| Forfatter |
|
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 07 Juni 2008 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle på hifi4all.dk Jeg har bemærket at Hypex softstartet bogstaveligt talt begynder at ryge, når du "tænder" for den. De 2 5 watts modstande bliver meget varme på det sekundt softstartningen tager. Jeg har jo som nogen ved, en UcD 700 stereo effektforstærker med 40.000 uf på hver kanal, og en 1200 va trafo. Selv med kun en kanal spændt efter trafoen, kan man lugte varme modstande i luften. Er der andre der har haft oplevelser eller noget ligende dette? Jeg planlægger at modificere softstartet, med endten heavy duty modstande / eller flere 5 watts modstande sat parallet på de eksisterende, for at mindske amperende der render gennem den enkle modstand. Lad snakken begynde
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
Sjokoz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 07 Juni 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan desværre ikke helt huske hvordan Hypex's softstart modul er opbygget. Men er det ikke muligt at sætte en større (10 ohm istedet for 5 ohm fx) modstand i og måske ændre en tidskonstant et eller andet sted?
Derved vil den effekt du afsætter i modstanden blive mindre men det vil tage lidt længere tid at tænde din forstærker.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juni 2008 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjokoz skrev:
Kan desværre ikke helt huske hvordan Hypex's softstart modul er opbygget. Men er det ikke muligt at sætte en større (10 ohm istedet for 5 ohm fx) modstand i og måske ændre en tidskonstant et eller andet sted?
Derved vil den effekt du afsætter i modstanden blive mindre men det vil tage lidt længere tid at tænde din forstærker. |
|
|
Jo måske kunne man det, men Hypex softstartmodulet er lidt advanceret, med zero-crossing mm. Den nemmeste løsning ville være endten at skifte modstandene ud med nogle 50 watts fx, eller dobble/tripple op på 5 watts modstande i en parrallel forbindelse. __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 07 Juni 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
bruger du 2 1200VA trafoer? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juni 2008 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
bruger du 2 1200VA trafoer? |
|
|
Nej selvfølgelig ikke  Hvis jeg gjorde, var der jo ikke noget mærkeligt i at den blev varm. Jeg retter lige mit første indlæg, så det ikke kan misforståes __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre der har oplevet noget ligende?
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, alle de opstartskredsløb jeg har lavet, har lugtet af varm modstand HVER gang jeg har tænd for forstærkeren.
Så for mig er det ikke noget nyt................. Både dem jeg selv har strikket sammen og dem der er købt til formålet, er blevet MEGET varme på modstanden, men det er jo "kun" til relæet er slået til, så smutter strømmen udenom modstanden.
En gang havde jeg 2 x 500.000 µF + stor trafo og en lidt større kondensator på opstartskredsløbet, der kunne ljeg lugte modstanden henne i lyttepositionen 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg byggede monotrin med hver 2kw trafoer og 4x 220.000uf - softstarten fra LCAudio mener jeg ikke gav nogen problemer
Det skal siges at trafoer var UI-kerner, ringkerner siges at være mere problematiske i opstarten
|
| Til top |
|
| |
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Så vidt jeg husker har vi 330Ohm 21Watt modstande på LC Audio Soft-starten - senere er modstanden vist droslet ned til 10Watt... Eneste der bliver varmt der, er faldmodstanden til at forsyne timer-kredsen fra de 220 Volt...
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Ja, alle de opstartskredsløb jeg har lavet, har lugtet af varm modstand HVER gang jeg har tænd for forstærkeren.
Så for mig er det ikke noget nyt................. Både dem jeg selv har strikket sammen og dem der er købt til formålet, er blevet MEGET varme på modstanden, men det er jo "kun" til relæet er slået til, så smutter strømmen udenom modstanden.
En gang havde jeg 2 x 500.000 µF + stor trafo og en lidt større kondensator på opstartskredsløbet, der kunne ljeg lugte modstanden henne i lyttepositionen  |
|
|
Ja, hvis man regner på det vil man jo også opdage at der bliver afsat en masse effekt i modstandene. Det var mere om de virkelig kan blive ved med at tage presset  __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Så for mig er det ikke noget nyt................. Både dem jeg selv
har strikket sammen og dem der er købt til formålet, er blevet MEGET
varme på modstanden, men det er jo "kun" til relæet er slået til, så
smutter strømmen udenom modstanden.
En gang havde jeg 2 x 500.000 µF + stor trafo og en lidt større
kondensator på opstartskredsløbet, der kunne ljeg lugte modstanden
henne i lyttepositionen  |
|
|
musicus skrev:
Jeg byggede monotrin med hver 2kw trafoer og 4x 220.000uf - softstarten fra LCAudio mener jeg ikke gav nogen problemer
Det skal siges at trafoer var UI-kerner, ringkerner siges at være mere problematiske i opstarten
|
|
|
Det var da bogle ordenlige bamser  __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja! jeg har set den... han blev hvist også lidt nervøs  __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
krelllover Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg bruger den selv med en strømforsygning der er med en lyt bank på 376,000uf Dvs. 188,000 pr kanal ca. og 1300va trafo på 2x40v :) og det køre bare.
krelllover
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er lige lige lidt nysgerrig, hvad pokker er det for nogle konstruktioner hvor I har brug for henholdsvis 2 x 500.000 µF, 4x 220.000uf og 1 x 376.000uf lytter - lyder helt overdrevet  Vi vil se billeder
|
| Til top |
|
| |
krelllover Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 09 Januar 2009 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 09 Januar 2009 kl. 04:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis Frie skrev:
|
2 x 500.000 µF, 4x 220.000uf og 1 x 376.000uf lytter - lyder helt overdrevet 
|
|
|
Det er det også - jeg har droppet det og er gået lidt den anden vej, og overvejer en diskantforstærker hvor forsyningen er vildt underdimensioneret, bare for at prøve det - småt men godt, som man siger 
|
| Til top |
|
| |