Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: diy højtalere komponenter. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
andebio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer kraftig at prøve at bygge nogle højtalere selv.

Det bliver med en front som ligner den troels gravesen har lavet bare i matsort: http://www.troelsgravesen.dk/ektagrande.htm

men med et kabinet lignende den dief herinde har haft gang i herinde ;-)

Problemet er at jeg ingenting ved om hvordan det skal sættes sammen med delefiltre osv. Ville gerne lave en 3 vejs højtaler. Med 2x 6-8" basser en diskant og en mellemtone. Jeg kan lave kabienettet, men har aldrig rørt ved delefiltre og hvad der ellers sidder i en højtaler.

Hvordan klarer jeg den, og har i evt ide'er til et kit af komponenter til højtalerne. Det må gerne være sådan at jeg med samme melemtone og diskanter kan lave baghøjtalere og center hvis det bliver en succes, så jeg får samme lydbillede hele vejen rundt. Jeg har et budget på 4-5000 til komponenterne - altså til de 2 gulvhøjtalere.

Hvad siger i til det?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Frequence kan sikkert vejlede dig. Ellers er der TONSVIS af billeder på Troels Gravesens hjemmeside, osse af filtre og den slags.

P.s. gør det ikke for at spare penge, men fordi du har lyst til at "gøre det selv". Vi skal nok bakke op på sidelinien!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

At lægge ud med 3vejs uden at have bygget før er måske lige en tand for meget at kaste sig ud i. Du kan dog bare vælge at bygge nogle af Troels Gravesens konstruktioner eller et færdig købe sæt fra DAT (dansk audio teknik) eller frequence hvor jeg dog til hver en tid ville vælge dansk audio teknik frem for frequence.

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

andebio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2008 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Nu så jeg lige på forsiden en guide til det. Den kan jeg da hvertfald starte med at løbe igennem.

jazzman - det er netop derfor jeg gør det. det kunne da være fedt at have et par lækre højtalere i stuen som man selv har lavet. Så kan jeg gå og hygge mig med det :-D

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 10 Maj 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Det er osse netop kabinettet, hvor fabrikkerne sparer, fordi det er dyrt - laver du selv et topklasse kabinet og stopper gode enheder og filtre i, er du lynhurtigt i langt over 20.000 kr´s klassen. Der er alternativer til Ekta Grande: Troels´s ATR 2½ fx er en total dræber, også JA8008 spiller fantastisk godt.

Du kan måske få loddehjælp der hvor du køber delefilterkomponenter. Bitumen til at klæbe på indersiden af kab. er OK fra Harald Nyborg. Monacor laver godt "uld"=MDM-3 til mellemtonedæmpning; til bas kan du nøjes med pyramideskum fra skumhuset. Intern ledning skal bare være rimeligt alm. ht-kabel. Monacor laver også flotte terminaler til menneskepenge.

Monter altid enheder med islagsmøtrikker! Alm. skruer holder ikke i MDF, og du undgår at kværne gevindet, selvom du skruer basenheden ud 10 gange.

Det var bare mine selvbyggertips. Det lyder som om du har styr på det med træ. Bare sørg for rigelig afstivning med fx vandrette og/eller lodrette perforerede"hylder".

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Gode tips Jazzman kommer med der

Jeg ville også tage et delefilter-kit med tilhørende gode enheder, hvis det var første gang jeg skulle bygge et sæt højttalere. Så sikrer du dig i hvert fald at der ikke er nogle fase-problemer, og du sikrer nok også at beregninger til delefiltrerne er OK og testet før.

Så er det nemlig kun snedker-arbejdet du skal koncentrere dig om, der er næste frit valg, volumen på kabinetterne skal dog helst dimensioneres til enhedernes behov. Som Jazzman skriver, så giv kabinetterne godt med afstivning, det kan man næsten ikke få nok af, det skal dog selvfølgelig ikke optage al volumen indvendigt.

Husk evt. at lave et seperat rum til delefilteret, så det er helt upåvirket af kamrerne til enhederne, skru dem evt. på nogle gummifødder, så de også er modstandsdygtige over for vibrationer.

Forbered dig allerede nu på hvordan de helt nøje skal se ud, så der ikke kommer nogle overraskelser undervejs med pladsmangel eller lign.

Held og lykke med projektet. Glæder mig til at følge det.

Mvh Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 11 Maj 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

andebio skrev:
Det bliver med en front som ligner den troels gravesen har lavet bare i matsort: http://www.troelsgravesen.dk/ektagrande.htm men med et kabinet lignende den dief herinde har haft gang i herinde ;-)

Du kan sagtens lave et andet bag-kabinet - filteret kræver bare at du holder dig til de oprindelige FORPLADE-dimensioner - så lav bare "bagkasse" a la Dief (hvordan var det nu det var?)

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Maj 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

4-5000kr for 2stk 3vejs er ikke meget, alene middelgode filterkomponenter æder nemt det halve

Men jeg er enig i at en 3vejs er en helt umulig opgave uden erfaring

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 Maj 2008 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
andebio skrev:
Det bliver med en front som ligner den troels gravesen har lavet bare i matsort: http://www.troelsgravesen.dk/ektagrande.htm men med et kabinet lignende den dief herinde har haft gang i herinde ;-)

Du kan sagtens lave et andet bag-kabinet - filteret kræver bare at du holder dig til de oprindelige FORPLADE-dimensioner - så lav bare "bagkasse" a la Dief (hvordan var det nu det var?)

- Det plejer nu også at være en meget god ide, at ramme samme volumen...(Altså den, der opgives i liter!)

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 11 Maj 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:
- Det plejer nu også at være en meget god ide, at ramme samme volumen...(Altså den, der opgives i liter!)

ja, det tog jeg for givet - men der er faktisk, når du regner på det, meget store tilladelige tolerancer, både med lukkede og reflekssystemer, så +/- 20% er ligegyldigt, bare de ikke i forvejen er dimensioneret for små eller for store.....

andebio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

tak for tipsene. Altså loddehjælp skulle jeg nemt kunne finde. det største problem er hvordan det skal samles. Hvor skal frekvenserne deles osv osv. Skal selvvølgelig finde ud af hvilke komponenter der skal i inden jeg skal i gang med blyanten, det er klart.

Begynder så småt at kigge på komponenter indenfro de næste par dage. En skam ferien ikke var noget længere så man kunne komme igang

Hvordan mener i med siderne hvis man bruger det fleksible mdf (som jeg i øvrigt aldrig havde hørt om).  jeg regner med 2 lag. Skal jeg have noget imellem og/eller under - eller er det nok med de 2 lag og så selvfølgelig dæmpning indeni - Bitumen uld mv.  Top og bund bliver også 2lag i 18mm mdf som jeg også regner med at bruge til rumdeling og afstivning...

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 11 Maj 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Man kan sagtens lave gode højttalere for 4-5000 kr inklusive kabinetter og delefiltre.

Hvis du vælger 2 x 6" mener jeg ikke en mellemtone er nødvendig. Her vil du får mere kvalitet at at vælge bedre og færre enheder. Selv med de rette 8" enheder kan du droppe mellemtonen.

Monacors de grå kondensatorer er ganske glimrende, og hertil luftspoler.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

andebio skrev:

tak for tipsene. Altså loddehjælp skulle jeg nemt kunne finde. det største problem er hvordan det skal samles. Hvor skal frekvenserne deles osv osv. Skal selvvølgelig finde ud af hvilke komponenter der skal i inden jeg skal i gang med blyanten, det er klart.

Begynder så småt at kigge på komponenter indenfro de næste par dage. En skam ferien ikke var noget længere så man kunne komme igang

Hvordan mener i med siderne hvis man bruger det fleksible mdf (som jeg i øvrigt aldrig havde hørt om).  jeg regner med 2 lag. Skal jeg have noget imellem og/eller under - eller er det nok med de 2 lag og så selvfølgelig dæmpning indeni - Bitumen uld mv.  Top og bund bliver også 2lag i 18mm mdf som jeg også regner med at bruge til rumdeling og afstivning...

Jeg har selv brugt 2 lag bøjelig MDF-plade af 10mm per lag. Jeg vendte den glatte side indad, på det første lag og, den glatte side udad, på det andede lag. Og de to rillede lag der så bliver limet mod hinanden, skal bare have masser af træ-lim (så det simpelthen løber ud i rillerne, du kan ikke komme nok på), nogle siger også at det er godt at fylde fugemasse i rillerne og så lime rillerne sammen (har jeg dog ikke gjort ved mine, men det skulle være godt mod vibrationer). Yderligere har jeg, som du selv skriver, klæbet bitumen indvendigt i kabinettet, hvorpå jeg efterfølgende limede lydisolerende materiale på.

Vil blot lige nævne at bøjeligt MDF-plade ikke er billigt her i DK. Købte mit i Flensborg i Tyskland ved Dethleff's, her kunne jeg få det skåret ud i de rette dimensioner, og det var til halv pris i forhold til DK. Og her i Sønderjylland kunne jeg ikke få skåret pladerne til, skal der lige siges, kunne kun købe en hel plade ad gangen som vist havde målene 2,44m x1,44m og iøvrigt kun 8mm tyk. Det kræver alligevel en større bil at hente sådan en stor plade, så håber du kan få det skåret ud der hvor du køber dem.

Mvh Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 12 Maj 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

andebio skrev:
Hvor skal frekvenserne deles osv osv.

Beskeden er klar: du skal vælge et færdigudviklet sæt!!!!!!!!!!!!
Enten fra forhandler eller Fx. Troels Gravesens hjemmeside. Og så bare KOPIERE FILTERET. Ikke noget med at finde frekvenserne selv eller hvadharvi. Det har du ikke måleudstyr eller erfaring til.

andebio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Super.. tak skal i have... det bliver et færdigt komponentsæt som jeg så må designe kabinettet til.

att: dief. Udskæring skulle ikke være det store problem. Min svover har tømrerfirma så den skulle vi kunne klare :-D

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Maj 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Størrelse og budget passer perfekt til dette projekt http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&KW =bech

Og så har du evt. mulighed for at høre dem - inden du køber komponenter.
Du kan også få tegningerne - både til en firkantet og en buet version.
Og der liggger et færdig delefilterdesign.

mvh

Nørd 

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 12 Maj 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

andebio skrev:

Super.. tak skal i have... det bliver et færdigt komponentsæt som jeg så må designe kabinettet til.

att: dief. Udskæring skulle ikke være det store problem. Min svover har tømrerfirma så den skulle vi kunne klare :-D

Færdigt komponentsæt? Altså man kan ikke lave et komponentsæt med filter som rent faktisk fungerer efter hensigten når man har puttet enhederne i et kabinet.

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2008 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
andebio skrev:

Færdigt komponentsæt? Altså man kan ikke lave et komponentsæt med filter som rent faktisk fungerer efter hensigten når man har puttet enhederne i et kabinet.

Næj... Men det er jo første gang han skal lave et filter, og så er det nok bedre med et færdigt komponentsæt, end at starte fra bunden af.

Der skal sikkert laves få ændringer i et færdigt sæt, men der skal nok laves større ændringer i beregnede filterkomponenter. Det er jo bare for at gøre det lettere for ham, vil jeg mene.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 13 Maj 2008 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
andebio skrev:

Kappen, jeg forstår dig ikke. Hvis Andebio laver en af Troels´s  konstruktioner, fx. Ekta Grande, med de rigtige forpladedimensioner og det af Troels publicerede filter, hvor er så problemet???

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 13 Maj 2008 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

kappen skrev:
andebio skrev:

Kappen, jeg forstår dig ikke. Hvis Andebio laver en af Troels´s  konstruktioner, fx. Ekta Grande, med de rigtige forpladedimensioner og det af Troels publicerede filter, hvor er så problemet???

Kan være vi misforstår hinanden, i mit hovede er et komponentsæt bare når man køber enheder sammen med filter ligesom de der car-fi sæt. fx

Men ja hvis han vælger en Troels konstruktion så skal han nok få en skide god højtaler.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes