Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 2 x sub i push pull? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

hej folkens

En kammerat og jeg er gået i gang med at bygge en subwoofer - eller, han har bestilt dette:

Stykliste:

Hypex DS4.0 2.995,00
2 x Peerless SLS 10" 1.436,00
Port Ø 110 96,00
30 sorte skruer 15,00
Internt kabel 20,00
Hacosoft dæmpemateriale 90,00
I alt: 4.652,00

Så er spørgsmålet bare, hvordan vil det være smartest at bygge dette op?
Det skal udelukkende være til film.

På siden; http://www.frequence.dk/sites/design_kit.htm

Er der en guide til den sekskantede, som i kan se, men jeg syns at det virker som en lidt flad idé i forhold til en pushpull hvor man får en meget strammere bas (iflg. Arne Rodahl)

Quote:
  Båndpassystemet er oprindelig konstrueret som et trekammersystem, men er efterhånden blevet til et tokammersystem, der principielt fungerer på samme måde ved sammenbygning af et trykkammerkabinet og et basreflekskabinet, hvor porten er systemets eneste akustiske udgang og samtidig fungerer som akustisk filter, der kun tillader det afstemte frekvensområde at passere.
Det geniale ved konstruktionen er kombination og udnyttelse af de to systemers fordele: Trykkammersystemets uovertrufne transientegenskaber og præcise styring af membranudsving kombineret med basreflekssystemets gode evne til dybtonegengivelse med en lav forvrængning. I de to sammenbyggede kabinetters fælles skillevæg er driveren monteret. Driveren har således et kabinet på begge sider af dens membran. Se plancher nr. 20 og 21. Der er flere muligheder med hensyn til valg af driver(e).
Quote slut.

Men jeg syns ikke umiddelbart jeg kan finde ud af hvordan det skal konstrueres?

Eller er jeg helt gal på den, og burde skamme mig?

Håber i har nogle input til hvad i syns kan være den mest optimale måde at bygge dette system op :).

/Q
Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på denne side:
www.DIYsubwoofers.org

Der er bekrivelser af mindst 7 principielt forskellige principper og metoder til at opbygge en subwoofer.
Mon ikke du kan finde en der passer dig i både sværhedsgrad, kompleksitet og lyd-ambitions-niveau.

Her er f.eks. en kort quote: The 4th order or sealed rear chamber bandpass system is basically a sealed enclosure system with the addition of an acoustic filter in front of the driver. The resulting system usually provides a lower cutoff frequency, the tradeoff being a larger enclosure. The enclosure can be reduced in size by using two drivers in an isobaric configuration.

se fx. her: http://www.diysubwoofers.org/projects/home/uglito/homepage.h tm
And now the hard work began!

Basically, a cross-section of my final design looked something like the following:

+---------------------+
| Vf +-------+
| /----\ | Port |
| / \ +-------+
+---------------------+
| \ / Drivers |
| \----/ |
| Vr |
+---------------------+

Måske noget af det du søger?

Mvh. Offcourse

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Hej Offscourse, jeg har kigget lidt på det, og syns godt nok det virker som om at system resonansen kommer til at ligge ret højt med et sådan system, selvom den er portet.
 - Så vidt jeg ved, så burde den vel være godt under 40Hz for en film sub?

Skal vi bare gå efter det system der er på linket, eller har du et andet forslag?:)

Har aldrig bygget før, så det behøvedes ikke være en hornkonstruktion :P.

/Q
Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Som jeg læser det, er det pågældende kit lavet over 2 x 6" enheder med begrænset xmax - dvs lav slaglængde.

HVIS DU HAR 2 X 10" med rimelig slaglængde går den nok væsentligt lavere.

har ikke lige en udregning.. men det kan andre måske hjælpe med? Ellers er der diverse programmr til den slags som freeware.

Mvh. Offcourse

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

hej Offcourse

Det er sq fedt du gider svare på, hvad man må antage er, nybegynder spørgsmål :o)

Nå, men iflg. atabladet på de peerles så går de ned i 33.3 Hz, det er jo et godt stykke ned, og ved at porte så burde man jo kunne komme ned på en 25Hz, men spørgsmålet er om man skal holde sig til det der design, eller om der er andre man vil få mere ud af ?:)

Slaglængden er +/- 8 mm :). Er det meget?

/Q

Offcourse_dk26 skrev:
Som jeg læser det, er det pågældende kit lavet over 2 x 6" enheder med begrænset xmax - dvs lav slaglængde.

HVIS DU HAR 2 X 10" med rimelig slaglængde går den nok væsentligt lavere.

har ikke lige en udregning.. men det kan andre måske hjælpe med? Ellers er der diverse programmr til den slags som freeware.

Mvh. Offcourse

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:

+/- 8 mm slaglængde er meget lidt og slet ikke nok til en seriøs subwoofer konstruktion.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

FlexQ skrev:

+/- 8 mm slaglængde er meget lidt og slet ikke nok til en seriøs subwoofer konstruktion.

Er det så nok til en førstegangsbegynderkonstruksion :)?

/Q

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:
Bassøe skrev:

FlexQ skrev:

/Q

Nej, ikke efter min mening, du vil aldrig kunne spille hverken dybt eller højt nok med sådanne små enheder.

6.5" enheder med 8 mm slaglængde er ubrugeligt, der er masser af alm højttalere der har basenheder med slaglændge der kommer der opad og så er der ikke meget fidus i at lave en sub med 2 stk 6.5" enheder med så lav slaglængde.

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
FlexQ skrev:
Bassøe skrev:

FlexQ skrev:

/Q

Nej, ikke efter min mening, du vil aldrig kunne spille hverken dybt eller højt nok med sådanne små enheder.

6.5" enheder med 8 mm slaglængde er ubrugeligt, der er masser af alm højttalere der har basenheder med slaglændge der kommer der opad og så er der ikke meget fidus i at lave en sub med 2 stk 6.5" enheder med så lav slaglængde.

Du er også en smule gal på den :) - Det er 10" enheder, og ikke 6½" :)...

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:
Bassøe skrev:
FlexQ skrev:
Bassøe skrev:

FlexQ skrev:

/Q

Du er også en smule gal på den :) - Det er 10" enheder, og ikke 6½" :)...

Aha, troede du snakkede om det kit du linkede til, at det er 10" enheder gør det lidt bedre, men tænk lige på at til 5000 DKK kan du få en SVS PB10-NSD subwoofer der med garanti banker den selvbyg sub i vil bygge på plads.

SLS enhederne er en efterhånden rigtig gammel konstruktion og i dagens marked hvor der er masser af højtydende enheder og færdige subs til fornuftige penge er der ikke meget fidus i at bygge en sub med SLS enheder. Kabinettet vil ihvertfald skulle være rigtig stort for at en SLS sub vil kunne gå lige så dybt som en PB10-NSD.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Lidt priser at tygge på

http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers.htm

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Hej FlexQ

Jeg vil foreslå dig at læse "Indsigtsartiklerne", Del 3 (kabinetkonstruktioner), Del 6 (subwoofere) og Del 7 (computeren). I Del 3 og Del 7 henvises til webadressen med kabinetberegninger og -simuleringer: http://www.lsp-lab.com, som du kan downloade (gratis prøve med begrænset tid).

Peerless SLS 10 har flg. Thiele/Small parametre, som du skal indsætte og anvende i programmet: fs: 33,3Hz  -  Qt: 0,51  - Vas: 69.3 liter. Disse parametre muliggør anvendelse af tre kabinettyper,  trykkammer, basrefleks eller båndpas, hver med deres fordele og ulemper. Det er så en smag sag hvad man foretrækker. Prøv at lave nogle simuleringer med programmet, - det kan måske hjælpe dig til finde den kabinettype du måtte foretrække.

I øvrigt følger Indsigtsartiklerne snarest med Del 8 omhandlende eksperimenter.  

En rar hilsen   arne rodahl 

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

I en korrekt konstrueret BP-sub vil -3 dB punktet ligge betydeligt under resonansen, da resonansen blot er centerfrekvens for det samlede frekvensområde. Min egen BP-sub har en resonans på ca. 46 Hz, -3 dB punkter ved ~28 & 75 Hz. Jeg benytter i øvrigt en nu udgået Peerless 10" basenhed, det fungerer fint.

Det jeg har imod Peerless SLS'erne er ikke deres alder, men at deres data ikke passer mig... Men, to stk. i en push-pull konfiguration kunne nok virke fint.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

okay :)

Vi prøver at bygge det op som en refleks, det er sådan han gerne vil have det, så prøver jeg at lege lidt med tallene :). Så må vi jo se hvordan det går.

/Q

mollecon skrev:

I en korrekt konstrueret BP-sub vil -3 dB punktet ligge betydeligt under resonansen, da resonansen blot er centerfrekvens for det samlede frekvensområde. Min egen BP-sub har en resonans på ca. 46 Hz, -3 dB punkter ved ~28 & 75 Hz. Jeg benytter i øvrigt en nu udgået Peerless 10" basenhed, det fungerer fint.

Det jeg har imod Peerless SLS'erne er ikke deres alder, men at deres data ikke passer mig... Men, to stk. i en push-pull konfiguration kunne nok virke fint.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes