Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 10:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Zomax (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

max 12" bas-enhed - 125/250W - 93dB

Varenummer: ZO A1265GF

Zomax

• Belastning 125/250W (RMS/musik) - 94dB (1W/1m)
• Impedans 8 ohm - 2" svingspole
• Frekvensområde 44-3300Hz - Støbt chassis
• Magnet diameter 180 mm • Vægt 6,5 kg

• Fs 44 Hz • Re 6,7 ohm • Qms 4,78 • Qes 0,29
• Qts 0,28 • Vas 17 liter • Diameter 310 mm
• Huldiameter 286 mm • Total dybde 142 mm

Kompromisløs enhed fra Zomax fremstillet
udelukkende af de allerbedste materialer. Støbt
chassis i aluminium, membran i vævet glasfiber,
der effektivt opretholder stivhed under alle
frekvenser og reducerer forvrængning. Kantophænget
er af blød gummi, der i modsætning til skumophæng
holder i mange år uden at forælde. Har udluftning
af svingspolen gennem polstykket på magneten.

nogen som kender denne enhed .. vil meget gerne have den til at spille fra 150-2000 hz.. efter data ser det ud til at den kan ... men kan ikke se en frekvens gang  på den

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skal den gå op til 2000Hz ?
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Til PA?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

hejsa

det skal den fordi jeg vil bruge den til dipol .. deler man så højt så muligt kommer man ud over der følsome område 

mener 1000 hz er det væreste sted at dele  da øret er mest følsom i det område .. derfor vil jeg gerne et godt stykke fordi det ..  grunden til at jeg spørgen lige på den enhed .. er jeg ikke har fundet noget som er opgivet til at kunne spiller så højt op i frekvens i den størrelse

kender i den enhed .. hvordan spiller den

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

eller er der nogen som bare kender til zomax .. så vil gerne høre fra  jo .. lige meget hvilken bodel i har ... 

og over holder de alle de data de opgiver

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Hey,

Zomax var super populært blandt andre i puperteten da jeg var knægt. Dengang solgte de restlagre der var dengang 5-8 år gamle. Det gjore at du fik en 15" prof enhed til INGEN penge. De solgte også Samic (tror jeg) forstærkere der var næsten 10 år gamle dengang (fik en svensk DJ til at kigge deres katalog igennem, og han troede de vare for længst var af markedet). Deres enheder var somregel kendetegnet med lille magnet, stif ophæng osv. Super fine til knægte der skulle starte diskotek når de kom hjem fra skolen.

For et halv år siden kom en forbi med en....en... arg... 8" ? zomax i en højttaler. Den lignede MEGET en Monacor enhed (troede faktisk det var sådan en). Og de kostede vidst narda.

Så, i min verden er zomax noget billigt fra kina, der er super billigt. Så til leg og sjov tror jeg ik man finder noget bedre og billigere.

Håber ikke ovenstående ses som kritik. Det kommer jo an på hvad man leder efter. Jeg har selv lige købt nogle 12" med en magnet på størrelse med en XT25's magnet for narda penge ved htbutiken. Det er altid godt med billige enheder til eksperimenter og sjove projekter.

Mener Zomax (DLT) lavede en Zomax etallerandet MK2 super.... Med en bulletdiskant osv. Kostede vidst 2500 for et sæt med ialt 4 15" i et komplet kit. Vidst kendetegnet på deres sølv støvhætte med hul (eller sort prik).

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Zomax var super populært blandt andre i puperteten da jeg var knægt. Dengang solgte de restlagre der var dengang 5-8 år gamle. Det gjore at du fik en 15" prof enhed til INGEN penge. De solgte også Samic (tror jeg) forstærkere der var næsten 10 år gamle dengang (fik en svensk DJ til at kigge deres katalog igennem, og han troede de vare for længst var af markedet). Deres enheder var somregel kendetegnet med lille magnet, stif ophæng osv. Super fine til knægte der skulle starte diskotek når de kom hjem fra skolen.

For et halv år siden kom en forbi med en....en... arg... 8" ? zomax i en højttaler. Den lignede MEGET en Monacor enhed (troede faktisk det var sådan en). Og de kostede vidst narda.

Så, i min verden er zomax noget billigt fra kina, der er super billigt. Så til leg og sjov tror jeg ik man finder noget bedre og billigere.

Håber ikke ovenstående ses som kritik. Det kommer jo an på hvad man leder efter. Jeg har selv lige købt nogle 12" med en magnet på størrelse med en XT25's magnet for narda penge ved htbutiken. Det er altid godt med billige enheder til eksperimenter og sjove projekter.

Mener Zomax (DLT) lavede en Zomax etallerandet MK2 super.... Med en bulletdiskant osv. Kostede vidst 2500 for et sæt med ialt 4 15" i et komplet kit. Vidst kendetegnet på deres sølv støvhætte med hul (eller sort prik).

oki det lyder som om man skal holde sig fra det .. hvis det er til seriøst hifi brug..  jeg vil bruge den sammen med ss enheder  r2904  samt  12 m grundet til jeg så på den enhed det var at den går meget højt op i frekvens .. vil bruge den fra 150-2000 hz ...         &nb sp;      

har en vifa mg22 8" som er købt til formålet .. men vil heller have en 12" ( flytter mere og hurtiger luft end mindre enheder)

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hejsa

det skal den fordi jeg vil bruge den til dipol .. deler man så højt så muligt kommer man ud over der følsome område 

mener 1000 hz er det væreste sted at dele  da øret er mest følsom i det område .. derfor vil jeg gerne et godt stykke fordi det ..  grunden til at jeg spørgen lige på den enhed .. er jeg ikke har fundet noget som er opgivet til at kunne spiller så højt op i frekvens i den størrelse

kender i den enhed .. hvordan spiller den

øret er mest følsom i området 1KHz - 5KHz så hvorfor bruger du ikke din 12M fra 800Hz til 4KHz (ca.)det er den designet til, også kommer delfrekvens til den gule vifa også til at ligge fornuftigt.

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hvis en Zomax ligner en Monacor, er det sansynligt at det er Monacoren der er en Zomax.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Det er vist en sandhed med lettere modifikation  (rolig, bare for sjov)

Den enhed Lille-smed viser, er en særdeles god enhed.

Zomax har mange enheder på programmet man ikke behøver grine af......... Zomax 2226 15" bas, den vælger jeg til hver en tid, frem for en JBL 2226.

Deres SW 1550 P til åben baffle -/- Deres 1565 "tisser" på en cervin vega  og til meget lavere pris.

Deres 2242 18" er ganske ok og til 2500,- er det vist ret ok

Men man forstår at folk ser på Zomax som de gør, når de har reklameret med det på den måde som de har........... Der henviser de jo nærmest til 10-13 årige drenge der bare skal larme............ Den du snakkede om med 2 x 15" (kick off) var også en af de temmelig uheldige byggesæt, man fik MEGET for pengene og den kunne spille sindsygt højt, men den lød rædselsfuldt.

Zomax har stadig enheder på programmet, man helst skal se forbi (sådan tror jeg det er med de fleste fabrikater) ------- men der er også enheder hvor der nemt kunne være sat et andet "klistemærke" på og prisen være 3 gange højere.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Juni 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hey,

Tjo det kan godt være de har været heldig med nogle enkelte produkter. Men ligefrem at sætte dem sammen med R29 og 12M får det til at gysse ned af rykken på mig. Men som det er nævnt, kan det jo godt være at jeg var en af de 13-15årige der blev spøjtet til med zomax dengang. I mit hoved kan man måske hive de heldige produkter op på nogle af vifas enheder, men at sammenligne dem med scanspeak? ar.....ar... Det tror jeg folkene i videbæk bliver MEGET kede af.

Jeg ville istedet kigge på 2x18W eller 2x 22W.

Man kan ikke sige at en 8" er hurtiger end en 10", eller omvendt. Det har ikke noget med størrelsen at gøre. Det har noget med induktionen at gøre, og der er ScanSpeak og AudioTechnology jo super gode.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

men at sammenligne dem med scanspeak? ar.....ar... Det tror jeg folkene i videbæk bliver MEGET kede af.

Selvføvgelig vil de blive kede af det, så kunne de jo ikke leve højt på de frelste.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Juni 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Hey,

Du mener ikke at scanspeak er bedere end Zomax?

Men du mener at alle der kan lide ScanSpeak føler sig frelst?

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

hejsa .. jeg har snakket med DLT i dag .. og blev frarådet at på den 12" men blev anbefalet at se på 10" i samme serie .. den mener DLT at den nent kan spiller op 1500 hz.. uden de store problemer ...

jo det mat store enhed til dyb mellem tone er jeg ret vild med .. syntes toner ståre mere klart og fast end med en mindre ..  og det er nødvændigt til dipol .. hvad vil i vælge den vifa 22 jeg ahr  ..eller denne zomax..  .. eller har en et halt andet bud .. bare kom med jeres meninger

Belastning 110/220W (RMS/musik) - 93dB (1W/1m)
• Impedans 8 ohm - 2" svingspole
• Frekvensområde 36-3300Hz - Støbt chassis
• Magnet diameter 155 mm • Vægt 4,6 kg

• Fs 36 Hz • Re 6,5 ohm • Qms 3,69 • Qes 0,35
• Qts 0,32 • Vas 61 liter • Diameter 262 mm
• Huldiameter 232 mm • Total dybde 119 mm

Kompromisløs enhed fra Zomax fremstillet
udelukkende af de allerbedste materialer. Støbt
chassis i aluminium, membran i vævet glasfiber,
der effektivt opretholder stivhed under alle
frekvenser og reducerer forvrængning. Kantophænget
er af blød gummi, der i modsætning til skumophæng
holder i mange år uden at forælde. Har udluftning
af svingspolen gennem polstykket på magneten.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft den gamle model af denne

http://www.fane-acoustics.com/pdfs/Crescendo10MB_SpecSheet.p df

Jeg brugte den til guitar, men smed den på som mellemtone da jeg var ved at bygge nyt, og skulle bruge noget lyd i stuen. Der er virkelig smæk på denne enhed.

NB! Den findes også i en 12" udgave, blot erstat 10MB med 12MB i linket herover.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes