Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Snyde ballanceret (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kom til at tænke på ballanceret imod uballanceret signal overførsel og behandling.

Jeg har lige bygget en forforstærker og kom til at tænke på om mit næste projekt burde inkludere en (eller måske to) ballancerede indgange og et ballanceret udgangssæt, men....

..ballanceret drift i ledningerne er let nok. Det plager mig bare at jeg ikke lige har et pot-meter med 4 kanaler. Så hvis jeg skulle lave ballanceret drift, ville det jo være med fusk. Altså konvertere ballanceret til uballanceret, igennem pot-meteret og konvertere tilbage igen...

Det lyder ikke godt i mine øre....

Hvorfor overvejer jeg så ballanceret drift?
* PickUp'en i min pladespiller er jo en naturlig ballanceret kilde, så det kræver bare en ballanceret RIAA. Hvis det findes.
* Min CD kunne jeg let lave en bedre analog del til, som kører ballanceret. Der er ballancerede udgange på den nu, men på før omtalte snyde måde og mit eget filter kører ikke ægte ballanceret.
* Jeg har 3 meter ledning til mine højttalere, som kører aktivt. Lidt ballanceret drift vil nok hjælpe her.

Spørgsmålet er: Vil jeg kunne gavne af ballanceret drift?  (Jeg bygger alt selv)

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Miit korte svar/bud på det er; Hvis ikke du kan køre ægte balanceret hele vejen, er resultatet nok bedst med ikke ubalanceret.

Et balanceret signal der laves om til ubalanceret og om til balanceret igen, har som regelt været en tur igennem en Op-Amp eller lign. og så er det ikke sjældent at lyden bliver dårligere end ved ren ubalanceret signalvej

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

Jeg kom til at tænke på ballanceret imod uballanceret signal overførsel og behandling.

Jeg har lige bygget en forforstærker og kom til at tænke på om mit næste projekt burde inkludere en (eller måske to) ballancerede indgange og et ballanceret udgangssæt, men....

..ballanceret drift i ledningerne er let nok. Det plager mig bare at jeg ikke lige har et pot-meter med 4 kanaler. Så hvis jeg skulle lave ballanceret drift, ville det jo være med fusk. Altså konvertere ballanceret til uballanceret, igennem pot-meteret og konvertere tilbage igen...

Det lyder ikke godt i mine øre....

Hvorfor overvejer jeg så ballanceret drift?
* PickUp'en i min pladespiller er jo en naturlig ballanceret kilde, så det kræver bare en ballanceret RIAA. Hvis det findes.
* Min CD kunne jeg let lave en bedre analog del til, som kører ballanceret. Der er ballancerede udgange på den nu, men på før omtalte snyde måde og mit eget filter kører ikke ægte ballanceret.
* Jeg har 3 meter ledning til mine højttalere, som kører aktivt. Lidt ballanceret drift vil nok hjælpe her.

Spørgsmålet er: Vil jeg kunne gavne af ballanceret drift?  (Jeg bygger alt selv)

Hvordan mener du at en Pick Up er en naturlig balanceret signalkilde?

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

jeg er på udkig efter en selv byg forforstærker set .. har du et link til dit og  hvordan er lyden 

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
  ....regelt været en tur igennem en Op-Amp eller lign. og så er det ikke sjældent at lyden bliver dårligere end ved ren ubalanceret signalvej 

Nu er det mig selv som udvikler alt elektronikken i hele signalvejen, så jeg ved hvad der indgår i min signal vej. Lige nu er der masser af opamps, men efter mit sidste eksperiment, så tror jeg det vil stoppe, stille og roligt

Mening om hvorvidt opamps lyder godt eller skidt hører ikke helt til under denne tråd, selvom jeg har min mening om det.

niklasthedolphi skrev:

"dolph"

En pickup er i bund og grund bare en spole. Den kan du så forbinde som det passer dig og de fleste har forbundet den til stel i den ene ende og til deres forstærker i den anden. Det er der ingen der siger man skal. Jeg har dog ikke set eksempler på andet, men hvorfor ikke?

Man kunne sagtens koble spolen direkte til en diferens forstærker istedet og dermed kører videre med den ballancerede drift eller omforme til uballanceret drift efter diferens trinnet og så holde pickuppen svævende, som minimum i første trin.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Mit input:

Balanceret drift har mest sin relevans, hvis man vil spille dobbelt så højt med den samme strømforsyning. Og de lige harmoniske er så godt som væk.

Ellers har jeg samme spørgsmål som "flipper": Hvordan er et pick-up-signal balanceret? Hvis det er med reference til stelledningen (den 5. forbindelse med kabelsko på) så er du på gale veje, da denne kun er en skærm.

Edit: bdef nåede at svare

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
jeg er på udkig efter en selv byg forforstærker set .. har du et link til dit og  hvordan er lyden 

Beklager. Selvom lyden nok er bedre fra byggesæt, så kan jeg nu bedst li' at lave det hele selv.

Mit sidste forsøg kan du finde her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65026&P N=1

Lyden er mere levende og dynamisk (og med lidt mere støj), end min anden forforstærker basseret på den ellers roste AD8066. Jeg fedter lidt med tanken at skifte opamp for at prøve en anden, men er ikke nået dertil endnu.....

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

Man kunne sagtens koble spolen direkte til en diferens forstærker istedet og dermed kører videre med den ballancerede drift eller omforme til uballanceret drift efter diferens trinnet og så holde pickuppen svævende, som minimum i første trin.

Nej, fordi en differens-forstærker netop forstærker differencen og giver et resultat ud i forhold til forstærkerens nul. Så du får et "ubalanceret" signal ud af det.

Måske er det på plads at definere balanceret: Min definition er, at man har to signalførende ledninger (en normal og en inverteret) og en nul-ledning (referencepunkt).

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Inden diskussionen om den balancerede pickup forstærker løber helt over gevind, vil jeg bare sige at det var ment som en løs tanke over i ’hvor mange balancerede indgange har jeg mon brug for’ og svaret kom op på 2.

Min Denon S10 er født med XLR udgange, men inden i er det en løsning med en dual opamp koblet på den ubalancerede udgang. Det er nok ikke helt optimalt. Jeg har lige lavet en single end non feedback forforstærker og overraskelsen over lyden i denne har ledt mig til at overveje at bygge endnu en ny analog del til min CD afspiller.

Nu kører tankerne så i, hvorvidt den skal være ægte balanceret (med ubalanceret udgang også) eller ikke. Med i disse overvejelser indgår også hvorvidt jeg vil kunne udnytte det efterfølgende eller om den kun vil være blærer effekt, for så gider jeg ikk'

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Nej, fordi en differens-forstærker netop forstærker differencen og giver et resultat ud i forhold til forstærkerens nul. Så du får et "ubalanceret" signal ud af det.

Hvis din diferens forstærker er diskret opbygget og ikke realiseret gennem en opamp, kan den bærer et balanceret signal videre. Det var min tanke.

Jeg bliver nok snart nød til at designe en PU amp i ren balanceret, bare for at vise hvordan.... 

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Løse tanker er dejlige, lige indtil man finder ud af, at det ikke kan lade sig gøre. Nej, godt ord igen. Men det er jo bare kedeligt at arbejde med noget, der er forkert - så hellere blive advaret i tide.

Niels Larsen laver da en 4x volumen. Jeg mener nu også, jeg har set andre, men det er nu også en del tid siden . . .

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

heltny skrev:
  ....regelt været en tur igennem en Op-Amp eller lign. og så er det ikke sjældent at lyden bliver dårligere end ved ren ubalanceret signalvej 

Nu er det mig selv som udvikler alt elektronikken i hele signalvejen, så jeg ved hvad der indgår i min signal vej. Lige nu er der masser af opamps, men efter mit sidste eksperiment, så tror jeg det vil stoppe, stille og roligt

Mening om hvorvidt opamps lyder godt eller skidt hører ikke helt til under denne tråd, selvom jeg har min mening om det.

niklasthedolphi skrev:

"dolph"

En pickup er i bund og grund bare en spole. Den kan du så forbinde som det passer dig og de fleste har forbundet den til stel i den ene ende og til deres forstærker i den anden. Det er der ingen der siger man skal. Jeg har dog ikke set eksempler på andet, men hvorfor ikke?

Jamen så ved man da at man ikke skal bruge mere tid på denne tråd.

Verdens bedste opamp lyder ad helvede til, i forhold til en ægte balancering helt uden opamp.

Ja en P.U. er egentlig en af de ting der ligger lige til højrebenet mht balancering, men meget meget få gør det.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:
Hvis din diferens forstærker er diskret opbygget og ikke realiseret gennem en opamp, kan den bærer et balanceret signal videre. Det var min tanke.

Så er det ikke en differensforstærker. Så er det bare to "parallel-koblede" forstærkere.

bdef skrev:
Jeg bliver nok snart nød til at designe en PU amp i ren balanceret, bare for at vise hvordan.... 

Nå, videre i tankerækken

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Så er det ikke en differensforstærker. Så er det bare to "parallel-koblede" forstærkere. 

Det tager så et helt nyt perspektiv ind i diskussionen. Hvis man bruger ca. dobbelt så mange komponenter på at lave en fuld balanceret komponent vil det så ikke påvirke lyden negativt?

Alternativt, så må det kræve meget matchning for at de to, mere eller mindre, identiske kredsløb kan minimere forvrængning.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
bdef skrev:

Måske er det på plads at definere balanceret: Min definition er, at man har to signalførende ledninger (en normal og en inverteret) og en nul-ledning (referencepunkt).

Du bliver nødt til at erstatte "ledninger" med "forstærkere" for at få det til at passe. Er der kun tale om ballanceret signaloverførsel kan "forstærkere" erstattes med "transformatorer"

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Blanceret vs. Ubalanceret er nok lidt en pose blandede bolsjer. I teorien kan man få et renere signal ud af at køre balanceret. Men i praksis er der som regel ikke så meget at hente ved det. Problemet er at du skal have 2 kredsløb til at opføre sig 100% identisk. Det kan være ret svært, når alle tilgængelige komponenter har forholdsvis store tolerancer.

Så når man snakker "hjemme HIFI" med korte kabel længder, så mister du din forbedring på kabel siden, i din elektronik. Fordelen ved balanceret drift, vil jeg mene (kun min beskedne mening) kommer først når vi snakker kabel længder på 10M eller mere. Eller i meget støjfyldte omgivelser.

Men hvis du alligevel har lyst til at prøve, kan du sagtens købe potmetre med både 4 og 6 kanaler. Alps laver nogle både med og uden motor, så kan du også få fjernbetjening. Jeg mener at de sælger dem her: http://electronics.dantimax.dk 

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Hej

Blanceret vs. Ubalanceret er nok lidt en pose blandede bolsjer. I teorien kan man få et renere signal ud af at køre balanceret. Men i praksis er der som regel ikke så meget at hente ved det. Problemet er at du skal have 2 kredsløb til at opføre sig 100% identisk. Det kan være ret svært, når alle tilgængelige komponenter har forholdsvis store tolerancer.

Så når man snakker "hjemme HIFI" med korte kabel længder, så mister du din forbedring på kabel siden, i din elektronik. Fordelen ved balanceret drift, vil jeg mene (kun min beskedne mening) kommer først når vi snakker kabel længder på 10M eller mere. Eller i meget støjfyldte omgivelser.

Men hvis du alligevel har lyst til at prøve, kan du sagtens købe potmetre med både 4 og 6 kanaler. Alps laver nogle både med og uden motor, så kan du også få fjernbetjening. Jeg mener at de sælger dem her: http://electronics.dantimax.dk 

mvh.

Ballancerede forstærkere vil have et dominerende uligeordens forvrængningsmønster og det er absolut ikke noget at løbe efter, heller ikke i den professionelle verden.  

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes