| Forfatter |
|
kalleklat Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 29 Juni 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter flere års pause, vil jeg til at bygge mine egne højttalere igen.
Mine enheder: ESS diskant (den lille model, til montage på baffel) og 2 stk. Rega 125 mm bas-mellemtoner.
Højttaleren skal være så kompakt som muligt. Frekvenser under 80 Hz gengives af subwoofere.
Hvordan er det nu med D`Appolito teorien? Skal delefrekvensen ligge så højt som muligt? Skal enhederne forskydes, i forhold til hinanden, på baffelen, så svingspoler er i samme plan?
Vil en Thiel 2" enhed være bedre sammen med Rega´erne? Thiel´en har bare den ulempe, at den falder i frekvens niveau fra 16KHz, så der skal supertweeter på. Og så duer hele konceptet vel ikke?
Input ønskes. __________________ Finn Nielsen
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 29 Juni 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delefrekvensen skal være så lav som mulig. Så vidt jeg husker er det noget med at afstanden mellem de akustiske centrum på enhederne skal være mindre end bølgelængden ved delefrekvensen for at opnå D'Appolito spredningen.
Jeg graver lige noget frem..!
|
| Til top |
|
| |
kalleklat Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
|
Delefrekvensen skal være så lav som mulig. Så vidt jeg husker er det noget med at afstanden mellem de akustiske centrum på enhederne skal være mindre end bølgelængden ved delefrekvensen for at opnå D'Appolito spredningen.
Jeg graver lige noget frem..!
|
|
|
OK. Det vil sige, at ESS og Thiel er lige velegnede, da de begge kan deles ved 800Hz? Men hvad er bølgelængden ved 800Hz?
Det vil vel også sige, at jo mindre diskanten fylder på frontpladen, desto mere velegnet er den ? __________________ Finn Nielsen
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jo mindre diskanten fylder i højden, og/eller jo lavere den kan deles, desto nemmere er det at opnå D'appolito spredningen. De fleste almindelige diskanter har for stor en faceplate og for høj laveste delefrekvens til at det rigtigt virker. Selvom de der ESS'er sikkert er høje, så kan de måske deles lavt nok til at det kan lade sig gøre. Thiel'en er måske bedre, og det der med de 16kHz kan du da ikke høre alligevel. 
Du skal have fat i nogle AES papairer hvis du vil have den rigtige forklaring. Men der er da lidt teori her:http://www.birotechnology.com/articles/VSTWLA.html
Og fra DIYaudio.com fandt jeg dette:
To calculate the center to center distance between adjacent drivers divide the speed of sound (13,503.94 inches per second) by the crossover freq. The distance you calculate is from center of each mid to center of tweeter If your spacing will not make the 1 wavelength criteria but is close then you can offset the tweeter above the midbass center line to help close the distance. Sometimes is easier to lay out the driver holes on the baffle so the drivers are tight to each other and back track using the speed of sound calculation to get the crossover freq. 13,503.94/XO freq.=1 wavelength of the crossover freq.
Og det rigtige dokument skulle være:
D'Appolito: "A Geometric Approach to Eliminating Lobing Error in Multiway Loudspeakers" Audio Eng. Society Preprint 2000, Convention 74, Sept. 1983.
|
| Til top |
|
| |
kalleklat Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
|
Ja, jo mindre diskanten fylder i højden, og/eller jo lavere den kan deles, desto nemmere er det at opnå D'appolito spredningen. De fleste almindelige diskanter har for stor en faceplate og for høj laveste delefrekvens til at det rigtigt virker. Selvom de der ESS'er sikkert er høje, så kan de måske deles lavt nok til at det kan lade sig gøre. Thiel'en er måske bedre, og det der med de 16kHz kan du da ikke høre alligevel. 
Du skal have fat i nogle AES papairer hvis du vil have den rigtige forklaring. Men der er da lidt teori her:http://www.birotechnology.com/articles/VSTWLA.html
To calculate the center to center distance between adjacent drivers divide the speed of sound (13,503.94 inches per second) by the crossover freq. The distance you calculate is from center of each mid to center of tweeter If your spacing will not make the 1 wavelength criteria but is close then you can offset the tweeter above the midbass center line to help close the distance. Sometimes is easier to lay out the driver holes on the baffle so the drivers are tight to each other and back track using the speed of sound calculation to get the crossover freq. 13,503.94/XO freq.=1 wavelength of the crossover freq.
D'Appolito: "A Geometric Approach to Eliminating Lobing Error in Multiway Loudspeakers" Audio Eng. Society Preprint 2000, Convention 74, Sept. 1983.
|
|
|
< =text/>_popupControl();
Tak skal du have. Godt, det der med at jeg ikke kan høre over 16KHz. Jeg vil nemlig helst bruge Thiel´erne. __________________ Finn Nielsen
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 29 Juni 2008 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
|
|
|
|
343 meter/sek. er nok mere gangbart på disse metriske breddgrader, især da danske tommestokke er inddelt i danske tommer (2,615mm) og ikke i engelske (2.54mm)
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2008 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
| 343 meter/sek. er nok mere gangbart på disse metriske breddgrader, især da danske tommestokke er inddelt i danske tommer (2,615mm) og ikke i engelske (2.54mm) |
|
|
Absolut 
|
| Til top |
|
| |
kalleklat Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2008 kl. 06:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har jeg så ret i, at regnestykket ser således ud:
343m lig 34300cm
34300 divideret med 800 lig 42.8cm.
Er dette korrekt, er der jo rige muligheder, både med ESS´en og Thiel´en. __________________ Finn Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 30 Juni 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
kalleklat skrev:
|
343m lig 34300cm
Er dette korrekt, er der jo rige muligheder, både med ESS´en og Thiel´en. |
|
|
800 Hz er altså også en _meget_ lav delefrekvens for en diskant - det er midt i det jeg ville kalde mellemtone. Personligt ville jeg gå efter 1500-1800 Hz - Det kan lade sig gøre med nogle 5" mellemtorner og en lille diskant. __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2008 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kalleklat Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2008 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andvare skrev:
kalleklat skrev:
|
343m lig 34300cm
Er dette korrekt, er der jo rige muligheder, både med ESS´en og Thiel´en.
|
|
|
800 Hz er altså også en _meget_ lav delefrekvens for en diskant - det er midt i det jeg ville kalde mellemtone. Personligt ville jeg gå efter 1500-1800 Hz - Det kan lade sig gøre med nogle 5" mellemtorner og en lille diskant. |
|
|
Så vidt jeg lige kan måle mig frem til på enhederne, er 2500Hz den højeste delefrekvens, jeg kan vælge, hvis jeg bruger ESS´erne. Hvis jeg bruger Thiel´erne, bliver max omkring 1500Hz, da membranen sidder 3cm. inde fra kant af enhed. Hvad er bedst? __________________ Finn Nielsen
|
| Til top |
|
| |
kalleklat Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2008 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror faktisk Rega enhederne er fremragende til dette projekt. Rega bruger dem uden delefilter, i deres (meget roste) konstruktioner. De falder naturligt af ved 2500Hz (6dB/okt.). __________________ Finn Nielsen
|
| Til top |
|
| |
kalleklat Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen input omkring delefrekvens????
800-2500 er området jeg kan vælge indenfor. __________________ Finn Nielsen
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2008 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
kalleklat skrev:
|
Nogen input omkring delefrekvens????
800-2500 er området jeg kan vælge indenfor.
|
|
|
Kom med amplitude- og impedanskurver for enhederne, så skal du nok få et svar der er tættere på end en træskolængde
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 30 Juni 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller kan Bjørn nok lokkes til hjælpe lidt...han er lidt af en datahaj eller bare en haj.
Cheers __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
|
Eller kan Bjørn nok lokkes til hjælpe lidt...han er lidt af en datahaj eller bare en haj.
Cheers
|
|
|
Kun hvis der er kød på spørgsmålet, luftfrikadeller er ikke noget for en rigtig rovfisk
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 01 Juli 2008 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såvidt jeg husker, skal en korrekt beregnet D'Appolitto konstruktion gå ud fra afstanden mellem (bas)/mellem-enhedernes yderpunkter, mht. deres membraner. Den halve bølgelængdes mål er så max delefrekvens, for at få en ægte D'Appolitto. Kalkulerer man med to 5" enheder, og en diskant med chassis diameter på ca. 8 cm., bliver den relevante afstand ~28 cm., divideret med 2... Man ryger nærmere 1 end 2 kHz.! Det er lige præcis dette, der gør disse konstruktioner meget vanskelige - enheder, der kan klare det, er sjældne.
Men, man kan jo osse blot bygge en mere traditionel MTM .
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
Såvidt jeg husker, skal en korrekt beregnet D'Appolitto konstruktion gå ud fra afstanden mellem (bas)/mellem-enhedernes yderpunkter, mht. deres membraner. Den halve bølgelængdes mål er så max delefrekvens, for at få en ægte D'Appolitto. Kalkulerer man med to 5" enheder, og en diskant med chassis diameter på ca. 8 cm., bliver den relevante afstand ~28 cm., divideret med 2... Man ryger nærmere 1 end 2 kHz.! Det er lige præcis dette, der gør disse konstruktioner meget vanskelige - enheder, der kan klare det, er sjældne.
Men, man kan jo osse blot bygge en mere traditionel MTM .
|
|
|
Skal vi være rigtig skarpe bør man helt undgå at parallelkoble alt andet end tætsiddende egentlige basenheder, og kun i 3,4, og 5 vejssystemer hvor delefrekvensen kan holdes nede under 500Hz. Alle D'appolitto lignende konstruktioner lider af positionsmæssige udfasningsproblemer
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
| Skal vi være rigtig skarpe bør man helt undgå at parallelkoble alt andet end tætsiddende egentlige basenheder, og kun i 3,4, og 5 vejssystemer hvor delefrekvensen kan holdes nede under 500Hz. Alle D'appolitto lignende konstruktioner lider af positionsmæssige udfasningsproblemer |
|
|
- men er det ikke også lige det man rentfaktisk ønsker i sådan en D'Appolitto? Ikke at jeg synes det er særligt atratraktivt (bortset fra det eksotiske navn) men det handler jo om at skabe en udfasning som så siker at der kommer færre refleksioner fra gulv og loft? __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke lave det som MTM, men som 2½-vejs ? Ene mellemtone op til diskanten og anden mellemtone op til 3-500 Hz ? Iøvrigt vil jeg mene at 1200 Hz er fint til den diskant
|
| Til top |
|
| |