| Forfatter |
|
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej, jeg går og overvejer hvad der skal til for at man selv kan lave test- eller kontrolmålinger af sine højttalere.
jeg ved jeg skal bruge en mikrofon af en slags, men ikke hvilken type. jeg skal også bruge et program på pc, men igen, ved ikke hvilket. vil i kunne komme med en ca rpis på et sådan setup?
jeg har ikke den store indsigt i opbygning af delefiltre, men det er jo det jeg gerne vil opnå.
kræver det et lyddødt eller resonansfrit rum og hvad bruger man som tonegenerator?
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 04 Juni 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Mikrofon: Behringer ECM 8000
Mikrofon forstærker: Noget fra Behringer eller evt et lydkort med mik. forstærker og phantom spændning
Pc med lydkort
Arta Software
Der er ikke behov for et lyddødt rum - start evet med at kigge på siderne for arta - der er fine manualer
Morten
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 04 Juni 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan mht kalibrering af mic ?
|
| Til top |
|
| |
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 04 Juni 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Vibe,
Glem Behringer ECM8000. Det virker som de produceres med meget forskellige typer mikrofon kapsler. Jeg har set eksemplarer med afvigelser op til 6 dB.
Du skulle overveje at købe sådan en her.
http://www.content.ibf-acoustic.com/catalog/product_info.php ?cPath=21_22&products_id=32
Den koster en lille smule mere end ECM8000, men så er der også kalibrerings fil med. Den er baseret på Panasonic WM60 kapslen. Den er fuldt på højde med diverse CLIO mikrofoner. Bemærk at CLIO lite mikrofoner til 1200,- ikke engang har kalibrerings data med og de er baseret på samme typer mikrofon kapsler
Mange bruger en M-audio USB transit.
Arte er fin.
Jeg har denne mikrofon og deres service er god.
Morse
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv valgt at købe udstyr til brug sammen med programmet Room EQ wizard, det kan fås for godt og vel 1.000 kr. Hvis jeg var dig ville jeg bestemme mig for hvilket program jeg ønsker at bruge, og derefter finde ud af hvilket udstyr der er "understøttet" af programmet, hvorved minimal kalibrering og lign er nødvendigt. F.eks. er ECM8000 fin til brug sammen med Room EQ wizard da der er lavet "kalibrerings-filer" eller noget i den stil
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for jeres inputs.
kigger lige lidt på det. er dog lidt i tvivl om det måske er en for stor mundfuld at starte med, når jeg ingen erfaring har på området. men nu får vi se. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal jo starte et sted
|
| Til top |
|
| |
arne rodahl Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 06 Juni 2008 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
INFO
Indsigtsartikler: Næste afsnit, 7. del omhandlende "Måling og computeren" i forbindelse med højttalerbyg for begyndere.
Kommer snart !
En rar hilsen fra arne rodahl
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juni 2008 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis Frie skrev:
Man skal jo starte et sted  |
|
|
det er sandt. 
arne rodahl skrev:
|
INFO
Indsigtsartikler: Næste afsnit, 7. del omhandlende "Måling og computeren" i forbindelse med højttalerbyg for begyndere.
Kommer snart !
En rar hilsen fra arne rodahl
|
|
|
det er jo perfekt. så ser jeg lige tiden an.
jeg har også allieret mig med en bunke bøger fra biblioteket om højttalerbygning, men de er lidt svære at forstå, synes jeg.
generelt har jeg nydt godt af at læse dine indsigtsartikler. de er rigtig gode for os der ikke har helt styr på begreberne endnu.
mvh __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 06 Juni 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Kan sige at jeg har planlagt en tur til Kbh d. 21 og 22. Der tager jeg mit måleudstyr med, og kigger forbi DAT begge dage. Så hvis nogen fra Kbh vil have en intro i Clio og LspCad, så skriv lige til mig et par dage før, så jeg ved det. Så kan det være vi kan lave nogle test cases :)
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 06 Juni 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi bygger højtaler for at spare en bunke penge, så at smide dem efter måleudstyr er i min verden at gå over åen efter vand.. Det bedste udstyr er ens Øre
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 06 Juni 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
Vi bygger højtaler for at spare en bunke penge...
|
|
|
Det tror jeg næppe er hovedargumentet. Jeg tror mere det er fordi det er sjovt, spændende, og lærerigt.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 06 Juni 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Det beste udstyr er ikke ørene. Du kan ikke høre uliniariteter nær så godt som måleudstyr, eller faseproblemmer. Du kan ikke sige præcis hvor i frekvensbåndet et faseproblem ligger osv. Det kan måleudstyr.
Dog kan måleudstyr ikke sige om det lyder som du godt kan lide musikken. DET kan dine øre.
Så brug begge dele, og du når meget længere.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2008 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Kan sige at jeg har planlagt en tur til Kbh d. 21 og 22. Der tager jeg mit måleudstyr med, og kigger forbi DAT begge dage. Så hvis nogen fra Kbh vil have en intro i Clio og LspCad, så skriv lige til mig et par dage før, så jeg ved det. Så kan det være vi kan lave nogle test cases :)
|
|
|
det lyder rigtig spændende. mener du at man kan komme med ind i dat og se over skuldrene når i testmåler eller at man kan mødes med dig et sted, hvor du vil demonstrere?
og hvilke højttalere skal i måle på, nogle nye designs eller gamle modeler? (bare af nysgerrighed). __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Ja det kan man vel. Går stærkt ud fra de har åben. Eneste krav fra min side, er at man kan mestre min 2 sek stilhed engang imellem 
Btw, lidt læsen... http://www.audiomatica.com/download/audaesny2007.pdf
Her kan man også (på side 3) se at man bør måle med mikrofonen imellem enhederne.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
Vi bygger højtaler for at spare en bunke penge, så at smide dem efter måleudstyr er i min verden at gå over åen efter vand..
Det bedste udstyr er ens Øre 
|
|
|
Jeg gør ikke, jeg bygger nøjagtig pga. de grunde sjoenne kom med, også fordi de parameter jeg sætter pris på ikke findes samlet i en enkelt kommerciel konstruktion.
Derudover rækker mine øre ikke til at bedømme hvor frkevens gangen er god, fasen kan til dels gå med træning i pink noise. thd er umuligt at bedømme med øre og hvor problemerne er.
til vibe: har du tjekket atb pc pro ud fra kirchner elektronik? det kan måle stort set alt okay præcist, inkl. impedansen og elektrisk fase med. det koster 2000 kr inkl alt __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
vester Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
At bygge højttalere kun ved hjælp af ørerne kræver meget tid, og mange penge. Og når man for 10énde gang har købt nye stumper og synes det lyder godt, så afslutter man uden at vide hvor tæt på det var at lyde meget, meget bedre!
C.Bukowski skrev:
Vi bygger højtaler for at spare en bunke penge, så at smide dem efter måleudstyr er i min verden at gå over åen efter vand..
Det bedste udstyr er ens Øre 
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg kan anbefale IJdata.com 's LspCad med JustMLS. Kan ikke huske det præcis, men mener det var omkring 1400kr, og så kan man måle frekvens og impedans, samt simulere filtre på de målinger. Det er det program jeg bruger (den lille model). Jeg bruger dog Clio, men kun fordi det er nemmere. Jeg bruger egenlig ikke nogle funktioner i Clio som JustLms ikke kan. Det er meget sjældent.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg venter lige med at købe grej, til jeg har læst arnes kommende artikel igennem. så tager jeg stilling til hvad der skal ske derfra.
og igen, tak for jeres inputs. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 14 Juni 2008 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man måler kan man jo både måle på højtaler og lytterum (ifbm DRC).
Mht. lytterum er der så nogen, der har målt med flere microfoner på en gang, eller flytter man normalt microfonen, gentager målingen og udregner gennemsnit, hvis man vil opnå det bløde komprommis med flere ok lyttepositioner...
Er nogen microfoner mere velegnet til det ene eksempel fremfor det andet? (bare roligt - jeg begynder ikke at synge i den...)
|
| Til top |
|
| |