Forfatter |
|
madskruse Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har tænkt mig at bygge et sæt subwoofere selv. Ideen er at bygge disse 2 subwoofere med Dansk Audio Tekniks Sub 100 i baghovedet. Dvs. 2 enheder foran og 2 til bagpå. Dog i et lidt (størrelsesmæssigt) større kabinet.
Jeg har tænkt mig at køre dem aktivt med en selvkonstrueret forstærker (LC Audio), derfor har jeg brug for en equalizer og et aktivt delefilter.
Et delefilter til under 1000 og en equalizer til samme pris er hvad jeg søger! De equalizere som jeg har set, kan enten ikke justeres nok í de dybe toner, eller også har de 31 små "håndtag" hvor jeg kun skal bruge 5 af dem! Hvis i forstår?!? Er der en equalizer som kun kan ændres i de dybe toner? Eller skal jeg selv lave et?
Så er der nogen som har et forslag?
MVH
Mads
P.S. Jeg er lidt fummelfingret, dvs. hvis det er kompliceret at bygge så er det ikke en mulighed... jeg kan dog få lidt hjælp!
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kigge på http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG
Det er et fuldt digitalt delfilter og eq med alt hvad du kan drømme om af indstillinger. Lydkvaliteten er ikke hi-end da det er PA udstyr, men fint til sub brug og sikkert bedre end et billigere analog delfilter/eq.
Der var en god anmeldelse af det i forrige udgave af high filelity.
Prisen er så godt nok lidt høj (nok 3500-4000kr) men så er der også noget at stille på. Det kan tilsluttes pc og indstillinger foretages realtime.
Det kan evt. købes ved www.datpro.dk
|
Til top |
|
|
madskruse Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er jo bare, som før nævnt, at jeg ikke har kunne finde en løsning som økonomisk passer mig... desværre.
Den virker jo ret vild med hensyn til features, men desværre så er det lige lidt for mange penge...
Men tak for svaret da!
MVH
Mads
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
madskruse Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jaa.... jeg kunne også lade være..  he he...
Jesus, det ser besværligt/svært ud!
MVH
Mads
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
THEL i Tyskland leverer et fuldt færdigbygget filter med equaliserfunktion til ca. 2k. Dette inkluderer trafo og en virkelig god strømforsyning.
Jeg har selv brugt dette filter gennem et par år til mit aktive bassystem, og kan kun sige, at det er aldeles fremragende og meget let at indstille.
På LC Audios filter skal du i gang med at lodde, hver gang du ønsker at finjustere - på THEL-filteret drejer du bare på et potmeter!
http://www.thel-audioworld.de/module/saw/saw.htm
Det komplette kit med trafo og strømforsyning hedder AW-1A. Filteret er absolut med kvalitetskomponenter.
Behringer'en koster omkring 4 k og er ikke helt uproblematisk at få til at køre ordentligt - jeg kæmper stadig med min!
THEL leverer pr. efterkrav på 7-10 dage. Ingen problemer overhovedet. __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller tilbage først i 80'erne i High Fidelity med equalizer og aktivt delefilter. Det var godt nok fast, men kan vel ændres ved tilpas fingersnildhed til en potentiometer løsning.
Har selv benyttet det i flere år, virker ganske fint, især kan man regulere bas niveauet er guld, men skulle jeg bygge det idag kun til subwoofer, vil jeg lige som dig have en regulering på delefrekvensen også.
Og så er det jo billigt at bygge selv. Har ikke set Thel's priser.
God jagt
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blot for info: THEL-filteret komplet med strømforsyning koster 255 Euro + lidt forsendelsesomkostninger, så man lander lige omkring de 2000 gode, danske kroner.
Justeringer på THEL-filteret: delefrekvens (inden for et givet område, som man selv specificerer ved bestilling), niveau, hæv i bunden (equalizing), samt fra hvilken frekvens, man ønsker at hæve. Alle disse justeringer kan laves uden brug af loddekolben.
Hvis man senere ønsker at ændre på justeringsområdet (som f.eks. kan være 66-257 Hz) for delefrekvensen, kan man uden uden videre gøre dette ved blot at skifte nogle få kondensatorer.
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 01:46 | IP-adresse registreret