Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 06:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: ledning til DIY net-kabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jeg må nok erkende at jeg lige pt. ikke kommer i gang med mit højttaler-projekt, da jeg på nuværende tidspunkt ikke ved om jeg bliver hjemme i det kolde Danmark eller skal til udlandet for at arbejde et års tid eller to

- Derfor kan DIY projekterne dog ikke gå helt i stå, og jeg har derfor kigget lidt på mulighederne for DIY net-kabler.. Jeg har læst en del om effekten af netkabler, og hører til den gruppe der er noget mistroisk, hvorfor jeg ikke ønsker at give 1000+ kr for et færdigt net-kabel. Derudover er det jo meget sjovere at lave selv..

Jeg har læst lidt rundt omkring på nettet, og har blandt andet fundet noget kabel der kan købes hos conrad.de - eller et kabel der hedder Belden 83802..

Ingen af dem er dog tilsyneladende mulige at købe i Danmark (ud over kæmpe ruller hos rs-components). Jeg ville derfor spørge om der er nogle der kender et godt kabel til DIY net-kabler der er muligt at få fat i her i Danmark (ellers bestiller jeg bare fra udlandet, men det kunne da være der lige var nogle der havde et godt forslag).

Kabel-ideer til signal-kabler er også velkomne!

Større indkøb hvis andre kunne være interesseret kan også komme på tale - jeg kan evt godt lodde det sammen osv  
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

- Jeg har på et tidspunkt købrt noed power-kabel fra vindmølle-industrien, væsentligste forskel er at det er skærmet med en metal-flet-skærm. Ellers har jeg eksperimenteret med at bruge Teflar2 højttaler-kabel tri-snoet - det er heller ikke helt toddet...

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hmm nej men teflar 2 er ikke skærmet så vidt jeg lige kan se?

Jeg må bare have fat i vindmølle-industrien
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Inden jeg fik sparet op til nogle SEEC netkabler til mine monoblokke (2*1800,-), brugte jeg et par netkabler, som jeg havde lavet med noget Supra netkabel, som jeg vist gav 100 kr. pr. meter for...

Det var en klar forbedring, frem for de medfølgende netkabler. Det gav både lidt dynamik, "ro" og mere styr på enhederne...

Men jeg må sige, at de SEEC jeg har fået istedet en noget bedre. Der er bare mere af det hele!

Jeg har også et par Synergistic Research netkabler, som jeg bruger i forforstærker og RIIA. De er en tand bedre endnu... Klart bedre! Jeg har prøvet at teste dem mod andre netkabler i prisklassen omkring 3-4.000 og har ikke fundet noget, jeg synes er bedre.

Så jeg vil ikke anbefale Supra's kabel som værende et reelt alternativ til et godt netkabel, men det er dog bedre end en standardlakrids

Jeg vil da følge tråden her... Det ku' jo være dejligt hvis man kunne lave et top-notch netkabel selv!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Jep, det kunne helt sikkert være interesant...

Finlytteren - det er en skam at du bor så langt væk, ellers havde det været super spændende at lave lidt forskellige kabler og teste hos dig

Hvis ikke der kommer nogle super ideer ender jeg nok med at bestille noget Belden et sted i udlandet, så må vi se hvordan det kommer til at funke...

Jeg er helt sikkert frisk på lidt test hvis andre har mod på at lave andre slags kabler, stille op med købte ledninger osv!

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Ja vi bor desværre i hver sin ende af landet

Men derfor kunne det da alligevel altid være sjovt med en test...

Jeg har forresten også de skærmede netkabler, som følger med Audia's produkter, men de er ikke nær så gode som mine SEEC... De ligner ellers hinanden MEGET!! Det ligger nok tættere på de hjemmelavede, jeg nævnte.

En af mine venner har også flere gode netkabler, bl.a. et Nordost til ca. 3000,- Han har også et netstøjfilter med 6 nettilslutninger, det vil gøre det nemmere at skifte mellem forskellige kabler...

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har prøvet at lave nætkabler af dobbelskærmede 3x2,5cm2 kabler fra rs-components. Det var et stort hit i diy kretse i norge en periode og gik under navnet lmc-kabelen.

Da jeg fik de på plads synes jeg lyden ble meget bedre. Alt ble strammet op og detaljer kom frem.

Men så var jeg på besøg hos audio-cube i holland. De hadde eksperimenteret meget med nætkabler og anbfalte definitivt uskærmede kabler. Jeg fik med mig hjem 10m helt aminnelig forlængerledning på 3x1,5 cm2. Jeg lavet så nye uskærmede 2m kabler til alle komponenterne for at prøve det her ud.

Musikken blev sluppet fri. Det var som den hadde satt bag tremmer og nu kunne den danse frit. Jeg er meget glad for de nætkablene jeg har nu. Jeg ser også at Furutech sin topkabel er uskærmet.

Så det er ikke konsensus om at gode hifi nætkabler skal være skærmede.

http://www.hificable.dk/shop/index.php?option=com_virtuemart &page=shop.browse&category_id=5&Itemid=49

Mvh Asbjørn
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Det lyder helt sikkert interessant, men jeg kommer nok ikke lige til jylland foreløbigt - desværre!

Nu må vi lige se om jeg overhovedet får fat i noget kabel osv, men ellers er det da lige før jeg  vil tilbyde at smide det færdige kabel i en kuvert - så kan du få lov til at teste det i forhold til de andre du nu har ved hånden (Selv har jeg aldrig rodet med net-kabler, og har derfor ikke noget at sammenligne med)..

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Argh Nightpuma, sådan noget må du ikke sige 
Nu bliver jeg jo totalt forvirret, normalt hører man altid at de skal være skærmet osv! Det er satme noget af en jungle!

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Min vens Nordost netkabel er heller ikke skærmet...

By the way... Gode gamle Van den Hul påstår at netkabler skal være mindst 1,5 meter lange for at have fuld effekt... Værd at overveje, når man skal lave et selv...

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Dejlig information tak, så bliver de i hvert fald ikke under 1,5 meter 

Ser lige lidt hos rs-components!

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Kabler der bruges til at lave LMC
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=searchProducts&searchTerm=379-671&x=0&y=0

EDIT: det er vist mere eller mindre identisk med denne:
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=5176247#header
Der er dog 50 meter

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juni 2008 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hei

Det sker ikke noe når jeg bruger dine links, men hvis du har fundet en dobbelskærmet kabel er det nok rigtig. Jeg er absolutt ikke sikker, men det jeg tror, er at litt generelt kan man sige at skærmet gir mer hifi og uskærmet mer musik. Også med signalkabler. Sån høres iallefald ud hjemme hos mig.

Mvh Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juni 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
HejJeg har prøvet at lave nætkabler af dobbelskærmede 3x2,5cm2 kabler fra rs-components. Det var et stort hit i diy kretse i norge en periode og gik under navnet lmc-kabelen.Da jeg fik de på plads synes jeg lyden ble meget bedre. Alt ble strammet op og detaljer kom frem.Men så var jeg på besøg hos audio-cube i holland. De hadde eksperimenteret meget med nætkabler og anbfalte definitivt uskærmede kabler. Jeg fik med mig hjem 10m helt aminnelig forlængerledning på 3x1,5 cm2. Jeg lavet så nye uskærmede 2m kabler til alle komponenterne for at prøve det her ud.Musikken blev sluppet fri. Det var som den hadde satt bag tremmer og nu kunne den danse frit. Jeg er meget glad for de nætkablene jeg har nu. Jeg ser også at Furutech sin topkabel er uskærmet.Så det er ikke konsensus om at gode hifi nætkabler skal være skærmede. http://www.hificable.dk/shop/index.php?option=com_virtuemart &page=shop.browse&category_id=5&Itemid=49 Mvh Asbjørn

Hver gang jeg har hørt dyre skærmede kabler har de lydt totalt sygt. Hver gang slog et helt almindeligt computernetkabel dem med adskillige meter. Jeg holder mig til Duelund. Under alle omstændigheder skal det være solidcore.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Juni 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger gummi isoleredede net kabler, ganske udmærkede kabler - dem får jeg hos en elektro mand som foruden at reparere el motorer også reparerer el-værktøj 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Juni 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Hmm nej men teflar 2 er ikke skærmet så vidt jeg lige kan se?

Jeg må bare have fat i vindmølle-industrien

- Når man har snoet sine Teflar2 kabler, skræller man er RG213 antennekabel, og bruger Stel-strømpen fra til at skærme sit netkabel...

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Juni 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Jeg holder mig til Duelund.

Hvad er "opskriften" på dette?

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 19 Juni 2008 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par Duelund netkabler og det er nu ikke noget særligt - din højtaler er LANGT vigtigere, og når den er på plads er der ikke brug for specielle kabler af nogen art, ja jeg vil faktisk vove den påstand at hvis der er brug for kabler til at påvirke lyden ER der noget galt med højtaleren 

Hører tråden ikke hjemme under "tilbehør/tweaks" ?

Det er vist godt jeg ikke deltager i den

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Jaryo03
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Fjernet efter diskussion med Stanley. Jeg havde mine betænkeligheder i forvejen.

Til top Vis Jaryo03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaryo03

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Jaryo03 skrev:

Slettet efter aftale m. Jaryo03.

Jamen, det er jo fuldstændig vanvittigt. Er der da ingen grænser for hvad man kan finde på herinde for at opnå bedre lyd. Jeg håber da virkelig ikke at der er andre der vil følge den opskrift.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes