| Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige bygget en PreAmp og i denne har jeg valgt at indgangsvælgeren både slutter/afbryder signalets varme forbildende, men også stel. På den måde kan de apperater jeg ikke lytter på, ikke 'svine' mit fine signal til gennem stel.
Desværre er der en skummel sneren lyd i min PreAmp og lyden bliver kraftigere hvis jeg rører metal kassen (som er elektronisk svævende i forhold til elektronikken) eller potmeteret.
Jeg har det lidt skidt med at koble kassen m.m. til stel i signalvejen, nu jeg lige har gjort så meget ud af at afbryde stel fra signalvejen, men hvad gør jeg så? Skal den på stel?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lav en forbindelse via f.eks en 200 ohms modstand fra stel til chassis. Det burde være nok.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan glemme alt om, at holde dit kredsløb svævende, du skal have stel til dit kabinet.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis der slet ikke er nogen forbindelse mellem de elektriske kredsløb og kabinettet, burde du ikke kunne høre når du rører kabinettet. Du skulle ikke tilfældigvis have en metal "stang" som forbindelse mellem dit potmeter og volumenknappen?
Hvis du bruger et Alps potmeter, er potmeteret udstyret med en metalaksel til at dreje potmeteret med. Denne aksel har i et Alps potmeter direkte forbindelse til det midterste ben og dermed også forbindelse til signal ind i din forforstærker. Hvis du så også anvender en metal forlænger-aksel med forbindelse til kabinettet, så har du en perfekt støj "antenne"
Jeg har selv lavet denne fejl på et par af mine små hjemmefusker konstruktioner før jeg fandt ud af hvorfor.
Prøv at isolere potmeteret fra, ved hjælp af en plast-aksel eller bøsning. Så burde problemet være væk.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
|
Hej
Hvis der slet ikke er nogen forbindelse mellem de elektriske kredsløb og kabinettet, burde du ikke kunne høre når du rører kabinettet. Du skulle ikke tilfældigvis have en metal "stang" som forbindelse mellem dit potmeter og volumenknappen?
Hvis du bruger et Alps potmeter, er potmeteret udstyret med en metalaksel til at dreje potmeteret med. Denne aksel har i et Alps potmeter direkte forbindelse til det midterste ben og dermed også forbindelse til signal ind i din forforstærker. Hvis du så også anvender en metal forlænger-aksel med forbindelse til kabinettet, så har du en perfekt støj "antenne"
Jeg har selv lavet denne fejl på et par af mine små hjemmefusker konstruktioner før jeg fandt ud af hvorfor.
Prøv at isolere potmeteret fra, ved hjælp af en plast-aksel eller bøsning. Så burde problemet være væk.
mvh.
|
|
|
Alt andet lige, så må det bedste være at benytte stel til kabinettet, så udfra-kommende støjkilder ikke kan påvirke signalet.
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
|
Alt andet lige, så må det bedste være at benytte stel til kabinettet, så udfra-kommende støjkilder ikke kan påvirke signalet.
|
|
|
Det kan der være noget om. Men hvis han har forbindelse mellem signal og kabinettet nu, (det ved jeg jo ikke om han har, det var blot en ide), så vil han jo kortslutte signal hvis han bare lægger kabinettet til stel, ikke?
Så vi bliver nødt til at finde "fejlen" før vi forbedrer konstruktionen. 
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
Citér:
|
|
|
|
Det kan der være noget om. Men hvis han har forbindelse mellem signal og kabinettet nu, (det ved jeg jo ikke om han har, det var blot en ide), så vil han jo kortslutte signal hvis han bare lægger kabinettet til stel, ikke?
Så vi bliver nødt til at finde "fejlen" før vi forbedrer konstruktionen. 
mvh.
|
|
|
Sålænge jeg kan mindes, så har det altid været normalt at lægge stel, til kabinettet, det har intet at gøre med signalet, du må lige læse lidt mere angående stel inden du udtaler dig.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde ikke lige en 200ohms modstand, så det blev en 120 ohm. Det virker over all' forventning. Skruer jeg helt op kan jeg stadig i godt høre noget, men det kan lige så vel være noget ledningerne samler op 
I skal ha' tak alle sammen.
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
|
Sålænge jeg kan mindes, så har det altid været normalt at lægge stel, til kabinettet, det har intet at gøre med signalet, du må lige læse lidt mere angående stel inden du udtaler dig.
|
|
|
Hej
Ikke for at være uhøflig, men måske du skulle læse hvad jeg skriver, før du udtaler dig .
Jeg skrev jo netop at "det kan der være noget om". Men hvis (som jeg også skrev) han har en forbindelse/kortslutning mellem potmeterets midterben og kabinettet. Så skal han sgu fjerne den forbindelse først. Ellers bliver der da helt stille. Men det løser selvfølgelig også støj problemet.
Hvis du ligger potmeterets midterben direkte til stel, så får du 0 output! Det kan vi da forhåbenlig ikke være uenige i.
God aften
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, problem løst
Så har du ikke haft det problem jeg havde mistanke om. Men det var også kun en mulighed. Men når enden er god osv.
God aften
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
|
Så har du ikke haft det problem jeg havde mistanke om. |
|
|
Jeg havde ikke lige fanget at det var det du mistænkte, men kan godt se symptomerne var sådan. Godt det ikke forholdt sig sådan.
Og ligeledet en god aften til dig...
PS: Jeg lytter til den nu og den lyder godt. Et rigtigt gennemlyt er der desværre ikke mulighed for, da ungerne sover.
|
| Til top |
|
| |
Dmagnetic Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2008 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Jeg havde ikke lige en 200ohms modstand, så det blev en 120 ohm. Det virker over all' forventning. Skruer jeg helt op kan jeg stadig i godt høre noget, men det kan lige så vel være noget ledningerne samler op 
I skal ha' tak alle sammen. |
|
|
Nogle gange er det nok at lægge potmeterets hus til stel især hvad angår ALPS.,
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et billigt kulbane potmeter, som det står nu. Hus'et røre kassen så meget så om det er det ene eller andet jeg lagde til stel var lige gyldig 
Ledningen jeg brugte til det er faktisk loddet til potmeteret, så jeg har egentlig fulgt dit råd uden at vide det 
|
| Til top |
|
| |