jeg desværre ikke store lommer nok til så det bliver:
2 stk. 8 V 5411 til bassen.
1 stk. 6 W 4311 til mellemtone og TC 120 TD5 diskant
har ikke den store erfaring, så det kan godt være man kan få noget bedre til prisen.
Til at regne kabinetter med bruger jeg lspCAD, men det er første gang jeg bruger det såå, har ikke helt styr på det.
Jeg er kommet frem til omk. 72 liter til de 2 basser i en basreflekskonfiguration, 8,9 liter til mellemtone i lukket kammer og diskanten er der ikke nok data til at regne noget på, men da den vist er med lukket bagkammer skal den ikke rigtig bruge noget.
Hvis jeg er galt på den må i jo lige skrive.
Delefilter vender jeg tilbage med, når den tid kommer.
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
undskyld så ikke lige dit indlæg, Nørd. Min fejl!!!
De rigtige vejer en 250 kg, håber dog på noget mindre. Har ikke prøvet at regne på vægten men de bliver helt sikkert tunge.
Lim vil ikke kunne gøre det hvis jeg skal have en fuge mellem pladerne, regner med 5 mm bred fuge, men må lige gå i tænkeboks for det er sikkert svært, at lave den såkaldte fuge, men hvad fanden.?
Hvis jeg bare får et ½ så godt resultat som bech er jeg næsten glad. De er sgu på OEM-niveau, hvad angår udseendet, kunne godt tænke mig at høre dem...
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
no-limit skrev:
Lim vil ikke kunne gøre det hvis jeg skal have en fuge mellem pladerne, regner med 5 mm bred fuge, men må lige gå i tænkeboks for det er sikkert svært, at lave den såkaldte fuge, men hvad fanden.?
|
|
|
Ang. fugen kan du jo nøjes med at lave den et par mm dyb, altså lav et hak i kanten af pladerne inden du limer dem sammen. Så kan du ligge en silicone fuge bagefter. Jeg regner med at bruge denne metode til nogle Sonus Faber Cremona lign. kabinetter jeg er i gang med.
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke Kharma har en fuge imellem pladerne, men at de derimod runder kanten på pladerne før de limer dem sammen. http://www.kharma.com/_images/products/exquisite/exquisite_t op_1.jpg
Mht den indvendige volumen, så kan den være lidt svær at få rigtig ( hvis du da ikke lige har et godt CAD program ) En idé kunne være at måle massefylden på den type MDF du bruger og så veje det (spild) du skære ud af pladerne. På denne måde kan du se om du når op på den 72 og 8,9 liter.
Har du prøvet at regne på et lukket kabinet ? Jeg synes det ville være lidt synd at bruge så meget tid på sådan et par kabinetter for til slut at skære hul i det ( det er bare MIN personlige mening ). Hvis du ikke synes at du for nok (?) bas i lukkede kabinetter, så kunne du jo bygge denne smart konstruktion: http://tkhifi.homepage.dk/Linkwitz-greiner-konstruktion/link witz-greiner.html Du kan jo også bare sætte porten i efter du har hørt dem spille som et lukket system. Når du selv beregner et højttalersystem skal du huske at du har mulighed for at tilpasse systemmet til DIT lytterum og DIT roomrain. Kharma har sat deres port på bagsiden af kabinettet, det kan give problemer hvis du stille højttalerne for tæt på vægen. Dette kan du læse lidt om i High Fidelity årgang 2001 nr 8 og årgang 2002 nr 1+2 "Den lille æske indeni den store"
Jeg håber ikke mit indlæg tager modet fra dig - men når nu du bruger så mange penge på dit projekt så skal det jo også blive rigtigt godt.
Hilsen LAST  __________________ http://www.volbeat.dk
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
DarkWing skrev:
Ang. fugen kan du jo nøjes med at lave den et par mm dyb, altså lav et hak i kanten af pladerne inden du limer dem sammen. Så kan du ligge en silicone fuge bagefter. Jeg regner med at bruge denne metode til nogle Sonus Faber Cremona lign. kabinetter jeg er i gang med.
| |
|
ja da, selvfølgelig, det er lige det jeg skal. Så kan jeg både få looket og en overkommelig måde at gøre det på.
Tak for det DarkWing.
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
Jeg tror ikke Kharma har en fuge imellem pladerne, men at de derimod runder kanten på pladerne før de limer dem sammen. http://www.kharma.com/_images/products/exquisite/exquisite_t op_1.jpg
Mht den indvendige volumen, så kan den være lidt svær at få rigtig ( hvis du da ikke lige har et godt CAD program ) En idé kunne være at måle massefylden på den type MDF du bruger og så veje det (spild) du skære ud af pladerne. På denne måde kan du se om du når op på den 72 og 8,9 liter.
Har du prøvet at regne på et lukket kabinet ? Jeg synes det ville være lidt synd at bruge så meget tid på sådan et par kabinetter for til slut at skære hul i det ( det er bare MIN personlige mening ). Hvis du ikke synes at du for nok (?) bas i lukkede kabinetter, så kunne du jo bygge denne smart konstruktion: http://tkhifi.homepage.dk/Linkwitz-greiner-konstruktion/link witz-greiner.html Du kan jo også bare sætte porten i efter du har hørt dem spille som et lukket system. Når du selv beregner et højttalersystem skal du huske at du har mulighed for at tilpasse systemmet til DIT lytterum og DIT roomrain. Kharma har sat deres port på bagsiden af kabinettet, det kan give problemer hvis du stille højttalerne for tæt på vægen. Dette kan du læse lidt om i High Fidelity årgang 2001 nr 8 og årgang 2002 nr 1+2 "Den lille æske indeni den store"
Jeg håber ikke mit indlæg tager modet fra dig - men når nu du bruger så mange penge på dit projekt så skal det jo også blive rigtigt godt.
Hilsen LAST 
| |
|
Jeg er rimeligt sikker på at der er en fuge imellem de skriver i hvert fald "There is a de-coupling substance between each panel to prevent structure born energy travelling from one panel to the other" og der er også en hvid masse mellem pladerne hvilket fremgår af dette billede http://www.kharma.com/_images/other/factory/ols/P4252168.jpg., men alt det er glemt nu for jeg har fundet en løsning (se ovenfor). til DarkWing.
Jeg bruger lspCAD som måleprogram, hvilket vist skulle være rimelig godt.
Jeg har tænkt mig i første omgang at regne volumen ud matematisk, da bakketop og bakkedal (på de diffuserende buer, indvendig i kabinettet), svarer til en lige streg fra centrum af cirklen. og derefter måske lave en model af højttaleren i flamingo og fylde den op med sand til den har den rigtige volumen. Men problemet var faktisk om jeg havde lavet det hele rigtigt i lspCAD, da man skal indstille nogle forskellige parametre jeg ikke rigtig ved hvad er og som heller ikke fremgår af manualen (kan i hvert fald ikke finde det). Jeg skal sætte kabinettets Q-værdi til enten 3, 7 eller 15 og alignment: SBB4/BB4, QB3/SQB3 eller SC4/C4 der giver henholdsvis giver et volumen på 72,86 l, 240,51 l og 138,55 ved en Q-værdi på 7, for basreflekskabinettet. Derfor falder det mig mest realsitisk at det er det første, men hvis der var nogen der gad forklare mig hvad det forskellige betød, ville jeg blive glad.
Det kan godt være jeg skal prøve at køre lukket, bare for at høre det.
Mht. til tilpasning af rum kan lspCAD også simulere det, men jeg får ikke noget ud af diagrammerne, så det kan være et fedt. Jeg har et rum på 2,5x4,5m og 2,3 m i højden i gennemsnit. Når jeg har fået bygget ht'erne, skal resten af anlægget opgraderes og mit værelse skal ryddes for unødvendige ting, så som skrivebord og andet grej, så der kan høres noget musik. Og derfor kan jeg frit flytte på ht'erne.
Har foriøvrigt læst artiklen. Meget lærerig.
Men tak for indlæggene.
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan regne volumen ud af det buede kabinet, var det så ikke en ide at flikke et par alm. firkantede test-kabinetter sammen først. Så kan du rode med afstemning og kabinetvolumen i ro og fred.
/U.
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
joo, måske en idé... Men havde nu regnet med at lave kabinetter først, indtil jeg lige får skrabet de sidste tusinde sammen til enheder, ved godt det ikke er en optimal måde at gøre det på, meen... Så må jeg jo lære af mine fejl.
Jeg skulle for i øvrigt gerne begynde med at bygge her på torsdag!
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte på om der måske var nogen der kunne hjælpe mig med nogle hurtige udregninger på kabinetstørrelse, da jeg ikke er helt sikker i lspCAD.
Det ville være rart.
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 06 Februar 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej No-limit
Hvis jeg simulerer lidt på det så får jeg 35 liter til hver og en Fp=40 Hz - så det er ikke så langt fra dit resultat.
Det er forresten med 0.7 Ohm i serie med bassen.
Jeg ville nok bruge lidt færre liter til mellemtonen - men det er ikke så vigtigt hvis du alligevel deler ved 3 - 400 Hz.
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|